Koniec roku sprzyja różnym rozliczeniom, rankingom i podsumowaniom. W tym czasie często przeprowadzamy różnego typu bilanse, które pozwalają nam spojrzeć na nasze dotychczasowe decyzje czy osiągnięcia. Nie inaczej jest w przypadku SEO. Rok 2019 był pełen niespodzianek i nieoczekiwanych decyzji ze strony firmy z Mountain View, warto więc jeszcze raz spojrzeć na te najciekawsze zmiany, aby na ich podstawie zastanowić się, z czym będą mierzyć się pozycjonerzy stron WWW w kolejnym roku.

Content is king

content is kingZdecydowanie jedną z największych zmian, jakie wprowadziła firma z Kalifornii, jest zauważalnie wyższe pozycjonowanie stron o treści wysokiej jakości. Od dawna mówiło się, że porządne, eksperckie i poprawnie napisane teksty są dla Google’a na wagę złota, lecz nie zawsze odzwierciedlało się to w pozycjach fraz kluczowych. W lipcu jednak ta sytuacja uległa diametralnej zmianie. Algorytmy Google’a zaczęły masowo analizować strony właśnie pod kątem contentu i nagradzały te domeny, gdzie teksty były sporządzone z dużą starannością, natomiast właściciele stron WWW o treściach niższej jakości odnotowali bolesny spadek. Na ten proces miała też wpływ liczba i długość tekstów, nic więc dziwnego, że negatywne następstwa tej analizy najbardziej dotknęły sklepy internetowe, gdzie rzadko kiedy myśli się o tworzeniu bogatych w informacje artykułów. Nastawienie na bogaty content udowadnia jednak, że niezależnie od profilu strony internetowej, fachowo napisane teksty będą od teraz jednym z nadrzędnych czynników pozycjonowania. Długie, ekspercie artykuły o poradnikowym charakterze, po które można sięgnąć w obliczu napotkania problemu, są tutaj zdecydowanie na najbardziej uprzywilejowanej, nomen omen, pozycji. Jeśli zatem prowadzimy sklep online, a jedyną treścią, jaką możemy zaproponować użytkownikom, są krótkie opisy kategorii, to powinniśmy przygotować serię artykułów blogowych, które mają realną szansę na podniesienie witryny w widoczności wyszukiwarki.

Chatbot, czyli konsultant idealny

2019 był rokiem, w którym Google bardzo mocno stawiało na sztuczną inteligencję. Bezpośrednio widać to może bardziej w obszarze usługi Google Ads, lecz tendencja ta przekłada się także na SEO. Użytkownicy z pewnością dostrzegli trend implementowania w obszarze stron WWW tzw. chatbotów, czyli algorytmów komunikacyjnych, których zadaniem jest wchodzenie w rolę konsultanta klienta. Polem działania Chatbotów najczęściej jest Messenger, z którego korzysta ponad 2,5 miliarda ludzi w każdym miesiącu. Obok takich liczb nie da się przejść obojętnie, zatem właściciele platform sprzedażowych czy nawet zwykłych stron WWW decydują się na wprowadzenie własnego robota komunikacyjnego. Systemy te coraz lepiej uczą się naśladować nie tylko ludzką mowę, ale również ludzkie reakcje, dzięki czemu możemy wykorzystywać je do odpowiadania na proste pytania, ale także do rozrywki czy do aktywnego doradzania użytkownikom w zakupach.

Trochę uśmiechu – zwiększona rola emoji

emoji w seoO wpływie emoji na kształtujące się i zmieniające tendencje użytkowników można mówić niemalże bez końca. Z perspektywy SEO jest to nie mniej ważna zmiana, ponieważ dzięki umieszczeniu emotikon związanego z frazami kluczowymi w metadanych, jesteśmy w stanie realnie podwyższyć pozycję witryny. Emoji to przecież fundamentalny sposób przekazywania emocji w internecie, wykorzystywanie ich w pozycjonowaniu nie powinno być marginalizowane, a niestety mało kto zdaje sobie sprawę z siły tego prostego narzędzia. Dzięki emotikonom SERP wygląda też dużo różnorodniej i bardziej kolorowo. Nie zapomnijmy, że proste piktogramy lepiej oddziałują na wyobraźnie niż hasłowe komunikaty, zatem emoji samochodu szybciej skojarzymy z warsztatem samochodowym niż dłuższy ciąg liter. A, jak wiadomo, w obszarze marketingu internetowego liczy się każda sekunda, aby pozyskać uwagę użytkownika.

Wygoda użytkownika

Szeroko rozumiany UX, czyli user experience, staje się coraz istotniejszym czynnikiem rankingowym w SEO. Dlaczego tak się dzieje? Przede wszystkim dlatego, że internauci coraz rzadziej korzystają z urządzeń stacjonarnych podczas przebywania w cyberprzestrzeni. Częściej wykorzystują smartfony czy tablety, a te, jak wiadomo, wyświetlają witryny w trybie mobilnym. Nie zawsze pamięta się o dostosowywaniu strony do standardów wyświetlania urządzeń przenośnych, a to niestety może przełożyć się na ogromną niechęć ze strony internautów, którzy opuszczą stronę w kilka sekund po jej otwarciu. Ponieważ długość pobytu użytkownika w obrębie witryny także jest istotnym czynnikiem rankingowym, nie powinniśmy bagatelizować tego problemu. Dostosowanie strony WWW do widoku mobilnego to jeden element, drugim natomiast jest prędkość ładowania. Musimy pamiętać, że internauci są bardzo niecierpliwi i witryna potrzebująca więcej czasu do pełnego załadowania może być bardzo negatywnie odebrana.

BERT – prawdziwa rewolucja

aktualizacja algorytmuDoskonałym pomostem z podsumowań zeszłorocznych trendów do rozważań na temat tych, które dopiero nadejdą w kolejnych miesiącach, jest aktualizacja algorytmu o nazwie BERT. Szczegółowo na temat tej aktualizacji pisaliśmy tu. Chociaż pierwsze zmiany wynikające z wprowadzenia tego upadte’u możemy zaobserwować już teraz, w anglojęzycznym internecie, to na realne zmiany w innych językach przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać. Trudno dokładnie powiedzieć ile, lecz z pewnością możemy się spodziewać cyklicznie wdrażanych zmian. Warto zatem od początku nowego roku bacznie przyglądać się nieoczekiwanym wahaniom pozycji, ponieważ może być to pierwszy przejaw działania BERT-a. Rewolucyjność tej aktualizacji polega na rezygnacji z linearnego odczytywania fraz wpisywanych w okno wyszukiwarki na rzecz kontekstualizacji i interpretacji relacji składniowo-znaczeniowych. Mówiąc wprost, wyszukiwarka będzie dużo precyzyjniej odpowiadała na zapytania użytkowników szukających określonych usług lub produktów. Diametralnie zmieni to strategie i planowanie działań SEO, zatem warto w przyszłym roku mieć się na baczności.

Wartościowa treść wciąż na tronie

Google jasno pokazało, że chcąc mieć dobrze wypozycjonowaną stronę, musimy nieustannie pracować nad zapełnianiem jej profesjonalnymi tekstami, które będą pisane nie dla algorytmów, lecz dla użytkowników. Ma to całkiem spore znaczenie m.in. w przypadku niszowych biznesów. Dzięki cyklicznie wstawianym artykułom poradnikowym oraz przybliżającym specyfikę branży możemy pozyskać szereg wartościowych czytelników. Będą oni często zaglądać na naszą stronę oraz czytać te artykuły. Otworzy się zatem dla nas szansa do zostania tzw. liderem opinii, czyli przedsiębiorstwem utożsamianym z profesjonalizmem oraz fachową wiedzą, a to jest dzisiaj bardzo pożądany status wśród przedsiębiorców. 2020 rok z pewnością zostanie zapamiętany jako czas, w którym wszyscy pozycjonerzy będą zwracać większą uwagę na publikowane treści.

Wyszukiwanie głosowe

wyszukiwanie głosoweOd około roku asystent Google’a w końcu mówi po polsku. Jak to wpłynęło na zachowanie użytkowników? Bardzo prosto, zaczęli oni coraz częściej korzystać z wyszukiwania głosowego. W jaki sposób działa ta technologia? Proces ten można podzielić na cztery etapy. Najpierw użytkownik wypowiada zapytanie, a to zostaje przekonwertowane przez Google’a na tekst pisany. W dalszej kolejności wyszukiwarka analizuje zapytanie i wyświetla wyniki wyszukiwania. Widzimy zatem, że proces ten, poza pierwszą częścią, jest dokładnie taki sam jak w tradycyjnych przypadkach. Firma z Mountain View kładzie jednak duży nacisk na rozwój tej technologii, widząc, jak entuzjastycznie podchodzą do niej użytkownicy. Rozwiązanie to jest szybkie i wygodne, doskonale wpisuje się także w trend korzystania z telefonu do przeglądania internetu. W kontekście strategii UX będzie to z pewnością ważny element dostosowywania stron WWW do mobilnej funkcjonalności.

Frazy z długim ogonem

Biorąc pod uwagę funkcjonowanie BERT-a oraz tendencję użytkowników do zapytań głosowych, możemy być pewni, że frazy długiego ogona będą dużo popularniejsze. Przede wszystkim dlatego, że użytkownicy coraz częściej szukają jasno określonych wyników – chcąc zatem otrzymać bardziej precyzyjne wyniki w SERP-ach, stawiają właśnie na szczegółowe i rozbudowane frazy. Pozycjonowanie się zatem na ogólne słowa kluczowe może przestać mieć w 2020 roku sens. Dlatego warto przemyśleć swoje strategie i tendencje, przeanalizować swoją branżę oraz ofertę, aby najlepiej dostosować działania SEO do oczekiwań zarówno użytkowników, jak i algorytmów Google’a

Jednego możemy być pewni – czeka nas rok pełen zmian i zaskoczeń. Firma z Kalifornii już w drugiej połowie 2019 zdążyła podjąć kilka szokujących decyzji, zatem możemy się spodziewać bardzo dużych rewolucji oraz potężnych skoków w pozycjach fraz. Pamiętajmy, że spokój, analiza i współpraca z doświadczonymi profesjonalistami to uniwersalny klucz do sukcesu. Przygotujmy się więc na rok pełen wrażeń.

Też chcesz zobaczyć co przyniesie nowy rok? 

przycisk pikseo polub nas

Autor: Agnieszka Motylińska

Specjalista ds. content marketingu

Posiada doświadczenie w przygotowywaniu treści dziennikarskich, blogowych i marketingowych.
W Pikseo zajmuje się tworzeniem contentu dla agencji oraz jej klientów.