Pozycjonowanie stron – czym jest i jakie zapewnia korzyści?

Usługi pozycjonowania stron internetowych są przeznaczone dla przedsiębiorców zaczynających przygodę z promocją swojej marki, jak i tych działający na rynku od dłuższego czasu. To ogólne określenie dla szeregu działań podejmowanych w celu zwiększenia pozycji witryny w organicznych wynikach wyszukiwania w Internecie. Proces ten w większości opiera się na frazach, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarce. Aby dana strona wyświetliła się wówczas jako pierwsza, musi spełnić szereg wymagań ustanowionych w głównej mierze przez Google.

Szukasz więcej informacji?
Skontaktuj się z nami!

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.
    Więcej informacji o Administratorze danych w Polityce Prywatności

    Na czym polega pozycjonowanie stron?

    Pozycjonowanie stron, zwane również SEO (ang. Search Engine Optimization), polega na optymalizacji witryny pod względem merytorycznym i technicznym. Proces ten składa się z działań on-site i off-site, które obejmują udoskonalenia w zakresie struktury witryny, sprawdzenie poprawności kodu, weryfikację poprawności obecnych i tworzenie nowych, unikalnych treści na stronę, linkbuiliding czy zwiększenie szybkości ładowania strony. Duże znaczenie ma odpowiednie dostosowanie witryny zarówno pod doświadczenia użytkownika (UX), jak i algorytmy Google oraz wybór skutecznych i opłacalnych słów kluczowych. Konkurencja dla biznesów online jest obecnie ogromna, dlatego warto wybrać specjalistyczną agencję, która kompleksowo zajmie się procesem SEO.

    Pierwszym krokiem jest wykonanie audytu, który określi obecny stan strony i obszary wymagające poprawy. Następnie przystępuje się do analizy konkurencji pomagającej zweryfikować frazy wybierane przez inne firmy w tej branży, ustalić potencjał pozycjonowanej strony i na tej podstawie dobrać słowa kluczowe. Ich wybór opiera się na kilku czynnikach: tematyce strony, potrzebach odbiorców, wprowadzanych przez nich frazach oraz ich konkurencyjności. Następnie optymalizuje się witrynę pod kątem robotów Google. W tym celu należy dodać m.in. nagłówki, znaczniki ALT i meta opisy, a także sprawdzić klikalność dostępnych elementów, nawigację i poprawność działania innych technicznych aspektów strony.

    Kolejnym ważnym etapem SEO jest tworzenie treści – nadrzędna zasada brzmi content is king, więc jakość i oryginalność tekstów ma kluczowe znaczenie. Ostatni punkt w ogólnym planie pozycjonowania stanowi linkbuilding, czyli tworzenie wewnętrznej sieci linkowania i pozyskiwanie linków ze sprawdzonych źródeł, co sprawia, że strona zyskuje miano bardziej wiarygodnej i wartościowej.

    Jakie korzyści niesie optymalizacja strony pod SEO?

    Usługę optymalizacji stron pod SEO wyróżnia niska cena – to najbardziej opłacalne narzędzie marketingowe na rynku. Szeroka oferta pakietów pozwala dobrać opcję idealną dla indywidualnych potrzeb i budżetu. Zapewnia również długotrwałe i mierzalne efekty, dzięki czemu z łatwością można zweryfikować efektywność prowadzonych działań i wprowadzić na ich podstawie ewentualne korekty. Przeprowadzone przez profesjonalistów pozycjonowanie strony może przynieść wiele korzyści biznesowych. Umiejętnie i systematycznie wdrażane ulepszenia po kilku miesiącach prowadzą do zadowalających rezultatów, do których zalicza się:

    • zwiększony ruch na stronie,
    • budowanie świadomości marki i wzrost jej rozpoznawalności,
    • zyskanie zaufania potencjalnych klientów,
    • tworzenie wizerunku eksperta w swojej branży,
    • możliwość połączenia działań z innymi kanałami marketingowymi,
    • szansa na wyprzedzenie konkurencji,
    • wzrost konwersji: telefonów, zapytań, sprzedaży.

    Warto mieć świadomość, że pozycjonowanie stron jest procesem czasochłonnym, ciągłym i długotrwałym. Dzięki właściwie skonfigurowanej stronie można zyskać lepsze pozycje w wyszukiwarce Google, a co za tym idzie – łatwiej przedstawić swoją ofertę i zdobyć nowych klientów. Istniejące biznesy z kolei dzięki optymalizacji SEO mogą wyprzedzić konkurencję i zwiększyć liczbę konwersji. Unikalne i merytoryczne treści oraz intuicyjna nawigacja na stronie sprawią, że firma może zyskać miano eksperta w swojej dziedzinie.

    Strategia pozycjonowania stron internetowych (SEO)

    Pozycjonowanie stron internetowych to działanie marketingowe polegające na zwiększeniu zainteresowania użytkowników daną witryną. Głównym założeniem SEO jest wzrost widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Im wyższa pozycja w wyszukiwarce, tym większe prawdopodobieństwo zwiększenia liczby użytkowników, odwiedzin. W dobie cyfryzacji duża część działalności gospodarczych synchronicznie funkcjonuje stacjonarnie i w sieci lub tylko online, w związku z czym konieczna okazuje się zmiana formy działań reklamowych. Dzięki odpowiedniemu marketingowi internetowemu zarówno strony firmowe, komercyjne, jak i sklepy internetowe mogą zwiększyć poziom swoich zysków.

    Aby jednak było to możliwe, niezbędne jest opracowanie efektywnej strategii, czym zajmują się specjaliści z branży SEO. Zyskanie dobrej pozycji w wyszukiwarkach możliwe jest tylko dzięki jednoczesnej pracy na różnych płaszczyznach. Warto jednak podkreślić, że do właściwego opracowania i wdrożenia strategii marketingu internetowego niezbędna jest odpowiednia wiedza oraz doświadczenie w branży.

    Etapy tworzenia strategii pozycjonowania

    Strategia pozycjonowania stron internetowych to klucz do dalszych kroków, mających zwiększyć zainteresowanie witryną. Ze względu na to, że wszelkie działania SEO muszą być dostosowywane do konkretnej strony, pomoc specjalistów jest niezbędna, aby przyniosły one oczekiwane efekty. Pierwszym krokiem w opracowywaniu strategii jest ustalenie celów, które chce osiągnąć klient agencji. Następnie niezbędne jest określenie grupy docelowej, a także szczegółowa analiza działań konkurencji. Na ich podstawie opracowuje się następnie listy słów kluczowych, które zawierają wyrażenia najlepiej dopasowane do oferty klienta

    Jednocześnie wdraża się działania z zakresu optymalizacji witryny, które mają podnieść jej jakość. Oznacza to poprawę jej responsywności i przystępności dla użytkowników. Tworzone jest również zaplecze backlinków (link building), a także planuje się aktywność on-site i off-site (na oraz poza stroną). Kluczowe dla pomiaru efektywności działań w ramach stworzonej strategii jest również raportowanie w formie pozwalającej na miarodajne śledzenie wyników.

    Audyt SEO

    Stała kontrola strony internetowej jest niezwykle istotna, aby utrzymać witrynę wysoko w rankingach wyszukiwania. W tym celu wykonywane są audyty SEO, które polegają na dokładnym sprawdzeniu serwisu oraz działań prowadzonych poza nim. Audyt SEO off-site składa się z kontroli elementów nie dotyczących samej witryny, takich jak linkowanie, natomiast on-site bierze pod lupę jej stronę techniczną i zawartość. W zależności od indywidualnych preferencji, a także budżetu można zdecydować się na samodzielne podjęcie kroków w tej kwestii bądź zatrudnienie specjalisty i zdanie się na jego doświadczenie.

    Audyt powinien być przeprowadzany regularnie niezależnie od wielkości serwisu i jego zawartości. Niemniej jednak bardzo istotne okazuje się sprawdzanie nowo powstałych stron internetowych, aby szybko zniwelować ewentualne błędy i móc odpowiednio zareagować – dając szansę na ich dalszy rozwój.

    Analizy eksperckie i techniczne

    Dzięki działaniom w ramach audytu możliwe jest sprawdzenie niemalże wszystkich parametrów bezpośrednio wpływających na pozycjonowanie strony – dane frazy w monitorze pozycji fraz, tytuł, nagłówki, meta opisy, szybkość wczytywania się witryny, analizę błędów technicznych w kodach czy dostosowanie domeny do przeglądania jej na urządzeniach mobilnych. Audyt SEO on-site i off-site ułatwi znalezienie błędów i da szansę zniwelowania ich, poprzez wyodrębnienie danych, które wymagają poprawy.

    Na dobrą widoczność domeny wpływa jej dopasowanie do wymagań algorytmów Google. Jednak równie ważnym krokiem, co sprawdzenie, czy została ona do nich dopasowana, jest audyt konkurencji. To badanie eksperckie, polegające na analizie 10 różnych stron internetowych z tej samej branży, w celu zdobycia informacji wyjaśniających, dlaczego znajdują się one na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Dzięki temu można popracować na swoją witryną i sprawić, że zacznie wyświetlać się znacznie wyżej w wynikach wyszukiwania.

    Czym jest optymalizacja SEO?

    Użytkownicy Internetu poszukując informacji lub witryn, najchętniej wybierają te adresy, które wyświetlają się wysoko w wynikach wyszukiwania. Właściciele stron internetowych, a także sklepów czy biznesów online prześcigają się w tym, aby to właśnie ich propozycje były jak najszerzej dostępne dla internautów. Optymalizacja SEO (ang. Search engine optimization) polega na dostosowywaniu serwisów internetowych do wymogów algorytmów wyszukiwarek. Jest to zbiór działań, pozwalających na zwiększenie atrakcyjności strony, a także jej przystępności dla użytkowników. Prawidłowo zoptymalizowana strona pojawia się wyżej w wynikach SERP (ang. Search Engine Results Page), czyli stron wyświetlających listę adresów związanych z daną frazą.

    Działania SEO a pozycjonowanie

    Aby strona internetowa była lepiej dostępna dla użytkowników, musi się ona znajdować na jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Im szybciej trafi na nią użytkownik, tym większa jest szansa, że właśnie ten link wybierze. Pozycjonowanie przebiega zgodnie z zasadami SEO, dlatego do przeprowadzenia działań, poprawiających optymalizację strony niezbędny jest zespół specjalistów. Przygotowanie audytu, który pozwoli rozpoznać potencjał witryny, a także dobrać do niej odpowiednie słowa kluczowe, to pierwszy krok do zwiększenia jej rozpoznawalności na rynku. Ustalany jest długofalowy plan podzielony na okresy, w których wykonuje się konkretne czynności. Usunięcie błędów, optymalizacja tekstów czy pozycjonowanie grafik sprawią, że strona będzie ciekawsza dla użytkowników oraz bardziej przystępna dla nich. Jest to najlepszy sposób na zwiększenie zasięgów witryny, która zostanie powiązana z wyszukiwanymi hasłami kluczowymi.

    Pozycjonowanie stron internetowych

    Właściciele stron internetowych, którym zależy na ich popularności, decydują się na pomoc specjalistów SEO. Dobranie odpowiednich działań optymalizujących może wspomóc witryny informacyjne, usługowe, a także sklepy internetowe czy blogi. Eksperci w tej dziedzinie pracują przy tworzeniu tekstów oraz pozycjonowaniu grafik, a także działaniach zewnętrznych, takich jak budowanie profili linkowania. Każde z tych zadań poprawia, to jak postrzegana jest witryna przez roboty Google. Jeżeli dany adres będzie dla nich wartościowy, wyświetli się on wyżej w wynikach. Zdobyta i utrzymana pozycja zagwarantuje zwiększenie ruchu na stronie, na czym najbardziej zależy właścicielom firm.

    Wpływ SEO na rozwój biznesu

    Dopasowanie strony pod działanie algorytmów jest długim procesem, który po kilku miesiącach analizy przynosi zachwycające rezultaty. Zwiększenie widoczności witryny, to doskonały sposób na zdobycie nowych klientów oraz poprawę wizerunku marki. Niezależnie od tego jak długo na rynku działa dana firma, jej strona internetowa powinna zostać zaprojektowana według zasad SEO. Nawet początkujące biznesy mogą wybić się na tle konkurencji dzięki odpowiednio przygotowanym tekstom oraz grafikom. Zbudowanie silnej pozycji w wyszukiwarce Google może regularnie przyciągać nowych klientów. Dostosowywanie obecnego na witrynie materiału według fraz i haseł obecnych w trendach pozwoli utrzymać biznes wysoko w wynikach wyszukiwania, dzięki czemu będzie mógł się on rozwijać.

    Od czego zacząć? Zasady content marketingu

    Adresy na najwyższych pozycjach w wyszukiwarce Google posiadają estetyczne witryny oraz wysokiej jakości content, czyli treść. Najważniejsze jest, aby była ona unikatowa — teksty pisane przez specjalistów SEO są nie tylko czytelne i przejrzyste, ale również zawierają frazy kluczowe umieszczone w odpowiednich miejscach. Treści powinno być dużo, jednak jej ilość nie może negatywnie wpływać na jakość. Jest ona nie tylko rozpoznawana przez roboty Google, ale przede wszystkim powinna przyciągać uwagę użytkowników oraz przekazywać im te informacje, których poszukują. Content marketing polega więc na regularnym tworzeniu i dostarczaniu wysokiej jakości materiałów na pozycjonowane witryny. Za ich pomocą zwiększa się atrakcyjność strony, która może zainteresować grupę odbiorców najlepiej pasującą do wizerunku danej firmy. Pozostaną oni na dłużej oraz przyniosą zysk dla biznesu.

    Jak powinny wyglądać prawidłowo zoptymalizowane treści na stronie?

    Podczas tworzenia contentu na witryny należy stosować się do wytycznych ustanowionych przez Google. Teksty muszą być nie tylko unikatowe oraz ciekawe, ale również zawierać w sobie frazy kluczowe. Dobiera się je według treści obecnej na witrynie oraz popularnych wyszukiwań użytkowników Internetu. Dzięki dokładnej analizie dobiera się podobne hasła, które mogą zwiększyć zasięgi. Ważnymi elementami tekstów pisanych według zasad SEO są ich nagłówki oraz ułożenie fraz. Naturalne brzmienie pozwala użytkownikom na dłużej zagłębić się w treść oraz lepiej zapamiętać ofertę danej witryny. Specjaliści od pozycjonowania stron przygotowują profesjonalne teksty zgodne z ogólnymi wytycznymi. Dla algorytmów, witryny zawierające tego typu treści są wartościowym źródłem informacji, dlatego umieszczają je wyżej w wynikach wyszukiwania. Teksty blogowe, opisy kategorii czy produktów, to treści ważne dla potencjalnych klientów danych firm, ponieważ mogą przekonać ich do zakupu lub próby skorzystania z oferowanych usług.

    Pozycjonowanie off-site i on-site

    Działania SEO dzielą się na te wykonywane na samej witrynie, czyli on-site, oraz poza nią — off-site. Pozycjonowanie strony w jej obrębie polega na optymalizacji struktury kodu, adresów URL, meta tytułów, tagów oraz opisów. Każdy z tych elementów ma wpływ na to jak strona jest odbierana zarówno przez użytkowników, jak i roboty Google. Podczas działań poza witryną najważniejsze jest pozyskiwanie linków zewnętrznych. Odniesień w Internecie prowadzących do danego adresu powinno być jak najwięcej, jednak należy pamiętać o tym, aby były one wiarygodne. Jeżeli pochodzą ze sprawdzonych źródeł, to można być pewnym, że wybiorą je osoby, które staną się wartościowymi odbiorcami, chętnie korzystającymi z oferowanej przez firmę usługi. Niezależnie od typu strony, działania off-site oraz on-site przeprowadzane są przez profesjonalistów w sposób rzetelny i szczegółowy. Dzięki temu witryna staje się lepiej rozpoznawalna, a także dostępna dla osób, które wcześniej o niej nie słyszały.

    Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

    Narzędzia SEO, takie jak Google Analytics czy Google Search Console są nieocenione w pracy przy pozycjonowaniu witryn internetowych. Specjaliści w temacie optymalizacji regularnie sprawdzają trendy wśród haseł kluczowych, aby jak najlepiej dopasowywać je pod obsługiwane witryny. Ważnym elementem jest również linkowanie wewnętrzne, które sprawdza się dobrze w szczególności w sklepach internetowych. Klientom łatwiej jest odnaleźć się wtedy pośród podstron. Również ścieżka robotów Google jest mniej skomplikowana, co pozytywnie wpływa na dalsze pozycjonowanie wyników. Nie można również zapomnieć o protokole SSL, które jest poniekąd podstawą pozycjonowania pod wyszukiwarki, a także jest to sposób na zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom witryny. Algorytmy uważają za bardziej wartościowe właśnie te strony, przy których adresie wyświetla się zielona kłódka. Planując strategię pozycjonowania witryny, warto zacząć od poprawy właśnie tych wewnętrznych elementów.

    Strategie pozycjonowania SEO — rodzaje oraz podstawowe działania

    Rozpoczynając proces optymalizacji strony, należy określić, jaki ma być jej cel, aby dobranie strategii było łatwiejsze. Sklepy internetowe chcą najczęściej zwiększyć ilość klientów oraz zamówień, natomiast stronom z usługami zależy na wyróżnieniu się wśród konkurencji oraz wyprzedzeniu innych placówek w wynikach wyszukiwania. Poprawa wizerunku ma bezpośredni wpływ na wzrost rozpoznawalności marki, dlatego każdy biznes może zyskać na odpowiedniej optymalizacji posiadanej witryny internetowej. Pozyskanie powracającego ruchu na stronie wymaga przeprowadzenia odpowiednio zaplanowanych działań. Strategie pozycjonowania powinny brać pod uwagę zakres działalności danej firmy — lokalny lub globalny — sezon, w jakim dostępne są oferowane przez nią produkty lub usługi, a także budżet, który właściciel witryny jest w stanie przeznaczyć na jej optymalizację.

    Pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarce Google

    Użytkownicy Internetu poszukują informacji w wyszukiwarce Google. Zbiera ona najpopularniejsze i najbardziej wartościowe adresy związane z danym hasłem kluczowym. Algorytmy, według których optymalizowane są strony, działają w taki sposób, aby oferować internautom dokładnie to, czego poszukują. Obecne w wyszukiwarce systemy, takie jak Podobne Wyszukiwania czy PAA (People Also Ask) pomagają poszerzyć zakres rozpoznawalności witryn. Te, które znajdują się najwyżej w wynikach wyszukiwania, generują dużo większy ruch. Ważne jest również, aby posiadały chwytliwy tytuł oraz krótki opis, streszczający to, co użytkownicy znajdą po kliknięciu w adres. Z tego powodu każdy adres chciałby znaleźć się na czołowej pozycji w wynikach wyszukiwania. Jest to cel każdego biznesu, który decyduje się na zoptymalizowanie swojej witryny według wciąż zmieniających się zasad SEO.

    Podsumowanie

    Właściciele stron internetowych korzystają z usług specjalistów SEO, aby zoptymalizować posiadane witryny. Ważny jest każdy ich element, zaczynając od kodu, a kończąc na linkach zewnętrznych, które przekierowują użytkowników na dany adres. Aby osiągnąć oczekiwane efekty oraz zwiększyć ilość regularnych odbiorców należy wykonać audyt SEO. Pozwoli on rozpoznać potencjał danej strony, a także dopasować do niej odpowiednie frazy. Ich obecność w różnych treściach dostępnych dla użytkowników jest najlepszym sposobem na zwiększanie wartości strony. Dzięki regularnemu sprawdzaniu trendów oraz odpowiedniej strategii, każdy, nawet dopiero początkujący biznes może zwiększyć swoją rozpoznawalność. Zasięgi oraz dostępność dla szerszego grona odbiorców wpłynie pozytywnie na rozwój firmy, dla której znajomość Internetu i panujących w nim zasad jest aktualnie podstawą prowadzenia skutecznej działalności.

    Link building

    Link building to jedna ze składowych pozycjonowania stron internetowych. Do zwiększania widoczności witryny w wynikach wyszukiwania niezbędne okazuje się pozyskiwanie wartościowych linków. Im więcej przeniesień z zaufanych serwisów, tym ufność algorytmów Google do tej witryny się zwiększa. Popularność oceniana jest właśnie na podstawie odnośników z innych źródeł. Sposobem na zdobywanie ich może być m.in. umieszczanie adresów URL na forach czy blogach związanych tematycznie z działalnością domeny, artykułach, mediach społecznościowych czy katalogach. Ich wiarygodność również się liczy, im silniejsza, tym link ma większą wartość. Do określenia jej najczęściej używa się pojęcia Domain Rating (DR) będącego wykładową jakości odsyłaczy przychodzących do danego serwisu. Dzięki temu wskaźnikowi łatwiej ocenić siłę profilu linkowania, jaki posiada poszczególna strona internetowa.

    Liczy się jakość linków

    Używając narzędzi, jakimi jest, chociażby – Ahrefs można przeanalizować profil linkowania, zbierając dane odnoszące się do odnośników przychodzących (backlink) oraz zrobić pomiary jakości linków. Te z kolei definiuje się w skali od 0 do 100. Pozyskiwanie wartościowych odsyłaczy należy do działań analizowanych przez algorytmy Google, w związku z czym warto to robić. Dobrze jeśli będą to naturalne hiperłącza, czyli wstawione przez użytkowników zainteresowanych opublikowaną treścią. Niemniej jednak, aby odgrywały jakąkolwiek rolę w efektywnym pozycjonowaniu nie mogą być opatrzone atrybutem nofollow – zaznaczającym, aby wyszukiwarki „nie śledziły go”, a także link musi być zaszyty w kodzie HTML.

    Pomoc specjalistów SEO

    Najlepszym sposobem okazuje się rozpoczęcie współpracy z firmą SEO specjalizującą się w usługach tego typu. Profesjonaliści zajmą się pozycjonowaniem, w tym działaniami zarówno na stronie (on-site), jak i poza nią (off-site), mającymi przynieść pozytywny skutek, a tym samym zwiększyć widoczność strony w rankingu wyszukiwań. Niezbędna jest odpowiednia strategia dopasowana do danego serwisu. Niemniej jednak trzeba wiedzieć, że pozyskiwanie wartościowych linków to długofalowy proces i efekty widoczne będą po dłuższym czasie od rozpoczęcia optymalizacji SEO.

    Pozycjonowanie sklepów internetowych

    Działania marketingowe w Internecie są obecnie najskuteczniejszym sposobem dotarcia do odbiorców z ofertą swojego biznesu. Coraz więcej osób przekonuje się do zakupów online, które są szybsze, wygodniejsze i często bardziej opłacalne. Dzięki wyszukiwarce internetowej mogą łatwo znaleźć konkretny produkt, który pojawia się na najwyższych pozycjach wyników wyszukiwania, więc klikają w pierwsze pojawiające się na liście linki. Kluczem do sukcesu dla biznesów e-commerce jest więc zadbanie o jak najlepszą widoczność w Google. Jak to zrobić? Wykorzystując metodę na promocję produktów i usług w sieci, jaką jest pozycjonowanie.

    Na czym polega pozycjonowanie w Google?

    Istnieje wiele różnych wyszukiwarek internetowych, np. Bing, Yahoo, Baidu czy Yandex, jednak prym wśród nich wiedzie Google – to właśnie z niej korzysta ok. 97% polskich internautów. Uważa się ją za najlepszą istniejącą wyszukiwarkę. Jako pierwsza zmieniła formę reklam z natrętnych banerów na dopasowane do preferencji użytkowników linki sponsorowane. Powstało nawet powszechne określenie „googlować”, czyli poszukiwać informacji w sieci. Gigantowi internetowemu nie można odebrać również innowacyjności – algorytmy opracowane przez firmę podlegają stałym aktualizacjom, wdrażane są technologie sztucznej inteligencji, udoskonala się wyszukiwanie głosowe i precyzyjność wyników dla zapytań odbiorców.

    To progresywistyczne podejście sprawia, że Google zyskał niemal monopol na rynku internetowym, a więc kluczem do sukcesu promocji firmy jest „podbój” wyników tej wyszukiwarki. W tym celu należy wprowadzić szereg optymalizacji prowadzących do wzrostu pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, zwanych pozycjonowaniem lub SEO. Skuteczność tych działań zależy głównie od wiedzy na temat wymogów Google, gdyż istnieje szereg czynników rankingowych wpływających na ocenę wiarygodności, przydatności i ogólnej widoczności danej witryny. Należą do nich m.in. unikalny content, właściwa struktura strony, odpowiedni dobór słów kluczowych i inne elementy technicznej optymalizacji SEO.

    Jak wypromować sklep internetowy w Google?

    Branża e-commerce cechuje się rosnącą konkurencyjnością. Coraz więcej firm postanawia działać również w Internecie lub całkowicie przenieść swoją ofertę do sieci. Szacuje się, że konwersja sklepów internetowych w ponad 50% pochodzi z ruchu organicznego. W procesie pozycjonowania e-commerce kluczowym aspektem jest opracowanie strategii dobranej do charakteru przedsiębiorstwa. W zależności od branży cele mogą się różnić: właścicielowi biznesu B2B może zależeć na rejestracji nowego użytkownika, a sklepu z odzieżą – sprzedaży produktów.

    Efekty, których można się spodziewać po umiejętnie przeprowadzonych i systematycznych działaniach pozycjonerskich to np. zwiększenie ruchu, zainteresowania ofertą, rozpoznawalności marki i wzrost pozycji na ustalone frazy. Aby je uzyskać, należy wprowadzić modyfikacje w obszarach tekstowych i technicznych, obejmujące m.in. szybkość ładowania strony, unikalne opisy kategorii i produktów, responsywność witryny, certyfikat SSL, przyjazne adresy URL, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, menu okruszkowe (breadcrumps), blog sklepowy z poradnikami, metatagi czy odpowiednio sformatowane treści nasycone frazami – najlepiej tymi bardziej precyzyjnymi, „długiego ogona”. Sklep internetowy powinien być atrakcyjny wizualnie, przystępny i czytelny zarówno dla robotów Google, jak i użytkowników.

    Jaką platformę e-commerce wybrać?

    Założenie sklepu internetowego należy poprzedzić wyborem odpowiedniego systemu dla e-commerce. Kluczowym aspektem dla tej decyzji jest łatwość zarządzania zasobami oraz intuicyjna obsługa zamówień. Warto również zwrócić uwagę na przystosowanie platform pod kątem działań SEO – niektóre z nich dzięki dodatkowym funkcjom znacząco ułatwiają proces pozycjonowania. W panelu CMS można wówczas wykonać takie działania, jak optymalizacja metadanych, realizacja przekierowań, ustalenie nagłówków H1 na podstronach czy implementacja linków kanonicznych.

    Pozycjonowanie sklepów: PrestaShop

    PrestaShop to platforma stworzona przede wszystkim z myślą o średnich i dużych sklepach internetowych. Korzysta z niej 22% biznesów e-commerce w Polsce. Opiera się na licencji open-source, co pozwala na darmowe użytkowanie pod warunkiem wykupienia domeny i hostingu. Można poszerzać zakres opcji dzięki instalacji dodatkowych wtyczek – płatnych i bezpłatnych. Wyróżnia się stałymi aktualizacjami oraz dużym gronem aktywnych na forach i grupach społecznościowych użytkowników.

    Zalety:

    • ponad 600 dostępnych funkcji
    • różne języki i waluty do wyboru
    • brak stałego abonamentu
    • dostęp do kodu HTML dzięki Open Source
    • intuicyjny panel
    • tysiące darmowych szablonów i opcja tworzenia własnych projektów
    • opcja administrowania zamówieniami z Facebooka dzięki PrestaShop Facebook
    • możliwość stworzenia bloga
    • narzędzie do sprzedaży produktów cyfrowych i fizycznych

    Wady:

    • wysokie koszty wdrażania własnego szablonu
    • wysoka cena konsultacji z deweloperem
    • brak wstecznej kompatybilności
    • nieedytowalność nagłówków H1 w kategoriach
    • zmiana nazwy kategorii przynosi zmianę adresu URL

    Pozycjonowanie sklepów: WooCommerce

    WooCommerce to w praktyce wtyczka sprzedażowa w systemie zarządzania treścią WordPress, który słynie z łatwości w obsłudze. To doskonałe rozwiązanie w przypadku chęci poszerzenia swojej działalności, opartej dotychczas jedynie na treściach. Pozycjonowanie sklepu jest w nim ułatwione dzięki popularnej wtyczce SEO Yoast, która umożliwia optymalizację pod kątem słów kluczowych, pomaga napisać poprawne title i description oraz ocenia czytelność wprowadzanych treści. Jest dedykowana przede wszystkim mniejszym sklepom i blogom.

    Zalety:

    • dostępność wielu bezpłatnych dodatkowych wtyczek
    • łatwa instalacja i obsługa w języku polskim
    • liczne aktualizacje zapewniające bezpieczeństwo użytkowania
    • przyjazny dla SEO
    • duża liczba deweloperów
    • możliwość personalizacji szablonu

    Wady:

    • spowolnione działanie przy dużej liczbie produktów i wtyczek
    • brak edycji nagłówków H1 produktów i kategorii w panelu
    • konieczność regularnych aktualizacji
    • możliwy brak kompatybilności wtyczek lub szablonów z daną wersją WordPress
    • duże koszty przy indywidualnych opcjach

    Pozycjonowanie sklepów: Magento

    Magento to darmowy system na licencji Open Software. Dane z 2020 roku wskazują, że używa go co 10 sklep internetowy na świecie. Wyróżnia go doskonałe dostosowanie do optymalizacji SEO, dzięki czemu stanowi świetny wybór dla osób nieobeznanych ze światem marketingu internetowego. Przypisuje podstronom domyślne metadane, co może być przydatne, jak i niekorzystne dla procesu pozycjonowania.

    Zalety:

    • stworzony pod optymalizację techniczną SEO
    • wiele wtyczek zwiększających zakres możliwości sklepu
    • możliwość obsługi kilku sklepów w jednym panelu
    • obecność narzędzi analitycznych
    • duża społeczność w sieci

    Wady:

    • skomplikowana instalacja i obsługa
    • duże wymagania systemu narzucają konieczność wykupienia najszybszych hostingów
    • wysokie koszty indywidualnych funkcjonalności
    • trudności we wprowadzaniu zmian w szablonach

    Pozycjonowanie sklepów: Shoplo

    Shoplo to oprogramowanie charakteryzujące się zamkniętym silnikiem, co oznacza, że nie ma dostępu do kodu HTML i wprowadzanie zmian jest możliwe tylko przez Shoplo. Wyróżnia go intuicyjność w nawigacji i modyfikacjach, jest również przyjazny dla pozycjonerów. Serwis Built With szacuje, że jest on wykorzystywany przez co 20 sklep internetowy w Polsce. Użytkownicy jako zalety wskazują łatwość tworzenia i obsługi sklepu. To idealne rozwiązanie dla osób chcących samodzielnie prowadzić biznes, jednak korzystanie jedynie z dostępnych szablonów uniemożliwia dodawanie bardziej zaawansowanych, spersonalizowanych opcji.

    Zalety:

    • duża liczba funkcjonalności dotyczących płatności i dostaw
    • łatwy w obsłudze panel
    • dostępność raportów
    • duży wybór szablonów
    • globalne ustawienia metatagów pod kątem produktów i kategorii
    • integracja z hurtowniami i systemami księgowymi
    • atrakcyjne cenowo pakiety

    Wady:

    • wprowadzenie mikrodanych wymaga dodatkowej opłaty
    • brak dostępu do kodu źródłowego
    • ograniczone możliwości optymalizacji SEO
    • brak opcji indywidualnego ustawiania nagłówków H1 kategorii

    Pozycjonowanie sklepów: Shoper

    Shoper to zdecydowanie jeden z najczęściej wybieranych systemów e-commerce – dane z 2021 roku wskazują na jego 15% udział. Wyróżnia go przystępna obsługa, z którą poradzą sobie nawet laicy. Pozwala na edycję opisów produktów i dodawanie do nich opinii przez klientów. Można również utworzyć bloga firmowego. To platforma opierająca się na oprogramowaniu SaaS, co oznacza, że możliwości pozycjonowania pod kątem SEO mogą być nieco ograniczone.

    Zalety:

    • możliwa edycja plików wyglądu strony w panelu
    • łatwość optymalizacji pod kątem SEO
    • globalne ustawienia metatagów
    • intuicyjna obsługa
    • duża liczba funkcji i modułów
    • możliwość przypisania produktu do kilku kategorii
    • opcja dodania przekierowań w każdej wersji
    • hosting w cenie usługi
    • integracja z Allegro i Facebook Market
    • wsparcie techniczne w języku polskim

    Wady:

    • zamknięty kod źródłowy dla trzech podstawowych pakietów
    • nagłówki H1 są jednocześnie nazwą kategorii w menu
    • przy dużym ruchu w sklepie, konieczne może okazać się wykupienie wersji Premium
    • większość rozszerzeń i modułów jest dodatkowo płatna
    • obsługa klienta: długi czas oczekiwania na zgłoszenia

    Pozycjonowanie sklepów: Sote

    Sote to narzędzie pozwalające na obsługę zarówno małych, jak i średnich sklepów internetowych. Umożliwia sprzedaż poza granicami kraju. Klienci wybierają tę platformę najczęściej z uwagi na łatwość obsługi, ładny design, dbałość o szczegóły i niezawodność. Dodatkowo pozwala na dodanie wyszukiwarki produktów, filtracji wyników czy tworzenia grup produktowych. To kolejne oprogramowanie w modelu SaaS, w którym klient ma dostęp do gotowego panelu i wybranych modyfikacji w sklepie. Sote to dobry wybór dla przedsiębiorców, którym zależy na szybkim wejściu na rynek i bezproblemowej obsłudze.

    Zalety:

    • intuicyjny panel administracyjny
    • możliwość integracji z systemami płatniczymi, dostawczymi i porównywarkami cen
    • szerokie możliwości optymalizacji SEO, np. obsługa danych strukturalnych, edycja adresów URL, wdrożenie metadanych, tworzenie przekierowań, prowadzenie bloga
    • system FastCache przyspieszający wczytywanie się strony
    • dodanie rabatów dla wybranych grup produktów lub klientów
    • pomoc działu technicznego w cenie pakietu

    Wady:

    • większość zaawansowanych funkcji jest dodatkowo płatna
    • brak integracji z hurtowniami
    • ograniczenia w edycji gotowych szablonów
    • niski poziom automatyzacji zmian
    • dosyć wysokie koszty prowadzenia sklepu z niskim limitem transferu

    Pozycjonowanie sklepów: IdoSell / IAI Shop

    IdoSell to model sklepu internetowego oparty na SaaS, który wcześniej funkcjonował pod nazwą IaI Shop. Ma 4% udziału na polskim rynku e-commerce. To dobry wybór dla osób, którym zależy na dostępie do gotowego panelu z hostingiem i szerokim możliwościom modyfikacji.

    Zalety:

    • duży wybór szablonów graficznych
    • regularne aktualizacje
    • wsparcie techniczne w języku polskim
    • dostępność różnych wersji językowych i walutowych
    • wbudowany system zarządzania zamówieniami
    • możliwość integracji z salonami stacjonarnymi
    • skalowalny system odpowiedni dla małych, jak i rozbudowanych sklepów

    Wady:

    • dodatkowa opłata za zmiany wprowadzane przez IdoSell
    • mało przyjazne adresy URL
    • mało intuicyjny panel administracyjny
    • brak możliwości konfiguracji wszystkich elementów pod kątem SEO

    Podsumowanie

    Wybór platformy dla biznesu e-commerce zależy od wielu czynników. Na decyzję wpływa m.in. dostępny budżet, wielkość i charakter sklepu czy indywidualne potrzeby. Warto zwrócić również uwagę na opcje pozwalające na łatwą optymalizację pod kątem SEO, możliwość modyfikacji kodu źródłowego, łatwość w obsłudze panelu czy dostępność i koszt dodatkowych modułów. Żadna platforma nie jest idealna, dlatego warto dogłębnie zapoznać się ze specyfiką każdej z nich i na tej podstawie dokonać wyboru. Dobrym rozwiązaniem jest zwrócenie się w tej kwestii do profesjonalnej agencji SEM, która dzięki wiedzy i doświadczeniu zatrudnianych specjalistów dopasuje najlepszą opcję marketingową dla indywidualnych potrzeb każdego sklepu internetowego.

    Pozycjonowanie stron – dlaczego warto w nie zainwestować?

    Internet jest obecnie najlepszym źródłem informacji o usługach i produktach. Każdy, kto chce zaistnieć na rynku w swojej branży, powinien zadbać o widoczność marki w sieci. Najwięcej użytkowników poszukuje informacji poprzez wpisywanie zapytań w wyszukiwarce internetowej Google. Aby trafili na wybraną stronę, konieczna jest jej optymalizacja pod kątem wymagań wyszukiwarki, czyli SEO.

    Proces ten ma na celu zwiększenie widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania, a tym samym pozyskanie większej liczby odwiedzających. W efekcie strony na najwyższych pozycjach w Google mogą zyskać większą rozpoznawalność marki, przewagę nad konkurencją, wzrost konwersji oraz możliwość poznania oczekiwań swoich klientów i dopasowania do nich oferty.

    Jakie działania wchodzą w zakres usługi SEO?

    Pozycjonowanie stron to dosyć złożony i długofalowy proces polegający na kompleksowej optymalizacji witryny i powiązanych z nią aspektów. Pierwszy krok to audyt SEO, którego celem jest zbadanie obecnego stanu strony oraz wyznaczenie obszarów wymagających poprawy. Następnie przystępuje się do wyboru słów kluczowych zależących w głównej mierze od specyfiki działalności oraz potrzeb klientów. Należy przeanalizować, w jaki sposób użytkownicy szukają danych usług lub produktów i dostosować do tego frazy oraz treści na stronie.

    To właśnie optymalizacja contentu jest kolejnym etapem pozycjonowania. W jej skład wchodzą zarówno teksty, jak i grafiki. Wszystkie treści powinny być unikalne i poprawne merytorycznie, dlatego często trzeba je stworzyć od podstaw. Oprócz tego duże znaczenie ma link building, czyli tworzenie bazy wartościowych linków na zaufanych portalach. Dla uzyskania jak najlepszego efektu pozycjonowanie strony warto uzupełnić promocją marki w innych kanałach marketingowych, czyli mediach społecznościowych, na blogach i forach czy prowadząc płatne kampanie reklamowe Google Ads.

    Aby osiągnąć zamierzone cele, należy zgłosić się do sprawdzonej agencji SEO, która zadba o każdy aspekt optymalizacji – będzie na bieżąco monitorować proces, wprowadzać ewentualne ulepszenia i informować klienta o jego przebiegu w cyklicznych raportach.