SEO to zespół działań optymalizacyjnych, które podnoszą ranking witryny w wyszukiwarce internetowej. Ze względu na olbrzymi potencjał marketingowy coraz więcej firm chętnie z nich korzysta. Swoją rolę w promocji danej marki odgrywają także popularne media społecznościowe z Facebookiem na czele. Każda z tych metod ma swoje zalety, ale która jest skuteczniejsza? Czy ich łączenie ma sens, czy może przyniesie to negatywne efekty? I przede wszystkim, jak najskuteczniej wykorzystać obie metody, aby zmaksymalizować zyski marketingowe dla firmy?
Internet to potężne medium o niespotykanym zasięgu i żadna szanująca się firma nie zrezygnuje z wykorzystania go do własnej promocji. Czasem będzie to tylko strona internetowa, innym razem portale społecznościowe czy płatna reklama. Na tym tle optymalizacja pod kątem SEO wydaje się procesem bardziej złożonym. Obejmuje on nie tylko wykorzystanie w tekstach kluczowych słów, ale również działania usprawniające funkcjonowanie samej strony internetowej, jak poprawa szybkości jej ładowania, dostosowanie do urządzeń mobilnych czy zastosowanie linkowania. Cel nadrzędny to jak najwyższa pozycja w wynikach wyszukiwarki.
Działania marketingowe w social mediach
Najbardziej popularne media społecznościowe to Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, LinkedIn oraz Pinterest. Każde z nich ma swoich zwolenników i odmienne funkcje. Celem prowadzonych w nich działań marketingowych zawsze będzie generowanie ruchu i zwiększanie świadomości marki. Istnieją tu mechanizmy skutecznego dotarcia do docelowych odbiorców, a także informacja zwrotna pozwalająca poznać ich oczekiwania. Ten bezpośredni kontakt ma duże znaczenie przy budowaniu długotrwałych relacji i pozytywnego wizerunku firmy, a w konsekwencji pozyskiwaniu nowych klientów. Jest to też jednocześnie ryzyko, które może przynieść odwrotne rezultaty.
Działania marketingowe w mediach społecznościowych wymagają dobrego planu, ale są przy tym dosyć łatwe we wdrożeniu, a przede wszystkim nie muszą generować dużych kosztów dla firmy. Przynoszą przy tym dosyć szybkie efekty. Pozwalają promować produkty oraz usługi, a także przyciągnąć dodatkowy ruch do strony internetowej. To może, choć nie musi zwiększyć obroty i zyski z danej działalności gospodarczej. Zbudowanie zaangażowanej społeczności użytkowników to już zdecydowanie trudniejsze zadanie, ale też nie pozostaje niemożliwe. Dużo w tym wypadku zależy od konkretnej branży.
Różnice w marketingu SEO i Social Media
Każda strategia ma swoje wady i zalety. Przy korzystaniu z SEO istotne jest wyodrębnienie idealnego odbiorcy i skierowanie do niego przekazu. W mediach społecznościowych chodzi o zaangażowanie jak największej grupy, choć również komunikat da się skierować do docelowych klientów, którzy mogą zostać sprecyzowani ze względu na bardzo wiele zmiennych, w tym płeć i wiek. Proces marketingowy SEO trwa długo, wymaga stałego wysiłku i trzeba być cierpliwym w oczekiwaniu na wyniki, choć te też zwykle są długotrwałe. Uzyskany ruch w witrynie będzie stabilny. W social mediach rezultat jest mierzalny praktycznie od zaraz. Tutaj prowadzone kampanie muszą być aktualizowane na bieżąco, aby nie stracić zainteresowania użytkowników. Nie można też ich jednak przytłoczyć nadmiarem przekazu.
Różnice są znaczące w przypadku samych treści. SEO opiera się na badaniach i dostosowaniu fraz kluczowych do preferencji wyszukiwarek. Są to teksty informacyjne, wysokiej jakości i często specjalistyczne, odpowiadające wyczerpująco na pytania zadawane przez internautów. To zwiększa autorytet w danej dziedzinie. Media społecznościowe mogą mieć wpisy informacyjne, ale najlepsze efekty osiągną, kiedy zaciekawią i zaangażują odbiorcę, a w tym celu konieczne jest wzbudzenie reakcji emocjonalnej oraz opieranie się na trendach. Już pierwsze użyte słowa mają znaczenie. Przy tym są to teksty krótkie i wzbogacone o atrakcyjne grafiki, zdjęcia lub filmy. SEO jest już odpowiedzią na konkretne wyszukiwania i celowe działanie internauty, media społecznościowe pomagają użytkownikom dopiero poznawać, odkrywać i dzielić się znaleziskami.
Synergia, czyli 2+2=5
Aby wzmocnić efekty pozycjonowania sklepu internetowego czy strony internetowej, najlepiej stosować oba rozwiązania komplementarnie. Wtedy otrzymamy efekt synergii, gdy suma dwóch elementów daje lepsze wyniki niż użycie ich osobno. Zarówno SEO, jak i social media mają przecież swoją istotną wartość marketingową. Media społecznościowe są zwykle dodatkową wizytówką firmy, warunkują popularność, generują zaangażowanie i mogą być źródłem nowych odbiorców, a więc i ruchu na stronie internetowej. Przy okazji podnoszą skuteczność pozycjonowania lokalnego, ale ważne jest w każdym medium podanie spójnego adresu stacjonarnego. Duża aktywność zwiększa szanse na zauważenie. Co ważne oba działania przyciągają do strony zupełnie innych użytkowników, a to niezwykle cenne.
Jednocześnie media społecznościowe pośrednio wspomagają sam ranking witryny internetowej, więc mają zastosowanie jako narzędzie SEO. Przede wszystkim zwiększają zaufanie. Wprawdzie generowane tam linki nie są zbyt istotnym czynnikiem rankingowym dla wyszukiwarek, ale dywersyfikują ich źródła, co już może wpływać na postrzeganie przez algorytm. Kiedy każdy, nawet drobny szczegół ma znaczenie, nie warto zaniedbywać jakiegokolwiek z nich. Bez połączenia działań SEO z jakościową aktywnością w mediach społecznościowych wysoka pozycja w rankingu wyszukiwarek internetowych jest niezwykle trudna do osiągnięcia. Zwłaszcza, jeśli konkurencja z nich już korzysta.
Chcesz dowiedzieć się więcej o analizie konkurencji?
Powiązane wpisy
Darmowa wycena: