28 września 2023

Konfiguracja GTM krok po kroku

Konfiguracja GTM krok po kroku

W marketingu internetowym wykorzystuje się obecnie ogromną ilość różnego typu danych. Śledzenie wszystkich wskaźników niejednokrotnie może okazać się problematyczne. Zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że do zbierania informacji o użytkownikach używa się m.in. tzw. skryptów śledzących oraz innego typu, umieszczanych w witrynie klienta fragmentów kodu. Z tego powodu Google stworzyło narzędzie mające ułatwić zarządzanie wspomnianymi elementami, znane jako Google Tag Manager. Choć wykorzystywanie GTM również wymaga znajomości teorii analityki internetowej oraz sieciowego marketingu, tak bez wątpienia jest to platforma pozwalająca zaoszczędzić odrobinę cennego czasu, a ponadto ułatwiająca zbieranie precyzyjnych danych o przeprowadzanych działaniach marketingowych. Prawidłowe skonfigurowanie Google tag Managera potrafi być jednak mimo wszystko skomplikowane, zwłaszcza dla osób, które nie posiadają wiedzy technicznej. Dlatego w niniejszym artykule opiszemy krok po kroku, jak zabrać się za ten proces.

Jak działa Google Tag Manager?

Google Tag Manager, jak sama nazwa wskazuje, umożliwia zarządzanie tagami, czyli skryptami pozwalającymi np. śledzić użytkownika strony bądź zmieniać jej poszczególne elementy. Narzędzie pozwala dodawać do witryny kod Google Analytics, Pixel Facebook czy Google Ads. Ponadto GTM umożliwia własnoręczne edytowanie i konfigurowanie dodanego, określanego mianem tagu kodu.

Tagi są przechowywane w tzw. kontenerze, który jest przypisany do konkretnej witryny. Do konfigurowania tagów wykorzystuje się reguły określające warunki ich aktywowania (np. gdy użytkownik spędził na witrynie odpowiednią ilość czasu), a także zmienne służące do modyfikowania reguł.

Brzmi to dość skomplikowanie, jednak przy odrobinie wprawy GTM w znaczący sposób ułatwia edytowanie kodu witryny i dostosowywanie go do swoich potrzeb.

Instalowanie Google Tag Managera

Aby zainstalować Google Tag Managera, należy najpierw posiadać konto Google. Pierwszym krokiem jest wejście na witrynę GTM. Niezarejestrowanym internautom wyświetli się w tym momencie prośba o zalogowanie się lub utworzenie konta.

Z kolei zalogowanej w Google osobie powinna pokazać się przedstawiona na poniższej grafice strona.

Oczywiście w tym momencie następny krok stanowi kliknięcie widniejącego z prawej strony przycisku „Utwórz konto”.

Następnie należy określić nazwę konta, kontenera, a także kraj, w którym usługa jest użytkowana. Warto pamiętać, że jeden użytkownik może zarządzać kilkoma kontami, dlatego nazwy powinny być unikalne. Ostatni krok na tym etapie to wybór platformy docelowej, do której zostanie przypisany kontener.

Konfiguracja kontenera

Założenie konta to dopiero początek. Utworzony kontener (pamiętaj, że możesz stworzyć ich kilka) należy wdrożyć na każdej stronie swojej witryny. W tym momencie powinny wyświetlić się fragmenty kodu, które powinno się skopiować do sekcji <head> oraz <body> podstron witryny. Jeśli samemu nigdy nie edytowałeś kodu, to możesz skorzystać z pomocy webmastera. Nie musisz robić tego w tym momencie – wyświetlony kod jest dostępny w ustawieniach Google Tag Managera, dlatego możesz zająć się obecnie konfiguracją kontenera.

Jeżeli Twoja witryna działa w CMS WordPress, to możesz zainstalować bezpłatne wtyczki (np. Tracking Code Manager), które umożliwią Ci stosunkowo łatwe umieszczenie kodu w witrynie.

Konfiguracja tagów, reguł i zmiennych

To już właściwie ostatni krok. W tym momencie należy dodać i skonfigurować tagi, a także modyfikujące ich działanie reguły lub zmienne.

Należy kliknąć rzucające się w oczy okienko „Nowy tag”, bądź przejść do znajdującej się z lewej strony zakładki „Tagi”.

W lewym górnym rogu widnieje pole, w którym należy wpisać nazwę tagu. Następnie powinno się kliknąć szarą ikonę, by przejść do kolejnego etapu konfiguracji. Warto dodać, że po odpaleniu zakładki „Dowiedz się więcej” Google przenosi użytkownika do dedykowanej podstrony zawierającej szczegółowe informacje o tagach, w tym ich listę.

Warto zacząć od dodania tagu Google Analytics, który wyświetla się jako pierwszy na liście.

Po wybraniu tagu z listy należy wkleić do pustego pola identyfikator pomiaru, który można znaleźć w podpiętym do witryny koncie Google Analytics, w zakładce Administracja – Informacje o śledzeniu – Kod śledzenia. W tym momencie można ustawić także reguły i dostosować opcje uruchamiania tagów. Przykładową regułą jest „All pages” – dodanie jej sprawi, że tag włączy się po wyświetleniu witryny i każdej jej podstrony przez użytkownika.

Wystarczy zaznaczyć widniejącą na automatycznie wyświetlonej przez Google liście regułę All Pages.

Nic nie stoi jednak na przeszkodzie ku temu, by wybrać innego rodzaju regułę. Wystarczy kliknąć niebieski plusik wyświetlający się w okienku wyboru reguł, w prawej górnej stronie.

Reguły są ściśle związane z aktywnościami internautów w witrynie – to, innymi słowy, określenie sygnałów, które powodują uruchomienie tagu. Przykładowo reguła „Głębokość przewijania” pozwala włączyć tag po przescrollowaniu przez użytkownika określonej części witryny. Wartość procentową można dostosować po kliknięciu i wyborze reguły.

Tak dobrane ustawienia sprawią, że tag Google Analytics zostanie uruchomiony dopiero wtedy, gdy użytkownik przescrolluje przynajmniej pół strony. Dostępne reguły pozwalają włączyć tag przykładowo po obejrzeniu przez przeglądającego witrynę internautę umieszczonego na stronie filmu, wyświetleniu konkretnego elementu lub po spędzeniu na stronie określonego czasu. To narzędzie, które w znaczący sposób ułatwia zbieranie precyzyjnych danych.

Skonfigurować można także zmienne – w tym celu należy kliknąć szarą ikonkę znajdującą się obok pola „Identyfikator pomiaru”.

Po jej kliknięciu oczom użytkownika powinna wyświetlić się taka karta. W tym momencie możliwe jest wybranie wbudowanych zmiennych, a po kliknięciu znajdującego się w prawym górnym rogu plusika także dodanie niestandardowych zmiennych. Początkującym użytkownikom powinny w zupełności wystarczyć wbudowane zmienne, których lista wyświetla się po kliknięciu przycisku zlokalizowanego w prawym górnym rogu zakładki.

Warto pamiętać, że wybrane tagi, reguły oraz zmienne należy jeszcze opublikować. Wystarczy kliknąć znajdujący się w prawym górnym rogu Menedżera Tagów przycisk „Prześlij”.

Weryfikacja GTM

Po dostosowaniu wybranych przez siebie tagów, a także reguł i zmiennych, należy upewnić się, że zostały one odpowiednio skonfigurowane. Google Tag Manager posiada wbudowany tryb podglądu, który umożliwia łatwe i szybkie sprawdzenie, czy tagi działają tak, jak powinny. Można w tym celu skorzystać także z wtyczki Google Tag Assistant do Google Chrome. Pozwala ona nie tylko wyświetlić wszystkie zainstalowane na danej witrynie tagi, ale też rejestrować tagi oraz działania i upewnić się, że Google Analytics podłączony pod witrynę działa tak, jak powinien.

Dzielenie konta Google Tag Manager

Zgłębienie tajników Google Tag managera i sprawne operowanie tym narzędziem może przysporzyć wiele problemów. W tym przypadku doskonałym rozwiązaniem okazuje się opcja dzielenia konta. Narzędzie umożliwia szybkie i łatwe nadanie uprawnień do edycji kontenerów, tagów, reguł oraz zmiennych innym użytkownikom Google. Dzięki temu właściciel konta GTM nie musi własnoręcznie wprowadzać wszystkich zmian.

Aby tego dokonać, należy wejść w znajdującą się w lewym górnym rogu zakładkę administracja.

Następnie należy wybrać opcję zarządzania użytkownikami.

W tym momencie wyświetli się panel umożliwiający dodanie nowych użytkowników i edycję uprawnień dodanych już osób.

Aby dodać nowego użytkownika, wystarczy kliknąć niebieski plusik zlokalizowany w prawej górnej części zakładki, a następnie wybrać opcję „Dodaj użytkowników”.

Teraz należy wpisać adres email użytkownika, którego zamierzamy dodać, a następnie określić jego uprawnienia. Jeśli chcemy zapewnić danej osobie kompletny dostęp do wszystkich możliwości, to wystarczy zaznaczyć opcję „Administrator”.

Można też, w miarę potrzeb, skonfigurować i precyzyjnie określić uprawnienia danej osoby dotyczące kontenerów.

Oceń ten artykuł

Średnia ocen użytkowników 4.8 / 5. Ilość głosów użytkowników 13

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Darmowa wycena:

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.
    Polityka Prywatności