08 października 2021

SXO – kompleksowe podejście do optymalizacji

SXO – kompleksowe podejście do optymalizacji

SXO jest terminem, który powinien zainteresować każdego, kto prowadzi firmę oferującą usługi i produkty w sieci. To kompleksowo opracowywane i wdrażane działania z zakresu marketingu internetowego. Branża ta coraz większe znaczenie przypisuje potrzebom użytkowników, w tym ich zmieniającym się nawykom. SXO może pozytywnie wpłynąć na funkcjonalność i przystępność strony dla odwiedzających ją osób, jednocześnie nie pomijając aspektów kluczowych dla jakości witryny oraz jej widoczności. Właściwie zaimplementowane niesie za sobą liczne korzyści dla właścicieli serwisów oraz ich potencjalnych klientów.

Search Experience Optimization – co to jest?

SXO, czyli Search Experience Optimization to kombinacja działań z zakresu SEO (on-site i off-site), UX i CRO. Łączy więc nie tylko rozwiązania optymalizacyjne dotyczące pozycjonowania, ale też konwersji na stronie i doświadczenia użytkowników. Popularyzacja terminu wiąże się z szybko zachodzącymi zmianami dotyczącymi preferowanych urządzeń służących do korzystania z sieci. W ostatnich latach przewagę nad komputerami desktopowymi zyskały urządzenia mobilne – w większości smartfony – za pomocą których internauci chętnie dokonują zakupów. 

Z perspektywy właścicieli firm, jedną z najskuteczniejszych metod na wypromowanie swoich usług lub produktów jest obecność w sieci. Jednak ze względu na dużą konkurencję rynkową nie wystarczy jedynie prowadzenie strony. Konieczne jest opracowanie efektywnej strategii, która pozwoli na zwiększenie widoczności witryny, zatrzymanie na niej klientów oraz zwiększenie liczby konwersji w jej obrębie, a przy tym zapewnienie jej prawidłowego działania na każdym z typów urządzeń używanych przez potencjalnych klientów. Wszystkie te aspekty obejmuje właśnie SXO.

Poprawne opracowanie strategii SXO

Tak jak w przypadku standardowych działań optymalizacyjnych na stronie, tak i Search Experience Optimization należy poprzedzić audytem i analizą zebranych w jego wyniku danych. Ich zakres jest jednak wyjątkowo szeroki ze względu na złożoność SXO. Interpretowane są nie tylko informacje dotyczące konstrukcji strony, ale też jej zawartość oraz zachowania użytkowników. Pozwala to na określenie problemów, na które odwiedzający natrafiają na drodze zakupowej.

W ramach działań analitycznych oględzinom poddawane są informacje dotyczące m.in. responsywności witryny, jej budowy, link-buildingu czy stosowania słów kluczowych w obrębie serwisu. Im bardziej precyzyjne informacje, tym większe prawdopodobieństwo, że stworzona później strategia pozwoli osiągnąć zamierzone efekty. Przygotowywane są przy tym różne wersje testowe witryny, dzięki czemu o wiele łatwiej wybrać tę, spełniającą konkretne kryteria.

Działania w ramach SXO

Ze względu na połączenie wielu elementów, SXO charakteryzuje duża liczba działań, jakie można podjąć w ramach jego wdrażania. Jednymi z podstawowych są te należące do kategorii SEO, których zadaniem jest uzyskanie jak najlepszych pozycji w rankingu wyszukiwarki Google m.in. poprzez przystosowywanie serwisu do wymagań algorytmu i wprowadzanych w ramach jego aktualizacji zmian.

Jeżeli chodzi o aspekt związany z UX, to przystępność strony jest najważniejsza. Powinna ona nie tylko sprawnie działać, ale też być przejrzysta  pozwalać użytkownikom na intuicyjne poruszanie się w jej obrębie. Do UX należy także strona wizualna witryny, a więc i spójność estetyczna oraz właściwy projekt wszystkich jej elementów. Nie tylko ułatwia to poruszanie się po serwisie, ale też zachęca do dłuższego pozostania w nim.

Optymalizacja konwersji w ramach SXO może różnić się w zależności od branży, w jakiej działa firma. W przypadku przedsiębiorstw oferujących internetową sprzedaż produktów będą to działania ułatwiające dokonanie ich zakupu. Jeśli chodzi o oferowanie usług, mogą to być ułatwienia w kontakcie z przedstawicielami, a w serwisach contentowych konwersje związane np. z zapisami do newslettera. W ramach CRO na stronie pojawiać się mogą elementy CTA, zachęcające potencjalnych klientów do wybranych działań.

Kolejnym elementem działań SXO jest content marketing, czyli tworzenie wysokiej jakości wartościowych i unikalnych treści na każdej z podstron serwisu, a w przypadku sklepów internetowych również opisów produktów. Powinny znaleźć się w nich naturalnie zastosowane słowa kluczowe w odpowiedniej liczbie. Same teksty muszą być natomiast wartościowe dla użytkowników, co pozwoli na dłuższe zatrzymanie ich w serwisie, a jednocześnie zachęci do powrotu w przyszłości.

Wszystkie wyżej wymienione elementy po wprowadzeniu powinny być również monitorowane. Niezbędne jest więc stosowanie także działań w ramach analityki i web developementu. Umożliwią one kontrolowanie funkcjonalności strony, a także zachowań użytkowników oraz opracowywanie i wdrażanie niezbędnych zmian optymalizacyjnych.

Rezultaty Search Experience Optimization

W rezultacie właściwie opracowanej i wdrożonej strategii SXO właściciel witryny może liczyć na wiele korzyści. Podstawową z nich jest zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google. Wpływ mają na to działania SEO generujące zwiększony ruch organiczny. Dzięki wysokiej wartości treści oraz odpowiedniej budowie strony można zainteresować użytkowników i sprawić, że spędzą na niej o wiele więcej czasu. Prace z zakresu CRO wpłyną natomiast na zwiększenie liczby konwersji, przynosząc większe zyski. Pozytywne doświadczenia konsumentów na stronie przełożą się na ich opinię o firmie i pomogą uzyskać lojalnych klientów, którzy w przyszłości będą chętnie wracać do jej oferty. Pamiętać należy jedynie o tym, że wszystkie działania w ramach SXO realizowane są długofalowo i wymagają monitorowania, na ich efekty trzeba więc poczekać.

Czy warto zainteresować się SXO?

Dynamiczne zmiany związane z branżą marketingu internetowego wymagają od właścicieli stron internetowych elastyczności w dostosowywaniu się do jej standardów. A te zmieniają się, przypisując coraz większą wartość działaniom dbającym o doświadczenia użytkowników, a nie wyłącznie o pozycje w rankingu. Dlatego konieczne jest zastosowanie złotego środka łączącego najważniejsze aspekty wielu dziedzin, czyli SXO. Niewątpliwie można więc stwierdzić, że tak – warto zainteresować się Search Experience Optimization, a następnie opracować i wdrożyć strategię, aby zaobserwować pozytywne rezultaty w postaci większego ruchu na stronie, lepszego współczynnika konwersji i rosnącej bazy lojalnych klientów.

Jesteś zainteresowany tym tematem?

Oceń ten artykuł

Średnia ocen użytkowników 0 / 5. Ilość głosów użytkowników 0

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Darmowa wycena:

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.
    Polityka Prywatności