19 lutego 2024

Google Ads i e-marketing – przewidywania trendów na 2024 rok

Google Ads i e-marketing – przewidywania trendów na 2024 rok

Już 2023 rok pokazał, że marketing internetowy czeka wiele zmian. Liczba użytkowników Internetu oraz smartfonów stale się powiększa, a to oznacza, iż reklama w sieci będzie miała jeszcze większe znaczenie. Już obecnie trudno wyobrazić sobie skuteczną promocję firmy bez działań podjętych w Internecie. System reklamowy Google Ads pozostanie tu wiodący, choć konkurencja również rośnie w siłę. Należy spodziewać się dalszego rozwoju tej platformy w celu jeszcze lepszego dopasowania do potrzeb użytkowników oraz końcowych odbiorców przekazu marketingowego. Niewątpliwie w 2024 roku wciąż postępować będą pewne trendy, które omawiamy poniżej.

Bez sztucznej inteligencji nie ma e-marketingu

Artificial Intelligence (AI), czyli sztuczna inteligencja – w zasadzie skuteczny marketing internetowy przestał być bez niej możliwy. Jej stosowanie to konieczność, aby pozostać konkurencyjnym. Pozwala ona na przyspieszenie wielu procesów w ramach przygotowywania i prowadzenia kampanii w sieci. Wystarczy tu przytoczyć inteligentne ustalanie stawek kampanii w Google Ads, które znamy od dawna. Możemy się jednak spodziewać dalszego rozwoju sztucznej inteligencji, a co za tym jej rosnących możliwości także na rzecz marketingu internetowego. Znajdzie to jeszcze większe odzwierciedlenie w kreacji reklam, automatyzacji kampanii, rekomendowaniu treści, personalizowaniu czy prognozowaniu skuteczności działań. Wzrost znaczenia sztucznej inteligencji to bez wątpienia najważniejszy trend marketingu internetowego, który będzie kontynuowany także w 2024 roku.

Postępująca automatyzacja kampanii reklamowych w sieci

Zaawansowane systemy i narzędzia są w stanie wyręczyć marketerów w coraz większej liczbie czynności podczas tworzenia reklam czy kampanii w sieci. Wszystko dzieje się automatycznie, a więc szybko i sprawnie. Nie oznacza to jednak, że rola specjalistów w tym procesie przestała mieć znaczenie. To wciąż od ich wiedzy, umiejętności i doświadczenia zależy w dużej mierze powodzenie i skuteczność kampanii. Niemniej automatyzacja przyspiesza i w znaczący sposób wspomaga pracę. Tym bardziej, że optymalizacja w oparciu o aktualne dane może zachodzić także w czasie rzeczywistym. Popyt sprzyja podaży. Na rynku można więc zaobserwować coraz to nowsze i bardziej zaawansowane narzędzia wspomagające pracę marketerów. Nie ma wątpliwości, że będą się pojawiać kolejne, a te istniejące poddawane udoskonalaniu. Obecnie do tych najpopularniejszych zaliczymy m.in.: Synthesia, Canva, ChatGPT, Runway, Bing Image Creator, StableDiffusion, Wonder Dynamics, Dall-e, Fliki, DreamStudio czy Midjourney.

Personalizacja kluczem do skutecznej reklamy

Reklama dostosowana do konkretnego odbiorcy pod kątem wyglądu oraz treści – to już ma miejsce i wciąż będzie rozwijane. Wszystko dzieje się w oparciu o dotychczasowe zachowania użytkownika w sieci, a także jego preferencje oraz potrzeby. Trend ten często bywa nazywany wręcz hiperpersonalizacją, bo w tak wyraźny sposób przybiera on na sile. Spersonalizowana reklama jest w stanie zwiększyć zaangażowanie internauty oraz budować lojalność do konkretnej marki. Wpływa również przy tym na pozytywne doświadczenia użytkownika sieci.

Personalizacja kluczem do skutecznej reklamy

SGE jako nowy stopień personalizacji

SGE to skrót od angielskiego Search Generative Experience. Oznacza doświadczenia generowane przez wyszukiwanie. W 2024 roku prognozowany jest dalszy rozwój tego projektu. Zaawansowana sztuczna inteligencja analizuje wcześniejsze działania użytkownika wykonywane w sieci, a następnie dostosowuje i personalizuje odpowiedzi, aby były jak najbardziej dopasowane do pytań zadanych przez konkretną osobę, a przy tym bardziej dla niej użyteczne. SGE jest w stanie zapewnić szerszy zakres informacji, co przekłada się na różne perspektywy.

Nowe formaty reklamy i kanały przekazu

O ile kampanie typu Performance Max w systemie Google Ads będą prawdopodobnie w 2024 roku, wiodącymi, o tyle trudno przewidzieć dalszy rozwój niektórych formatów. Niewątpliwie wciąż są poszukiwane najlepsze rozwiązania w tym zakresie na dane czasy. Dlatego stopniowo zyskiwać mają reklamy głosowe, a także interaktywne wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość (Augmented Reality). Niektórzy eksperci wskazują jednak, że rok 2024 będzie należał przede wszystkim do formatu wideo. Dostosowywanie reklam pod urządzenia mobilne to już w zasadzie oczywistość. Rezygnacja z tej możliwości oznacza krótkowzroczność i brak elementarnej wiedzy na temat e-marketingu. Teksty mają być skrócone, większą rolę odgrywać będą leady. Działania w 2024 roku w dużej mierze skierowane zostaną na rozpoznawalność i budowanie marki. Niewykluczone, że reklamodawcy decydować się będą na dywersyfikację kanałów przekazu, aby zwiększyć liczbę odbiorców.

Tworzenie i szczegółowa analiza baz danych

Bez baz danych zawierających szczegółowe informacje na temat zachowań i preferencji internautów niemożliwa byłaby personalizacja oraz automatyzacja z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Gromadzenie danych jest więc niejako koniecznością warunkującą występowanie innych trendów w e-marketingu. Tylko w ten sposób można zapewnić skuteczne targetowanie przekazu reklamowego. Istotna jest przy tym stała analiza zebranych informacji, aby możliwe było szybkie dostosowywanie i modyfikacje strategii w oparciu o jak najbardziej aktualną sytuację oraz warunki.

Bezpieczeństwo danych osobowych wykorzystywanych w e-marketingu

Wszelkie działania marketingowe w sieci dotyczące personalizacji wymagają gromadzenia i analizy danych osobowych. To nakłada dodatkowe wymogi na tych, którzy przetwarzają posiadane informacje. Prawo w aspekcie bezpieczeństwa oraz ochrony danych osobowych już jest niezwykle restrykcyjne. Tymczasem podejmowane są starania, m.in. przez instytucje Unii Europejskiej, aby zwiększyć jeszcze przejrzystość podejmowanych działań do celów marketingowych w Internecie. Odpowiedzialność wymaga więc poszukiwania odpowiedniego balansu pomiędzy pozyskiwaniem danych osobowych a nienaruszaniem prywatności internautów. Zabezpieczając we właściwy sposób pozyskane informacje można zbudować zaufanie klienta, co przyczyni się do długofalowej relacji korzystnej dla obu stron. Ze względu na zmiany przepisów, w 2024 roku Google oraz inne największe wyszukiwarki internetowe planują stopniowe wyłączenia dla stron trzecich plików cookies.

Reklama kryptowalut w Stanach Zjednoczonych

Wprawdzie to trend, który nie dotyczy bezpośrednio Polski czy Unii Europejskiej, ale niewykluczone, że w przyszłości obejmie także Europę. Od marca 2018 roku Google uniemożliwiało w Stanach Zjednoczonych reklamę oraz linkowanie dla firm zajmujących się funduszami inwestycyjnymi opartymi na kryptowalutach. Rok 2024 przyniósł zmiany w tym zakresie. Można spodziewać się więc, że w USA przekaz marketingowy o tematyce kryptowalut stanie się dość powszechny. Tym bardziej, że jest to branża posiadająca znaczące zasoby finansowe na reklamę.

Nie ulega żadnej wątpliwości, że w 2024 roku i kolejnych na główny trend e-marketingu bez względu na wykorzystywane platformy wyrasta wykorzystanie sztucznej inteligencji. Systemy reklamowe, w tym Google Ads, będą się stopniowo zmieniać, aby w większym stopniu wykorzystywać zalety oraz możliwości AI. Nowe zasady certyfikowania specjalistów od obsługi tego systemu reklamowego pokazują, że czeka go ewolucja. Niemniej człowiek, jego wiedza, doświadczenie i umiejętności, wciąż będą odgrywać znaczącą rolę w jego obsłudze. Trzeba przy tym jednak pamiętać, że sztuczna inteligencja wpływa bezpośrednio na inne trendy w marketingu internetowym, jak np. personalizacja czy automatyzacja. Można spodziewać się również jeszcze większego dostosowywania przekazu pod wyszukiwania lokalne oraz głosowe. Internet to środowisko oparte na nowoczesnych technologiach, a więc podatne na niezwykle dynamiczne zmiany. Dlatego nie sposób przewidzieć wszystkich trendów, jakie zaobserwujemy w e-marketingu w 2024 roku. Trzeba być zatem także gotowym na różnego rodzaju niespodzianki.

Oceń ten artykuł

Średnia ocen użytkowników 5 / 5. Ilość głosów użytkowników 3

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Darmowa wycena:

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.
    Polityka Prywatności