26 października 2018

Afiliacja w branży e-commerce – wsparcie dla Twojego biznesu

Afiliacja w branży e-commerce – wsparcie dla Twojego biznesu

Marketing afiliacyjny to bardzo atrakcyjna opcja, która pozwoli Ci zwiększyć zyski generowane przez Twój sklep internetowy. Jest to jednak szansa, którą bardzo łatwo zaprzepaścić. Dlatego, nim zainteresujesz się tym tematem, dowiedz się, czym jest sieć afiliacyjna, w jaki sposób afiliacja może Ci pomóc i poznaj dobre praktyki, które pozwolą Ci w pełni wykorzystać potencjał reklamowy tej metody. Zapraszam do lektury.

Afiliacja, określana także jako performance marketing, reklama efektywnościowa czy program partnerski, to doskonałe narzędzie umożliwiające bezpośrednie dotarcie do klientów. Pozwala Ci ono kierować ruch z internetu i blogów bezpośrednio do Twojego e-sklepu. Zgodnie z wynikami przedstawionymi w raporcie Nielsen Global Trust in Advertising and Brand Messages aż 67% klientów dokonuje wyboru produktu na podstawie opinii innych – to jest właśnie zależność, którą wykorzystują programy partnerskie.

Kampania afiliacyjna – tu chodzi o efekty

entrepreneur-1340649_960_720-minAfiliacja zyskuje coraz większą popularność dzięki temu, że jest rozwiązaniem wyjątkowo bezpiecznym dla przedsiębiorcy. Normalnie, gdy chcemy promować biznes, musimy przeznaczyć pewien budżet na reklamy – gdy inwestujemy pieniądze w promocje, nie wiemy czy podjęte działania okażą się skuteczne, a koszty się zwrócą, a co gdyby odwrócić schemat? To właśnie robi afiliacja – tu najpierw jest działanie, kiedy natomiast zostanie wykonana zaplanowana akcja przez konsumenta wtedy rozliczamy się dopiero z afiliantem. Bezpieczne, prawda? To właśnie największa zaleta afiliacji — niskie ryzyko przy wysokich korzyściach.

Czym jednak jest sama afiliacja? System ten opiera się na nawiązaniu współpracy na linii afiliant-reklamodawca. W tym modelu internauta za pośrednictwem swojej witryny, na wyznaczonych powierzchniach reklamowych promuje produkty ze sklepu internetowego, z którym nawiązał współpracę. W większości wypadków współpraca rozliczana jest za efekty – przejście na stronę reklamodawcy, dokonanie zakupu sugerowanego produktu, itd. Samych modeli wynagrodzenia jest jednak kilka:

  • CPC (cost per click) – afiliant otrzymuje wynagrodzenie za każde użycie linku i przejście na stronę reklamodawcy. W tym trybie działają m. in. Google AdSense czy AdTaily.
  • CPL (cost per lead) – wynagrodzenie przyzwane za wypełnienie formularza, zarejestrowanie się na stronie lub pobranie wersji próbnej.
  • CPS (cost per sale) – wynagrodzenie w formie prowizji od sprzedaży. Najpowszechniejszy model w przypadku sklepów internetowych.

Wiele firm, decydując się na wykorzystanie sieci afiliacyjnej, stosuje modele mieszane, realizując jednocześnie różne cele marketingowe.

Win-win-win, czyli każdy wygrywa

Afiliacja to świetny model, na którym każdy zyskuje. Reklamodawca, czyli właściciel sklepu, decydując się na wdrożenie systemu partnerskiego, zwiększa konwersję na stronie, osiągając większą liczbę sprzedaży czy zapisów do newslettera, afiliant zyskuje wynagrodzenie za promowanie produktów, kupujący natomiast poczucie bezpieczeństwa i zadowolenia z zakupu sprawdzonych produktów – wszyscy wygrywają!

Program partnerski – jak skutecznie go poprowadzić

Jak każde działania marketingowe, tak i program partnerski wymaga odpowiedniego przygotowania. Co leży po Twojej stronie jako reklamodawcy? Musisz zachęcić afiliantów do współpracy z Tobą, w tym celu zadbaj o atrakcyjne stawki prowizji. Ustaw kwotę w oparciu o Twój budżet oraz marże produktów, która jednocześnie zachęci wydawców. Pamiętaj, że pozorna oszczędność zadziała tu na Twoją niekorzyść. Mniejsza ilość chętnych do przystąpienia do programu partnerskiego to Twoja strata. Pamiętaj także o tym, by nie obniżać prowizji w trakcie kampanii – skutecznie tym zniechęcisz wydawców do dalszej współpracy.

Skuteczność promocji Twojej strony zależy także od materiałów reklamowych, które musisz dostarczyć za pośrednictwem sieci afiliacyjnej. Dlatego pamiętaj o tym, by robić to odpowiednio szybko. Jeśli chcesz zorganizować promocję z okazji świąt Bożego Narodzenia czy walentynek, prześlij wcześniej kupony rabatowe – pamiętaj: afiliant też musi zaplanować działania promocyjne na swojej stronie. Zwróć uwagę, by dostarczone materiały miały optymalne wymiary, zbyt małe lub niewymiarowe zginą w gąszczu treści i będą mało efektywne. Testuj swoje kreacje reklamowe – materiały, które słabo konwertują, słabo zarabiają, dlatego nim prześlesz je do wydawcy, sprawdź je w swoich kampaniach reklamowych i wysyłaj tylko te, które najlepiej konwertowały. Dzięki temu zysk będzie większy i osiągniesz go szybciej.

Zróżnicowane kampanie reklamowe przyciągają uwagę, dlatego dbaj o różnorodność. Zastanów się, jak możesz rozplanować swoje promocje, tak by się one nie powielały i zawsze wnosiły coś nowego. Jednocześnie przygotuj materiały tak, by współgrały z Twoją strony i były utrzymane w najpopularniejszych formatach, dzięki temu uda Ci się przygotować przyjazną kampanię, która będzie atrakcyjna i tym samym skuteczna. Pamiętaj o tym, by dawać reklamodawcom możliwość korzystania z różnych narzędzi, dzięki temu łatwiej będzie im wykorzystać Twoje materiały w serwisie.

Afiliacja to układ partnerski, a co za tym idzie, jej sukces zależy od tego, jak efektywni będą Twoi wydawcy. Zadbaj o ich odpowiednią motywację. Sprawdzaj, którzy wydawcy są najskuteczniejsi – doceniaj ich. Podwyższenie prowizji czy unikatowe kody rabatowe mogą Ci przenieść wiele korzyści. Nie zapomnij także o terminowych rozliczeniach, nic tak nie zniechęca do uczestnictwa w Twoim programie partnerskim jak niewypłacanie w porę wynagrodzenia. A im mniejsza ilość wydawców zainteresowanych współpracą tym samym mniejsza skuteczność promocji i finalnie mniejsze zyski Twojej strony. Dlatego pamiętaj – dbaj o swoich najlepszych wydawców!

Afiliacja a remarketing

startup-849804_960_720-minAfiliacja to skuteczna metoda, by zwiększyć ruch na stronie i tym samym pozytywnie wpłynąć na współczynnik konwersji – więcej o współczynniku konwersji i jego znaczeniu przeczytasz w naszym wcześniejszym artykule – jednak jak każde działanie marketingowe wymaga uzupełnienia. Czy wiesz, że aż 7/10 klientów w ostateczności rezygnuje z dokonania zakupu na chwilę przed złożeniem zamówienia? Dzieje się tak z różnych powodów, czasem jest to mało przyjazna droga zakupowa, innym razem chęć sprawdzenia konkurencyjnych ofert lub niepewność co do wyboru konkretnego wariantu produktu. Jeśli klient jest niezdecydowany, warto mu przypomnieć o ofercie, tu w grę wchodzi remarketing.

Reklama remarketingowa to skuteczne narzędzie. Pomoże Ci zainteresować osoby, które miały już styczność z Twoją ofertą. Banery reklamowe mogą zostać wyświetlone na stronach partnerskich Google, jak i na innych witrynach, w trakcie gdy przeglądana jest oferta handlowa. Ludzie często opuszczają serwis, by zapoznać się z konkurencyjną ofertą, później nie zawsze pamiętają o Twojej stronie – nie rezygnuj z nich, przypomnij im o sobie i o produktach, które ich początkowo zainteresowały.

Kampania afiliacyjna oparta na dobrej komunikacji z wydawcami to narzędzie, które przy niskim budżecie, może przynieść wymierne rezultaty. Pamiętaj jednak o tym, że na jej skuteczność wpływ mają także dodatkowe elementy jak przejrzystość samego serwisu, jasna droga zakupowa czy wykorzystanie dodatkowych narzędzi marketingowych.

Podobał Ci się artykuł?

przycisk pikseo polub nas

Oceń ten artykuł

Średnia ocen użytkowników 0 / 5. Ilość głosów użytkowników 0

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Darmowa wycena:

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.
    Polityka Prywatności