Założenie sklepu internetowego należy poprzedzić wyborem odpowiedniego systemu dla e-commerce. Kluczowym aspektem dla tej decyzji jest łatwość zarządzania zasobami oraz intuicyjna obsługa zamówień. Warto również zwrócić uwagę na przystosowanie platform pod kątem działań SEO – niektóre z nich dzięki dodatkowym funkcjom znacząco ułatwiają proces pozycjonowania. W panelu CMS można wówczas wykonać takie działania, jak optymalizacja metadanych, realizacja przekierowań, ustalenie nagłówków H1 na podstronach czy implementacja linków kanonicznych.
Pozycjonowanie sklepów: PrestaShop
PrestaShop to platforma stworzona przede wszystkim z myślą o średnich i dużych sklepach internetowych. Korzysta z niej 22% biznesów e-commerce w Polsce. Opiera się na licencji open-source, co pozwala na darmowe użytkowanie pod warunkiem wykupienia domeny i hostingu. Można poszerzać zakres opcji dzięki instalacji dodatkowych wtyczek – płatnych i bezpłatnych. Wyróżnia się stałymi aktualizacjami oraz dużym gronem aktywnych na forach i grupach społecznościowych użytkowników.
Zalety:
-
ponad 600 dostępnych funkcji
-
różne języki i waluty do wyboru
-
brak stałego abonamentu
-
dostęp do kodu HTML dzięki Open Source
-
intuicyjny panel
-
tysiące darmowych szablonów i opcja tworzenia własnych projektów
-
opcja administrowania zamówieniami z Facebooka dzięki PrestaShop Facebook
-
możliwość stworzenia bloga
-
narzędzie do sprzedaży produktów cyfrowych i fizycznych
Wady:
-
wysokie koszty wdrażania własnego szablonu
-
wysoka cena konsultacji z deweloperem
-
brak wstecznej kompatybilności
-
nieedytowalność nagłówków H1 w kategoriach
-
zmiana nazwy kategorii przynosi zmianę adresu URL
Pozycjonowanie sklepów: WooCommerce
WooCommerce to w praktyce wtyczka sprzedażowa w systemie zarządzania treścią WordPress, który słynie z łatwości w obsłudze. To doskonałe rozwiązanie w przypadku chęci poszerzenia swojej działalności, opartej dotychczas jedynie na treściach. Pozycjonowanie sklepu jest w nim ułatwione dzięki popularnej wtyczce SEO Yoast, która umożliwia optymalizację pod kątem słów kluczowych, pomaga napisać poprawne title i description oraz ocenia czytelność wprowadzanych treści. Jest dedykowana przede wszystkim mniejszym sklepom i blogom.
Zalety:
-
dostępność wielu bezpłatnych dodatkowych wtyczek
-
łatwa instalacja i obsługa w języku polskim
-
liczne aktualizacje zapewniające bezpieczeństwo użytkowania
-
przyjazny dla SEO
-
duża liczba deweloperów
-
możliwość personalizacji szablonu
Wady:
-
spowolnione działanie przy dużej liczbie produktów i wtyczek
-
brak edycji nagłówków H1 produktów i kategorii w panelu
-
konieczność regularnych aktualizacji
-
możliwy brak kompatybilności wtyczek lub szablonów z daną wersją WordPress
-
duże koszty przy indywidualnych opcjach
Pozycjonowanie sklepów: Magento
Magento to darmowy system na licencji Open Software. Dane z 2020 roku wskazują, że używa go co 10 sklep internetowy na świecie. Wyróżnia go doskonałe dostosowanie do optymalizacji SEO, dzięki czemu stanowi świetny wybór dla osób nieobeznanych ze światem marketingu internetowego. Przypisuje podstronom domyślne metadane, co może być przydatne, jak i niekorzystne dla procesu pozycjonowania.
Zalety:
-
stworzony pod optymalizację techniczną SEO
-
wiele wtyczek zwiększających zakres możliwości sklepu
-
możliwość obsługi kilku sklepów w jednym panelu
-
obecność narzędzi analitycznych
-
duża społeczność w sieci
Wady:
-
skomplikowana instalacja i obsługa
-
duże wymagania systemu narzucają konieczność wykupienia najszybszych hostingów
-
wysokie koszty indywidualnych funkcjonalności
-
trudności we wprowadzaniu zmian w szablonach
Pozycjonowanie sklepów: Shoplo
Shoplo to oprogramowanie charakteryzujące się zamkniętym silnikiem, co oznacza, że nie ma dostępu do kodu HTML i wprowadzanie zmian jest możliwe tylko przez Shoplo. Wyróżnia go intuicyjność w nawigacji i modyfikacjach, jest również przyjazny dla pozycjonerów. Serwis Built With szacuje, że jest on wykorzystywany przez co 20 sklep internetowy w Polsce. Użytkownicy jako zalety wskazują łatwość tworzenia i obsługi sklepu. To idealne rozwiązanie dla osób chcących samodzielnie prowadzić biznes, jednak korzystanie jedynie z dostępnych szablonów uniemożliwia dodawanie bardziej zaawansowanych, spersonalizowanych opcji.
Zalety:
-
duża liczba funkcjonalności dotyczących płatności i dostaw
-
łatwy w obsłudze panel
-
dostępność raportów
-
duży wybór szablonów
-
globalne ustawienia metatagów pod kątem produktów i kategorii
-
integracja z hurtowniami i systemami księgowymi
-
atrakcyjne cenowo pakiety
Wady:
-
wprowadzenie mikrodanych wymaga dodatkowej opłaty
-
brak dostępu do kodu źródłowego
-
ograniczone możliwości optymalizacji SEO
-
brak opcji indywidualnego ustawiania nagłówków H1 kategorii
Pozycjonowanie sklepów: Shoper
Shoper to zdecydowanie jeden z najczęściej wybieranych systemów e-commerce – dane z 2021 roku wskazują na jego 15% udział. Wyróżnia go przystępna obsługa, z którą poradzą sobie nawet laicy. Pozwala na edycję opisów produktów i dodawanie do nich opinii przez klientów. Można również utworzyć bloga firmowego. To platforma opierająca się na oprogramowaniu SaaS, co oznacza, że możliwości pozycjonowania pod kątem SEO mogą być nieco ograniczone.
Zalety:
-
możliwa edycja plików wyglądu strony w panelu
-
łatwość optymalizacji pod kątem SEO
-
globalne ustawienia metatagów
-
intuicyjna obsługa
-
duża liczba funkcji i modułów
-
możliwość przypisania produktu do kilku kategorii
-
opcja dodania przekierowań w każdej wersji
-
hosting w cenie usługi
-
integracja z Allegro i Facebook Market
-
wsparcie techniczne w języku polskim
Wady:
-
zamknięty kod źródłowy dla trzech podstawowych pakietów
-
nagłówki H1 są jednocześnie nazwą kategorii w menu
-
przy dużym ruchu w sklepie, konieczne może okazać się wykupienie wersji Premium
-
większość rozszerzeń i modułów jest dodatkowo płatna
-
obsługa klienta: długi czas oczekiwania na zgłoszenia
Pozycjonowanie sklepów: Sote
Sote to narzędzie pozwalające na obsługę zarówno małych, jak i średnich sklepów internetowych. Umożliwia sprzedaż poza granicami kraju. Klienci wybierają tę platformę najczęściej z uwagi na łatwość obsługi, ładny design, dbałość o szczegóły i niezawodność. Dodatkowo pozwala na dodanie wyszukiwarki produktów, filtracji wyników czy tworzenia grup produktowych. To kolejne oprogramowanie w modelu SaaS, w którym klient ma dostęp do gotowego panelu i wybranych modyfikacji w sklepie. Sote to dobry wybór dla przedsiębiorców, którym zależy na szybkim wejściu na rynek i bezproblemowej obsłudze.
Zalety:
-
intuicyjny panel administracyjny
-
możliwość integracji z systemami płatniczymi, dostawczymi i porównywarkami cen
-
szerokie możliwości optymalizacji SEO, np. obsługa danych strukturalnych, edycja adresów URL, wdrożenie metadanych, tworzenie przekierowań, prowadzenie bloga
-
system FastCache przyspieszający wczytywanie się strony
-
dodanie rabatów dla wybranych grup produktów lub klientów
-
pomoc działu technicznego w cenie pakietu
Wady:
-
większość zaawansowanych funkcji jest dodatkowo płatna
-
brak integracji z hurtowniami
-
ograniczenia w edycji gotowych szablonów
-
niski poziom automatyzacji zmian
-
dosyć wysokie koszty prowadzenia sklepu z niskim limitem transferu
Pozycjonowanie sklepów: IdoSell / IAI Shop
IdoSell to model sklepu internetowego oparty na SaaS, który wcześniej funkcjonował pod nazwą IaI Shop. Ma 4% udziału na polskim rynku e-commerce. To dobry wybór dla osób, którym zależy na dostępie do gotowego panelu z hostingiem i szerokim możliwościom modyfikacji.
Zalety:
-
duży wybór szablonów graficznych
-
regularne aktualizacje
-
wsparcie techniczne w języku polskim
-
dostępność różnych wersji językowych i walutowych
-
wbudowany system zarządzania zamówieniami
-
możliwość integracji z salonami stacjonarnymi
-
skalowalny system odpowiedni dla małych, jak i rozbudowanych sklepów
Wady:
-
dodatkowa opłata za zmiany wprowadzane przez IdoSell
-
mało przyjazne adresy URL
-
mało intuicyjny panel administracyjny
-
brak możliwości konfiguracji wszystkich elementów pod kątem SEO
Podsumowanie
Wybór platformy dla biznesu e-commerce zależy od wielu czynników. Na decyzję wpływa m.in. dostępny budżet, wielkość i charakter sklepu czy indywidualne potrzeby. Warto zwrócić również uwagę na opcje pozwalające na łatwą optymalizację pod kątem SEO, możliwość modyfikacji kodu źródłowego, łatwość w obsłudze panelu czy dostępność i koszt dodatkowych modułów. Żadna platforma nie jest idealna, dlatego warto dogłębnie zapoznać się ze specyfiką każdej z nich i na tej podstawie dokonać wyboru. Dobrym rozwiązaniem jest zwrócenie się w tej kwestii do profesjonalnej agencji SEM, która dzięki wiedzy i doświadczeniu zatrudnianych specjalistów dopasuje najlepszą opcję marketingową dla indywidualnych potrzeb każdego sklepu internetowego.