Trendy marketingowe 2021 – patrz w przeszłość, buduj przyszłość

Pandemia koronawirusa wymusiła wiele zmian w szeroko pojętym marketingu. Miniony rok był czasem surowych lekcji i wyciągania wniosków dla przedsiębiorców, szczególnie tych prowadzących działalność w sieci. Nagle bowiem niemal cała ich konkurencja również przeniosła się do sfery internetowej, gdzie rozpoczęła się nowa forma rywalizacji o zdobycie klienta. Biznesmeni musieli podjąć intensywne prace mające na celu zwiększenie widoczności swojej witryny. Niezbędny był szereg rozmaitych działań, od stworzenia nowych projektów reklamowych po rozwój contentu. Rok 2020 mamy za sobą, lecz doświadczenia pozostały i niewiele wskazuje na to, by w ciągu najbliższych miesięcy miało się dużo zmienić. Warto więc zastanowić się, co można zrobić lepiej i na co się przygotować, aby dostosować swoją firmę do obecnie panujących czasów.

Postaw na przekaz wizualny

Jeśli sklepy są zamknięte, nie możemy dotknąć produktu, przetestować go ani poczuć zapachu. Nie mamy z nim bezpośredniej styczności przed zakupem. Obecnie klientom pozostaje jedynie zdać się na reklamę w sieci. A że nikt nie chce kupować kota w worku, konsumenci stawiają wyłącznie na te produkty, które są najlepiej prezentowane, czyli jak najbardziej szczegółowo i z pomysłem. Klient zamawiający przez internet, może poznać towar jedynie za pomocą wzroku i słuchu, gdy patrzy i słucha tego, co pojawia się na ekranie. Przez to jest bardziej czujny i uważny na każdą reklamę, dlatego należy przedstawić mu możliwie najlepiej przygotowaną ofertę, z bogatą ilością informacji.

Udostępniając na przykład zdjęcia produktu, zadbajmy, by były one jak najbardziej szczegółowe, by było ich dużo i z różnych perspektyw. Wyobraźmy sobie klienta, który znajduje się fizycznie w sklepie i dokładnie sprawdza przedmiot, obracając go i obserwując z każdej możliwej strony. Ma do tego prawo, a my – obowiązek, by mu to umożliwić.

Reklamy w formie wideo dają obecnie ogrom możliwości. Począwszy od rozpisania konspektu, przez zaprojektowanie planu zdjęciowego, skończywszy na technice filmowania możemy stworzyć zapadający w pamięć materiał. Wielu reklamodawców decyduje się na zastosowanie nowoczesnych rozwiązań, takich jak format 360 stopni, AI czy VR. Reklama, która się podoba, skłania do zakupu produktu, a im bardziej profesjonalnie będzie się prezentowała, tym większe zaufanie zyskamy ze strony klientów.

UGC– słuchaj klienta

Jakość reklamy i, oczywiście, samych produktów ma bezpośredni wpływ na UGC (User Generated Content). Są to wszelkie treści na temat naszej marki tworzone przez użytkowników. Mogą to być chociażby recenzje tekstowe lub wideo publikowane przez specjalistów oraz wszelkie opinie na forach, portalach społecznościowych i porównywarkach. Oceny tak ekspertów, jak i zwykłych internautów mają ogromną siłę budującą reputację marki. Wszelkie wartościowe komentarze można wykorzystać do podbudowania wizerunku i cytować je na stronie, a klientów zachęcać do dalszych opinii.

Kontakt z konsumentem to, rzecz jasna, nie tylko czytanie opinii i wybieranie co pochlebniejszych komentarzy. Jako sprzedawcy, musimy przebywać z nim w stałej relacji i odpowiadać również na wszelkie jego uwagi i wątpliwości. Odpisujmy w komentarzach na portalach social media lub przez komunikatory, a jeśli sytuacja wydaje się być szczególnie poważna, zamieśćmy stosowny komunikat, w którym zaproponujemy sensowne rozwiązanie. Takie działania sprawiają, że klient jeszcze bardziej nas docenia i czuje, że faktycznie o niego dbamy. Z kolei wszelkie informacje zdobyte podczas budowania relacji z konsumentami można wykorzystać w przyszłości podczas opracowywania nowych strategii marketingowych. Będziemy wiedzieć, na co zwracać uwagę, co poprawić i gdzie kłaść większy nacisk.

Stale rozwijaj swój sklep online

Oczywiście wiemy doskonale, że sprzedaż internetowa była powszechna na długo przed wystąpieniem pandemii, jednak nie wszyscy klienci i przedsiębiorcy przywiązywali do niej tak ogromną wagę. Teraz jest to podstawa, bez której niejedna branża szybko upadnie. Badania wykazują, że w ciągu ostatniego roku mnóstwo konsumentów na tyle przywykło do transakcji online, że już nie będzie miało zamiaru z nich rezygnować, bez względu na to, kiedy ustanie pandemia. Dlatego, jeśli już zaczęliśmy rozwijać naszą markę w sieci, nie porzucajmy tego i wciąż dokładajmy starań, aby była jak najlepiej rozpoznawalna w świecie wirtualnym. Co w tym celu powinniśmy zrobić?

Dbajmy o widoczność strony, a więc podejmujmy działania mające na celu wyróżnienie oferty i wypozycjonowanie witryny. Lepsze reklamy o szerszym zasięgu, bogate treści nasycone frazami kluczowymi, a także, w razie konieczności, przebudowa strony, by poruszanie się po niej było jak najbardziej intuicyjne i wygodne to podstawowe działania jakie musimy podjąć.

Mając świadomość tego, jak bardzo zwiększyła się liczba klientów online w minionym roku, zajmijmy się rozwojem działu obsługi. Obecnie kontakt z firmą bardzo często odbywa się za pośrednictwem czatu lub chatbotów. Wielu klientów decyduje się właśnie na taką formę kontaktu z firmą, zwłaszcza w sprawie ewentualnej reklamacji czy zwrotu – zadbajmy więc o to, by i nasza strona dawała konsumentowi taką opcję. 

Zadbaj o sprzedaż omnichannel

Konkurencja nie ustaje w oferowaniu klientom coraz większej ilości udogodnień czyniących transakcję jeszcze łatwiejszą i szybszą. My również nie możemy. Dzięki dobrze opracowanej strategii omnichannel klient sam wybiera spośród wielu kanałów obsługi, które są ze sobą zintegrowane. Dzięki temu nie ograniczamy użytkowników w zakresie form płatności i odbioru produktu.

Topowe sklepy, działające tak online, jak i stacjonarnie, pozwalają chociażby zamówić produkt przez internet i odebrać go na miejscu w najbliższym sklepie, jeśli tak woli klient. Dużym ułatwieniem jest również możliwość dokonania reklamacji lub zwrotu bez wychodzenia z domu. Taka kompleksowa „uporządkowana” forma sprzedaży przejawia się również w postaci ujednoliconych programów lojalnościowych.

Omnichannel wymaga określonych działań informatycznych, które zsynchronizują poszczególne systemy i dostosują całą mechanikę strony do kolejnych bogatszych funkcji.

Modernizując swój sklep pod omnichannel warto mieć na uwadze funkcję, jaką zaczynają wprowadzać media społecznościowe, czyli sprzedaż. Facebook Shops to usługa, która, choć jeszcze w fazie testów, już niebawem pozwoli przedsiębiorcom zamieszczać oferty na portalach social media, połączyć się stamtąd z Instagramem i w ten sposób zwiększyć zasięg, jednocześnie tworząc ogromną sieć usługową z mnóstwem funkcji i metod dokonania transakcji. Social Media stają się więc powoli wirtualnym centrum handlowym, gdzie klienci mogą się już nie tylko nawzajem spotykać i odkrywać nowe marki, ale i realnie dokonywać płatności.

Szukaj głosem

Optymalizując naszą stronę internetową, nie możemy pomijać trendu, jakim jest głosowe wyszukiwanie informacji. Ankiety dowodzą, że obecnie ponad ćwierć światowej populacji internautów stale korzysta z tej funkcji, stopniowo odchodząc od klasycznego „wystukiwania” informacji na klawiaturze. Dlaczego ma to takie znaczenie dla strategii SEO? Otóż, gdy użytkownik mówi do smartfona, naturalnie wypowiada całe zdania w stylu „jak zrobić…”, „gdzie znaleźć…”, „jak naprawić…” itp. Wniosek? Stosować więcej fraz z długiego ogona. Jeśli wyszukiwanie głosowe cieszy się taką popularnością, warto się dostosować i wzbogacić content o dłuższe hasła.

Szukaj obrazem

Wyszukiwanie głosem to nie jedyne zjawisko, jakie upowszechniło się w ostatnich latach. Również używanie do tego celu screenshotów lub zdjęć staje się coraz popularniejsze. Wynika to z ogromnej ( i stale rosnącej) popularności portali skupionych właśnie wokół obrazów, jak Instagram czy Pinterest. Użytkownik przeglądający aktualności na tego typu social mediach często wybiera opcję wyszukania tych artykułów, które znajdują się na opublikowanych zdjęciach. Dla sklepów internetowych to nie tyle wskazówka, co wręcz okazja, by zwiększyć widoczność i sprzedaż. Zaimplementowanie na stronie funkcji szukania obrazem nie jest trudne, a może znacznie podnieść liczbę wyświetleń. Obecnie korzystają z niej takie firmy, jak AliExpress czy CCC.

Zautomatyzuj reklamy

Ceny reklam stale rosną, podobnie jak wszelkie usługi analityczne związane z identyfikacją użytkowników, do których mają trafiać oferty. Aby więc zoptymalizować koszty, stosuje się automatyzację opartą na uczeniu maszynowym. To popularny trend, obecny już w reklamach Google oraz Facebook&Instagram Ads. Personalizacja treści, dostosowywanie reklam do odbiorcy i zarządzanie wszystkimi utworzonymi platformami to trudne zadania. Automatyzacja wiele upraszcza, więc jest oczywistym działaniem podejmowanym przez agencje marketingowe. Pod czujnym okiem specjalisty pozwoli automatycznie ustalać stawki, lepiej zarządzać budżetem, dostosować kampanię do aktualnych trendów i precyzyjnie dobrać właściwą reklamę do preferencji użytkownika.

Twórz markę wartościową i tak samo działaj

Rok pandemii pokazał, że społeczeństwo potrafi się zsolidaryzować w trudniejszych chwilach i docenia wszelkie gesty pomocy, gdy je widzi. Firmy przejawiające działania prospołeczne w ciągu ostatnich miesięcy spotkały się z uznaniem ze strony konsumentów i zyskały szereg lojalnych klientów. Budowanie wartościowego wizerunku marki opartego na trosce i współczuciu zacieśnia więzi między usługodawcą a usługobiorcą. Warto więc do reklamy określonego produktu wpleść treści świadczące o tym, że trudna sytuacja związana z wirusem rzeczywiście dotyczy każdego z nas. Chodzi o to, by, budując wizerunek, jednocześnie burzyć mur między nami a klientami.

Poznaj klienta na nowo

Ostatnie 12 miesięcy dla wielu konsumentów nie były łaskawe. Problemy finansowe spowodowane zwolnieniami i upadkiem wielu firm wymusiły konieczność racjonalnego gospodarowania pieniędzmi i ostrożność przy kupowaniu określonych produktów. W związku z tym zmienia się podejście klienta, który jest coraz bardziej odpowiedzialny, przedsiębiorczy, świadomy i tym samym, wymagający. Najnowsze badania wykazują, że coraz większej ilości konsumentów zależy wyłącznie na produkcie, którego rzeczywiście potrzebują. Co więcej, budzi on zainteresowanie tylko wtedy, gdy ustalona cena wydaje się być adekwatna to wartości samego przedmiotu. Dlatego konsumenci obecnie jeszcze dokładniej sprawdzają: skład, jakość i opinie na temat producenta.

Z końcem 2020 roku weszliśmy w rzeczywistość, która dyktuje nam nowe warunki sprzedaży. To, co do tej pory mogło wydawać się innowacją, dziś już jest (lub też powinno być) standardem. Obecnie nie pozostaje nam nic innego, jak wyciągnąć wnioski z wszelkich trudnych doświadczeń przeszłości i opracować solidną strategię na najbliższe miesiące. Musimy na nowo poznać klienta i jego preferencje oraz spojrzeć na cały proces kupna z wielu różnych perspektyw, biorąc pod uwagę wszelkie przeszkody, jakie obecnie stoją na drodze tradycyjnym metodom transakcji.

Chcesz być na bieżąco z nowinkami z branży?