31 stycznia 2019

Nowy rok, nowe social media — jak będą się kształtować tendencje marketingowe

Nowy rok, nowe social media — jak będą się kształtować tendencje marketingowe

Media społecznościowe to obszar, który dynamicznie się zmienia. Wprowadzane modyfikacje pomagają użytkownikom nie tylko w łatwiejszy sposób wchodzić w interakcję, ale dają także marketerom większe pole do tworzenia strategii, za pomocą których skuteczniej docierają do odbiorców. Media społecznościowe to podstawowe narzędzie wykorzystywane do codziennej komunikacji przez wiele osób – to rozbudowany i dynamiczny obszar wypełniony hashtagami, efemerycznymi treściami, gifami oraz materiałami video. Jak w roku 2019 będzie kształtował się świat social mediów, jakie nowe narzędzia i taktyki warto wykorzystać, by zwiększyć sukces marki? Jakie treści będą budzić największe zainteresowanie?

Rok 2019 pod znakiem Facebooka

mobile-phone-1917737_960_720W obecnym roku jednym z najważniejszych obszarów w świecie social mediów będzie odbudowywanie zaufania do Facebooka. Nie ma co ukrywać, że mijający rok nie był łaskawy dla tego portalu, a liczne skandale skutecznie podburzały zaufanie użytkowników wobec platformy. Co to jednak oznacza dla firm promujących się za pomocą Facebooka? Z jednej strony jest to duże wyzwanie – konieczność odbudowania zaufania zawsze nastręcza pewnych trudności, z drugiej strony jednak jest to ogromna szansa, usunięcie zalewu informacji i lepsza weryfikacja postów, to szansa na zaistnienie w świadomości odbiorców. By jednak było to możliwe, konieczne jest przestrzeganie jednej, naczelnej zasady – content dodawany na Facebooku musi być wysokiej jakości. Obecnie bowiem komunikacja (traktowana w tym wypadku jako produkt) wymaga stosowania odpowiednich strategii, opracowanych przez doświadczonych marketerów. Jeśli chcesz przygotować naprawdę skuteczną kampanię, która zaistnieje w świecie Facebooka, chętnie Ci w tym pomożemy.

Stories nową twarzą mediów społecznościowych

video-1606945_960_720Stories to propozycja, która zawładnęła mediami społecznościowymi. Na przestrzeni ostatniego roku ten format treści odnotował 15-krotny wzrost popularności względem innych treści publikowanych na tablicy. Siła stories polega na ich naturalności i nie idealności, przez co są autentyczne i wzbudzają głębsze reakcje. Jest to niewątpliwie coś, co sprzyja budowaniu świadomości marki. Dlatego właśnie to trend, którym w tym roku warto się bardziej zainteresować. Oczywiście w budowaniu marki nadal najważniejszą rolę odgrywają treści wysokiej jakości publikowane w portalach, jednak uzupełnienie ich o krótkie, ulotne materiały, pokazujące autentyczny obraz firmy, to coś, co skutecznie wspomoże budowanie więzi z marką. Siła stories w marketingu to jednak nie tylko autentyczność. Forma ta swoją popularność zawdzięcza także przystępnej postaci. Jest to format o dużej dynamice, nacechowany kreatywnością użytkowników (co przykuwa uwagę), nie bez znaczenia jest także fakt, że to video — co pozwala wyrazić o wiele więcej niż nawet najbardziej rozbudowany wpis. Video ma także tę przewagę, że jest wygodniejsze w odbiorze dla użytkowników, a co za tym idzie, tym chętniej zapoznają się oni z jego zawartością. Ostatnim, niemniej znaczącym czynnikiem, jest fakt, że materiały te są doskonale dostosowane do wymagań urządzeń przenośnych (wyświetlają się na całym ekranie smartfona), a jakby nie patrzeć obecnie to właśnie za pośrednictwem tego typu sprzętu użytkownicy przeglądają portale społecznościowe.

Wiadomości w służbie marketingu

human-1138001_960_720Użytkownicy portali społecznościowych obecnie większość czasu spędzają na wysyłaniu wiadomości i wymienianiu się informacjami. Aż 90 procent użytkowników używa platform typu „Messanger” czy „WhatsUp” do kontaktów i w celu rozwiązaniu różnego rodzaju spraw, w tym także do zadawania zapytań produktowych. Tak duże zainteresowanie tego typu formatem komunikacji sprawia, że coraz powszechniejsza jest automatyzacja w tym zakresie. Wykorzystanie botów do kontaktów to rozwiązanie, na które decyduje się coraz większa liczba marek, niemniej nadal ten odsetek jest stosunkowo niewielki. Biorąc jednak pod uwagę rozwój sztucznej inteligencji oraz możliwość doprecyzowania botów na konkretny cel, powszechność zastosowania tego rozwiązania do celów biznesowych w niedługim czasie znacząco wzrośnie.

Nowa rzeczywistość — nowe możliwości

smartphone-2269340_960_720W minionym roku do social mediów nieśmiało zaczęła się wkradać wirtualna rzeczywistość, i choć nie była ona narzędziem szczególnie często wybieranym przez firmy do promocji, to nie da się nie zauważyć, że rozwiązanie to wzbudziło spore zainteresowanie. Wiele osób także zauważyło duży potencjał tej formy przekazywania treści, a co za tym idzie, można spodziewać się, że odsetek wykorzystania wirtualnej rzeczywistości w działaniach mających na celu promowanie marki w mediach społecznościowych w obecnym roku zdecydowanie wzrośnie. Daje to całkiem nowe możliwości tworzenie kreatywnych materiałów promocyjnych i zostawia duże pole do działania specjalistom od reklamy.

Niemniej, choć rozwiązanie to daje wiele możliwości i ma naprawdę duży potencjał, na dzień dzisiejszy tworzenie materiałów AR jest kosztowne, a co za tym idzie, obecnie na ich wykorzystanie decydować się będą jedynie duże firmy, o globalnym zasięgu, w miarę popularyzacji tej techniki można się jednak spodziewać, że najbliższe lata będą właśnie stały pod znakiem rozszerzonej rzeczywistości.

Social commerce

Opcja sprzedażowa bezpośrednio zaimplementowana w portalach społecznościowy to w 2019 nie tylko trend — to konieczność. Użytkownicy/klienci bardzo cenią sobie szybkość i łatwości dokonywania zakupu, dlatego możliwość przejścia do kupna produktów, które ich zainteresują, chcą mieć bezpośrednio już z serwisu. Ważne jest zatem to, by marki w swoich działaniach prowadzonych w obrębie mediów społecznościowych zadbały o jak najmocniejsze skrócenie ścieżki zakupowej. Współczesny klient chce mieć wszystko tu i teraz, dlatego im bardziej uda się spełnić jego oczekiwania tym większa szansa, że działania prowadzone w obrębie kampanii będą skuteczne.

LinkedIN – gracz, który w nowym roku będzie miał znaczenie

linkedin-400850_960_720LinkedIN to portal mniej powszechny niż Facebook, Instagram czy nawet Twitter – kojarzy nam się głównie z Company Page (opcja dla firm) oraz profilami osobowymi, jego jedna funkcja, która jest obecnie rozwijana, sprawia jednak, że jest to całkiem interesująca opcja pod kątem marketingowym. Mowa tu o grupach, które pozwalają na rozmowy pomiędzy osobami interesującymi się podobną tematyką – co stanowi doskonałe narzędzie do wymieniania i przekazywania nowych informacji, w tym tych produktowych i reklamowych. Jeśli tylko administratorom uda się utrzymać w obrębie grup meteorytykę i jakość postów, to może stać się to w najbliższym czasie bardzo ciekawe narzędzie.

LinkedIn stara się także wprowadzać inne udogodnienia, które mają ułatwić promowanie treści. Na uwagę tu zasługuje curated content, który obecnie pozwala w bardzo łatwy sposób odszukiwać i publikować artykuły, cieszące się dużym zainteresowanie wśród naszej grupy docelowej. Dla firm jest to zdecydowanie duże ułatwienie, intuicyjny i szybki sposób udostępniania artykułów i postów pracowników pozwala na dotarcie do większej grupy odbiorców, a to daje duży potencjał.

Employee advocacy – trend, który będzie kontynuowany

Employee advocacy – to zjawisko, które w naszych mediach społecznościowych pojawiło się dopiero w 2018 roku, jednak jego efektywność pozwala zakładać, że kontynuowane i rozwijane z dobrym skutkiem będzie także w roku bieżącym. Otóż w tym wypadku wykorzystuje się fakt, że strefy życia zawodowego i prywatnego zawsze mocno się przenikają, co szczególnie łatwo zaobserwować w mediach społecznościowych, zgodnie z założeniami nurtu chodzi tu o zaangażowanie pracowników w życie firmy i publikowanie na ich portalach treści związanych z marką. Dzięki temu łatwiej dotrzeć do nowych odbiorców – będących nierzadko znajomymi pracownika, to otwiera szerokie kanały dystrybucji, a jednocześnie treści promowane wśród znajomych zawsze budzą większe zaufanie.

Zmiany techniczne także odegrają dużą rolę

analytics-1925495_960_720Nowe formaty i taktyki to oczywiście kwestia, która gdy mówimy o trendach w nadchodzącym roku, jest najistotniejsza. Nie bez znaczenia jest jednak także dostosowanie narzędzi reklamowych do potrzeb użytkowników, ułatwiając im tym samym komunikacje z odbiorcami i rozpowszechnianie publikowanych treści. W tym zakresie znaczące kroki poczynił Facebook, usuwając stare statystyki i dodając narzędzia umożliwiające dokonanie samodzielnego pomiaru skuteczności prowadzonych kampanii oraz rozszerzając możliwości narzędzia, jakim jest Facebook Analytics. Panel umożliwia łączenie danych wielokanałowo – może jednocześnie zbierać dane dotyczące działania kampanii w różnych obszarach. Wygoda użytkowania i intuicyjność to elementy, które sprawiają, że należy się spodziewać, iż Facebook Analytics będzie narzędziem powszechnie wykorzystywanym przez firmy w celu analizowaniu skuteczności prowadzonej reklamy.

Podsumowując, jak kształtują się trendy na rok 2019? Można powiedzieć, że wszystko to już było, że innowacji wielkich nie ma, ale media społecznościowe to dynamiczna struktura, która stale ewoluuje, dlatego praktyki marketingowe nieustannie się zmieniają w jej obszarze, więc nawet to, co już kiedyś było, teraz nie będzie tym samym. My z bacznością będziemy przyglądać się rozwojowi wirtualnej rzeczywistości w mediach społecznościowych i jej potencjałowi — to z pewnością najciekawszy trend w nadchodzących latach.

Podobał Ci się artykuł?

przycisk pikseo polub nas

Oceń ten artykuł

Średnia ocen użytkowników 0 / 5. Ilość głosów użytkowników 0

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Darmowa wycena:

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.
    Polityka Prywatności