Wyszukiwanie głosowe – moda na nowoczesność

O ile jeszcze nie tak dawno metoda wyszukiwania głosem stanowiła technologiczną rewolucję, o tyle dziś to już standard. Najnowsze dane pokazują, że w 2020 roku skorzystało z tej funkcji 27% użytkowników posługujących się urządzeniami mobilnymi, z czego ¼ użytkowników Androida decydowała się tylko na wyszukiwanie z zastosowaniem tej metody. Należałby jeszcze nadmienić, że blisko 57% głosowych wyszukań dotyczyło biznesów lokalnych. Statystyki przewidują tendencję wzrostową w kolejnych latach, dlatego warto podjąć konkretne działania, aby kompleksowo przygotować swoją stronę pod opcję wyszukiwania głosowego. Co musisz wiedzieć na ten temat?

Aby voice search przynosił spodziewane korzyści, należy opracować odpowiednią strategię, która zakłada między innymi poprawki techniczne na stronie, stworzenie nowego contentu oraz stały monitoring efektywności wprowadzanych zmian.

Techniczne SEO – podstawa pod voice search

Techniczny „lifting” serwisu to konieczny punkt wyjścia do dalszych działań. Specyfika wyszukiwania głosowego wymaga usunięcia wszelkich błędów serwera, odpowiedniej szybkości ładowania strony oraz poprawnego funkcjonowania linkowania wewnętrznego. Należy zadbać również o bezpieczeństwo danych i operacji przeprowadzanych w witrynie.

Istotne dla metody voice search są dane strukturalne. Użytkownicy formułują pełne, poprawne gramatycznie, pytania, co jest naturalne, skoro używają aparatu mowy. Nie posługują się już wyłącznie pojedynczymi frazami wpisywanymi w pole wyszukiwania. Dlatego warto stosować znaczniki, które pomogą wyszukiwarce precyzyjniej dopasować pożądaną treść do odbiorcy. Jeśli prowadzimy biznes lokalny, niezbędne będzie również kierowanie geograficzne.

Planowanie contentu – optymalizacja dostosowana pod rynek

Wdrażanie zmian pod voice search na skalę międzynarodową wymaga uwzględnienia specyfiki wszystkich największych rynków. Trzeba pamiętać, że każdy z nich różni się od siebie. W zależności od położenia geograficznego, pytania są przecież formułowane inaczej.

Research pod rynki światowe – badanie rejonów gospodarczych

Użytkownicy zamieszkujący różne rejony świata mają odmienne potrzeby. Konieczna jest więc dokładna analiza rynkowa i poznanie klienta. Powielanie rozwiązań i przenoszenie jednego na pozostałe rynki to zdecydowanie chybiony pomysł. Należy przeprowadzić indywidualny research od podstaw osobno dla każdej strefy ekonomicznej.

Tworzenie i publikowanie contentu

W przypadku wyszukiwania głosowego dobry content powinien posiadać rozszerzenia i być budowany w taki sposób, by stanowił odpowiedź na zadane pytanie. Jeśli zadbamy o jego jakość, osiągnie wystarczająco wysoką pozycję i to bez konieczności stosowania link buildingu.

Aby treści mogły zostać zlokalizowane poprzez voice search, muszą być udostępniane regularnie. Równy odstęp czasu jest tak samo ważny na każdym rynku, na jakim działamy. Poza tym content wymaga optymalizacji i ustrukturyzowania. Chodzi tu o takie elementy, jak nagłówki, tytuły poszczególnych podstron, wypunktowania czy opisy.

Publikacja treści powinna przebiegać nie tylko na docelowej witrynie, ale również we wszystkich sieciach kontaktowych, jakimi dysponujemy, a więc w social mediach, reklamach Google, newsletterach itp.

Analiza wyników działań

Jak w każdej strategii SEO, tak i tutaj ważne jest mierzenie i analizowanie zmian, jakie zachodzą pod wpływem wdrażanych rozwiązań. Wnioski z przeprowadzanych analiz będą na bieżąco informowały o skuteczności naszych działań, a, w razie konieczności, pozwolą dobrać nowy, jeszcze lepszy content. Optymalizując swoją witrynę pod voice search, należy o tym pamiętać.

Wyszukiwanie głosowe to funkcja jeszcze nie aż tak spopularyzowana w naszym kraju, a przy tym wymagająca precyzyjnego przygotowania strony wolnej od błędów i bogatej w dobrej jakości treść. Dlatego na razie przede wszystkim jej zastosowanie widzimy w rynkach zagranicznych, jednać chcąc otworzyć się na nie z usługą voice search, należy pamiętać by określić potrzeby użytkowników w innych rejonach globu i dobrać dla nich indywidualny, odpowiednio sformułowany content.

Chcesz być na bieżąco z nowinkami z branży?