Opisy produktów jako istotny element e-commerce

Właściwe przygotowanie opisów produktów w sklepie internetowym to nie tylko sposób na zwiększenie sprzedaży, ale również element wspomagający pozycjonowanie serwisu. Nie warto o tym zapominać!
Polski e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie od wielu lat. O ile w 2006 roku na naszym rynku funkcjonowało tylko 2800 sklepów internetowych, to obecnie liczba ta waha się od 15 tys. do 20 tys., a wartość polskiego rynku e-commerce wyniosła 30 mld zł w ubiegłym roku.

Jak eksponować towar w e-sklepie?

Dla każdego klienta jest oczywiste, że w sklepie stacjonarnym konieczne jest odpowiednie wyeksponowanie produktu. Czy wirtualna półka różni się pod tym względem od tej w realu?
Sztuką ekspozycji towaru zajmuje się merchandising, który narzuca przebadane wcześniej metody prezentowania produktów konsumentowi. Stosując jego reguły można zwiększyć zainteresowanie klientów, a tym samym – sprzedaż, poprawić wizerunek firmy, umocnić pozycję na rynku detalicznym i realizować założone wcześniej cele biznesowe.
Pod względem odpowiedniego prezentowania towarów klientowi, sklep internetowy nie różni się niczym od stacjonarnego. Podobnie, jak w przypadku tego ostatniego, w sieci ważne jest, by zainteresować produktem klienta. Używane są tylko nieco inne metody. W e-sklepie bardzo ważny jest opis produktu. Z jednej strony powinien on przybliżać dokładnie parametry techniczne, a z drugiej – musi zachęcać do zakupu.

Wizualizacja i specyfikacja

Prezentacja produktu w sklepie internetowym to, tak naprawdę, trzy ważne elementy: wizualizacja towaru, jego opis oraz specyfikacja techniczna.
Klient kupuje przede wszystkim oczyma, dlatego najpierw należy efektownie pokazać mu dany produkt, żeby przykuć uwagę konsumenta i tym samym zachęcić go do bliższego zapoznania się z towarem. W Internecie wykorzystuje się do tego głównie zdjęcia lub filmiki. Muszą to być zawsze materiały wysokiej jakości, efektowne, również wykorzystujące wizualizacje 3D.
Ważna jest także specyfikacja techniczna, rzetelne podanie wszelkich funkcji i parametrów. Niektórzy klienci z dużą uwagą studiują tego typu informacje i na ich podstawie potrafią podejmować decyzje zakupowe.
Opis produktu a pozycjonowanie
Jednak bez wątpienia najważniejszym elementem prezentacji towaru w sklepie internetowym jest opis produktu. W pewnym sensie zastępuje on sprzedawcę, którego spotkać można w sklepie stacjonarnym. Opis nie powinien być zbyt długi, ale za to należy go odpowiednio przygotować. Przede wszystkim należy dotrzeć do klienta zrozumiałym językiem i koncentrować się głównie na korzyściach, jakie płyną z posiadania tego właśnie produktu. Stosuje się zatem formę perswazyjną.
Warto przygotować opis produktu, który będzie również uwzględniał wymogi SEO. Przede wszystkim, powinien to być opis oryginalny, nie należy kopiować materiałów, które dostarczają producenci. Produkt należy zaprezentować atrakcyjnie, ale nie zapominając o frazach kluczowych, które sprawią, że pozycjonowanie strony i jednocześnie tych produktów będzie łatwiejsze. Nie chodzi jednak o naszpikowanie opisu słowami kluczowymi, trzeba zachować w tym umiar i stawiać, przede wszystkim, na wartość merytoryczną.
Przygotowanie dobrego opisu produktu wcale nie jest łatwe, dlatego warto skorzystać w tym zakresie z usług profesjonalnego copywritera. Jednorazowa inwestycja w dobrej jakości tekst zwróci się szybko i ułatwi zdobywanie nowych klientów.