21 lipca 2023

Archiwum stron internetowych – jak web.archive.org może pomóc w pozycjonowaniu?

Archiwum stron internetowych – jak web.archive.org może pomóc w pozycjonowaniu?

Archiwum stron internetowych to jedno z nieoczywistych narzędzi, które mogą okazać się niezwykle przydatne przy pracach pozycjonerskich. Posiadanie dostępu do poprzednich wersji witryny potrafi okazać się nieocenioną pomocą dla osoby, która pragnie zdiagnozować obecny stan konkretnej strony. Należy także wspomnieć, że korzystanie z tego typu archiwum umożliwia zlokalizowanie potencjalnych usterek z przeszłości, a także rozwiązań, które mogły stać się przyczyną wzrostu lub spadku widoczności w danym okresie. Archiwum stron internetowych to kopalnia wiedzy dla osoby zajmującej się pozycjonowaniem.

Czym jest i kiedy powstało archiwum stron internetowych archive.org?

Pierwsza cyfrowa biblioteka została założona w 1996 roku przez organizację non-profit o nazwie Internet Archive. Pod adresem archive.org ówczesny użytkownik sieci mógł znaleźć stale aktualizowaną bazę dostępnych w wersji cyfrowej książek i artykułów, a także nagrań, filmów, programów telewizyjnych czy muzyki. Z kolei w 2001 roku została uruchomiona usługa o nazwie Wayback Machine, zwana też archiwum stron internetowych. Witryna szybko zyskała popularność wśród użytkowników sieci. Korzystając z tego narzędzia, mogą oni szybko i bezpłatnie przejrzeć archiwalne wersje stron, a także prześledzić postępujące na przestrzeni lat zmiany w ich strukturze oraz treści. Usługa funkcjonuje do dziś, umożliwiając dostęp także do tych stron internetowych, które nie są już dostępne w sieci.

Wayback Machine w praktyce

Usługa Wayback Machine może być wykorzystywana na wiele sposobów. Posiada ona wbudowaną wyszukiwarkę, która umożliwia bezproblemowe znalezienie danej witryny. Wystarczy skopiować jej adres URL, a następnie wkleić go do paska wyszukiwarki. Po potwierdzeniu zapytania oczom użytkownika ukazuje się oś czasu. Kliknięcie jej fragmentu sprawia, że na ekranie wyświetla się kalendarz pozwalający wybrać wersję strony z konkretnego dnia danego miesiąca i roku. Należy zwrócić uwagę na fakt, że każdy wariant witryny z określonego dnia jest oznaczony odpowiednim kolorem:

  • czerwony oznacza, że na stronie wystąpił błąd,
  • zielony określa, że w danym okresie nastąpiło przekierowanie,
  • niebieski zaś wskazuje na poprawną pamięć podręczną strony.
stara wersja Pikseo
Najstarsza wersja naszej strony, dostępna w witrynie web.archive.org 

Dlaczego warto poznać historię domeny przed przystąpieniem do pozycjonowania?

Historia strony może okazać się dla osoby planującej jej wypozycjonowanie przydatna na kilka sposobów. Przede wszystkim – specjalista może zwrócić uwagę na zmieniające się trendy, a także optymalizację strony pod kątem SXO. Porównanie postępujących zmian z widocznością witryny w danym okresie może ułatwić rozpoznanie działań, które przynoszą w konkretnym przypadku najwięcej korzyści lub wręcz przeciwnie.

Korzystając z Wayback Machine można ocenić nie tylko design i strukturę strony. Archiwum stron internetowych umożliwia również przejrzenie znajdującej się niegdyś w witrynie treści, a także kodu źródłowego strony. W prosty sposób można uzyskać dostęp do technicznych elementów witryny, takich jak np. nagłówki H1 i H2, linki wewnętrzne, meta dane, alternatywne opisy grafik czy też tagi kanoniczne. Dzięki temu użytkownik może zlokalizować źródło występujących w przeszłości problemów z widocznością strony i zastosować podczas wdrażanych zmian działania prewencyjne.

Jak wykorzystać Wayback Machine w działaniach pozycjonerskich?

Nie da się przecenić użyteczności Wayback Machine dla działań pozycjonerskich. Ogólnodostępne i bezpłatne archiwum stron internetowych stało się więc jednym z kluczowych narzędzi, wykorzystywanych przez specjalistów zarówno z największych branżowych agencji, jak i mniejszych firm. Dlatego w niniejszym akapicie przedstawimy praktyczną wiedzę na temat tego, w jaki sposób można skutecznie wykorzystać Wayback Machine do osiągnięcia jak najlepszych rezultatów w pozycjonowaniu.

Zapoznanie się z historią witryny

To prawdopodobnie najpopularniejszy sposób korzystania z Wayback Machine. Analiza istniejącej niegdyś i w większości przypadków nieustannie zmieniającej się treści, pozwala zapoznać się z charakterystyką języka wykorzystywanego w przeszłości przez klienta. To, w jaki sposób konstruowano znajdujące się ówcześnie na stronie teksty, a także jak zwracano się do jej odbiorców, można wykorzystać podczas wdrażania nowej zawartości. Przykładowo jeśli treść znajdująca się na witrynie klienta była na przestrzeni lat utrzymywana w formalnej stylistyce, to bez wątpienia również umieszczane w przyszłości teksty powinny być napisane podobnym językiem.

Odzyskiwanie linków wewnętrznych i przekierowań

Archiwum stron internetowych może zostać użyte także do odzyskania linków wewnętrznych o nieprawidłowym, przestarzałym przekierowaniu. Wykorzystując narzędzia takie jak Screaming Frog, użytkownik może w stosunkowo łatwy sposób uzyskać dostęp do adresów URL, które nie zostały zawarte w nowej wersji witryny, by następnie uaktualnić ich przekierowanie. Jeśli dana witryna była przenoszona lub ulegała zmianom na przestrzeni lat, to istnieje spora szansa, że są w niej zawarte tego typu nieodpowiednio przekierowane adresy.

Analiza zmian wprowadzanych na stronie

Analiza zmian wprowadzanych na stronieKolejne popularne zastosowanie Wayback Machine to analiza zmian wprowadzanych na stronie i ich skutków. Zasada działania jest w tym przypadku wyjątkowo prosta – jeśli witryna zaliczyła w danym okresie znaczący wzrost lub spadek widoczności, to oznacza, że być może wahania te zostały poprzedzone ingerencją w jej treść lub kod źródłowy. Porównanie wersji strony sprzed gwałtownego spadku lub wzrostu wyświetleń, do jej późniejszych wersji pozwala zweryfikować, czy za przekształcenie ruchu odpowiadają działania człowieka. To także sposób na przekonanie się, czy wprowadzane systematycznie zmiany w algorytmie wpłynęły na widoczność strony.

Weryfikacja pliku robots.txt i sprawdzenie struktury adresów URL

Wayback Machine umożliwia użytkownikom przejrzenie treści każdej podstrony witryny, a także pliku robots.txt. To niezwykle przydatne w kontekście pozycjonowania – zmiany w strukturze tego pliku mogą negatywnie wpłynąć na widoczność i ruch strony, zwłaszcza jeśli istotne podstrony zostały z jakiegoś powodu wyłączone z indeksowania. Innym zastosowaniem tego narzędzia, o którym warto wspomnieć, jest możliwość przeanalizowania struktury adresów URL. Jeżeli uległa ona zmianie, to Wayback Machine pozwoli dowiedzieć się, jak adresy prezentowały się przed edycją.

Optymalizacja konwersji

Spadki konwersji, zwłaszcza te nagłe, również mogą być analizowane przy pomocy Wayback Machine. Warto przyjrzeć się temu, czy to nie wprowadzone na stronie zmiany doprowadziły do spadku. Oczywiście w tym przypadku działanie po raz kolejny sprowadza się do porównania archiwalnej oraz obecnej wersji witryny. Do niespodziewanych spadków konwersji mogły doprowadzić chociażby zmiany w rozmieszczeniu treści i przycisków. Inne związane z User Experience czynniki, którym należy się przyjrzeć, to m.in. układ kategorii oraz menu i jego czytelność, zmiana zastosowanej na stronie czcionki, a także wydłużenie czasu wypełniania formularza kontaktowego bądź składania zamówienia.

Weryfikacja zmian w kodzie Google Analytics

Odzyskiwanie kodu z poprzednich wersji strony może okazać się niezwykle przydatne dla osoby zajmującej się pozycjonowaniem. Jego niewłaściwe wdrożenie może skutkować nieprawidłowym szacowaniem ruchu przez Google Analytics, co z kolei uniemożliwia określenie właściwego przepływu użytkowników przez witrynę. Porównanie archiwalnego oraz obecnego kodu GA umożliwia zlokalizowanie potencjalnych problemów.

Analiza landing pages

Porównanie landing pages, zwanych również stronami docelowymi, z konkretnych okresów działalności może zaowocować pozyskaniem bezcennej wiedzy przydatnej zwłaszcza wtedy, gdy witryna promowana jest przy pomocy kampanii Google Ads. Tego typu działanie umożliwia porównanie obecnej strony docelowej z wersją pochodzącą z okresu, kiedy kampania przynosiła znakomite rezultaty. Do spadku wskaźników takich jak współczynnik konwersji, mogły przyczynić się zmiany w nawigacji, przesycenie landing page informacjami, a także zmiany w rozmieszczeniu elementów na stronie lub zmiana treści CTA. Porównanie starej oraz nowej wersji strony w znaczący sposób ułatwia zidentyfikowanie prowadzących do utraty konwersji zmian.

Wayback Machine – uniwersalnie pomocne narzędzie?

Archiwum stron internetowych to narzędzie zapewniające ogrom możliwości. Umożliwia ono nie tylko przeglądanie archiwalnych stron internetowych. Sprawne wykorzystanie Wayback Machine sprowadza się także do odzyskiwania pozornie utraconej treści czy porównywania technicznych aspektów witryny z różnych okresów jej istnienia. Doświadczony pracownik agencji z branży SEO jest w stanie uzyskać z archiwum prawdziwy ogrom bezcennych danych służących m.in. analizie skuteczności przeprowadzanych działań. Wiedza na temat tego, jak korzystać z Wayback Machine, może przyczynić się do poprawy efektywności prowadzonych prac pozycjonerskich.

Oceń ten artykuł

Średnia ocen użytkowników 4.9 / 5. Ilość głosów użytkowników 59

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Darmowa wycena:

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.
    Polityka Prywatności