18 stycznia 2024

Trendy w SEO na 2024 – co będzie na topie?

Trendy w SEO na 2024 – co będzie na topie?

Marketing internetowy to jedna z branż, która wymaga od działających w niej specjalistów stałego aktualizowania wiedzy i bycia na bieżąco ze zmieniającymi się trendami. Jest to warunek konieczny do skutecznego pozycjonowania stron i osiągnięcia sukcesu w sieci. Nowy rok niesie niewątpliwe kolejne zmiany w zakresie SEO. Dynamiczny rozwój innowacyjnych technologii, a zwłaszcza wdrożenie rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji może okazać się kamieniem milowym w historii Internetu. W 2024 roku możemy być więc świadkami zupełnie nowej ery e-commerce. Jakie jeszcze tendencje będą istotne w Google i na czym w związku z tym warto skupić się w swoich działaniach marketingowych w tym roku? Sprawdźmy!

Konkretność ponad słowa kluczowe

Z pewnością każdy, kto choć trochę zna się na pozycjonowaniu, pamięta czasy, w których słowa kluczowe miały największe znaczenie dla pozycji strony w Google. Wówczas w zakresie nasycenia tekstu frazami praktycznie nie było zasad, a więcej znaczyło lepiej. Obecnie, choć keywords nadal odgrywają istotną rolę, duże znaczenie zyskuje precyzyjność i merytoryczność treści. Krótko ujmując, użytkownik chce znaleźć dokładnie to, czego szuka w kompaktowej formie. Zalecane jest więc tworzenie akapitów o długości nie większej niż 150 słów, ze zdaniami maksymalnie 20-wyrazowymi.

W 2024 roku warto więc skupić się na dotarciu do odbiorców poprzez fragmenty z odpowiedzią czy direct answers, czyli bezpośrednie odpowiedzi proponowane w Google. Niezależnie od źródła – rozbudowanego komentarza na forum, cytatu z artykułu, wpisu z FAQ czy postu na Reddit – gigant internetowy stawia na specyficzność. Warto więc zapewnić internautom pożądany content, opisując zagadnienia merytorycznie i zwięźle.

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe

Nie ulega wątpliwości że 2024 będzie rokiem, w którym sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe odegrają jeszcze większą rolę w dziedzinie SEO. Algorytmy wyszukiwarek stają się bardziej zaawansowane, umożliwiając lepsze zrozumienie treści na stronach internetowych. Wdrożenie technologii opartej na sztucznej inteligencji może przynieść znaczne korzyści w pozycjonowaniu.

Istotną rolę w tym zakresie odgrywają przede wszystkim narzędzia do generowania treści i grafik. Najbardziej znany Chat GPT jest stale ulepszany i pojawiają się coraz to nowi jego konkurenci. Co więcej, napędza to popyt na maszyny wykrywające generowane treści, a także zmusza Google do podjęcia kroków mających na celu standaryzację związanych z tym zasad, aby uniknąć masowej ilości tekstów niskiej jakości. Jednocześnie te innowacyjne technologie poszerzają zakres możliwości i ułatwiają pracę twórcom i marketerom – warto na bieżąco śledzić wszelkie nowości, testować i sprawdzać na swoim przykładzie. Mądre wykorzystanie ich może przynieść marce wiele korzyści.

Warto też wspomnieć o SGE – Search Generative Experience, czyli eksperymentalnej wyszukiwarce od Google, która jest zasilana sztuczną inteligencją. Jej charakterystycznym elementem ma być pole tekstu wygenerowanego przez AI z najdokładniejszą odpowiedzią na pytanie użytkownika. Co istotne, zawarte są też linki ze źródłami wykorzystanymi do stworzenia treści oraz dostępny jest tryb konwersacji pozwalający na zadanie dodatkowych pytań. Do tej pory tylko w niektórych krajach można korzystać z wersji testowych SGE, jednak jest to niewątpliwie przyszłościowe rozwiązanie, któremu warto bliżej się przyjrzeć.

Jak może wyglądać SGE?
Jak może wyglądać SGE? Właśnie tak.
Źródło: https://blog.google/products/search/generative-ai-search/

Lepsza pozycja w wyszukiwarce dzięki rich snippets

Znana od lat w handlu i marketingu zasada to: konsumenci kupują oczami. Dotyczy wielu branż, a teraz warto wykorzystać ją także w pozycjonowaniu. W 2024 roku mocnym punktem w SEO stanie się forma przedstawiania wyników wyszukiwania. Twoja widoczność w SERP może być atrakcyjniejsza dla odbiorców dzięki wdrożeniu rich snippets, czyli fragmentów rozszerzonych zawartych w kodzie strony.

Wizualnie wzbogacają one listę wyników poprzez dodatkowe informacje, takie jak oceny, recenzje, godziny otwarcia, ceny produktów, breadcrumbs czy obrazy. Oznaczenie danych strukturalnych możliwe jest również za pomocą specjalnego markera danych dostępnego w narzędziu Google Search Console. Rich snippets w połączeniu z obecnością w reklamach, social media, grafach wiedzy czy SGE definiują widoczność firmy.

Personalizacja doświadczeń użytkowników

Nie jest tajemnicą, że Google dąży do jak najlepszego dostosowania wyszukiwarki do potrzeb i oczekiwań internautów. Jednym z głównych celów dotychczasowych udoskonaleń było i jest spersonalizowanie procesu wyszukiwania. W związku z tym 15 listopada 2023 gigant internetowy podjął kolejny krok w tym kierunku, udostępniając nową funkcję Obserwuj w Discover w Chrome. Dzięki niej użytkownicy mogą śledzić strony, które ich interesują i otrzymywać najnowsze aktualizacje na ich temat.

To szansa dla właścicieli witryn i marketingowców na dotarcie do nowych odbiorców i stworzenie zaangażowanej społeczności. Należy więc zadbać o optymalizację strony internetowej pod kątem funkcji Obserwuj poprzez implementację odpowiednich danych strukturalnych. Oprócz tego dążenie do personalizacji doświadczeń użytkowników w 2024 roku prawdopodobnie będzie też obejmować m.in. zwrócenie uwagi na intent data, koncentrację na długich frazach głosowych czy udoskonalenia z zakresu preferencji językowych.

Podsumowanie – co przyniesie rok 2024 w SEO?

Świat SEO jest dynamiczny i zaskakujący, podobnie jak innowacyjne rozwiązania wprowadzane w Google. Z roku na rok coraz trudniej określić, jakie czynniki będą kluczowe w procesie pozycjonowania stron z uwagi na ewolucyjny charakter tej branży. Jednak na podstawie trendów z poprzednich lat można zauważyć rosnącą rolę nowoczesnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja czy uczenie maszynowe. Stanowią one istotne ułatwienie dla działania wyszukiwarek, a dla internautów cenne narzędzie o wielu zastosowaniach.

To właśnie użytkownicy są w centrum uwagi wszelkich działań SEO – dąży się do stworzenia merytorycznych i atrakcyjnych wizualnie treści precyzyjnie odpowiadających na ich pytania. Jak więc skutecznie wypromować swój biznes online w 2024 roku? Dowiedz się, czego poszukują odbiorcy i zapewnij im to w personalizowanej formie.

Oceń ten artykuł

Średnia ocen użytkowników 5 / 5. Ilość głosów użytkowników 3

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Darmowa wycena:

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.Więcej informacji o Administratorze danych w Polityce Prywatności