Internet w obecnych czasach jest niezbędnym kanałem do prowadzenia skutecznych działań marketingowych. Tylko w ten sposób można dotrzeć do naprawdę dużej grupy docelowych odbiorców i osiągnąć satysfakcjonujące wyniki kampanii reklamowej oraz poprawić statystyki konwersji. Nie ma też wątpliwości, że narzędziem niezwykle efektywnym do prowadzenia działań e-marketingowych jest system Google Ads. Aby jednak w pełni realizował swój cel, konieczna pozostaje optymalizacja jego ustawień. W związku z tym niezbędny okazuje się jednak wcześniejszy audyt.
Czym jest audyt kampanii Google Ads?
Audyt to najprościej ujmując niezależna ocena w oparciu o wiarygodne wyniki. Ich analiza odbywa się na podstawie zgodności z założonymi wzorcami lub ogólnymi standardami. Podobnie wygląda to w przypadku audytu kampanii Google Ads. Tu również istotne są analizy i wyciągane na ich podstawie wnioski dotyczące skuteczności kampanii. Audyt Google Ads jest kompleksowym procesem oceny efektywności prowadzonego konta, a także realizowanych w oparciu o nie działań reklamowych. Szczególnie istotna pozostaje w tym aspekcie identyfikacja ewentualnych błędów oraz obszarów wymagających optymalizacji. Celem nadrzędnym tych działań pozostaje poprawa efektywności kampanii, a w konsekwencji maksymalizacja zwrotu z podjętych inwestycji (ROI). Sam audyt Google Ads to proces podzielony jest na obszary, które mają największy wpływ na wyniki. Ze względu na swoją złożoność powinien być dokonywany przez specjalistów SEM. Posiadają oni do tego zadania odpowiednią wiedzę, doświadczenie oraz narzędzia, a tylko skuteczny audyt kampanii Google Ads jest w stanie przynieść zamierzone cele.
Dlaczego warto przeprowadzić audyt Google Ads?
Prawidłowo przeprowadzony audyt kampanii Google Ads potrafi dostarczyć wielu szczegółowych informacji. Pozyskana w ten sposób wiedza może zostać wykorzystana w wielu obszarach. Korzyści okazują się wymierne. Właściwie przeprowadzony audyt Google Ads pozwala na:
- zdiagnozowanie problemów oraz ich eliminację,
- szczegółową analizę dotychczasowych kampanii reklamowych w Google Ads pod kątem efektywności zastosowanych strategii,
- weryfikację celów biznesowych,
- optymalizację na rzecz efektywności kampanii Google,
- docelowe zwiększenie liczby odbiorców oraz konwersji,
- efektywne zarządzanie budżetem marketingowym oraz eliminację niepotrzebnych wydatków na nieskuteczną reklamę,
- maksymalizację zwrotu z inwestycji.
Ile czasu należy poświęcić na audyt konta Google Ads?
Skuteczny audyt Google Ads nie musi zająć wiele czasu, choć może się to zdarzyć. Trudno też z góry określić konkretne tempo prac, bo istnieje wiele zmiennych. Przeprowadzając audyt Google Ads trzeba skupić się przede wszystkim na szczegółowym podejściu. Wiele zależy od stopnia skomplikowania i liczby prowadzonych kampanii reklamowych. Najważniejsze, aby cały proces audytu Twojego konta Google Ads wykonać w sposób rzetelny oraz pozwalający wyciągać prawidłowe wnioski. Efektem są wtedy gotowe rozwiązania do wdrożenia. Na pewno doświadczony specjalista z zakresu marketingu internetowego jest w stanie te działania przeprowadzić w sposób sprawny oraz właściwy. W niektórych przypadkach wystarczy kilkanaście minut, w innych niezbędne będzie kilka godzin. Nie o czas tutaj tak naprawdę chodzi, ale o konkretne efekty, które ma przynieść audyt. Dlatego jego przeprowadzanie powinno być rutynowe. I tu znowu częstotliwość jest kwestią umowną – może to być raz na miesiąc albo i raz na kwartał – wszystko zależy od liczby, zakresu i skuteczności prowadzonych aktualnie kampanii reklamowych. Niemniej istotne są zmieniające się trendy czy biznesowe cele. W niektórych przypadkach warto przeprowadzić audyt swojego konta Google Ads już kilka dni po rozpoczęciu kampanii.
Jakie czynności zawiera audyt konta reklamowego Google Ads?
Audyt Google Ads to w praktyce kompleksowe oraz szczegółowe badanie ustawień oraz funkcji przypisanych do danego konta w systemie reklamowym. Istotne jest tu również uwzględnienie założonych celów biznesowych dla konkretnych kampanii, a także budżetu przeznaczonego na marketing. Na podstawie przeprowadzonych analiz oraz precyzyjnych i wiarygodnych danych następuje skorygowanie wszelkiego rodzajów błędów utrudniających osiągnięcie planowanych efektów. Istotne jest również wyeliminowanie elementów generujących koszty większe od założonych na wstępie. Oprócz tego powstaje nowa strategia działań reklamowych w sieci. Audyt Google obejmuje m.in.:
-
ocenę struktury konta reklamowego,
-
interpretację wyników dla prowadzonych kampanii,
-
analizę słów kluczowych,
-
wyniki jakości reklamy,
-
analizę konkurencji,
-
ocenę zastosowanych strategii,
-
wykrycie potencjalnych błędów,
-
wykorzystanie budżetu,
-
optymalizację stron docelowych.
Jak wykonać audyt Google Ads?
Istnieją różne metodologie przeprowadzania audytu konta Google Ads uzależnione od typu reklamy czy wymogów kampanii konkretnego klienta. Wszystkie z nich powinny jednak przebiegać zgodnie z planem i zasadami, a także składać się z konkretnych kroków do wykonania. Do tych najważniejszych bezsprzecznie zaliczymy:
1. Określenie celów marketingowych audytu
Cele audytu Google Ads zależą w dużej mierze od zakresu prowadzonych kampanii, zainwestowanych środków finansowych i oczekiwanych w związku z tym efektów. Cele kampanii zostały określone na wstępie i warto przede wszystkim sprawdzić, czy były one realne do osiągnięcia, a dobrane środki właściwe. Audyt ma wykazać ewentualne braki oraz błędy w konfiguracjach poszczególnych kampanii lub samego konta i stanowić w tym zakresie źródło szczegółowych informacji.
2. Weryfikacja wydajności konta
Aby osiągnąć określone cele biznesowe, całość powinna zostać zorganizowana w sposób logiczny i praktyczny. Dotyczy to także samego konta Google Ads. Produkty i kampanie podzielone na kategorie pozwalają na lepsze zarządzanie budżetem, monitorowanie wyników, a także wdrażanie nowych strategii. Bardzo istotną czynnością jest również analiza ustawień poszczególnych kampanii w odniesieniu do założonych dla nich celów. Warto też sprawdzić połączenie konta z innymi usługami Google, poprawność wdrożenia kodów śledzących.
3. Analiza grupy docelowej
Skuteczność działań wymaga dopasowania ich do konkretnej grupy docelowej. Audyt konta sprawdza, czy faktycznie tak się dzieje. Wiek, płeć, lokalizacja, zachowania, zainteresowania – to tylko wybrane parametry, które mają znaczenie. Trzeba pamiętać o tym, że specyficzne i istotne dla danej kampanii produktowej cechy odbiorców oraz sam ich kontekst również mogą ulegać zmianom. Z tego powodu analiza grup docelowych powinna być systematyczna.
4. Analiza trendów branżowych
Rynek jest podatny na zmiany, które oddziałują na zachowania jego uczestników. Ma to wpływ także na prowadzenie kampanii marketingowych w sieci. Przewidzenie pewnych trendów pozwala uzyskać lepsze efekty. Dlatego stale należy analizować również dopasowanie kampanii do aktualnych uwarunkowań rynku. Kluczowe są tu m.in. zmiany w zachowaniach użytkowników, działania konkurencji, ale również wprowadzanie nowych algorytmów dla wyszukiwarki Google.
5. Audyt słów kluczowych
Precyzyjnie dobrany zestaw słów kluczowych to bardzo istotny element dla efektywności prowadzonych działań marketingowych w Internecie. Ma bowiem wpływ na to, gdzie i kiedy zostanie wyświetlona dana reklama, a także na różnego typu konwersje. Pod uwagę podczas audytu należy wziąć:
- trafność fraz kluczowych,
- liczba słów kluczowych,
- frazy long tail (z tzw. długim ogonem),
- frazy wykluczające się,
- dopasowanie słów kluczowych do grupy docelowej,
- zastosowane słowa kluczowe w obrębie grup reklam.
Audyt słów kluczowych najlepiej wykonywać w oparciu o kilka sprawdzonych narzędzi przeznaczonych do tego celu (np. Senuto, Semstorm czy Keyword Planner) i dla pewności porównać przedstawione przez nich wyniki.
6. Analiza formy i tekstu reklam
Jakość reklam tekstowych oraz sposób przedstawienia produktu przekłada się na wyniki kampanii Google Ads. Zastosowany język i styl powinien zostać dopasowany do usług i towarów, ale przede wszystkim do odbiorców. Istotny pozostaje również sam typ wykorzystywanych reklam. Szczegółowy audyt reklam może przyczynić się zatem w konsekwencji do stopniowego rozwoju Twojego biznesu. Analiza formy oraz zawartości treści reklamowej powinna zatem uwzględniać takie aspekty, jak:
- nagłówki,
- warianty reklam,
- układ reklamy,
- wykorzystanie pól reklamy,
- harmonogram wyświetlania,
- format i rozmiar reklamy,
- tekst opisujący,
- wiarygodność przekazu,
- rozszerzenia i wykluczenia,
- sposób kierowania,
- skuteczność przycisków typu CTA.
7. Analiza strony docelowej
Dla skuteczności działań reklamowych prowadzonych w Internecie znaczenie również ma wygląd oraz funkcjonowanie strony docelowej (landing page). W odniesieniu do danej witryny audyt Google Ads powinien obejmować przede wszystkim:
- unikalność reklam prowadzących w konkretne miejsce na stronie docelowej,
- spójność podstrony z ofertą proponowaną w danej reklamie,
- czytelność witryny (przejrzystość, łatwość nawigacji, czas wczytywania),
- obecność i poprawność tagów (Google Analytics 4 – GA4, Google Tag Manager – GTM, tag remarketingowy – tag rem.),
- konkretność i jasność przekazu,
- wyraźne i widoczne wezwania do działania.
8. Stworzenie oraz wdrożenie działań optymalizacyjnych
Podsumowanie audytu zawiera rekomendacje, które warto wdrożyć na rzecz poprawy wyników. Mogą to być także propozycje dodatkowych kampanii albo konwersji.
Mając szczegółowe i pewne informacje na temat prowadzonych kampanii w systemie Google Ads możemy w dużo prostszy sposób stworzyć oraz wdrożyć nowe strategie działania. Powinny one uwzględniać wszelkie istotne dla skuteczności działań aspekty opisane powyżej. To także m.in. ustawienia dotyczące sposobu prowadzenia kampanii, kierowanie na konkretne typy urządzeń (stacjonarnych i mobilnych), wykluczenia niektórych adresów IP czy harmonogram wyświetlania reklam.
9. Analiza skuteczności wdrożonych działań
Po wdrożeniu działań na rzecz optymalizacji kampanii konieczne okazuje się zweryfikowanie tego, czy przynoszą zamierzone cele. Systematyczność ma tu istotne znaczenie. Pod uwagę należy brać przede wszystkim następujące wskaźniki:
- współczynnik klikalności (CTR),
- koszt kliknięcia (CPC),
- wynik jakości reklamy (Quality Score),
- współczynnik konwersji (CVR),
- zwrot z inwestycji (ROAS).
Czym jest audyt Google Ads – podsumowanie
System Google Ads to niezwykle rozbudowane narzędzie, które pozwala na realizację skutecznych kampanii reklamowych w Internecie. Celem jest przyciągnięcie na stronę internetową potencjalnego klienta oraz zachęcenie go do konwersji. Audyt Google Ads to szczegółowa analiza kampanii obejmująca sprawdzenie wszystkich elementów technicznych pod kątem poprawności oraz maksymalnego wykorzystania potencjału. Stanowi niezbędny element dla strategii optymalizacji reklam. Celem jest tu bowiem wychwycenie ewentualnych błędów oraz optymalizacja działań pod kątem jak największej skuteczności. Dzięki temu można dowiedzieć się, co należy poprawić. W przypadku każdej kampanii audyt może wyglądać nieco inaczej, ale zawsze powinien zostać przeprowadzony według określonego schematu. Audyt warto wykonywać regularnie nawet przy niższych kosztach kampanii, przy większych jest to wręcz obowiązek, bo niewłaściwe ustawienia mogą okazać się znacznie bardziej kosztowne dla prowadzonego biznesu. Dlatego z uwagi na wysokie ryzyko wystąpienia błędów oraz znaczące ich konsekwencje, lepiej jest przekazać przeprowadzenie audytu Google Ads sprawdzonej agencji wyspecjalizowanej w tego typu działaniach.
Powiązane wpisy
Darmowa wycena: