Pozycjonowanie stron internetowych nie ogranicza się wyłącznie do działań zorientowanych na modyfikację samego serwisu. To strategia sięgająca dużo dalej, biorąca pod uwagę wiele różnych aspektów dotyczących między innymi usług Google oraz social mediów. Stąd rozróżnienie na czynniki on-site i off-site analizowane w ramach pozycjonowania.
Elementy wpływające na strategię SEO
Pozycjonowanie polega na analizie czynników rankingowych, które wykorzystywane są przez Google do automatycznego wartościowania poszczególnych stron i umieszczania ich na określonych pozycjach. Na tę chwilę znanych jest nam już kilkaset elementów wpływających na miejsce danej witryny w rankingu wyszukiwania. Każda strona internetowa funkcjonuje w oparciu o nie, a ich jakość ma bezpośredni wpływ na poziom widoczności serwisu dla użytkowników. Spośród wszystkich do tej pory zidentyfikowanych źródeł rankingowych wymienić możemy kilka najpopularniejszych:
- Obecność i projekt nagłówków,
- Jakość oraz długość treści,
- Rozmieszczenie słów kluczowych,
- Współczynnik odrzuceń,
- Stopień powielania treści,
- Ścieżka URL,
- Link building
Specjaliści z branży SEO zajmują się szczegółową analizą tych czynników. Na podstawie uzyskanych w ten sposób danych podejmowane są odpowiednie działania mające na celu podnieść widoczność strony, wpływając na zwiększenie ruchu w jej obrębie, a tym samym liczbę konwersji.
Jeśli przyjrzymy się wypunktowanym wyżej elementom, zauważymy, że niektóre z nich dotyczą bezpośrednio samej witryny i jej zawartości, a inne skupiają się na kwestiach poza ramami serwisu. Wszystko ze względu na istotną rolę zarówno czynników on-site (wewnętrznych), jak i off-site (zewnętrznych) w procesie pozycjonowania.
Podstawowe zasady pozycjonowania on-site
Aby witryna była atrakcyjna i funkcjonalna, a dzięki temu lepiej widoczna, należy uzupełnić ją jak największa ilością wartościowej treści oraz funkcjonalności, które zwiększą wygodę jej użytkowania. Tym właśnie zajmuje się pozycjonowanie wewnętrzne. Istotne jest w nim między innymi odpowiednie rozmieszczenie właściwie dobranych słów kluczowych, stworzenie tytułów dla każdej podstrony oraz uporządkowana struktura publikowanych treści.
Oprócz tego on-site SEO zajmuje się kwestiami bardziej technicznymi oraz należącymi do grupy elementów wpływających na UX – czyli User Experience – będących jednymi z ważnych czynników rankingowych. Chodzi na przykład o to, by witryna ładowała się możliwie jak najszybciej oraz była przystosowana pod kątem obsługi na urządzeniach mobilnych. Równie istotny jest w tym przypadku poziom bezpieczeństwa danych. Gromadzenie jakichkolwiek informacji o użytkownikach wymaga ich ścisłej ochrony.
Krótko mówiąc, pozycjonowanie on-site odpowiada za to, by witryna była bogata treściowo, uporządkowana, przejrzysta i wygodna w obsłudze. Do tego oryginalna niepowielona treść nasycona stosownymi frazami i dobrze przemyślany system ochrony danych przyczynią się do podniesienia widoczności serwisu.
Strategie w ramach pozycjonowania off-site
Podstawową formą działań off-site SEO jest pozyskiwanie linków z innych serwisów, najlepiej z tej samej branży, które już osiągnęły wysoką pozycję w wyszukiwarce. Z perspektywy algorytmu to właśnie jakość linkowania zewnętrznego jest najistotniejsza – ilość odgrywa drugorzędną rolę. Link building nie tylko zwiększa wartość witryny, ale stwarza też szansę na to, że zostanie ona dostrzeżona przez nowych użytkowników, którzy trafią na nią za pośrednictwem innych stron.
Pozycjonowanie zewnętrzne zakłada również wykorzystanie strategii mających na celu zwiększenie widoczności przedsiębiorstwa w sieci poprzez stworzenie wizytówki w Google Moja Firma, a także poprawność oraz aktualizację dostępnych dla internautów danych kontaktowych. Dużą rolę odgrywa również aktywne i angażujące obserwatorów prowadzenie kont w mediach społecznościowych. Podsumowując – off-site SEO pozwala zwrócić uwagę użytkowników innych serwisów w stronę produktów i usług oferowanych na optymalizowanej stronie.
Pozycjonowanie to proces, który wymaga wdrożenia wielu działań w ramach strategii opracowanej na podstawie analizy dostępnych danych. Podejmowane są one na różnych polach i dotyczą zarówno samej witryny, jak i obszarów wykraczających poza serwis. Wszystkie jednak uzupełniają się i są tak samo niezbędne do poprawy jego widoczności.
Chcesz podnieść widoczność swojej strony, ale nie znasz się na pozycjonowaniu?
Powiązane wpisy
Darmowa wycena: