09 stycznia 2023

Analiza konkurencji SEO – to musisz wiedzieć

Analiza konkurencji SEO – to musisz wiedzieć

Każda analiza to proces rozkładu na czynniki badanego przedmiotu. Wyodrębnienie charakterystycznych cech oraz właściwości pozostaje kluczem do zrozumienia. Dlatego właśnie analiza powinna zostać poprzedzona zebraniem odpowiedniej ilości szczegółowych danych i informacji. Musi być ich na tyle dużo, aby na tej podstawie wysnuć prawidłowe wnioski. W podobny sposób przebiega także analiza istniejącej na rynku konkurencji. To proces zdobywania informacji, a następnie porównywania. Analizie poddaje się zasoby, cele, procesy organizacyjne czy wreszcie stosowane przez konkurencję strategie. Wszystko po to, aby lepiej dostosować się do wymogów rynku.

Po zidentyfikowaniu konkurentów rynkowych, trzeba poznać ich mocne i słabe strony. Tylko w ten sposób można z nimi nawiązać skuteczną rywalizację. Cel zawsze pozostaje ten sam – rozwój i zwiększenie potencjału. W klasycznym ujęciu marketingowym analiza konkurencji jest zazwyczaj narzędziem wspomagającym podejmowanie decyzji strategicznych. Natomiast w e-marketingu to w zasadzie proces niezbędny i kluczowy. W obu przypadkach powinna być jednak realizowana kompleksowo, aby okazała się skuteczna w późniejszym zdobywaniu trwałych przewag konkurencyjnych. Dopiero na podstawie analizy powinno się wdrażać odpowiednio dobrane działania marketingowe. 

Konkurencja w wyszukiwarce internetowej

Analiza konkurencji to zawsze działania na szeroką skalę. Nieważne, czy chodzi o klasyczną działalność biznesową, czy o rywalizację w Internecie. Nie inaczej jest też w przypadku analizy konkurencji pod kątem SEO, a więc procesów optymalizacyjnych dotyczących strony internetowej. Zmieniają się tylko narzędzia pozyskiwania danych, zakres porównań i rodzaj zdobywanych informacji. Odniesienie do konkurencji jest o tyle istotne, że wytycza drogę do świadomych i racjonalnych decyzji. To drogowskaz, który pokazuje, czego należy unikać, a co warto wdrożyć we własnej strategii.

Trzeba znać także swoje mocne i słabe strony, aby braki wykluczyć, a atuty jeszcze bardziej uwypuklić. Znajomość aktualnych trendów również jest istotna, by oszacować czas, koszty działań i dobrać narzędzia, które przyniosą najlepsze efekty pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarce internetowej. Jednocześnie należy rozpoznać szanse oraz zagrożenia i wiedzę tę wykorzystać w praktyce przy projektowaniu witryny. Strony internetowe konkurują ze sobą na wielu polach i wszystkie z nich trzeba wziąć pod uwagę, aby skutecznie rywalizować o najlepszą pozycję. Nie warto oszczędzać czasu i pieniędzy na analizę konkurencji pod kątem SEO. To zbyt istotny aspekt. Konkurencja nie śpi i łatwo może uzyskać tu swoje przewagi. Zainwestowane środki przynoszą wymierne efekty, a zaniechanie to już poważny błąd i przegrana na starcie.

Jakie ma zastosowanie analiza konkurencji SEO?

analiza konkurencjiAby przygotować w sieci odpowiednią strategię, analiza pod kątem SEO jest konieczna. Przede wszystkim pozwala ona poznać konkurencję, jej wielkość i określić własną pozycję na rynku. Weryfikacja fraz kluczowych, na jakie pozycjonują się inne firmy, daje nam z kolei wgląd w skuteczność tych działań i w konsekwencji możliwość weryfikacji popełnianych błędów. Zawsze lepiej uczyć się na potknięciach innych. Można też otrzymać dostęp w obszary strony internetowej, gdzie skierowany jest największy ruch użytkowników. W ten sposób łatwiej zrozumieć ich motywy, a także metody przyciągania. To pozwala oszczędzić cenny czas przy tworzeniu własnego planu działania.

Kolejna kwestia to poznanie wieku domen, zajmujących wyższe pozycje. Przy mocnych graczach rynkowych, pracujących na swój prestiż przez wiele lat, nawiązanie z nimi realnej konkurencji będzie wymagało wdrożenia specjalnych i wyjątkowo intensywnych działań marketingowych. To nie zawsze jest możliwe w ramach dostępnych środków finansowych. Strategia działania może więc wtedy wymagać istotnych zmian. Analiza konkurencji SEO pozwala zatem również wstępnie oszacować oraz sprecyzować budżet na pozycjonowanie strony internetowej. 

Jak przebiega analiza konkurencji SEO?

Analiza konkurencji SEO to proces wieloetapowy. Na początek należy zidentyfikować rynek, a więc sprawdzić, jakie strony wyświetlą się w wyszukiwarce na podstawie wybranych fraz kluczowych. Pozwala to na identyfikację konkurencji. Tutaj łatwo jednak popełnić błąd. Dlatego ze względu na frazy i intencję użytkownika, warto jeszcze podzielić konkurencję na: bezpośrednią, pośrednią, a także potencjalną i substytucyjną. W ten sposób określić można grupę docelową, do której mają być kierowane kluczowe frazy. Warto tu wykluczyć z zestawienia witryny, które realnie nie są rywalami w biznesowym ujęciu. W identyfikacji konkurencji bezpośredniej, a więc tej na dany moment najbardziej istotnej, pomogą specjalistyczne narzędzia, np. Senuto lub Semstorm. 

Kolejny etap to audyt stron internetowych, które stanowią faktyczny punkt odniesienia do naszej oferty. Warto sprawdzić, co je charakteryzuje, jakie posiadają przewagi konkurencyjne. W ustalaniu rankingu i premiowaniu witryn znaczenie mają unikalne czynniki powiązane z geolokalizacją, specyfiką danej wyszukiwarki oraz branży. Warto dokładnie sprawdzić, co przede wszystkim działa na korzyść konkurencji. A znaczenie może mieć tu naprawdę wiele elementów. Wśród nich na pewno warto wymienić: architekturę strony internetowej, jakość treści, moc linkowania wewnętrznego, brak duplikacji treści, strukturę nagłówków, czas ładowania czy wersję mobilną witryny. 

W jaki sposób wykorzystać zdobyte informacje?

Czynników, które mają wpływ na miejsce strony w rankingu wyszukiwarki internetowej jest znacznie więcej. Dlatego proces ich analizy jest taki czasochłonny. Uwagę trzeba zwrócić na wszystkie szczegóły, jak choćby liczbę back linków i dywersyfikację ich źródeł. Optymalizacji należy poddać każdy jeden element. Warto inspirować się liderami, ale zastosowane rozwiązania muszą być lepsze i bardziej przyjazne niż u konkurencji. W przeciwnym wypadku nie uda się jej wyprzedzić na liście wyników wyszukiwania. Trzeba pamiętać o tym, że wyszukiwarki na bazie doświadczeń użytkowników cały czas zbierają dane behawioralne. Następnie są one wykorzystywane przy wyświetlaniu trafniejszych wyników.  

Analiza konkurencji SEO to proces wieloetapowy, ale również niemający końca. Monitoring skuteczności własnych działań oraz obserwowanie kolejnych ruchów rywali rynkowych to konieczność. Na tej podstawie należy uaktualniać i dostosowywać strategię marketingową, aby wciąż była ona bardziej skuteczna. Sugeruje się, że szczegółowa analiza konkurencji SEO powinna być dokonywana kwartalnie. W ten sposób można zaobserwować zmiany i ulepszenia stosowane przez innych graczy rynkowych. Każdemu w końcu zależy na tym, aby być numerem jeden w wynikach wyszukiwania.

Chcesz dowiedzieć się więcej o analizie konkurencji?

Oceń ten artykuł

Średnia ocen użytkowników 0 / 5. Ilość głosów użytkowników 0

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Darmowa wycena:

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.
    Polityka Prywatności