Wszyscy właściciele stron internetowych są zainteresowani tym, aby ich witryna pojawiała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania Google. Z widocznością wiążą się bowiem określone korzyści – ruch organiczny oraz konwersje. Zaawansowane algorytmy Google prędzej czy później samodzielnie odnotowują wszelkie zmiany w witrynie. Warto jednak od razu zadbać o ich odpowiednie zaindeksowanie, aby mogły one szybciej i na lepszych warunkach stanąć do rywalizacji o pozycje. Zwłaszcza, kiedy mowa o całkowicie nowych stronach internetowych. Zwlekanie mija się z celem, należy dodać stronę do Google możliwie szybko.
Co to jest indeksowanie stron internetowych?
W największym uproszczeniu indeksowanie strony to dodanie jej do wyszukiwarki internetowej. W praktyce jest procesem analizy i katalogowania dokumentów dokonywanym przez roboty indeksujące. Analizują one i gromadzą dane, które znajdują się w treściach witryn. To w znaczący sposób przyspiesza ich wyszukiwanie i wyświetlanie wyników w wyszukiwarce. Indeks Google jest więc biblioteką stron internetowych w liczbie trudnej do wyobrażenia. Znajdują się w niej informacje o treściach, obrazach, linkach, frazach kluczowych występujących w obrębie danej witryny. Indeksowanie to proces ciągły i automatyczny. Roboty Google regularnie wertują zmiany zachodzące na stronach, jak i zupełnie nowe witryny zamieszczone w sieci. Dzięki temu internauta otrzymuje cały czas uaktualnione wyniki. To wręcz podstawa pracy wyszukiwarki, która otrzymując zapytanie od użytkownika, najbardziej właściwych odpowiedzi poszukuje w swojej bazie. Następnie prezentuje w organicznych wynikach wyszukiwania strony, które je zawierają.
Jak przebiega indeksacja w wyszukiwarce internetowej Google?
O tym, jak i kiedy dana strona zostanie uwzględniona w indeksie Google, decydują algorytmy wyszukiwarki. Skanują one sieć w poszukiwaniu treści nowych albo aktualizowanych. Roboty wyszukiwarki Google w trakcie procesu indeksowania analizują strukturę oraz treść strony www. Brane są to pod uwagę m.in. opisy, tytuły, adresy URL, nagłówki oraz zawartość tekstowa i graficzna danego serwisu. Następnie informacje o nowych witrynach oraz zmianach w tych wcześniej istniejących są zapisywane. Strona dzięki zaindeksowaniu staje się widoczna w wynikach wyszukiwarki. Indeksy Google przechowywane są w specjalnych obiektach zlokalizowanych na całym świecie, w których mieszczą się olbrzymie zasoby serwerów. Jest to konieczne, aby poradzić sobie z tak ogromnymi zasobami danych i z nieustannym przepływem informacji. Obiekty te zwane są Google Data Center. Sam proces indeksacji można natomiast podzielić na trzy etapy:
- Wykrycie – moment, w którym wyszukiwarka Google dowiaduje się o istnieniu strony internetowej.
- Skanowanie (crawlowanie) – algorytmy wyszukiwarki prześwietlają witrynę. Czas i moc obliczeniowa, które zostaną na to poświęcone zależą od Crawl Budgetu dla danej strony.
- Indeksowanie – witryny, które zostały zweryfikowane i pozytywnie ocenione, trafiają do bazy Google i stają się widoczne w wynikach. Natomiast strony niezaindeksowane można odwiedzić wyłącznie poprzez kliknięcie prowadzących do nich linków lub wpisanie dokładnego adresu URL w pasek przeglądarki.
Ile trwa dodawanie strony do indeksu w Google?
Dodawanie strony do Google może trwać krócej lub dłużej. Indeksowanie jest procesem cyklicznym, nie jest jednak znany nawet przybliżony czas, w jakim jest ponawiany. Znaczenie ma tu wiele czynników. Tak czy inaczej indeksacja nie nastąpi bezpośrednio po wprowadzeniu nowej treści w obszar strony. Witryny o dużej renomie, które są regularnie aktualizowane, mogą zostać zindeksowane nawet w ciągu kilku godzin po wprowadzeniu zmian. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja stron, które są mniej uznane lub dopiero pojawiły się w sieci. Dla nich proces indeksacji może potrwać od kilku dni do kilku tygodni, a w skrajnych przypadkach nawet i miesięcy. Trzeba pamiętać o tym, że roboty sieciowe także podlegają pewnym ograniczeniom, które wynikają np. z pojemności serwerów, prędkości przesyłu danych czy problemów technicznych różnego typu. Oczywiście istnieją pewne metody, które pozwalają przyspieszyć ten proces praktycznie dla każdej strony internetowej.
Jakie znaczenie ma obecność w indeksie wyszukiwarki dla działań SEO?
Pozycjonowaniem strony www określamy działania, które mają na celu zwiększenie jej widoczności w wyszukiwarce internetowej poprzez poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania organicznego. Zamiennie stosuje się tu terminy optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych lub po prostu SEO – od angielskiego Search Engine Optimization. Pozycjonowanie jest zależne od indeksowania. Wystarczy wspomnieć, że działania na rzecz poprawy pozycji w wyszukiwarce można zacząć dopiero, gdy adres URL będzie w ogóle widoczny w Google. Także wszelkie zmiany mające na celu zwiększenie widoczności będą uwzględnianie dopiero po wcześniejszym ich zaindeksowaniu. Wniosek jest więc prosty – pozycjonowanie w Google bez indeksowania nie jest możliwe. Algorytmy Google zajmujące się indeksowaniem zwracają uwagę na różne aspekty strony. Wśród nich wymienić można: meta title, meta description, adres URL, nagłówki, tekst, obrazy, ale również i strukturę samej witryny. To wszystko elementy, które są również niezwykle istotne dla realizacji strategii SEO. Poza tym należy pamiętać, że wykonanie niektórych czynności z zakresu pozycjonowania jest też w stanie zwiększyć szanse na lepszą indeksację. Dotyczy to np. usunięcia błędów technicznych ze strony, przyspieszenia czasu jej ładowania, zapewnienie treści wysokiej jakości czy właściwa struktura linkowania wewnętrznego.
Jak sprawdzić, czy Twoja strona została zaindeksowana w Google?
Publikując nową witrynę, a także przed rozpoczęciem działań z zakresu pozycjonowania warto upewnić się, czy strona internetowa i jej podstrony zostały poddane procesowi indeksowania przez algorytmy. Ta wiedza jest istotna, aby nie wykonywać w obrębie serwisu czynności, które nie przyniosą efektu. Istnieją trzy sposoby, które pozwalają sprawdzić stan indeksowania strony w Google:
Operator site
To najłatwiejsza i najszybsza metoda, aby upewnić się, czy strona jest zaindeksowana. Wystarczy w pasku wyszukiwania wyszukiwarki wpisać komendę „site:”, a następnie bezpośrednio po niej wpisać lub wkleić adres URL witryny, którą zamierzamy sprawdzić. Potem trzeba jeszcze potwierdzić wyszukiwanie. W sytuacji, gdy otrzymamy wyniki powiązane z podaną stroną, możemy mieć pewność, że witryna jest zaindeksowana. Brak wyników oznacza oczywiście coś zupełnie odwrotnego. To dobry sposób, aby sprawdzić, czy Google posiada wiedzę o nowym adresie. W przypadku zmian wprowadzanych na stronę, ich indeksację lepiej sprawdzić już innymi metodami.
Operator cache
To sposób dosyć podobny do poprzedniego – polega na wykorzystaniu komendy „cache:”. Przedrostek ten należy dopisać bezpośrednio przed adresem URL konkretnej strony internetowej w pasku wyszukiwarki Google. Następnie należy jeszcze kliknąć przycisk „enter” na klawiaturze jako potwierdzenie. Komenda „cache:” pozwala na sprawdzenie ostatniej zaindeksowanej przez boty wersji danej witryny. Jeżeli strona nie została zaindeksowana przez Google, to po wpisaniu tego polecenia, najzwyczajniej się nie wyświetli.
Za pośrednictwem narzędzia Google Search Console (GSC)
Ta metoda pozwala na uzyskanie znacznie większej liczby informacji na temat indeksowania poszczególnych stron internetowych. Wśród nich można znaleźć również szczegóły na temat błędów indeksacji wraz ze wskazówkami odnośnie sposobów ich usunięcia. Darmowa platforma Google Search Console umożliwia szczegółowe analizy stanu i kondycji indeksacji za pomocą raportów, które obejmują 90 ostatnich dni. Po zalogowaniu się do narzędzia wystarczy dodać adres strony do paska wyszukiwania, aby uzyskać informację o tym, czy znajdująca się pod nim witryna została dodana do indeksu. W celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji na temat indeksacji należy natomiast przejść w raport „index”, a następnie w zakładkę „stan”.
Dlaczego Google może nie indeksować witryny – najczęściej występujące problemy
Indeksowanie strony internetowej nie zawsze przebiega pomyślnie. Zdarzają się czasem problemy, które uniemożliwiają witrynie wyświetlanie się w wynikach wyszukiwania Google. Negatywne skutki takiej sytuacji są oczywiste. Ważne jest więc wtedy wykrycie problemu i jak najszybsze usunięcie go. Do najczęstszych przyczyn mających wpływ na niemożność indeksowania możemy zaliczyć:
- Blokada w pliku robots.txt – jeżeli plik ten zawiera w sobie dyrektywy, które blokują indeksację całej strony internetowej lub jej podstron, witryna nie będzie skanowana przez roboty wyszukiwarek.
- Występowanie tagów noindex – nie są one problemem, jeżeli dotyczą podstron o niższej jakości, które są niekorzystne z punktu widzenia pozycjonowania. Czasem mogą jednak błędnie wystąpić również przy stronach, jakie chcielibyśmy wyświetlać w wyszukiwarce.
- Przekierowania 301 oraz błędy 404 – nieprawidłowo skonfigurowane lub prowadzące do nieistniejących stron przekierowania 301 niemal na pewno spowodują problemy z indeksacją. Ich nadmierne użycie wpływa przy tym negatywnie na Crawl Budget, co spowalnia indeksowanie. Także błędy 404 odnoszą się do treści, które już de facto nie istnieją. Wyszukiwarki są wyczulone na to, aby wskazywać użytkownikom strony faktycznie się wyświetlające.
- Adres kanoniczny (tag canonical) – wskazuje preferowaną wersję strony do indeksowania. Dlatego błędna konfiguracja lub skierowanie w ten sposób do witryny nieistniejącej spowoduje problemy z wyświetlaniem w wynikach wyszukiwania.
- Brak powiązania podstron z linkami wewnętrznymi – czasem zdarzają się sytuacje, że adres URL nie ma odnośników z innych stron. Występują więc tzw. strony osierocone (Orphan Pages). Mogą one pozostać niewidoczne dla użytkowników oraz robotów Google.
- Niskiej jakości treść strony – roboty wyszukiwarki Google mogą zrezygnować z analizy witryny, którą ocenią jako niższej jakości i taką, która nie niesie dla użytkowników sieci żadnej wartości
- Duplikacja treści (Duplicate Content) – zdarza się również, że powielanie treści z innych podstron czy nawet domeny także spowoduje brak indeksacji. Wyszukiwarka Google jest bowiem wyczulona na plagiaty oraz respektuje prawa autorskie.
W jaki sposób można przyspieszyć indeksowanie?
Istnieją pewne sprawdzone rozwiązania, które pozwalają szybciej dodać stronę do indeksu wyszukiwarki Google. Dotyczy to także całkowicie nowej witryny, która dopiero pojawia się w sieci. W takim przypadku warto zwrócić uwagę przede wszystkim na następujące czynności:
- Upewnienie się, że strona jest sprawna technicznie – właściwa struktura, brak błędów i szybkie wczytywanie to podstawa, aby witryna mogła być zauważona przez algorytmy wyszukiwarki, ale również doceniona przez użytkowników sieci.
- Zgłoszenie serwisu do indeksowania – możemy wykorzystać do tego celu narzędzie Google Search Console. Z jego pomocą wystarczy poprosić o zaindeksowanie pojedynczego adresu. Jego przesłanie w znaczący sposób pozwala skrócić czas oczekiwania na indeksację dokonywaną przez roboty wyszukiwarki Google. Warto zgłaszać w ten sposób wszystkie istotniejsze zmiany zachodzące w obrębie serwisu.
- Dodanie mapy witryny do Google Search Console – to w pewnym sensie komunikat do robota zapraszający do indeksacji. Plik mapy strony w formacie XML zawierający listę wszystkich stron do zaindeksowania w danej witrynie stanowi duże ułatwienie i zachętę do pracy dla algorytmów.
- Dbałość o zawartość – treści wysokiej jakości, które są do tego często i regularnie aktualizowane, skłaniają wyszukiwarki internetowe do częstszego odwiedzania danego adresu URL. Dzięki prawidłowemu i sumiennemu prowadzeniu serwisu robot częściej odwiedzi Twoją stronę.
- Link building – znaczenie ma tu struktura odnośników wewnętrznych i zewnętrznych, ale również ich wartość. Dotyczy to zwłaszcza hiperłączy zewnętrznych. Warto, aby pochodziły one z witryny o wyższej renomie. Robot Google trafi na Twoją stronę wtedy szybciej. Natomiast linkowanie wewnętrzne poprawia nawigację i jest w stanie natomiast sprawić, by skanowanie zasobów serwisów przebiegało szybciej i skuteczniej.
Podsumowanie
Indeksowanie to coś więcej niż tylko proces techniczny. Jego istotą jest sprawienie, aby Twoja witryna stała się widoczna w wyszukiwarce internetowej. Niemniej ważne pozostaje również adekwatne przedstawienie jej zawartości w odniesieniu do pytań zadawanych przez użytkowników sieci. Nie sposób przy tym bagatelizować znaczenia indeksowania w kontekście realizacji działań optymalizacyjnych na stronie pod kątem wyszukiwarek internetowych. Wdrożenie pozycjonowania wymaga bowiem zauważenia i analizy witryny przez przeznaczone do tego celu algorytmy. Co ciekawe, pewne działania na rzecz SEO oraz w celu przyspieszenia indeksacji są ze sobą tożsame. Wykonując je można więc uzyskać pożądane skutki na obu tych polach. Nie ulega przy tym wątpliwości, że warto zaindeksować witrynę nie czekając na to, że algorytmy same postanowią dodać stronę do indeksu Google. W ten sposób nie traci się bowiem cennego czasu, który można poświęcić na działania optymalizacyjne. Widoczność w sieci ma swoją wartość. Dlatego warto o nią zadbać i zrobić to zanim Google samo postanowi dodać stronę internetową do swojej bazy.
Powiązane wpisy
Darmowa wycena: