Web usability w e-commerce

WEB USABILITY W E-COMMERCE
Strona internetowa w e-commerce to, przede wszystkim, kanał sprzedaży produktów lub usług, ale również istotny sposób na komunikację z użytkownikami i klientami. Jednak w czasach ogromnej konkurencji trudno walczyć tylko produktem i ceną.
Sklep internetowy o bardzo dużym stopniu użyteczności i wysokim poziomie interakcji, intuicyjny to dobry sposób na zatrzymanie klienta, a także sprawienie, żeby w przyszłości chciał powrócić. Witryna źle zaprojektowana wzbudza nie tylko niechęć użytkowników, ale również utrudnia pozycjonowanie.
Dzięki optymalizacji sklepu i poprawieniu usability, można zwiększyć poziom konwersji i przychodów, a także zyskać zadowolenie klientów, co również przełoży się na pozytywne opinie. Dlatego przy optymalizacji, która jest tak naprawdę jednym z ważniejszych etapów w działaniach SEO, warto szczególnie zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów.

Wyszukiwanie produktu

W rozbudowanych serwisach, szczególnie w sklepach, ważna jest wyszukiwarka wewnętrzna. Użytkownicy chętnie ją wykorzystują do odnajdowania informacji, co na pewno skraca czas w porównaniu z użyciem nawigacji.
Warto popracować nad wysoką jakością wewnętrznej wyszukiwarki i zadbać, by nie utrudniała poszukiwań, zamiast je ułatwiać. Należy sprawdzić, czy można wyszukiwać potrzebne informacje nawet, gdy nie wprowadzi się dokładnej frazy, czy wyniki wyświetlane są zgodnie z najważniejszymi (wcześniej przyjętymi) kryteriami i czy nie pojawiają się wyniki zupełnie niezwiązane z zapytaniem użytkownika. Dobrze również zaprojektować na tyle duże pole wyszukiwarki, by nawet zapytania długie, bardzo rozbudowane mogły się w nim bez problemu mieścić. W przypadku dużych sklepów internetowych przydatne będzie również wprowadzenie dodatkowych opcji wyszukiwarki, np. ograniczające wyniki do wybranej sekcji strony.
Sklep internetowy to produkty. Jednym z ważniejszych kwestii optymalizacji jest ich odpowiednia kategoryzacja, co nie zawsze jest łatwe. Wynika to z faktu, że każdy inaczej postrzega przyporządkowanie jakiegoś produktu do określonej kategorii. W tej sytuacji najlepiej przeprowadzić badania, np. na kilku osobach z grupy docelowej. Oczywiście, pomocna będzie również, zapewne, wnikliwa analiza konkurencji.

Skuteczne nawigowanie

Jednym z najbardziej istotnych elementów sklepu internetowego, ale również każdej strony www, jest nawigacja. Dobrze zaprojektowana, może być niezwykle pomocna w poruszaniu się po witrynie, ale zła doprowadza nierzadko do dużej irytacji. Największym problemem dla użytkowników jest wielopoziomowe, rozwijane menu, wprowadzające zamęt i uciążliwe przy wybieraniu, np. podkategorii w sklepie internetowym. Nierzadko poruszanie się myszką po takiej nawigacji jest utrudnione. W przypadku rozbudowanego menu lepiej wybrać opcję, w której kliknięcie jakiejś kategorii powoduje wyświetlenie podkategorii itd. Jak pokazują różne testy, to rozwiązanie bardziej preferują użytkownicy.

Nie tylko linkowanie

Strona o wysokim usability to również taka, która dobrze wyróżnia linki wewnętrzne, dzięki czemu łatwo je zlokalizować. Oczywiście, takie linki musza odróżniać się od zwykłego tekstu. Dobrą praktyką jest także oznaczanie odmiennymi kolorami odsyłaczy już kliknietych i hiperłączy, z jakich się jeszcze nie korzystało.
To, oczywiście, nie wszystkie zagadnienia, które podniosą konwersję. Ważna jest optymalizacja, która ułatwi pozycjonowanie, wykonana pod kątem SEO. Wiadomo przecież, że im lepsza widoczność w wynikach wyszukiwania, tym większa szansa na dużą liczbę odwiedzin. Jednak sprowadzenie użytkownika to pierwszy krok, a kolejnym powinno być zatrzymanie go w sklepie. Przy dużej użyteczności strony jest to bardziej prawdopodobne. Oczywiście, warto jeszcze zwrócić uwagę na elegancki design, ciekawe opisy produktów, sugestywne zdjęcia i materiały wideo, a przede wszystkim, na krótką i wygodną ścieżkę zakupową. O atrakcyjnej ofercie nie trzeba chyba wspominać, bo jest przecież podstawą funkcjonowania każdego sklepu internetowego.