Jakość treści na stronie z perspektywy pozycjonowania

Wartość czynników wpływających na pozycjonowanie strony w rankingu wyszukiwarki zmienia się razem z algorytmem. Widoczne jest jednak, że coraz większe znaczenie ma treść, która pojawia się w witrynach. Obecnie stanowi ona jeden z najważniejszych elementów wpływających na pozycjonowanie. Warto więc wiedzieć jak tworzyć oraz optymalizować teksty, aby pozytywnie wpływały one na jakość serwisu i były wartościowe nie tylko z perspektywy robotów, ale przede wszystkim odwiedzających go osób.

Dlaczego treść jest tak istotna?

Wraz z kolejnymi aktualizacjami algorytmu łatwo zauważyć, że jakość treści na stronie staje się coraz istotniejsza. Chodzi tu przede wszystkim o jej użyteczność dla osób odwiedzających witrynę. Ma na nią wpływ wiele czynników związanych m.in. z tym, jak dobrze treść odpowiada na zapytania internautów, czy jej wartość merytoryczna jest na odpowiednim poziomie, a także to, w jaki sposób poszczególne teksty zostały skonstruowane. 

Należy przy tym zaznaczyć, że treści nie powinny powstawać dla robotów, jak miało to miejsce kiedyś, a użytkowników. Właśnie oni wpisując zapytanie w wyszukiwarkę, oczekują wyników zawierających rzetelne informacje, opisujących konkretną tematykę lub ofertę firmy. To w głównej mierze teksty będą decydować o tym, czy potencjalny klient pozostanie w witrynie, a później kupi proponowane na niej produkty lub usługi.

Tekst musi być wartościowy dla użytkownika

Warto już przed zamieszczeniem treści na stronie określić to, jaki ich rodzaj jest istotny dla odbiorców. Będzie się on różnić w zależności od charakteru branży, w której działa firma prezentująca ofertę w sieci lub samego typu witryny. Każdorazowo należy jednak pamiętać o tym, aby teksty były merytoryczne i zgodne z tematyką strony, co wpłynie na lepsze pozycje w rankingu wyszukiwarki. W sklepie internetowym najlepiej sprawdzą się konkretne informacje na temat asortymentu przedstawione w sposób dopasowany do grupy docelowej. Natomiast na portalu branżowym treści skupiające się na szerszym przedstawieniu wybranych zagadnień.

Każdy z tekstów musi być przy tym zgodny z prawdą, a informacje w nim zawarte możliwe do zweryfikowania. Ma to znaczenie zarówno w przypadku tych krótkich (np. opisów kategorii), jak i długich (np. wpisów blogowych). Odbiorcy oczekują, że poruszona w nich tematyka będzie interesująca i przedstawiona w sposób rzetelny oraz poruszający najważniejsze aspekty zagadnienia z perspektywy eksperckiej. Styl takiego tekstu musi zostać dobrany do odbiorców, aby chętnie zostali oni na stronie, a także wrócili na nią w przyszłości po kolejne informacje lub w celu skorzystania z oferty.

Optymalna długość tekstów

Teksty pojawiające się w witrynie powinny mieć odpowiednią długość. Zbyt krótkie nie będą pozytywnie wpływać na pozycje rankingowe strony. Nie przyczynią się również do budowy zaangażowania wśród odbiorców. Długie dają o wiele więcej możliwości związanych m.in. z zawarciem w nich wszystkich niezbędnych informacji, a także z zastosowaniem fraz. Należy jednak uważać na to, aby nie odstraszyć użytkowników ścianą tekstu.

Ważne jest więc również to, w jaki sposób rozbudowane treści będą skonstruowane. Zarówno czytający, jak i algorytm o wiele wyżej ocenią te przejrzyście podzielone na krótsze akapity oddzielone nagłówkami informującymi o zawartości. Taka budowa pozwala osobom odwiedzającym stronę na szybkie odnalezienie interesujących ich informacji. Bardzo ważny jest przy tym dobór słownictwa do tematyki i rodzaju tekstu.

Oryginalna treść na stronie

Kolejnym istotnym czynnikiem, który oceniają zarówno algorytm, jak i użytkownicy, jest unikalna treść. Powinna być ona przygotowana z myślą o witrynie, co oznacza, że nie może zostać skopiowana z innych źródeł. Duplikaty wewnętrzne i zewnętrzne negatywnie wpływają na pozycjonowanie strony. Zarówno z pierwszymi, jak i drugimi mamy często do czynienia w przypadku sklepów internetowych, gdzie pojawiają się np. opisy produktów bezpośrednio od producenta lub powielone teksty w przypadku przedmiotów sprzedawanych w kilku wariantach.

Zduplikowane treści na wielu podstronach mogą prowadzić do niezgodności wyświetlanych w wyszukiwarce wyników z zapytaniem potencjalnego klienta. Natomiast te kopiowane z innych stron negatywnie wpływają na jakość witryny, a więc jej ocenę przez algorytm. Dlatego bardzo ważne jest poświęcenie odpowiedniej ilości czasu na stworzenie tekstów o wysokiej wartości, które zostały przygotowane na podstawie wiarygodnych źródeł jednak prezentujące informacje w oryginalny, zgodny z charakterem strony sposób.

Właściwe użycie słów kluczowych

Frazy są jednym z nieodłącznych elementów pozycjonowania. Ich umiejętne użycie może przyczynić się do znaczącej poprawy pozycji witryny w rankingu wyszukiwarki Google. Obecnie w przeciwieństwie do praktyk stosowanych wiele lat temu, więcej nie znaczy lepiej. Przesycenie tekstu sprawia, że staje się on mało przejrzysty i nienaturalny z perspektywy czytelników. Algorytm natomiast bardzo szybko wyłapuje tego rodzaju praktyki, co skutkuje spadkiem pozycji.

Należy pamiętać o tym, aby frazy znajdujące się na stronie były zgodne z treścią oraz używane w sposób naturalny. Oznacza to, że słowa kluczowe powinny być stosowane zgodnie z zasadami językowymi, mogą być odmieniane, nie powinny też pojawiać się w tekstach, dotyczących niezwiązanych z nimi zagadnień. Dzięki temu treści będą przystępne dla czytelników, a także uznawane za wartościowe przez algorytm, tym samym lepiej wpływając na pozycję strony.

Nieetyczne praktyki SEO

Dla właścicieli witryn kluczowa jest również etyka związana z zamieszczaniem treści. Przez wiele lat można było obserwować wykorzystywane na niektórych stronach praktyki, mające na celu oszukanie algorytmu. Do powszechnie stosowanych sposobów, które w założeniu miały wpłynąć na pozycję serwisu w sposób nieetyczny, było tworzenie osobnych treści dla użytkowników i dla robotów lub umieszczanie tekstu z frazami na tle uniemożliwiającym zobaczenie go przez osoby odwiedzające witrynę.

Wymienione powyżej elementy oraz niestosowanie się do opisanych zasad czy też automatyczne generowanie treści sprawia, że zalicza się ją do thin contentu co wpływa na gorsze oceny witryny przez roboty. Natomiast stosowanie nieetycznych praktyk szybko wychwytywane jest przez algorytm, a następnie w wielu przypadkach zgłaszane. Podlega następnie ręcznemu sprawdzeniu i w razie wykrycia nieprawidłowości może skutkować obniżeniem pozycji strony.

Dbanie o jakość contentu się opłaca

Wysoka jakość zamieszczanych na stronie treści przekłada się na liczne korzyści. Z perspektywy pozycjonowania, są to lepsze wyniki w rankingu wyszukiwarki Google. Generują one większy ruch organiczny i współczynnik konwersji (a więc i zyski). Wartościowe teksty przyciągają też użytkowników, budują zaangażowanie, mogą także pomóc w budowaniu pozycji marki na rynku. Dbanie o to, jakie teksty zamieszczane są w witrynie, jest więc jednym z najważniejszych elementów prowadzenia działań marketingowych w sieci.

Jesteś zainteresowany tym tematem?