15 kwietnia 2024

Jak w celny sposób trafić do nowego klienta? Pomogą dane uporządkowane!

Jak w celny sposób trafić do nowego klienta? Pomogą dane uporządkowane!

Algorytm wyszukiwarki Google nieustannie ulega nowym modyfikacjom. Wprowadzane zmiany mają na celu usprawnienie funkcji, która pozwala dostarczać coraz lepsze i trafniejsze informacje na zapytania użytkowników przeglądarki. Dlatego, aby strona mogła udzielić celnej odpowiedzi, która zadowoli internautę, konieczne jest regularne sprawdzanie zachodzących aktualizacji w algorytmach wyszukiwarki. Poza tym, aby zamieszczone dane na jakiejś witrynie najlepiej “wstrzeliwały się” w zapytania użytkowników, trzeba zadbać o to, by roboty Google miały je podane w przystępnej formie.

Czym jest schema.org?

Schema.org, nazywana również danymi strukturalnymi lub danymi uporządkowanymi to specjalne kody i opisy dodawane do kodu HTML strony internetowej. Ich celem jest uporządkowanie treści w taki sposób, aby roboty Google mogły łatwo zrozumieć zawartość danej witryny. Kody umożliwiają dokładne przedstawienie Googlebotowi elementów określonej strony internetowej i są odpowiedzialne za to, co ma się wyświetlić w wynikach wyszukiwania.

Jest to praktyczna funkcja dla wszystkich przedsiębiorców prowadzących swoje sklepy internetowe, gdyż znaczniki danych uporządkowanych pozwolą określić te fragmenty strony, na których znajduje się opis, cena, czy opinie klientów na temat danego produktu. Umożliwia to wyszukiwarce odróżnienie i wyświetlenie wyników zapytania użytkownika z tzw. rich snippets1, zawierającymi te informacje.

Przykład rich snippets
Podpis: Przykład rich snippets

Nowe możliwości obsługi danych uporządkowanych

Google ciągle uaktualnia obsługę danych uporządkowanych. Na przestrzeni ostatnich trzech lat dodał następujące poprawki:

  • w 2022 roku pojawiło się rozszerzenie obsługi uporządkowanych danych dotyczących produktów. Zwiększyło ono wygodę w korzystaniu z usług oferowanych przez wyszukiwarkę Google. Dzięki tej zmianie właściciele witryn otrzymali możliwość skorzystania z ulepszonych funkcji przedstawiania informacji o swoim produkcie, np. uzyskali dostęp do panelu wiedzy Zakupów Google i popularnych produktów, a także szansę użycia rozwiązań zakupowych w Grafice Google i Obiektywie Google;
  • w 2023 roku dodano obsługę uporządkowanych danych dostawy i zwrotów. Od tego momentu wyszukiwarka Google umożliwia dodanie rozszerzonych informacji na temat dostawy i zwrotów w tekstowych wynikach wyszukiwania. Ułatwiono również śledzenie i możliwość naprawy danych strukturalnych, które są konieczne do włączenia tego widoku za pomocą raportów i narzędzi dotyczących zakupów;
  • w tym roku pojawiła się możliwość obsługi danych uporządkowanych dotyczących wariantów produktu. Udostępniono w ten sposób sprzedawcom rozwiązanie w postaci łatwego wyświetlania większej liczby wariantów oferowanego produktu i wyświetlanie dla użytkowników chcących zakupić daną rzecz trafniejszych i bardziej użytecznych wyników.

Znaczenie danych strukturalnych

Znaczniki schema wspierają pracę specjalisty SEO w uzyskaniu lepszej pozycji w wyszukiwaniach. Pomagają również wyszukiwarce zrozumieć treści, które znajdują się na danej witrynie. Dzięki czemu wzrasta dokładna kategoryzacja umieszczonych na niej informacji. Ponadto dane strukturalne pozwalają na szersze zaprezentowanie produktów ze sklepów internetowych. Dodatkowe informacje w wynikach wyszukiwania umożliwiają przedstawienie potencjalnemu klientowi niezbędnych informacji już na poziomie wyszukiwarki.

Prognozy dotyczące danych strukturalnych

Według przewidywań w branży SEO, znaczenie danych uporządkowanych w kontekście rozwoju algorytmu wyszukiwarki z pewnością wzrośnie. Otwarte pytanie dotyczy tego, o ile ta rola się rozszerzy i przełoży na pozycje stron. Warto jednak postarać się o dodanie znaczników schema już dziś, aby mogły przełożyć się później korzystnie na atrakcyjność strony w wyszukiwaniach internetowych.

1 Rich snippets to rozszerzone wyniki wyszukiwania w Google, które prezentują wzbogacony opis strony internetowej. Wyświetlają się one obok tytułu, opisu oraz adresu URL.

Oceń ten artykuł

Średnia ocen użytkowników 4.7 / 5. Ilość głosów użytkowników 15

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Darmowa wycena:

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.
    Polityka Prywatności