18 października 2023

Proces weryfikacji tożsamości reklamodawcy w Google Ads – instrukcja krok po kroku

Proces weryfikacji tożsamości reklamodawcy w Google Ads – instrukcja krok po kroku

Google Ads to system reklamowy pozwalający na kreację i zamieszczenie przekazu reklamowego w najpopularniejszej wyszukiwarce internetowej na świecie oraz na stronach jej partnerów. Nic dziwnego, że chętnie korzysta z niego tak wielu użytkowników. Reklama w sieci Google jest skuteczna i pozwala na osiągnięcie nieporównywalnych zasięgów. To przekłada się na konwersje oraz zwiększenie obrotów biznesu bez względu na reprezentowaną branżę. Aby jednak korzystać z możliwości, jakie daje ten system reklamowy, konieczne jest spełnienie kilku warunków. Jednym z nich jest przejście weryfikacji działalności biznesowej i potwierdzenie tożsamości osoby będącej administratorem danego konta Google Ads.

Weryfikacja tożsamości na koncie Google Ads jako element bezpieczeństwa w Internecie

Wielu przyszłych i obecnych reklamodawców obawia się tego kroku. Zazwyczaj niechętnie podajemy szczegółowe dane osobowe w internecie, obawiając się ewentualnych przykrych konsekwencji. Warto jednak podkreślić, że w tym przypadku nie ma powodu do obaw. Już od 2018 r. taki obowiązek mieli reklamodawcy polityczni. Z kolei konieczność weryfikowania każdego reklamodawcy, który korzysta z systemu Google Ads, także za pośrednictwem agencji marketingowej, ogłoszono w kwietniu 2020 r. To standardowa procedura oraz ujednolicony proces dla działalności biznesowych. I co ważne, jest to praktyka, która ma zapewnić użytkownikom sieci właśnie większe bezpieczeństwo.

Przygotowany przez Google komunikat wprost informował, że zmiana została wprowadzona „w celu zwiększenia ochrony naszych użytkowników Google Ads”. Zweryfikowany reklamodawca wzbudza zaufanie internautów i chętniej skorzystają oni z jego usług lub zakupią oferowane przez niego produkty. Ukończenie programu weryfikacji daje większą gwarancję, że dana osoba czy firma będzie postępować zgodnie z zasadami Google Ads. Ogranicza to liczbę nieuczciwych praktyk oraz oszustw w sieci. Dzięki temu podszywanie się pod innych zostało znacząco utrudnione. Centrum przejrzystości reklam pozwala na sprawdzenie, kto jest ich nadawcą i z jakiego kraju pochodzą. Istnieje też opcja zablokowania wybranych z nich. Dodatkową korzyścią dla zweryfikowanego reklamodawcy jest to, że internauta ma możliwość zobaczyć wszystkie jego reklamy i produkty prezentowane w sieci. W tym celu wystarczy kliknąć „Zobacz więcej reklam wyświetlanych przez tego reklamodawcę w Google” w Moim Centrum Reklam.

Co jest potrzebne do procesu weryfikacji tożsamości reklamodawcy?

Weryfikacja tożsamości reklamodawcy wymaga przygotowania konkretnych informacji oraz dokumentów. Konieczne będzie bowiem uzupełnienie w odpowiednich rubrykach danych odnośnie firmy. Bez nich korzystanie z systemu Google Ads jest niemożliwe. Jeżeli z jakichś powodów obsługa uzna, że procedura weryfikacji wymaga dodatkowych informacji o reklamodawcy, zostanie on o tym powiadomiony za pośrednictwem wiadomości przesłanej na adres e-mail. Na konkretne dokumenty potrzebne do procesu weryfikacji wpływa rodzaj prowadzonej działalności oraz zaznaczane przez klienta opcje w formularzu (który omawiamy poniżej). Mogą więc one się nieznacznie różnić. Niemniej przed rozpoczęciem procesu weryfikacji, warto przygotować:

  • Informacje dotyczące siedziby firmy reklamodawcy – imię i nazwisko, pełna nazwa firmy, adres obejmujący kod pocztowy oraz miejscowość;
  • Dokument rejestracyjny, czyli odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) – akceptowane są tu wersje w formacie pdf. pobrane z serwisów internetowych;
  • Dokument współpracy z agencją marketingu internetowego – w przypadku, gdy taka sytuacja ma miejsce. Wówczas to agencja przesyła również niezbędne dokumenty weryfikacyjne;
  • Dokument wystawiony przez organ państwowy – w sytuacji, gdy profil płatności jest ustawiony na dane klienta, wypełnia on formularz samodzielnie i będzie weryfikowany jako osoba fizyczna. Będzie ona zobowiązana przesłać dokument tożsamości. Zdjęcie lub skan wymaganego dokumentu należy wykonać od frontu i z tyłu, a następnie umieścić w jednym pliku w formacie jpg. lub png. System Google Ads pozwala bowiem na przesłanie tylko jednego załącznika;

Brak weryfikacji tożsamości w Google Ads a konsekwencje

Ważne, aby weryfikacji konta w systemie reklamowym Google Ads dokonać możliwie szybko i nie odkładać tej czynności na później. Przedłużająca się weryfikacja albo brak przesłania odpowiednich dokumentów może bowiem nieść za sobą nieprzyjemne konsekwencje dla użytkowników Google. Będą one niekorzystne także dla marketingu, a więc działalności biznesowej. W skrajnym przypadku konto Google Ads zostanie wstrzymane do momentu otrzymania potrzebnych informacji lub brakującej dokumentacji. To w praktyce uniemożliwia promowanie produktów lub usług za pośrednictwem omawianego systemu. Zgodnie z Ujednoliconym Programem weryfikacji reklamodawców, osoby zamierzające korzystać z Google Ads mają 30 dni na udzielenie odpowiedzi na pytania znajdujące się w sekcji „Informacje o Twojej firmie”. Oprócz tego reklamodawca ma dodatkowe 30 dni na to, aby ukończyć wymagany proces weryfikacji. Może on obejmować weryfikację tożsamości i/lub działalności biznesowej. Jest to więc kwestia kluczowa. Przejście procesu weryfikacji umożliwi pełne korzystanie z systemu reklamowego.

Jak zweryfikować swoją tożsamość – instrukcja krok po kroku

Weryfikacji tożsamości muszą poddać się reklamodawcy wytypowani przez Google. Otrzymają oni wiadomość na skrzynkę e-mail oraz powiadomienie na swoim koncie z instrukcjami dotyczącymi procesu sprawdzenia. Jednocześnie w weryfikacji powinien uczestniczyć faktyczny administrator konta Google Ads. Samo przejście weryfikacji tożsamości nie jest trudne. Można to zrobić szybko i sprawnie, ale na wszelki wypadek warto zarezerwować sobie na tę czynność nieco więcej czasu. Szablon takiej weryfikacji jest dostępny w repozytorium Google. Kolejne etapy procesu weryfikacji reklamodawcy lub jego organizacji wyglądają następująco:

  1. Na Twoje konto e-mail w Google przychodzi powiadomienie z prośbą o potwierdzenie swojej tożsamości.
  2. Zaloguj się na konto Google Ads.
  3. Przejdź w „Narzędzia i ustawienia”. Wybierz sekcję „Płatności”, a następnie kliknij w „Weryfikacja reklamodawcy”.
  4. Pamiętaj, że podane dane oraz lokalizacja muszą być zgodne z tymi, które występują w dokumentach. Edytować można je w profilu płatności Google Ads. Jeżeli z jakiegoś powodu administrator nie posiada uprawnień do edycji, powinien skontaktować się z supportem Google w celu zmiany danych na właściwe.
  5. Formularz zawiera łącznie 29 elementów do wypełnienia. 19 z nich jest obowiązkowych dla każdego. W niektórych przypadkach trzeba wpisać treść w puste pola, w innych zaznaczyć prawidłową odpowiedź. Jedno z zadań to załączenie zdjęcia lub skanu dokumentu. Formularz podzielono na 5 sekcji:
    • Informacje o reklamodawcy – podstawowe dane o witrynie, koncie oraz sposobach jego używania;
    • Informacje o Twojej firmie – najważniejsze dane o firmie, w tym m.in. nazwa, adres, e-mail używany do logowania;
    • Informacje o modelu biznesowym i partnerach biznesowych reklamodawcy – opis działalności firmy oraz jej klientów;
    • Pytania dotyczące treści reklam – informacje dotyczące treści przekazów marketingowych oraz witryny, dostępu do konta, płatności za reklamy oraz ochrony danych osobowych;
    • Pytania dodatkowe – miejsce, w którym można odnotować własne uwagi albo informacje.
  6. Kiedy wykonasz wymagane zadania, sprawdź jeszcze raz, czy wszystkie dane są poprawne. Następnie kliknij „Prześlij”.
  7. Po kilku dniach na Twoje konto e-mail w Google powinna zostać wysłana wiadomość o stanie weryfikacji tożsamości. Odtąd szczegółowe informacje o nazwie i adresie firmy oraz płatniku będą pojawiać się w komunikacie wyświetlanym w reklamie.

Zasady weryfikacji w szczególnych branżach i działalnościach

Warto zaznaczyć, że nie wszystkie konta Google Ads podlegają identycznym zasadom weryfikacji. Niektóre branże i rodzaje działalności ze względu na przepisy obowiązujące w konkretnych krajach wymagają szczególnego traktowania. W przypadku Google Ads dotyczy to polityki, zwłaszcza w kontekście reklam wyborczych, a także hazardu oraz szeroko rozumianej ochrony zdrowia – w tym przede wszystkim farmaceutyki. Tutaj wytyczne są inne. Dlatego w ramach procesu weryfikacji Twojej tożsamości w tych przypadkach Google może wymagać weryfikacji dodatkowych.

Weryfikacja reklam wyborczych

To pierwszy ze szczególnych przypadków. Regulacje Google odnośnie reklam politycznych lub wyborczych mogą się różnić w zależności od części świata. Zależy to oczywiście od wewnętrznych uwarunkowań prawnych danego państwa. Reklamy polityczne można więc emitować jedynie w wybranych regionach i mogą to robić wyłącznie zweryfikowani reklamodawcy. Za każdym razem muszą też one zawierać informację, kto dokładnie je opłacił. Konkretne wymagania weryfikacyjne można uzyskać wybierając kraj lub region z rozwijanego na stronie menu. W przypadku Polski zaznaczyć należy Unię Europejską. W tym przypadku konieczne będzie m.in. potwierdzenie obywatelstwa lub działalności na terenie kraju Unii Europejskiej, a w przypadku organizacji jej szczegółowe dane oraz zaświadczenie o funkcjonowaniu zgodnie z obowiązującym w danym państwie prawem. Wykrycie naruszenia zasad Google dotyczących reklam wyborczych lub podania w związku z nimi fałszywych danych, zakończy się cofnięciem weryfikacji, a także prawdopodobnie zawieszeniem konta.

Weryfikacja reklam dla gier hazardowych

Aby przestrzegać krajowych przepisów, Google ogranicza możliwość publikacji reklam związanych z hazardem do określonych państw i podmiotów, które otrzymają stosowny certyfikat. Zgodnie z wewnętrznym ustawodawstwem, w Polsce działania reklamowe w Internecie nawet dotyczące odpowiedzialnego hazardu nie są możliwe.

Weryfikacja reklam związanych z szeroko rozumianą opieką zdrowotną

W tym przypadku ponownie wszystko zależy od regulacji wewnątrzkrajowych. Reklamy związane z opieką zdrowotną można tworzyć wyłącznie na zatwierdzone państwa. Reklamodawca musi być przy tym zawsze zweryfikowany. Według przepisów obowiązujących na terytorium państwa polskiego, reklama leków w Internecie jest możliwa wyłącznie w przypadku, gdy dotyczy medykamentów dostępnych bez recepty. Są również osobne obostrzenia obejmujące przekaz marketingowy stworzony w oparciu o system Google Ads. Istnieje przykładowo odgórny zakaz reklamowania aptek internetowych, choć przy potwierdzeniu działalności na terenie krajów, gdzie jest to możliwe, da się uzyskać pozwolenie. Natomiast przekaz marketingowy musi być koniecznie skierowany do osób dorosłych. Stąd też nie może on budować np. skojarzeń związanych z bajkami. Kolejne istotne obostrzenie to zakaz porównywania efektów przed i po zastosowaniu medykamentów. Oczywiście naruszenie zasad polityki reklamowej Google niesie za sobą określone konsekwencje. Może to być odrzucenie reklamy lub jej elementu, ale w skrajnym przypadku nawet zawieszenie konta.

W jaki sposób sprawdzić stan weryfikacji reklamodawcy w Google Ads?

Aktualizacja nowych informacji dotyczących firmy i wprowadzonych w system trwa zazwyczaj 5-7 dni roboczych. Stan weryfikacji konta swojej firmy można sprawdzić za pośrednictwem Google Ads. Aby to zrobić, należy przejść do sekcji „Narzędzia i ustawienia”, a następnie wybrać „Płatności” i kliknąć w „Weryfikacja reklamodawcy”. Znaleźć można tam nazwę organizacji oraz personalia głównej osoby kontaktowej. Także na adres e-mail powinno zostać przesłane powiadomienie o prawidłowym przejściu weryfikacji lub prośba o dodatkowe informacje na temat prowadzonej działalności gospodarczej. Inny jest natomiast sposób, aby to użytkownik Internetu sprawdził, czy dany reklamodawca został pozytywnie zweryfikowany i dowiedzieć się o nim trochę więcej. Tożsamość firmy stojącej za ogłoszeniem można zbadać już na etapie wyników wyszukiwania wyszukiwarki Google. W tym celu należy kliknąć w strzałkę w dół, która znajduje się przy adresie URL. W ten sposób pojawią się dane konkretnego podmiotu znajdujące się w sekcji „O tym reklamodawcy” z Mojego Centrum Reklam. Można tam sprawdzić m.in. informacje dotyczące tego, jaka firma oferuje konkretną usługę lub produkt.

Weryfikacja konta Google Ads – podsumowanie

Weryfikacja reklamodawcy Google ma na celu przede wszystkim zwiększenie przejrzystości działań marketingowych realizowanych w Internecie z pomocą najpopularniejszej wyszukiwarki. Jest to niezbędne, aby utrzymać wysokie standardy jakości oraz bezpieczeństwa dla wszystkich uczestników rynku reklamowego w sieci. To nie tylko obowiązek, jeśli chcemy otrzymać dostęp do wszystkich funkcji oraz narzędzi systemu Google Ads. To także okazja, aby zwiększyć zaufanie użytkowników sieci do oferowanych przez nas usług i produktów. Oczywiście rzetelne przeprowadzenie własnej weryfikacji wymaga czasu, ale proces ten można znacząco przyspieszyć, jeżeli odpowiednie informacje i dokumenty zostaną przygotowane wcześniej.

Oceń ten artykuł

Średnia ocen użytkowników 4.8 / 5. Ilość głosów użytkowników 17

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Darmowa wycena:

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.
    Polityka Prywatności