15 lutego 2022

Kanibalizacja słów kluczowych – czym jest i jak ją wyeliminować?

Kanibalizacja słów kluczowych – czym jest i jak ją wyeliminować?

Pozycjonując stronę internetową, musimy wykonać szereg niezbędnych czynności. Wypełniamy witrynę wartościowymi treściami, rozmieszczamy stosowne frazy i optymalizujemy ogólne działanie całego serwisu. Wszystko po to, aby wywindować naszą stronę na najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Niestety może się zdarzyć, że żadne z tych działań nie przyniesie oczekiwanego efektu z powodu kanibalizacji słów kluczowych.

Kanibalizacja fraz – jedno hasło, kilka podstron

W przypadku pozycjonowania kanibalizacja oznacza zjawisko, w którym kilka podstron z jednej witryny rankuje na tę samą frazę i co jakiś czas zmienia swoje położenie w wynikach wyszukiwania. W efekcie może dojść do sytuacji, w której jednego dnia dany link znajduje się na szczycie listy, a już następnego wyląduje daleko z tyłu, w zupełnie niewidocznym miejscu.

Do problemu kanibalizacji fraz może dojść wtedy, gdy umieszczamy jedną frazę na kilku podstronach. Google stara się jak najtrafniej dopasować odpowiednie linki do oczekiwań użytkownika, w związku z czym może się zdarzyć, że nasza witryna zacznie konkurować sama ze sobą. Nie wynika to z błędów w działaniu algorytmów indeksujących serwisy, lecz ludzkich zaniedbań. Kiedy może dojść do kanibalizacji słów kluczowych?

Przyczyny kanibalizacji – dlaczego witryna zjada samą siebie?

Powodów może być wiele, a podstawowe błędy popełniane są podczas pozycjonowania i gromadzenia contentu. Oto kilka przykładów:

  • Brak oryginalnych merytorycznie treści i tworzenie kilku tekstów o tej samej tematyce,

  • Zbyt duże podobieństwa w tytułach podstron,

  • Powielenia w kategoriach lub innych podstronach,

  • Brak blokady stron tagów i wyszukiwarki wewnętrznej,

  • Błędy na podstronach z filtrami.

Krótko mówiąc, problemem jest przede wszystkim zduplikowana treść, zbyt podobna i poruszająca zbliżone do siebie tematy. Dla algorytmów stanowi to poważne utrudnienie, bowiem nie będą w stanie precyzyjnie dopasować treści w wynikach wyszukiwania. W konsekwencji cała strona może stać się niewidoczna.

Pozycjonując witrynę, warto więc sprawdzić, czy nie popełniliśmy błędów prowadzących do kanibalizacji.

Jak sprawdzić, czy mamy do czynienia z kanibalizacją na naszej stronie?

kanibalizacja słów kluczowychW tym celu możemy wykorzystać szereg różnych narzędzi, które umożliwiają przeprowadzenie skutecznej analizy. Część z nich to popularne platformy powszechnie używane przez specjalistów SEO. 

Google Search Console – niezbędnik każdego pozycjonera

To popularne narzędzie analityczne przekazuje informacje między innymi o aktualnym stanie witryny oraz wszelkich problemach, jakie na niej występują. Do tych funkcji wlicza się również opcja wykrywania adresów URL, które rankują na tę samą frazę. Wystarczy wybrać interesujące nas słowo kluczowe w opcji Skuteczność i przejść do zakładki Strony. Wówczas ukaże się nam lista adresów z określonymi słowami kluczowymi.

Posiłkując się Google Search Console, należy jednak mieć na uwadze, że czasem, owszem, spotkamy się z kilkoma linkami na tą samą frazę, jednak nie musi to wcale sugerować kanibalizacji. W niektórych przypadkach duplikacja frazy na podstronach może oznaczać tylko dodatkowe linki do sekcji, które są stosowane zamiennie w zależności od geolokalizacji użytkownika. 

Senuto – zestawienie podstron i ich zmiennych pozycyjnych

Platforma Senuto posiada z kolei odrębną zakładkę Kanibalizacja. Narzędzie wyświetla określoną frazę i adresy, w których jest zawarta. Ponadto informuje o tym, jakie zmiany zaszły w umiejscowieniu danego adresu od ostatniej doby. Pokazuje aktualną pozycję podstrony i tę z poprzedniego dnia oraz podlicza różnicę. Do tego tworzy wykresy obrazujące miesięczną i dzienną historię skoków.

Monitoring pozycji – kontroluj niepokojące skoki pozycyjne

Jak już wspomnieliśmy, szybkie przemieszczanie się linków na skrajnie oddalone od siebie pozycje może sugerować problem kanibalizacji. Monitoring fraz to funkcja, która pokazuje historię pozycji frazy z ostatnich kilkunastu dni. Narzędzie pozwala dokładnie prześledzić jej skoki dzień po dniu. Jeśli w tak krótkich okresach widoczne są skrajne zmiany pozycyjne, może to być spowodowane właśnie kanibalizacją.

Ahrefs – porównywanie linków

Zasadniczo narzędzie Ahrefs służy do analizowania linków przychodzących, ale nie tylko. W zakładce Najlepsze podstrony możemy przeglądać adresy, które konkurują ze sobą na daną frazę. Jeśli ich pozycja jest względnie stała, tzn. każdy link ma swoje określone miejsce w wynikach wyszukiwania, nie mamy powodu do obaw. Problem pojawiłby się w momencie, gdyby kilka podstron z identyczną frazą miało zbyt podobną treść.

Screaming Frog – skanowanie strony pod kątem podobieństwa treści

Screaming Frog to jeden z popularniejszych crawlerów wykorzystywanych do zbierania informacji na temat danej witryny. Program jest przydatny również do analizy serwisu pod kątem wykrywania kanibalizacji. Musimy zrobić crawl witryny, a następnie przyjrzeć się tytułom podstron, na których powtarza się fraza. Oczywiście zwracamy uwagę na treść i tematykę całego wpisu, chodzi nam o wykrycie ewentualnych podobieństw. 

Co dalej – jak pozbyć się kanibalizacji?

Jeśli skorzystaliśmy z którejś z powyższych metod (najlepiej użyć kilku lub nawet wszystkich) i okazało się, że rzeczywiście mamy do czynienia z kanibalizacją, należy podjąć kolejne kroki. Czasem wystarczy jedynie usunąć kilka mniej wartościowych adresów, niestety w wielu przypadkach wybór nie zawsze jest tak oczywisty.

Na początek musimy zestawić ze sobą wszystkie podstrony, w których występuje kanibalizacja. Jeśli problem dotyczy kilku fraz, grupujemy adresy osobno względem pojedynczego hasła. Następnie musimy przyjrzeć się zebranym stronom i je przeanalizować. Zwracajmy uwagę na wspomniane już podobieństwa tematyczne, ale również zduplikowane pliki pdf czy podobnie brzmiące tytuły nagłówków. Gdy już uda nam się skontrolować wszystkie problematyczne treści, przechodzimy do porządków. Musimy dobrze się zastanowić i podjąć kilka ważnych decyzji. Niektóre strony będzie trzeba usunąć, inne przekierować. Gdzieniegdzie konieczna będzie zmiana anchorów oraz blokada przed robotami.

Wykrywanie i usuwanie kanibalizacji z witryny to niełatwe zadanie. Wymaga zastosowania specjalnych narzędzi analitycznych, dobrej orientacji w zakresie popularności fraz oraz różnorodnej treści publikowanej na stronie. Przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian w serwisie, sprawdźmy dokładnie każdą podstronę pod względem konstrukcji tekstu i rozmieszczenia fraz oraz skonsultujmy się z naszym pozycjonerem.

Oceń ten artykuł

Średnia ocen użytkowników 0 / 5. Ilość głosów użytkowników 0

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Darmowa wycena:

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.
    Polityka Prywatności