Sposoby na obniżenie współczynnika odrzuceń

Współczynnik odrzuceń jest jednym z istotnych wskaźników, które można śledzić za pomocą Google Analytics. Wiąże się on bezpośrednio z analizą ruchu na stronie, a właściwie interpretowany pozwoli na ustalenie skutecznych rozwiązań optymalizacyjnych. Jeśli jest zbyt wysoki, stanowi jasny sygnał, że należy wprowadzić zmiany, które pomogą zachęcić użytkowników do wejścia w interakcję ze stroną i pozostania na niej na dłużej.

Czym jest współczynnik odrzuceń?

Współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate) to wskaźnik pokazujący ile z sesji na stronie zostało po jej otwarciu zakończonych bez wywołania kolejnych akcji. Dla przykładu: użytkownik poszukujący kurtki zimowej po wpisaniu zapytania w Google klika w reklamę tekstową. Przechodzi na stronę sklepu, gdzie zapoznaje się z wyglądem, opisem i ceną produktu, ale postanawia sprawdzić oferty innych sprzedawców i zamyka witrynę. Nie podejmował w niej żadnych dodatkowych akcji, takich jak np. przejście do kategorii ogólnej, sprawdzenie stron prezentowanych w niej produktów, dodanie interesujących go artykułów do koszyka. Takie odwiedziny zwiększają współczynnik odrzuceń.

Bounce rate określa się poprzez podzielenie liczby sesji bez dalszych interakcji przez liczbę wszystkich sesji. Istotna jest przy tym świadomość, że nie istnieje uniwersalna wartość, poniżej której wskaźnik ten określa się jako optymalny. Wszystko ze względu na różnice w konstrukcji oraz przeznaczeniu stron internetowych w konkretnych branżach i tak w niektórych z nich współczynnik poniżej 60% będzie uznawany za odpowiedni, a w innych ten powyżej 40% wymaga podjęcia działań w celu jego obniżenia.

Odpowiednie zbieranie danych

Aby móc poprawnie analizować dane dotyczące współczynnika odrzuceń, konieczna jest właściwa konfiguracja Google Analytics. Dużą rolę odgrywa przy tym filtrowanie ruchu i odpowiednia implementacja kodów śledzących uwzględniających parametr non-interaction. Przy samym odczytywaniu danych raportowanych przez GA ważne jest także wzięcie pod uwagę pozostałych współczynników związanych z ruchem na stronie, pamiętając o konstrukcji witryny, a także celu jej działania. Tylko w ten sposób można wysunąć prawidłowe wnioski.

Poprawa współczynnika bounce rate

Jest kilka kroków, które właściciele witryn mogą podjąć, aby zmniejszyć współczynnik odrzuceń. Przede wszystkim na podstawie wcześniej zebranych informacji, należy określić najbardziej prawdopodobne przyczyny, różniące się zazwyczaj w zależności od podstrony, na jakiej znalazł się użytkownik. Kluczowe jest z pewnością dążenie do zwiększenia jego zaangażowania i zachęcenia do dalszej eksploracji serwisu. To natomiast osiąga się poprzez wdrażanie rozwiązań związanych zarówno z UX, jak i projektowaniem stron oraz treści.

Konstrukcja witryny i nawigacja

Jednym z najważniejszych elementów, który może wpływać na bounce rate jest budowa strony i nawigacja w jej obrębie. Oczywiście istnieją witryny one site, jednak zazwyczaj wybierane są one w branżach i sytuacjach, gdzie rozwiązanie to okazuje się wystarczające, a niepotrzebne rozdrabnianie zawartości mogłoby prowadzić do frustracji odwiedzających. Jednak w przypadku zdecydowanej większości serwisów, zwłaszcza w branży e-commerce, podział na kategorię jest bardzo ważny. Jeśli do tego menu skonstruowano w sposób intuicyjny, całość staje się przejrzysta oraz bardziej zachęcająca dla użytkowników.

Zawartość podstron oraz czytelność

Każda z podstron witryny musi też wykazać się odpowiednią zgodną z jej nazwą i opisem – a tym samym oczekiwaniami odwiedzających – zawartością. Konieczne jest więc właściwe rozmieszczenie treści oraz elementów oferty. Zwiększenie czytelności na podstronie można osiągnąć poprzez odpowiednie filtrowanie produktów. Nadmierna liczba komponentów może wpłynąć na pogorszenie doświadczenia użytkowników poprzez dezorientację lub niezgodność asortymentu i informacji z sugerowaną np. w ramach reklamy zawartością.

Jakość oraz budowa treści

To, jak wygląda oraz jaką wartość ma prezentowana na stronie treść, jest bardzo ważne z perspektywy zaangażowania odwiedzających. Dlatego należy postawić na teksty profesjonalne i merytoryczne zgodne z zainteresowaniami potencjalnych odbiorców. Oznacza to nie tylko zawarcie w nich odpowiednich informacji, ale także dopasowanie ich budowy do konkretnej podstrony. Inną konstrukcję będą mieć opis na stronie głównej, wpis blogowy czy krótka nota informacyjna. Należy przy tym pamiętać o podziale tekstu na krótsze, łatwe do przyswojenia bloki z nagłówkami ułatwiającymi znalezienie interesujących treści.

Elementy interaktywne na stronie

Kolejną kwestią jest obecność elementów, które miałyby dodatkowo zachęcić do podjęcia akcji w obrębie strony. W przypadku sklepów mogą to być np. podpowiedzi powiązanych produktów. Do tej kategorii zaliczają się również wszelkie przyciski i odnośniki, m.in. do formularzy kontaktowych, artykułów na blogu czy konkretnych kategorii lub opisu usług. Powinny one przy tym być spójne ze stylistyką strony oraz umieszczone w odpowiednich miejscach, aby korzystanie z nich stanowiło naturalny krok w eksploracji witryny.

Wydajność strony internetowej

Nawet najlepiej opracowana treść i nawigacja na stronie nie będą jednak spełniały swojej funkcji, jeśli witryna będzie mało wydajna. Oznacza to, że konieczne jest zadbanie o jej szybkie ładowanie oraz stabilny układ. Obecnie użytkownicy przyzwyczajeni są do tego, że wyniki ich zapytań oraz wszelkie informacje dostępne są w zasięgu ręki i wyświetlane niemal natychmiast. Jeżeli więc strona ładuje się zbyt długo, istnieje o wiele większe prawdopodobieństwo, że internauta ją opuści i poszuka innej, niż poczeka na jej pełne załadowanie.

Bounce rate – podsumowanie

Współczynnik odrzuceń pokazuje, jak wiele sesji na stronie zostało zakończonych bez podjęcia dodatkowych akcji przez użytkowników. W zależności od branży oraz celu funkcjonowania witryny bounce rate może się różnić. Wskaźnik da się zmniejszyć przez analizę danych dotyczących ruchu w serwisie i działań podejmowanych przez odwiedzające go osoby oraz wdrożenie na ich podstawie odpowiednich rozwiązań. Obejmują one prace z zakresu UX, ale także SEO, web designu i innych dziedzin. Ich skuteczne zastosowanie zwiększa szanse na wzrost wskaźnika konwersji, w tym sprzedaży produktów i usług.

Chcesz być na bieżąco z nowinkami z branży?