SEO (z ang. search engine optimalization) to wszystkie działania polegające na dostosowaniu strony internetowej do specyfiki wyszukiwarek internetowych. Dotyczą one zarówno aspektów technicznych (np. usuwanie błędów z kodu strony), jak i tworzenia wysokojakościowych treści dla użytkowników. SEO jest jednym z filarów współczesnego marketingu internetowego, ponieważ dzięki tym działaniom jesteśmy w stanie zapewnić witrynie wysokie pozycje w wyszukiwarce, użytkownicy zatem mogą szybko i bezproblemowo trafić na nią, szukając konkretnych usług lub produktów.

Dlaczego to jest takie ważne? Zdecydowana większość użytkowników wyszukiwarki Google, bo aż 68%, sprawdza wyłącznie pięć pierwszych linków pierwszej strony wyszukiwania. Jeśli zatem zależy nam na tym, aby zwiększyć pulę swoich klientów, to musimy być świadomi, że wysoka pozycja będzie ogromnym czynnikiem wpływającym na dotarcie do nowych konsumentów. Miejsce na szczycie pierwszej strony wyszukiwania gwarantuje znaczne zwiększenie ruchu w obrębie witryny.

Działania SEO opierają się na wyszukiwarce Google. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta – to właśnie ją wybiera 75% internautów. To również ta firma przoduje w nowatorskich rozwiązaniach e-marketingowych, zatem dostosowanie swojej witryny do wymogów tej wyszukiwarki ma zdecydowanie największe znaczenie. Na potwierdzenie tych słów można powiedzieć, że w samym roku 2019 w wyszukiwarkę Google zostało wpisane aż 2,3 tryliona zapytań. Niesłabnąca popularność tego narzędzia w połączeniu z coraz to większą liczbą dodatkowych opcji, jak chociażby wizytówki czy dodawanie lokalizacji do mapy powoduje, że z każdym rokiem coraz więcej osób korzysta z oferowanych przez firmę z Kalifornii rozwiązań.

Kiedy zależy nam na wysokich pozycjach w wynikach zapytań, musimy wiedzieć, jakie aspekty wpływają na pozytywny odbiór witryny przez algorytmy Google’a. Nazywa się je czynnikami rankingowymi. Musimy zadbać przede wszystkim o to, aby nasza strona obfitowała w wysokiej jakości treści. Co to jednak znaczy? Możemy np. przygotować cykl artykułów blogowych przybliżających specyfikę naszej branży. Kiedy natomiast prowadzimy sklep internetowy, oprócz tego rodzaju treści, możemy również postawić na bogate opisy kategorii oraz oryginalne, unikatowe opisy produktów, dzięki czemu unikniemy tzw. duplikatów zewnętrznych, czyli tekstów powielanych poza obrębem naszej witryny. Innym, równie istotnym czynnikiem rankingowym są odnośniki do strony. Jeśli użytkownik może wejść na witrynę z wielu różnych, wartościowych źródeł to roboty Google’a automatycznie dużo lepiej ją oceniają. Warto też poświęcić czas na przejrzenie kodu strony w poszukiwaniu potencjalnych błędów, które mogą znacząco obniżać ocenę wystawianą przez algorytmy.

Czynnikiem rankingowym, któremu warto poświęcić osobną uwagę, jest dostosowywanie witryny do widoku mobilnego. Większość, bo aż 52% internautów przegląda sieć za pośrednictwem urządzeń przenośnych. Najczęściej oczywiście korzysta się ze smartfonów, nieco rzadziej – z tabletów. Wykorzystywanie urządzeń stacjonarnych deklaruje jedynie 45% użytkowników. Liczby te w jasny sposób sugerują nam, jaka tendencja będzie kształtowała się w przyszłości. Rolę komputerów stacjonarnych coraz częściej przejmują narzędzia przenośne, zatem konieczność tworzenia mobilnych wersji strony jest nie tylko ważnym czynnikiem rankingowym, ale również istotnym zabiegiem marketingowym, dzięki któremu konsumenci odbiorą nasze przedsiębiorstwo jako przyjazne użytkownikom. To z kolei z pewnością przełoży się na komercyjny sukces.

Szeroko rozumiane działania SEO to dziś istotny element promowania swojej działalności w internecie. Dzięki odpowiednim strategiom oraz współpracy z profesjonalistami mamy możliwość zwiększenia świadomości istnienia marki oraz sukcesywnego przyrostu klientów. Metody te są też znacznie skuteczniejsze od tradycyjnych form marketingu, zatem jeśli Twoja witryna nie jest jeszcze dostosowana do wymogów wyszukiwarki Google, to najwyższy czas, aby się tym zająć!

Zainteresował Cię wpis, chcesz rozwijać swój biznes?

Skontaktuj się

Autor: Agnieszka Motylińska

Specjalista ds. content marketingu

Posiada doświadczenie w przygotowywaniu treści dziennikarskich, blogowych i marketingowych.
W Pikseo zajmuje się tworzeniem contentu dla agencji oraz jej klientów.