WordPress to obecnie najpopularniejszy CMS, który wykorzystywany jest nie tylko przez strony o charakterze blogowym, ale także platformy e-commerce. Daje ogromne możliwości zarządzania treścią dzięki dziesiątkom tysięcy wtyczek, a także przystępnemu interfejsowi. Jak jednak wygląda jego rola w pozycjonowaniu? Okazuje się, że jest to system stosunkowo dobrze zoptymalizowany pod tym kątem, co umożliwia przeprowadzanie efektywnych działań z zakresu SEO. Nie wystarczy do tego jednak zainstalowanie odpowiednich plug-inów.
Podstawowe zasady pozostają bez zmian
Niektórym wydawać się może, że pozycjonowanie na WordPress rządzi się swoimi prawami. Jest to tylko częściowa prawda ze względu na funkcjonowanie CMSów, jednak podstawy same w sobie pozostają bez zmian. Oznacza to, że musimy trzymać się wiedzy dotyczącej funkcjonowania algorytmu oraz czynników rankingowych. Konieczne jest więc m.in. opracowanie listy dopasowanych słów kluczowych, ich umiejętne wykorzystanie w tekście. Sama treść musi mieć także odpowiednią jakość, co oznacza, że nie może być zduplikowana, powinna odznaczać się wysoką wartością merytoryczną i standardami związanymi z czytelnością oraz dostosowaniem jej do użytkowników. Więcej o podstawowych zasadach pozycjonowania można poczytać tutaj.
WordPress nazywany jest CMSem przyjaznym SEO. Nie oznacza to jednak, że narzędzia, które oferuje, zapewnią kompleksowe rozwiązania z zakresu optymalizacji serwisu. Wtyczki jedynie ułatwiają pracę – dzięki nim nie trzeba ingerować w kod, aby wprowadzić pewne usprawnienia, co znacząco przyspiesza prace. Do najpopularniejszych plug-inów należą obecnie Yoast SEO i Rank Math, które łączą w sobie część funkcjonalności narzędzi analitycznych i optymalizacyjnych. Warto je więc stosować, pamiętając o zasadach branżowych, aby szybciej dostrzec wyniki pozycjonowania.
Przygotowanie do pozycjonowania na WordPress
Tak jak w każdym innym przypadku, rozpoczęcie działań z zakresu SEO na WordPress najlepiej poprzedzić szczegółowym audytem strony. Profesjonaliści zajmujący się pozycjonowaniem na co dzień użyją w tym celu specjalistycznych narzędzi analitycznych, które pomogą im zweryfikować skuteczność stosowanych dotychczasowo rozwiązań. Następnie skupią się na opracowaniu strategii dopasowanej do serwisu, aby osiągnąć jak najlepsze wyniki. Wezmą przy tym pod uwagę responsywność strony, jej budowę, zawartość czy linkowanie. Poprawne wdrożenie planu wpłynie na poprawę wyniku jakości witryny i przełoży się na jej pozycję w rankingu Google.
Działania z zakresu pozycjonowania na WordPress
Aby skutecznie polepszać wyniki strony WordPress, warto przyjrzeć się bardzo podstawowym zagadnieniom. Pierwszym z nich jest hosting, który może wpływać na szybkość działania witryny. Dlatego w niektórych przypadkach wskazana jest zmiana usługodawcy, aby zapewnić swojemu serwisowi lepszą wydajność. Zadbanie o zabezpieczenie w postaci kupna certyfikatu SSL to kolejny element, jaki warto wziąć pod uwagę – jest on jednocześnie jednym z czynników rankingowych, a więc ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie.
Kolejnym krokiem jest przyjrzenie się szablonowi strony. WordPress daje bardzo duże możliwości związane ze swobodną edycją wyglądu witryny, z czego chętnie korzystają zarówno blogerzy, jak i właściciele sklepów internetowych. Jednak nie każdy motyw sprawdzi się dobrze pod kątem SEO – należy więc przyjrzeć się wybranym z nich, uwzględniając m.in. ich responsywność, czytelność czy liczbę elementów. Natomiast zanim zaczniemy wprowadzać w nich zmiany, dobrym rozwiązaniem jest stworzenie motywu potomnego. Pozwoli to uniknąć utraty modyfikacji w razie aktualizacji i ułatwi zarządzanie nimi.
Bardzo istotnymi elementami, o jakie należy zadbać, są też przekierowania, które zapobiegają indeksacji więcej niż jednego adresu witryny, a także usprawniają poruszanie się po rozbudowanych i dynamicznie zmieniających się stronach. Brak właściwych ustawień w tym zakresie prowadziłby do zmniejszenia skuteczności pozycjonowania, a także wpływałby na pogorszenie doświadczenia użytkowników, np. w przypadku natrafienia na stronę z błędem 404. Warto przy tym posiłkować się ustawieniami w panelu WordPress, aby uprościć adresy URL podstron witryny, co zwiększy czytelność i wpłynie na wzrost jej jakości.
Umiejętne wykorzystanie wtyczek SEO i ustawień WP
Tak jak wcześniej wspomnieliśmy, wtyczki do WordPressa to użyteczne narzędzia dodatkowe, które właściwie użytkowane, dostarczają cennych informacji i możliwości związanych z działaniami SEO. Za ich pomocą można m.in. uzyskać dostęp do plików umożliwiających sprawne zarządzanie danymi strukturalnymi oraz znacznikami takimi jak title i description serwisu, co w przypadku rozbudowanych witryn jest bardzo dużym ułatwieniem i oszczędnością czasu. Dodatkowo plug-iny pozwalają na ingerencję w pliki w celu wykluczenia stron z indeksowania.
Sam WordPress dla sektora e-commerce daje natomiast ciekawe możliwości związane z wewnętrznym link-buildingiem za pomocą ustawień. W panelu udostępnione są odpowiednie pola służące do dodawania linków dla kart produktów. Pozwalają one na szybkie wprowadzenie adresów, a do tego zapewniają wyświetlanie artykułów up-sellingowych i cross-sellingowych w optymalnych miejscach – np. koszyku zakupowym.
Właściwe połączenie potencjału rozbudowanego CMSa, jakim jest WordPress ze sprawdzonymi działaniami w zakresie SEO, umożliwia efektywne wdrożenie strategii pozycjonowania i uzyskanie zakładanych wyników. Na korzyść tego systemu przemawia jego przystosowanie do prowadzenia tego rodzaju prac i udostępnianie licznych narzędzi ułatwiających podejmowane działania, które w rękach specjalistów przyniosą zakładane efekty.
Szukasz nowinek lub porad z branży?
Powiązane wpisy
Darmowa wycena: