28 lutego 2024

Jak zoptymalizować kampanię Google Ads krok po kroku

Jak zoptymalizować kampanię Google Ads krok po kroku

Sukces kampanii reklamowych Google Ads zależy od wielu czynników – jednym z najważniejszych jest prawidłowa optymalizacja. Uzyskanie wyników to jednak niełatwe, wymagające wdrożenia kompleksowej strategii zadanie. Platforma Google Ads zapewnia ogrom możliwości, a pojęcie wszystkich oferowanych przez nią funkcji wymaga sporej wiedzy i doświadczenia. Istnieją jednak uniwersalnie cenione praktyki, których wdrożenie pomaga naszym materiałom reklamowym osiągnąć znakomitą widoczność. W niniejszym tekście wyjaśnimy dlaczego warto podjąć się próby zoptymalizowania kampanii Google Ads i wytłumaczymy krok po kroku, jak należy to zrobić.

Dlaczego warto optymalizować kampanie?

Nie istnieje uniwersalny, sprawdzony przepis na udaną kampanię reklamową Google Ads. Aby osiągnąć sukces, należy dostosować się chociażby do specyfiki promowanej branży czy okresu, w którym rusza kampania. Usprawnienia powinny być wdrażane sukcesywnie, na podstawie regularnie przeprowadzanej analizy osiąganych przez reklamy wyników. Tylko dzięki monitorowaniu efektów przeprowadzanej kampanii można sprawić, by reklamy były maksymalnie skuteczne. A biorąc pod uwagę fakt, że marketing w Google Ads swoje kosztuje… optymalizacja kampanii po prostu się opłaca! Pozwala ona wyciągnąć maksimum z platformy i wyjątkowo skutecznie wypromować swoją działalność.

Jak zabrać się za optymalizację kampanii Google Ads?

Podstawa udanej optymalizacji to dopasowanie parametrów kampanii m.in. do celów reklamowych i biznesowych. Istotna w tym kontekście jest analityka – marketing w Google ADS powinien zawsze być starannie przemyślany i zaplanowany. Jeśli nie wiesz, jak przygotować harmonogram prac związanych z kampanią i jakie kroki muszą zostać podjęte, to koniecznie zapoznaj się z dalszą częścią artykułu!

Analiza konkurencji

Analiza konkurencji to działanie, które stało się jednym z fundamentów skutecznego marketingu. Nie inaczej jest w przypadku prowadzenia kampanii Google Ads. Wnikliwa obserwacja i badanie reklam wykorzystywanych przez branżowych rywali pozwala nie tylko oszacować, które działania przynoszą wymierne korzyści, ale też wyróżnić te sposoby promowania, których lepiej unikać. Twoja kampania powinna w końcu być unikalna i wyróżniać się na tle konkurencji.

Oczywiście należy przy tym pamiętać, że bezmyślne kopiowanie metod stosowanych przez rywali potrafi przynieść więcej szkód niż korzyści. Warto potraktować działania konkurentów jako inspirację, nie wytyczną.

Precyzyjne ustawienie parametrów kampanii reklamowej

O powodzeniu działań marketingowych mogą zdecydować detale. Dlatego niczego nie powinno się pozostawiać przypadkowi. Ustawienie kampanii reklamowej wykonuje się tylko raz, jednak jest to kluczowa czynność pozwalająca skutecznie dotrzeć do potencjalnych klientów. Na samym początku należy:

  • wytypować cele i określić strategię kampanii;
  • dobrać odpowiednią stawkę;
  • opracować harmonogram i lokalizacje;
  • utworzyć listę słów wykluczających;
  • wprowadzić rozszerzenia;
  • zbudować reklamy.
typowanie celów kampanii
Wytypowanie celów to jeden z najważniejszych elementów optymalizacji kampanii.
określanie celów kampanii
Na szczęście Google ułatwia określenie celów danej kampanii.

Dobór i analiza słów kluczowych

Ważne w kontekście udanej kampanii jest także rozważne dobranie słów kluczowych. W tym przypadku przydaje się Google Keyword Planner. To narzędzie umożliwiające zmierzenie popularności fraz oraz potencjalnego, generowanego przez nie ruchu. Warto zaznaczyć, że Google Ads zbiera dane o wykorzystywanych słowach kluczowych – użytkownik ma wgląd chociażby we wskaźnik CTR danej frazy. Dobrane słowa kluczowe należy przynajmniej raz w miesiącu poddać analizie. To okazja, by odrzucić te, które nie zdają egzaminu. Powinno się również systematycznie badać trendy i szukać nowych słów kluczowych – każda kolejna fraza to potencjał na dotarcie do następnych klientów. Uwzględnij udostępniany przez Google raport wyszukiwanych haseł, by lepiej dobrać frazy kluczowe.

Google Keyword Planner umożliwia dobranie wartościowych słów kluczowych
Google Keyword Planner umożliwia dobranie wartościowych słów kluczowych.

Wyróżnia się trzy typy dopasowania fraz: ścisłe, przybliżone, a także dopasowane do wyrażenia. Ich wykorzystanie pozwala skierować reklamy do szerszej, lub zawężonej grupy potencjalnych odbiorców. Pierwszy wymieniony rodzaj dopasowania sprawia, że reklamy wyświetlane są wyłącznie po wyszukiwaniu nieodmienionego słowa kluczowego lub jego bliskich odmian. Dopasowanie przybliżone umożliwia z kolei wygenerowanie największego ruchu, jednak jest ono stosunkowo kosztowne. Powoduje ono wyświetlenie reklam zarówno po wpisaniu przez użytkowników nieodmienionych i odmienionych fraz, jak i ich synonimów. Ostatni typ, słowa kluczowe dopasowane do wyrażenia, umożliwia dotarcie z reklamami do internautów wpisujących dane frazy wraz ze znajdującymi się przed lub po nich określeniami.

Grafika przedstawiająca typy dopasowań słów kluczowych
Grafika przedstawiająca typy dopasowań słów kluczowych.

Dodanie słów wykluczających

Kolejny krok do wdrożenia to ustalenie słów wykluczających. Stanowią one grupę fraz, których reklamodawca nie chce używać w kampanii. Zazwyczaj są to wyrażenia mogące wprowadzać użytkowników w błąd. Wyrazy te, choć podobne do używanych przez Ciebie słów kluczowych, są niepowiązane z charakterem promowanej działalności. Doskonały przykład może stanowić fraza: „sprzedaż używanych wózków widłowych”, którą należy wykluczyć, jeśli Twoja firma dostarcza klientom wyłącznie nowe wózki widłowe. Dodanie słów wykluczających pozwala upewnić się, że reklamy nie są wyświetlane dla wyszukiwań niepasujących do specyfiki Twojego biznesu. Podobnie jak w przypadku fraz, wyróżnia się różne typy dopasowań słów wykluczających pozwalające określić, których fraz chce się unikać.

Wykluczające słowa kluczowe pozwalają określić, których fraz chce się unikać
Wykluczające słowa kluczowe pozwalają określić, których fraz chce się unikać.

Okresowa analiza kampanii Google Ads

Niektóre działania muszą być wykonywane cyklicznie. Dlatego przynajmniej raz na dwa tygodnie należy przeanalizować uzyskane dane i zastanowić się, czy kampania działa tak, jak należy. Powinno się wziąć pod uwagę konwersję, rentowność ruchu, oraz to, czy kampania osiąga założone cele. Warto obserwować też jakie działania podejmują użytkownicy po kliknięciu reklamy, a ponadto należy sprawdzić, czy generowany ruch przekłada się na konwersję. Wreszcie powinno się też porównać wyniki kampanii z zakładanymi celami oraz oczekiwaniami klienta.

Dostosowanie stawek

Zoptymalizowanie stawek to jeden z kluczy do sukcesu kampanii. W połączeniu z cyklicznym badaniem skuteczności wyświetlanych reklam powinno się regularnie dostosowywać wykorzystywany budżet. Warto przeanalizować skąd pochodzą kliknięcia, w jakich godzinach i dniach tygodnia powstaje największa konwersja, a także które frazy generują najlepszy ruch oraz na jakich urządzeniach użytkownicy wyświetlają reklamy najczęściej. Dzięki temu można dostosować stawki CPC dla konkretnych słów kluczowych, np. zwiększyć je dla tych fraz, które tworzą największy ruch na stronie. Pamiętaj, że jeśli zależy Ci na tym, aby dana reklama wyświetlała się na pierwszej stronie wyników wyszukiwań, musisz podnieść przeznaczone na nią fundusze do poziomu odpowiadającego szacunkowej stawce za pierwszą stronę.

Równie istotne jest jednak także dobranie odpowiednich stawek reklam
Równie istotne jest jednak także dobranie odpowiednich stawek reklam.

Wykonuj nowe działania w ramach kampanii

Trzymanie się planu to ważna kwestia, ale równie istotne jest nieszablonowe myślenie. Dlatego warto testować i wdrażać nowe rozwiązania. Reklamy tekstowe w sieci wyszukiwania możesz zastąpić lub uzupełnić tymi umieszczonymi w sieci reklamowej Google, remarketingiem, reklamami produktowymi, czy też tymi zachęcającymi do pobrania aplikacji. Warto także rozważyć wykorzystanie Youtube Ads oraz kampanie lokalne Google Ads. Często to żonglowanie rozwiązaniami i dostosowanie metod do aktualnych potrzeb przynosi najlepsze efekty.

Reklamy produktowe mogą stanowić świetne uzupełnienie kampanii
Reklamy produktowe mogą stanowić świetne uzupełnienie kampanii.

Kontroluj budżet

Nad wydatkami ponoszonymi w ramach kampanii należy sprawować pełną kontrolę. W tym celu stosuje się regularnie generowane raporty. Przynajmniej dwa razy w miesiącu powinno się sprawdzać, czy dzienny budżet nie został przypadkiem wyczerpany. Kontrola wydatków wymaga przeprowadzania szczegółowej analizy skuteczności konkretnych, stosowanych strategii.

Pamiętaj, że reklama w Google Ads to wciąż reklama!

To aspekt, o którym łatwo zapomnieć. Sama analiza konkurencji i danych, ustawienie parametrów kampanii czy dobór słów kluczowych oraz wykluczających może nie wystarczyć do odniesienia sukcesu. Warto pamiętać, że reklama w Google Ads to wciąż reklama – powinna być atrakcyjna w oczach potencjalnych klientów. Korzystaj z komponentów reklamy, by poprawić jej jakość, a ponadto używaj prostych i konkretnych, ale równocześnie chwytliwych komunikatów. Narzędzie diagnostyki i podglądu reklam pozwoli Ci podejrzeć, które reklamy wyświetlają się po wpisaniu danych fraz. Nie zapominaj o tym, by podkreślić aktualne promocje i proponowane przez Ciebie oferty specjalne. Reklamy displayowe powinny być często aktualizowane i ulepszane przy pomocy nowych obrazów i kreacji. Pomocne w zmierzeniu wartości reklam displayowych mogą okazać się raporty i modele atrybucji podawane przez Google.

Reklama powinna zachęcać użytkowników do kliknięcia
Reklama powinna zachęcać użytkowników do kliknięcia

Regularność to klucz do sukcesu

Optymalizację kampanii Ads powinno się przeprowadzać regularnie, jednak nie istnieją sztywne wytyczne, według których należy w tym przypadku postępować. Konkretne działania trzeba dostosowywać do parametrów kampanii. Wnikliwa analiza to podstawa. Drobne zmiany, takie jak korekty stawek czy usuwanie lub dodawanie pojedynczych słów kluczowych warto przeprowadzać regularnie, przykładowo raz na dwa tygodnie. Jednak poważniejsze modyfikacje kampanii, jak choćby wymiana wszystkich lub prawie wszystkich stosowanych fraz, należy wykonywać z rozwagą. Koniecznie należy uwzględnić też sezonowość niektórych branż – w poszczególnych przypadkach zmiany powinny być dokonywane np. w danym kwartale czy miesiącu. Wszystkie wykonywane modyfikacje muszą zostać poparte sumienną analizą już uzyskanych danych.

Prawidłowa optymalizacja kampanii Google Ads zależy od wielu czynników. Istotne jest również doświadczenie – ekspert potrafi szybko przeanalizować dostępne dane i na ich podstawie podjąć skuteczne działania. Dlatego zdecydowanie warto skorzystać z usług doświadczonej agencji, która zajmie się promocją danej marki przy pomocy kampanii Google Ads. Samodzielna nauka tego typu marketingu to długotrwały i wymagający zaangażowania proces, a co więcej ostatecznie wcale nie musi ona przynieść rezultatów w postaci sukcesu.

Oceń ten artykuł

Średnia ocen użytkowników 5 / 5. Ilość głosów użytkowników 1

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Darmowa wycena:

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.
    Polityka Prywatności