Istnieją różne sposoby na pokierowanie użytkownikiem. Badania pokazują, że inaczej czytamy książki, a inaczej artykuły na stronach internetowych. Te drugie większość osób wyłącznie skanuje, a nie czyta od deski do deski. Bardzo ważne jest zatem takie skonstruowanie serwisu, aby odwiedzający poruszał się po nim bez trudu i wykonywał mile widziane czynności, np. kupowanie lub zapisanie się do newslettera.

Czym jest Call To Action?

Call to action1Być może zetknąłeś się już z terminem Call To Action. W polskim tłumaczeniu oznacza to po prostu: Wezwanie do działania. Co to takiego? CTA to drobny element, który części przedsiębiorców może wydawać się mało istotny. Potrafi on jednak znacznie zwiększyć konwersję, czyli ilość pożądanych działań, wykonanych przez odbiorców.

Call To Action to różnego rodzaju środki, które służą do wywołania natychmiastowej reakcji. Najczęściej ich głównym elementem jest tekst, który wzywa do wykonania jakiejś czynności. Nie oznacza to, oczywiście, że forma CTA nie jest ważna. Wręcz przeciwnie, to ona przyciąga wzrok użytkownika, dzięki czemu później można wpłynąć na niego za pomocą tekstu.

Najczęściej występujące CTA

Reklama Adwords

Reklama AdWords Pikseo

W jaki sposób przekazać użytkownikom, co mają zrobić na Twojej stronie internetowej? Jeżeli zastanawiasz się, jak wygląda takie wezwanie do działania, poniżej omawiamy kilka przykładów.

Podstawowa forma Call To Action zawiera wezwanie sformułowane w trybie rozkazującym. Najczęściej jest to kilka słów umieszczonych na specjalnym przycisku, wyróżniającym się na stronie internetowej lub w mediach społecznościowych. Jeśli chodzi o warstwę tekstową, takie wezwanie brzmi np. Zapisz się, Kup teraz, Pobierz, Sprawdź itd.

Po części z nich następuje jeszcze wykrzyknik, mający podkreślić wagę danego działania. Zdarzają się także ikonki Emojis, które skutecznie przyciągają uwagę. (Emojis to piktogramy używane m.in. w mediach społecznościowych czy wiadomościach SMS, w celu pokazania emocji lub zaznaczenia ważnego fragmentu wypowiedzi. Wśród dostępnych piktogramów znajdują się wizerunki przedstawiające różne stany uczuciowe, budynki, drobne obiekty, zwierzęta i wiele innych.)

Inne pomysły na Call To Action

Pomysły na call to actionZdarzają się również CTA wyłącznie tekstowe. Nie zawierają one elementów graficznych. Wezwania wyróżnione są na tle podstawowego tekstu tylko wielkością i pogrubieniem fontu. Mogą zawierać hiperłącze (ale nie muszą). Jeśli firmie zależy na tym, aby ktoś skomentował artykuł, może do tego zachęcić u samego dołu tekstu. Wtedy nie będzie potrzebny żaden link. Użytkownik może sam odrobinę przescrollować stronę, aby zobaczyć całe okienko do komentowania.

Na ogół jednak CTA nakłania odbiorcę do skorzystania z linku, aby rozpocząć pobieranie darmowego materiału lub przenieść się na inną stronę. Są też, jak wspomniano wyżej, Call To Action, które przekonują do sfinalizowania transakcji. Wówczas użytkownik również przechodzi na inną podstronę.

A co powiesz na mówione Call To Action? Kiedy słuchasz reklam radiowych lub korzystasz z popularnej bazy muzyki, możesz natknąć się na komunikaty, które mają za zadanie nakłonić Cię do subskrypcji czy podjęcia innego rodzaju akcji.

Reklama Spotify

Reklama w odtwarzaczu Spotify

Jako osobną kategorię można potraktować naprawdę kreatywne, a czasami nawet przekorne CTA. Bywa, że zamiast „Kliknij”, znajdziesz przycisk „Nie klikaj”. Zamiast typowych trybów rozkazujących i dwuwyrazowych komunikatów, napotkasz całe zdania pisane w dodatku tak, jakbyś Ty sam je stworzył, np. „Chcę otrzymywać newsletter i być na czasie.”

Forma i treść Twojego wezwania do działania zależy od tego, kto ma być odbiorcą komunikatu. Wiadomo, że inaczej napiszesz do właściciela firmy, a inaczej do studenta.

A kto jest Twoim odbiorcą?

baner Hootsuite

Reklama banerowa Hootsuite

Wiele razy pisaliśmy o tym, że musisz poznać swoich odbiorców. Wszystko dlatego, że to naprawdę ma znaczenie. Brak dostatecznej wiedzy na temat własnej grupy docelowej nie pozwoli Ci iść naprzód, a afekty działań marketingowych będą, delikatnie mówiąc, niezbyt okazałe.

W zależności ­od tego, kim jest Twój klient, czytelnik itd., taki styl komunikacji powinieneś obrać. Nie żałuj sobie czasu na zastanowienie nad tym, kim są Twoi odbiorcy. To zaprocentuje w przyszłości.

Zwróć uwagę na sposób korzystania z mediów przez Twoich potencjalnych klientów. Kiedy mają czas zajrzeć na Facebooka? Kiedy przeczytają artykuł na interesujący ich temat? Z których portali najchętniej korzystają? Te i inne dane będą bardzo przydatne podczas tworzenia całego contentu, nie tylko CTA.

Nie tylko treść

kreatywność call to actionJak pisaliśmy już powyżej, Call To Action to nie tylko treść. Na pewno warto zadbać, aby CTA wyróżniało się słowami, ale też formatowaniem czy grafiką. Nie musi być to wielki banner. Wystarczy, że Twoje wezwanie będzie oddzielone od reszty tekstu i umiejscowione tak, aby było je dobrze widać.

Zadbaj o odpowiednią wielkość fontu. Niech będzie on większy niż ten standardowo używany na stronie. Możesz też zaprojektować przycisk, który dopasujesz do identyfikacji wizualnej Twojej firmy. Dzięki temu będzie się z nią jednoznacznie kojarzył. Nie jest to jednak konieczność, bowiem w Internecie znajdziesz całą masę przykładów Call To Action, które utrzymane są w innej kolorystyce niż logo czy strona firmy. Czasami właśnie taki projekt sprawia, że przycisk jest bardziej widoczny.

Najważniejsze, abyś zdał sobie sprawę z tego, że forma ma znaczenie. Często jest ona nawet ważniejsza niż treść. To sposób podania sprawia, że użytkownik zwraca na dany element uwagę albo omija go szerokim łukiem. Zadbaj, aby CTA było widoczne i wyraźnie nakierowało użytkownika na pożądaną akcję.

Na jakim działaniu Ci zależy?

Call To Action ma za zadanie sprawić, że użytkownik wykona konkretne działanie. To Ty musisz wiedzieć, czego oczekujesz i na jakiej czynności najbardziej Ci zależy. Nie zawsze będzie to od razu nakłonienie do zakupu.

Pokaż użytkownikowi, że na Twojej stronie internetowej można robić wiele rzeczy. Zachęć do komentowania, obejrzenia wideo czy do polubienia Twojego profilu w mediach społecznościowych. Zbuduj zaufanie, a dopiero później sprzedawaj.

Zaprojektuj swoją stronę internetową tak, aby znalazło się na niej miejsce dla wezwań do działania. W artykułach łatwo umieścisz swoje CTA, ale postaraj się, aby znalazły się one także w innych miejscach witryny. Dzięki temu Twoja strona będzie skuteczniej nawigowała użytkownika, a on pozostanie na niej dłużej.

przycisk pikseo artykul

Autor: Joanna Marchlewicz

Specjalista ds. content marketingu

Posiada doświadczenie w przygotowywaniu treści dziennikarskich, blogowych i marketingowych.
W Pikseo zajmuje się tworzeniem contentu dla agencji oraz jej klientów.