Współczynnik konwersji to jeden z najważniejszych parametrów – jeśli prowadzisz sklep internetowy, to powinieneś wiedzieć, z czym wiąże się to pojęcie i przede wszystkim, jak odpowiednio zadbać o jego optymalizację, to bowiem będzie kluczem do sukcesu Twojej firmy.

Współczynnik konwersji i proces jego optymalizacji to zagadnienia, z którymi powinieneś się zapoznać, jeśli prowadzisz biznes w sieci. Nim jednak przejdziemy do omawiania tych zagadnień, warto powiedzieć, czym jest sama konwersja, co ułatwi zrozumienie później poruszanych kwestii. O konwersji mówimy w odniesieniu do zdarzeń pozytywnych z punktu widzenia właściciela serwisu – użytkownik, po przekierowaniu na stronę serwisu poprzez kampanię reklamową czy podjęte działania SEO, wykonuje zamierzoną akcję. Może to być: wysłanie zapytania przez użytkownika, zapisanie się do newslettera, dokonanie zakupu. Pożądane akcje mogą być różne – w zależności od tego, jaki cel konwersji ustalisz. Od tego, jak wysoki będziesz miał współczynnik konwersji, będzie zależał sukces Twojej strony.

Współczynnik konwersji – to musisz wiedzieć

Współczynnik konwersji, inaczej określany także jako wskaźnik konwersji, to stosunek konwersji do liczby wygenerowanych sesji. Mówiąc prościej, jest to procentowy stosunek między liczbą osób odwiedzających serwis a tą, która wykonała pożądaną akcję. Jest to uniwersalne i obiektywne narzędzie, które pozwala sprawdzić skuteczność danej strony oraz reklamy czy działań kierujących na nią. Im wyższy wskaźnik konwersji, tym większa efektywność strony, jak i prowadzonej kampanii, a tym samym i potencjalne zyski właściciela serwisu. Sama reklama często jednak okazuje się niewystarczająca do tego, by użytkownik zdecydował się na wykonanie akcji, dużo w tym przypadku zależy od jakości strony oraz oferowanych produktów. Współczynnik konwersji możemy jednak analizować, sprawdzić jakie elementy strony czy podstrony mają najwyższy współczynnik, a jakie najniższy – dzięki temu możesz podjąć działania mające na celu jego podniesienie.

Dlaczego powinieneś postarać się o zwiększenie współczynnika konwersji?

idea-3083106_960_720Jeśli chcesz, by Twój biznes w sieci generował zyski, musisz zadbać o podniesienie współczynnika konwersji. Dlaczego? Jeśli strona nie zmienia ruchu w pożądane akcje, to nie generuje zysków. Z tego powodu musisz się zastanowić, co możesz zmienić, poprawić na stronie, by współczynnik wykonywanych przez klienta pożądanych akcji był wyższy.

By współczynnik konwersji strony wzrósł, musisz przeanalizować, jakie obszary Twojej strony czy też które podstrony generują najwyższą i najniższą konwersję. Dzięki temu określisz, jakie elementy mogą klientów zniechęcać czy też wręcz przeciwnie, zachęcać ich. Przede wszystkim musisz zadbać o funkcjonalność i użyteczność serwisu – klienci lubią strony i rozwiązania proste, niezabierające wiele czasu. Powinieneś o tym pamiętać.

W jaki sposób możesz podnieść współczynnik konwersji?

Mając już podstawową wiedzę odnośnie do tego, czym jest konwersja oraz współczynnik konwersji, oraz jakie mają one znaczenie dla strony internetowej i generowanych przez nią zysków, należy przejść do najistotniejszego zagadnienia – mianowicie zastanowić się nad tym, w jaki sposób można współczynnik konwersji podnieść. Rozwiązań, które warto wdrożyć, jest tu naprawdę sporo, wszystkie jednak łączy jeden wspólny element – mają one na celu zaspokojenie potrzeb klienta i oczekiwań względem serwisu. Wdrożenie konkretnych rozwiązań powinno jednak zawsze zostać poprzedzone analizą i dokonaniem rzetelnej oceny strony internetowej oraz jasnym sprecyzowaniem celów konwersji. Pod uwagę warto wziąć takie działania jak:

  •  analiza potrzeb i oczekiwań klientów – dostosowanie strony,
  •  dodanie rzetelnych i profesjonalnych treści na stronie,
  •  sprecyzowanie słów kluczowych,
  •  przeanalizowanie i dopracowanie sposobów wykorzystania „call to action”,
  •  dodanie konkretnych i wiarygodnych opisów produktów/usług,
  •  wprowadzenie różnych opcji płatności,
  •  przyjazna droga zakupowa (optymalizacja koszyka).

Co wpływa na obniżenie konwersji

Aby zwiększyć współczynnik konwersji musimy wiedzieć nie tylko jakie działania pomogą nam go podnieść, ale także jakie wpływają na jego obniżenie i tym samym, co w serwisie powinniśmy zmienić. Co można zaliczyć do najczęściej popełnianych błędów na stronach internetowych? Przede wszystkim:

  •  nieczytelna zawartość, nieprzemyślany układ,
  •  brak regularnych treści,
  •  złej jakości treści (zdjęcia, materiały wideo),
  •  ukrywanie istotnych treści,
  •  niewłaściwa hierarchia nagłówków,
  •  mylące nagłówki,
  •  mało przejrzyste formularze.

Elementy te, choć bardzo proste do modyfikacji, często w znaczącym stopniu obniżają konwersję na stronie, dlatego, jeśli chcemy podnieść jej współczynnik, zacznijmy właśnie od sprawdzenia tego, jak te elementy funkcjonują w obrębie naszego serwisu i od poprawienia ewentualnych niedociągnięć.

Zwróć uwagę na drogę zakupową

ecommerce-1705788_960_720Choć elementów, które wpływają na poziom konwersji jak widać jest dużo, przeglądając statystyki nietrudno zauważyć, że największy odsetek klientów opuszcza stronę po dodaniu produktu do koszyka. Dlaczego tak się dzieje? Jak już zostało wspomniane na wstępie, użytkownicy cenią sobie prostotę i oszczędność czasu, a droga zakupowa w większości serwisów internetowych jest rozbudowana, a co za tym idzie — skutecznie zniechęca potencjalnego klienta. Jak można to zmienić? Dobrym rozwiązaniem, będzie tu zastąpienie wieloetapowego koszyka jednym, prostym panelem — dzięki temu kupujący będzie miał możliwość szybkiego złożenia zakupu, bez konieczności przechodzenia z jednego etapu do drugiego, skutecznie działa także możliwość zrezygnowania z konieczności zakładania konta – jest to także rozwiązanie, które oszczędza użytkownikowi czasu i tym samym działa zachęcająco. Warto także zminimalizować dodatkowe opcje i możliwości wyboru uzupełniających rozwiązań – im prościej będzie przedstawiał się panel koszyka, tym wbrew pozorom lepiej. W tym wypadku mniej znaczy więcej.

Droga koszyka, choć uznawana za jeden z najważniejszych elementów wpływających na zwiększenie konwersji na stronie, nie jest jedynym czynnikiem, który może pozytywnie wpłynąć na działania użytkownika. Pamiętajmy o tym, że osoba wchodząca na stronę to odwiedzający, my chcemy, by stał się klientem, dlatego zadbajmy o to, by strona budziła zainteresowanie.

Postaw na prosty projekt graficzny

e-commerce-1606962_960_720Pierwsze wrażenie można sprawić tylko raz – tyczy się to także Twojej strony. Projektując ją, zadbaj o to, by w prosty i przyjazny sposób zaprezentować ofertę – odwiedzający nie powinien szukać produktów, powinieneś go tak pokierować, by nawigacja była dla niego oczywista i przyjemna. Zadbaj o wskazanie mu łagodnej drugi – przygotuj jasne nagłówki, czytelną treść – nie przesadzaj z kolorem, różnorodnością czcionek czy nadmiarem grafiki – takie elementy rozpraszają i odciągają od tego, co najważniejsze – od produktu lub usługi. Proste strony to najczęściej te o najwyższym współczynniku konwersji.

Umieść najważniejsze treści na górze strony

Zgodnie z tym, co pokazują wyniki badań, odwiedzający w większości przypadków nie przewijają paska strony w dół, a co za tym idzie, jeśli chcesz, by najistotniejsze treści do nich trafiły, zadbaj o to, by znalazły się one możliwie jak najwyżej – najlepiej, gdyby było to w granicach 300 pikseli od góry strony. Pamiętaj o tym jednak, by znalazły się tam najważniejsze informacje – strony o wysokiej konwersji to te, które nie są zbyt rozbudowane – konkret jest tym, co interesuje użytkowników.

Zadbaj o konkretną ofertę

Wbrew temu, co się wydaje, więcej wcale nie znaczy lepiej – badania pokazują, że klienci, którzy mają do wyboru mniej wariantów danego produktu, częściej dokonują zakupu niż ci, którzy mają po naście możliwości. Dlaczego? W nadmiarze opcji można się łatwo pogubić i tym samym rozmyślić się ze złożenia zamówienia, dlatego ogranicz ilość wariantów twojego produktu czy usługi, skupiając się na tym, by ich opis był konkretny i wybierając możliwie najpopularniejsze warianty. Zadbaj o to, by wyeliminować odnośniki do podobnych produktów lub usług, nie rozpraszaj swojego klienta.

Nagłówki pomogą Ci zainteresować klienta

webdesign-3411373_960_720Trafny i dobrze przemyślny nagłówek to szansa na zwiększenie konwersji. To jak pierwsze wrażenie przy poznawaniu nowej osoby – to ten element, który ma zwrócić uwagę i zainteresować czytelnika, jeśli Ci się to uda, to zostanie on na stronie i zapozna się z resztą jej zawartości. Dużą siłę oddziaływania mają nagłówki połączone z grafiką, warto sprawdzać różne zestawienia i testować różne rozwiązania, pamiętaj jednak zawsze o tym, że najlepsze są treści proste, o jasnym przekazie.

Nie zapomnij o wykorzystaniu call to action

Skuteczne wezwania do działania to jedno z podstawowych rozwiązań, które umożliwią Ci zwiększenie konwersji. Zaangażowany internauta, skutecznie kierowany przez Ciebie, łatwiej zmienia się w klienta. A przecież o to Ci chodzi. Sposobów na to, jak skutecznie wykorzystać potencjał call to action jest wiele, o tym, jak konkretne możesz to zrobić – przeczytasz w naszym wcześniejszym wpisie.

Pamiętaj o szybkim czasie ładowania strony

Powolne ładowanie strony jest tym, co najbardziej obniża współczynnik konwersji. Liczne badania pokazują, że jeśli użytkownik czeka dłużej na wczytanie strony niż 3 sekundy, to zwykle opuszcza ją i szuka innej. Dlatego zadbaj o optymalizację i jej przyspieszenie. Dostosuj wielkość grafik, zrezygnuj z ciężkich elementów, dzięki temu więcej klientów zostanie na Twojej stronie. Jeśli nie wiesz jak to zrobić, chętnie Ci w tym pomożemy.

Sposobów na podniesienie współczynnika konwersji jest naprawdę dużo, jednocześnie nie ma jednej złotej reguły, jak to zrobić. Każda strona jest inna i trzeba próbować, testować, szukać nowych rozwiązań, które, akurat w Twoim przypadku, sprawdzą się najlepiej. Jeśli brak Ci chęci lub pomysłu jak to zrobić — chętnie zrobimy to za Ciebie.

Skontaktuj się

Autor: Agnieszka Motylińska

Specjalista ds. content marketingu

Posiada doświadczenie w przygotowywaniu treści dziennikarskich, blogowych i marketingowych.
W Pikseo zajmuje się tworzeniem contentu dla agencji oraz jej klientów.