19 lutego 2024

Social media marketing w 2024 – co nas czeka?

Social media marketing w 2024 – co nas czeka?

W dzisiejszym dynamicznym świecie marketingu online jednym z kluczowych obszarów jest social media marketing. Z biegiem lat obserwowaliśmy ewolucję tego obszaru, a 2024 rok nie będzie wyjątkiem. Oto kilka przewidywanych trendów, które mogą kształtować media społecznościowe w nadchodzących miesiącach.

1. Nowy gracz na rynku – Threads

W 2024 roku zauważalną tendencją w mediach społecznościowych będzie przeniesienie komunikacji na bardziej prywatną stopę. Użytkownicy coraz częściej wykazują potrzebę bycia częścią węższej społeczności i zacieśniania więzi zamiast obserwacji obcych osób, z którymi nie mają możliwości rozmowy.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom odbiorców, w lipcu 2023 roku firma Meta stworzyła aplikację Threads, zyskując na starcie 70 milionów użytkowników. Stanowi ona swego rodzaju rozszerzenie Instagrama i jednocześnie konkurencję dla X (Twittera). Powstała z myślą o zwiększeniu sposobów na wymianę informacji i opinii. Jej główną funkcją jest możliwość tworzenia wątków oraz prowadzenia rozmów z innymi użytkownikami Instagrama. Synchronizacja listy znajomych i obserwujących pozwala też na szybkie wysyłanie zdjęć, filmów czy statusów. Najważniejszą cechą Threads jest więc niewątpliwie nastawienie na interakcje i ekskluzywność komunikacji.

Jak można wykorzystać ją w marketingu społecznościowym? W dostępnych opcjach można znaleźć m.in. dodawanie linków i zdjęć, prowadzenie ankiet widocznych przez dobę, komentowanie i lajkowanie wypowiedzi innych czy udostępnianie wątków na Instagramie. To doskonałe narzędzie do zbudowania własnej społeczności wokół swojej marki. Włącz tryb konwersacyjny i wykorzystaj potencjał Threads!

2. Dominująca pozycja AI

Sztuczna inteligencja zyskuje na znaczeniu zarówno w SEO, jak i social mediach. Przyczyniła się do prawdziwej rewolucji w świecie online, co widać w statystykach – zainteresowanie tematyką AI od 2022 do 2023 roku wzrosło o 550%. Sztuczna inteligencja odgrywa już ważną rolę w obszarze obsługi klienta, ale w 2024 roku możemy spodziewać się jeszcze szerszego zakresu jej wykorzystania. Przykładowo, chatboty i systemy automatyzacji będą pomagały w szybkim reagowaniu na pytania klientów oraz w dostarczaniu spersonalizowanych odpowiedzi, co zwiększy zaufanie konsumentów do marki. Oprócz tego AI z pewnością zmieni sposób prowadzenia kampanii w social mediach. Algorytmy będą coraz lepiej dopasowywać treści do indywidualnych preferencji użytkowników, co zwiększy zaangażowanie i skuteczność działań. Dla twórców nieocenioną pomocą będzie też możliwość generowania grafik, które skrócą czas pracy. Jednocześnie pojawia się wiele wątpliwości dotyczących aspektów etycznych i prawnych w kwestii tworzenia treści z pomocą AI, co w tym roku może zostać lepiej wystandaryzowane.

3. Rewolucja wirtualnych influencerów

W ostatnim czasie można było usłyszeć o niezwykłej popularności kont w mediach społecznościowych, w których główną rolę odgrywają wirtualni influencerzy. Wykreowane osobowości medialne cieszą się ogromnym zainteresowaniem odbiorców, przynosząc jednocześnie spore zyski. Mogą nawet wchodzić w interakcje z użytkownikami w czasie rzeczywistym. Otwiera to z pewnością całkowicie nową erę social mediów – z jednej strony obiecującą, z drugiej dosyć niebezpieczną.

4. VR i AR – innowacyjne metody interakcji z treścią

Obecność marki w social mediach to obecnie standard i must-have w branży e-commerce, jednak skuteczna promocja i sprzedaż produktów stają się coraz większym wyzwaniem. W związku z tym poszukuje się innowacyjnych rozwiązań, które przyciągną uwagę klientów i uczynią proces zakupu jeszcze przystępniejszym. Do gry wchodzą więc w tym roku technologie VR (Wirtualna Rzeczywistość) i AR (Rozszerzona Rzeczywistość), które będą wykorzystywane w takich funkcjach, jak np. wirtualna przymierzalnia, interaktywne prezentacje produktów czy personalizowane sugestie zakupowe. Niosą one ze sobą ogromny potencjał do tworzenia kreatywnych kampanii.

5. Nowa definicja autentyczności

2024 rok może przynieść znaczące zmiany w zakresie szeroko pojętej autentyczności w mediach społecznościowych. Zmniejszy się znaczenie tego, kto (lub co) tworzy treści, a będzie liczyć się przede wszystkim jakość i to, jak odbierają je użytkownicy. W parze z autentycznością idzie wiedza i doświadczenie – marki będą poszukiwać profesjonalistów, którzy przedstawią sprawdzone informacje, dzięki czemu uda się zbudować zaufanie odbiorców i pozycję eksperta. Co ważne, platformy takie jak TikTok wygenerowały już etykiety AI, więc dla użytkowników jest jasne, co jest prawdziwe, a co nie. W trendach social media marketingu na 2024 rok wskazuje się również na wzrost popularności mikroinfluencerów – afery z ubiegłego roku wskazały, że nieprzemyślane współprace oparte jedynie na popularności mogą negatywnie wpłynąć na wizerunek marek. Wzrośnie znaczenie etyki i prawdy w komunikacji, a także świadomości konsumentów. Cenniejsi będą stawać się niszowi twórcy mający wiedzę, autentyczną wiedzę i zaangażowane grono odbiorców.

6. Content wideo królem sieci

Cenną wskazówką na nadchodzący rok dotyczącą działań w social mediach jest skupienie swojej strategii na najskuteczniejszych platformach. Zamiast prowadzenia wielu profili w pobieżny i przypadkowy sposób, warto dokładniej przeanalizować preferencje swoich odbiorców i wybrać platformy społecznościowe, na których znajduje się większość grupy docelowej. Trendem w 2024 roku będą niewątpliwie treści wideo. Krótkie filmy, transmisje na żywo i interaktywne treści wideo staną się kluczowym elementem strategii marketingowych. Platformy takie jak TikTok, Instagram Reels czy YouTube Shorts będą głównym polem działania dla marketerów, którzy starają się dotrzeć do swojej audiencji za pomocą dynamicznych filmików. Co zaskakujące, mimo obecnej mody na bardzo krótkie klipy, na wartości zyskają też dłuższe materiały trwające od 2 do 5 minut. Platformy społecznościowe już zaczęły wprowadzanie zmian: Instagram Reels wprowadził filmiki nawet do 15 minut, a TikTok także testuje zbliżoną długość. Wskazuje to, że social media stają się wiodącą rozrywką dla zabicia czasu i dłuższe, bardziej angażujące treści również będą mile widziane przez użytkowników w 2024 roku.

Jak może wyglądać SGE?
Respondenci: 9422 w 2024 roku, 3,891 w 2024 roku
Źródła: Hootsuite Social Trends 2023 Survey, Hootsuite Social Trends 2024 Survey

7. Integracja social mediów z e-commerce

Od dłuższego czasu można zaobserwować, że branża e-commerce staje się niemal nierozłączna z social mediami. Widać to na podstawie coraz większego zainteresowania zakupami poprzez platformy takie jak Facebook czy Instagram. W siłę rośnie zwłaszcza TikTok Shop, który ma do dyspozycji szeroki zakres użytkowników i innowacyjnych funkcji. Największe światowe marki wykorzystują go, aby poprawić sprzedaż i przedstawić swoje produkty w sposób przyciągający uwagę. W związku z tym można spodziewać się wprowadzenia zaawansowanych narzędzi analitycznych i rozwiązań, które ułatwią markom targetowanie reklam. Dodatkowo przewiduje się, że w 2024 roku trendem w social mediach będzie wzrost znaczenia udostępnień jako wskaźnika zaangażowania odbiorców.

Wnioski – co czeka nas w social mediach w 2024 roku?

Podsumowując, 2024 rok przyniesie dalszy rozwój social media marketingu, z naciskiem na treści wideo, personalizację, współpracę z mikroinfluencerami, wykorzystanie sztucznej inteligencji w obszarze obsługi klienta oraz innowacyjnych technologii w kampaniach. Firmy, które dostosują się do tych trendów, mają szansę skuteczniej dotrzeć do swojej grupy docelowej, wyróżnić swoją markę na tle konkurencji i stworzyć zaangażowaną społeczność.

Oceń ten artykuł

Średnia ocen użytkowników 5 / 5. Ilość głosów użytkowników 1

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Darmowa wycena:

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.
    Polityka Prywatności