16 marca 2024

Microsoft Advertising i Bing Ads – czy warto reklamować się w ten sposób?

Microsoft Advertising i Bing Ads – czy warto reklamować się w ten sposób?

Reklama w Internecie to obecnie najskuteczniejszy sposób, aby dotrzeć do osób zainteresowanych naszymi usługami. Najpopularniejszym systemem reklamowym wciąż pozostaje Google Ads. Jednak warto przyjrzeć się także innym. Implementacja ChatGPT do wyszukiwarki internetowej Bing rozbudziła zainteresowanie narzędziem Microsoft Ads. Wiele wskazuje na to, że udziały w rynku reklamy przy jego wykorzystaniu stopniowo będą się powiększać, chociaż trudno tu na razie wróżyć realne zagrożenie dla największych konkurentów – Google Ads czy Facebook Ads. Decyzja o promocji w sieci za pośrednictwem narzędzia Microsoft Ads wydaje się jednak w wielu przypadkach właściwa i uzasadniona, bo przynosi firmie określone korzyści.

Ekosystem Microsoft Advertising

Microsoft Advertising, w skrócie Microsoft Ads, to internetowa platforma reklamowa oferująca szereg opcji pozwalających na skuteczniejszą promocję własnego biznesu w sieci. Pod tą nazwą funkcjonuje od kwietnia 2019 roku. Wcześniej – od września 2012 roku – znana była jako Bing Ads i wciąż wiele osób używa jej do dzisiaj. Oczywiście omawiane narzędzie od Microsoftu funkcjonuje w oparciu o konkretne nośniki przekazu. Zaliczymy do nich przede wszystkim wyszukiwarki Bing, Yahoo! oraz DuckDuckGo, a także partnerską sieć reklamową Microsoft Audience Network, która obejmuje liczne strony internetowe, aplikacje i inne platformy – w tym LinkedIn oraz Amazon. Zasada funkcjonowania jest tu bardzo podobna do Google Ads. W obu przypadkach reklamy rozliczane są m.in. w popularnym modelu Pay Per Click (PPC), natomiast o wyświetleniu konkretnej reklamy decyduje aukcja.

Jakie typy kampanii oferuje Microsoft Ads?

System Microsoft Advertasing oferuje użytkownikom możliwość tworzenia kampanii reklamowych, a następnie zarządzania nimi. Całość jest bardzo zbliżona do tego, co proponują kampanie Google Ads. Można określić słowa kluczowe, ustawić budżety, a także docelowe grupy odbiorców. Moduły dostosowania reklam pozwalają na dużą oszczędność czasu. Wśród ciekawych opcji można wymienić Eksperymenty (z wykorzystaniem zduplikowanych wersji kampanii) oraz Metryki widoczności, które pozwalają na lepszą ocenę miejsca wyświetlania się reklamy. Duży wybór dostępnych kampanii sprawia, że format reklam można dopasować do potrzeb i preferencji klientów, a także własnych celów marketingowych. Dostępne są następujące opcje:

  • Reklamy tekstowe – podstawowa forma, w której elementy dopasowywane są elastycznie do danego zapytania w wyszukiwarce. System sam dobiera optymalne połączenia w oparciu o przygotowane treści;
    Reklama tekstowa dynamiczna
    Reklama tekstowa dynamiczna
  • Reklamy produktowe – pokazują się w formie graficznej w wynikach wyszukiwania. Jest tam zdjęcie produktu, nazwa jego i firmy oferującej, a także cena oraz krótki opis;
  • Reklamy natywne Microsoft Audience Ads – ten format wyświetlany jest na stronach internetowych. Dzięki temu wygląda bardziej naturalnie, choć można je odróżnić od innych treści zawartych na stronie;
  • Reklamy aplikacji – zachęcają do pobrania i zainstalowania konkretnej aplikacji na urządzenie przenośne. Zazwyczaj ograniczają się do krótkiego tytułu, nazwy aplikacji i przycisku Call to Action (CTA);
  • Multimedia Ads – opcja, która nie ma swojego odpowiednika w Google Ads. Komunikaty wyświetlają się po prawej stronie wyników wyszukiwania. Przybierają wizualnie atrakcyjną formę, co pomaga przyciągać uwagę użytkowników;
    multimedia ads
    Przykład Multimedia Ads
    Źródło: https://about.ads.microsoft.com/en-us/blog/post/july-2021/let-your-brand-shine-with-multimedia-ads
  • Remarketing – dzięki wykorzystaniu tzw. reklam śledzących możliwe jest tworzenie spersonalizowanych kampanii remarketingowych dla wcześniejszych przekazów tekstowych oraz graficznych. Skierowane są zazwyczaj do osób, które odwiedziły stronę danego sklepu internetowego, ale nie dokonały na niej zakupu, aby zachęcić je do powrotu na witrynę i ewentualnej finalizacji transakcji;

Dlaczego warto zainteresować się Microsoft Ads i wyszukiwarką Bing?

Oczywiście system reklamowy Microsoft Advertisement ma swoje niezaprzeczalne zalety, które warto wziąć pod uwagę podczas planowania kampanii reklamowych w Internecie. W niektórych przypadkach jest to opcja dająca znacznie większe możliwości od rynkowej konkurencji. Warto, aby osoby planujące reklamować się w Microsoft Search Network, poznały najważniejsze korzyści tej oferty. Jakie są najważniejsze zalety Microsoft Ads?

Popularność systemu Windows

Produkt od Microsoftu to wciąż najpopularniejszy system operacyjny na komputerach i laptopach. Wspiera on rozwiązania dedykowane do niego, co dotyczy także domyślnego ustawienia wyszukiwarki. Można więc korzystać na tym, że wiele osób nie dokonuje zmian na swoim komputerze. Poza tym reklamy są wyświetlane również w systemie operacyjnym Windows.

Liczba użytkowników i zasięg

Wprawdzie wyszukiwarce Bing daleko w skali globalnej do osiągów największej konkurencji. Niemniej jednak liczba użytkowników jest na tyle duża, że przekaz marketingowy może okazać się niezwykle skuteczny. Według danych z 2023 roku, reklamy kreowane przy pomocy systemu Microsoft Advertising mogą w Polsce docierać nawet do 6 mln użytkowników.

Rozległa sieć partnerska

Daje możliwości szerokiej reklamy. Wśród partnerów nie brakuje internetowych gigantów, a ich liczba stale się przy tym powiększa. Dodatkowa widoczność reklam w wyszukiwarkach Yahoo.de czy DuckDuckGo może być interesująca dla biznesów działających na rynkach zachodnich albo planujących rozszerzyć działalność na kolejne kraje. Kampanie Microsoft Advertising pozwalają na zupełnie inne kanały dotarcia do potencjalnych klientów niż konkurencja. W Stanach Zjednoczonych jest to na razie bardziej widoczne. Wystarczy wspomnieć o współpracy Microsoft z Netflix czy funkcji LinkedIn Profile Targeting, która pozwala dopasować przekaz marketingowy pod kątem osób pracujących w wybranej branży albo na danym stanowisku. Niewykluczone, że niektóre rozwiązania zostaną również w przyszłości wdrożone na inne rynki.

Mniejsza konkurencja

To bezsprzecznie jedna z najważniejszych zalet Microsoft Ads. Z powodu niedużej popularności wyszukiwarki zarówno w wynikach organicznych, jak i reklamach płatnych występuje tam mniejsza rywalizacja o pozycje. Dzięki temu łatwiej jest zaistnieć ze swoim przekazem marketingowym i są większe szanse na to, aby dotrzeć do docelowej grupy odbiorców, zwiększyć świadomość marki, a nawet liczbę transakcji. Co istotne, decydując się na ten ekosystem, można znacznie łatwiej zdystansować konkurencję.

Niższe koszty reklamy

Wiąże się to bezpośrednio z mniejszą konkurencją, a przejawia się dla wielu branż relatywnie niskimi kosztami kliknięcia reklamy oraz konwersji. Różnice są tu naprawdę znaczące. Osiągnięcie niektórych celów okaże się więc dużo tańsze. Dobrze konwertującymi są tu zwłaszcza usługi magazynowe, motoryzacja, dobra konsumpcyjne, RTV i AGD, materiały biurowe, komputery i akcesoria, meble, kosmetyki, branża wypoczynkowa czy szeroko rozumiana turystyka. Próg wejścia też jest dla Microsoft Ads stosunkowo niski w odniesieniu do Google Ads, więc może to być idealne rozwiązanie dla firm z mniejszym budżetem reklamowym.

Dywersyfikacja kanałów marketingu

Warto poszukiwać nowych rozwiązań, aby dotrzeć do właściwej grupy odbiorców. Nowy kanał działań reklamowych zwiększa ich zasięg stanowiąc wartość dodaną, ale może też być w niektórych przypadkach realną alternatywą.

Inny profil internautów

Każda wyszukiwarka ma swoich użytkowników. Badania pokazują, że w przypadku Bing będą to przede wszystkim osoby wykształcone, majętne, zamieszkujące miasta, pełnoletnie i starsze (do 45 lat), częściej będące w związku małżeńskim. W grupie tej przeważają też mężczyźni, znacząca grupa to klienci korporacyjni. Do tego większość ruchu pochodzi z urządzeń stacjonarnych, na których użytkownicy dokładniej zapoznają się z opisami produktów czy pełną ofertą. Liczba omyłkowych kliknięć w reklamę jest tu więc znacznie mniejsza. Wiedza na temat odbiorców pozwala natomiast na lepsze celowanie przekazu. Ten ekosystem jest niewątpliwie bardziej dedykowany sektorowi B2B.

Łatwy dostęp do użytkowników konsol Xbox

Te popularne na rynku konsole do gier umożliwiają także przeglądanie Internetu za pośrednictwem wyszukiwarki dostarczonej przez firmę Microsoft. Dzięki temu będziesz mógł dotrzeć z własnym przekazem marketingowym do zupełnie innego grona odbiorców.

Duża intuicyjność i wygoda narzędzia

Obsługa Microsoft Ads jest przyjazna, a desktop narzędzia wygląda bardzo podobnie jak w przypadku Google Ads. Nie będzie więc stanowić żadnego problemu dla osób, które pracowały już wcześniej w tym systemie. Możliwy jest zresztą stosunkowo proste przeniesienie kampanii z Google Ads do Microsoft Ads i testowanie w ten sposób skuteczności przekazu w innym środowisku. Wszystko bez potrzeby tworzenia go od początku.

Zastosowanie ChatGPT w wyszukiwarce

Wykorzystanie możliwości sztucznej inteligencji (AI) sprawia, że odpowiedzi na pytania zadawane przez internautów są znacznie trafniejsze. ChatGPT jest w stanie przy tym rozwiązać bardziej złożone problemy od klasycznych wyszukiwarek, co pozwala również lepiej dostosować i personalizować kampanie reklamowe.

Przydatne funkcje systemu Microsoft Ads

Narzędzie stosowane w kampanii w przeglądarce Bing pozwala na większą kontrolę na poziomie kampanii oraz grup reklam, a także dużo opcji dopasowania ich dokładniej do odbiorców. Targetowanie może uwzględniać m.in. strefy czasowe, urządzenia, używane systemy operacyjne czy szczegółowe dane demograficzne (np. płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie, język, preferencje i historia zakupowa). Nie brak również narzędzi do monitorowania oraz analizowania wyników czy precyzyjnego śledzenia konwersji. Dzięki temu można nie tylko niezwykle dokładnie określić odbiorcę przekazu, ale również zweryfikować jego skuteczność i zoptymalizować dla jeszcze lepszych wyników. Usługa jest więc kompletna i warto z tego korzystać.

Perspektywy rozwoju Bing Ads

System Microsoft Ads już ma swoje atuty i potencjał. Nie ulega wątpliwości, że wciąż będzie rozwijany w celu przyciągania nowych partnerów oraz użytkowników. Reklamy w przyszłości docelowo mogą być wyświetlane w zupełnie nowych miejscach i trafiać do odbiorców w innych kontekstach. Jednocześnie jednak przyszły wzrost konkurencji sprawi zapewne, że koszty walki o pozycje będą tu wyższe. Dlatego warto uprzedzić działania rywali rynkowych i zapewnić sobie mocniejszą kartę na starcie.

Wady platformy Microsoft Ads

Oczywiście reklamy Microsoft Ads mają także swoje wady oraz ograniczenia, które widać przede wszystkim na tle największego konkurenta – Google Ads. Wśród nich wymienić należy zwłaszcza następujące:

  • Mniejsza liczba użytkowników – przekłada się to na mniejszą skalę oraz zasięgi kampanii marketingowych w sieci. Google wciąż pozostaje najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie. Ma więc zdecydowanie większą liczbę użytkowników. Wydaje się też mało prawdopodobne, aby wyszukiwarka Google straciła w najbliższych latach pozycję lidera.
  • Brak polskiej wersji językowej – panel systemu jest obecnie dostępny w wielu językach (np. angielskim, niemieckim, hiszpańskim, francuskim, włoskim, chińskim), ale wciąż nie stworzono wersji dostosowanej pod większą wygodę polskiego użytkownika. Wprawdzie dla większości internautów nie stanowi to dziś problemu, ale dla niektórych wciąż bywa znaczącym utrudnieniem. Może to też komplikować kontakt z działem pomocy czy serwisem, który jest możliwy głównie w języku angielskim. To utrudnienie, które niektórym uniemożliwia rozwiązywanie zaistniałych kłopotów technicznych.
  • Niektóre aspekty technologiczne – w wybranych elementach Google Ads jest wciąż przynajmniej o krok do przodu przed konkurentem. Wiele pomysłów i rozwiązań jest wdrażanych do Microsoft Ads z opóźnieniem na zasadzie adaptacji ich od rywala rynkowego. Utrudnia to skuteczną konkurencję o pozyskanie klienta. Zdaniem niektórych specjalistów od reklamy internetowej, inteligentne strategie ustalania stawek ze względu na mniejszą skalę odbiorców też nie są tu równie skuteczne.

Warto czy nie warto?

System Microsoft Ads ma wiele znaczących atutów i warto go rozważyć jako uzupełnienie działań reklamowych Google Ads. W niektórych przypadkach może też stanowić dla niego dobrą alternatywę. Jednocześnie nic nie wskazuje na to, aby w najbliższych latach proporcja, jeżeli chodzi o udziały w rynku, została tu zachwiana. W 2023 roku Google na polskim rynku reklamy internetowej miało niemal monopol. Niemniej coraz więcej reklamodawców poszukuje nowych możliwości na promocję biznesu, kanałów, aby wspomóc swoje działania marketingowe, a także sposobów na dotarcie do zupełnie nowych klientów. W systemie Google Ads ze względu na jego popularność osiągnięcie wyników wymaga większych nakładów pracy i większej inwestycji środków. W e-commerce dywersyfikacja działań to kluczowe podejście w strategii rozwoju dla firmy. Tymczasem serwis Microsoft Advertising poczynił pewne postępy i stale się rozwija. To stwarza szanse na zwiększenie własnej skuteczności w działaniach marketingowych w sieci. Ta opcja dobra jest dla chcących docierać do użytkowników Internetu, do których dostęp nie jest możliwy za pośrednictwem innych kanałów. Wyszukiwarka Bing popularnością cieszy się w Stanach Zjednoczonych, w Wielkiej Brytanii, w Kanadzie, a także w Chinach. W Polsce wciąż czeka na większe zainteresowanie. Wystarczy wspomnieć, że możliwość kierowania reklam poprzez Microsoft Ads na rynek polski zaistniała dopiero w 2022 roku. To wciąż zatem młoda usługa. Niemniej odsetek użytkowników wyszukiwarki Bing powoli wzrasta. Warto zauważyć ten fakt i uprzedzić konkurencję w niektórych działaniach.

Oceń ten artykuł

Średnia ocen użytkowników 4.9 / 5. Ilość głosów użytkowników 26

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Darmowa wycena:

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.
    Polityka Prywatności