Tworząc posty na Facebooku, chcesz, aby dotarły do jak największej liczby odbiorców. Często zdarza się jednak, że mimo starań Twoje wpisy znikają w chmarze innych treści. W takiej sytuacji dobrym sposobem na przyciągnięcie uwagi użytkowników jest wyróżnienie się za pomocą grafiki.

Wymiary dobrej grafiki w social media

wymiaryW jaki sposób dobierać obrazy do swoich wpisów? Podstawową kwestią jest jakość zdjęć. Zbyt małe rozszerzenie pliku może powodować, że zamiast atrakcyjnej grafiki otrzymasz siatkę pikseli. Zdecydowanie nie wygląda to zachęcająco i jest wyrazem niedbalstwa. Za mała, rozciągnięta grafika pewnie będzie się rzucać w oczy, ale czy na pewno na takim przyciąganiu wzroku Ci zależy?

Zwróć uwagę na wymiary grafik. Facebook ma swoje zasady, jeśli chodzi o odpowiedni rozmiar obrazów do każdego typu posta. W zależności od tego, jaki rodzaj wpisu czy reklamę tworzysz, dostosuj grafikę odpowiednio do wymagań tego portalu. Wskazówki na ten temat możesz znaleźć na przykład w artykule Artura Jabłońskiego.

Parametry obrazu nie pozostają bez wpływu na sposób wyświetlania treści na Facebooku. Właściciele portalu starają się promować wartościowe materiały, dlatego niespełniający standardów wpis może mieć mniej odbiorców. Facebook ograniczy jego zasięg.

Czy kolorystyka obrazów ma znaczenie?

kolorystykaTestując kampanie reklamowe na Facebooku, przekonasz się, jak wiele zmienia dobrze dobrana grafika. Ustaw drugą reklamę, różniącą się od bazowej wyłącznie kolorem tła albo mocniejszym wyeksponowaniem istotnego elementu! Tego typu modyfikacja potrafi znacznie obniżyć koszty, zwiększyć zasięg czy konwersję. Dlaczego?

Każdy element użyty w grafice ma znaczenie. Zwróć szczególną uwagę na kolory! Żeby Twój obraz wyróżnił się na tle innych, musisz używać żywych odcieni. Nie bój się kontrastujących ze sobą barw. Dzięki nim użytkownicy na dłużej zatrzymają się na Twoim wpisie. Możesz użyć koloru czerwonego, zieleni czy mocnego różu. Ważne, aby poszczególne odcienie nie zlewały się w jedno. Postaraj się, aby na Twoim zdjęciu był choć jeden element, który będzie przykuwał wzrok.

Dobrym zabiegiem może okazać się również użycie do wpisów w social mediach kolorystyki z Twojej identyfikacji wizualnej. Jeśli barwy przypisane do Twojej marki są raczej stonowane, nie zapomnij o dodaniu mocnego akcentu.

Kształty, znaki, litery wzbudzają zainteresowanie

czcionkaLudzie lubią dane liczbowe czy okazje wyrażone w procentach. Możesz wykorzystać to w swojej publikacji. Wzrok skupiają również litery i nietypowe kształty. Nie zapominaj jednak o jakościi upewnij się, że wszystkie elementy grafiki są dobrze widoczne. Niech Twój przekaz da się przeczytać bez wysiłku i przymykania oczu. Żółty napis na białym tle to raczej nie jest dobry pomysł.

Przestrzegaj też zasady Facebooka dotyczącej ilości tekstu na grafice. Powinno być go mniej niż 20% (liczy się wielkość napisu, a nie ilość znaków). W innym przypadku FB ograniczy zasięg Twojego postu, przez co będziesz mieć mniej odbiorców. Jeśli będzie to wpis reklamowy, zapłacisz więcej za jego promocję.

Zadbaj też, aby wszystko w Twojej grafice do siebie pasowało. Wyjątek może stanowić sytuacja, w której chcesz się wyróżnić za pomocą obrazu, przedstawiającego pozornie niezwiązane ze sobą elementy. To musi być jednak działanie przemyślane.

Obrazy do mediów społecznościowych

zdjęcia do mediów społecznościowychWyższość nad innymi mają autorskie, a do tego oryginalne grafiki. Być może coś zabawnie nawiązuje do tematu Twojego posta? Zastanów się, bo na przykład gra słowna może być ciekawym punktem wyjścia do stworzenia zasięgowego wpisu w mediach społecznościowych.

Oczywiście, ważną kwestią jest tutaj wyczucie i dopasowanie treści do wizerunku marki, który chcesz promować. Jeśli post ma być nieszkodliwy dla pozytywnego odbioru firmy, to nie próbuj kontrowersji. Również bez niej można stworzyć atrakcyjny przekaz.

Sporym zainteresowaniem cieszą się infografiki. Dane zaprezentowane w sposób atrakcyjny wizualnie powodują, że użytkownicy chętnie klikają w post. Warto zastanowić się, jakiego tematu mogłaby dotyczyć Twoja wizualizacja.

Gdy nie masz grafiki…

grafikiZawsze lepiej bazować na własnych zdjęciach i grafikach. Unikniesz wówczas ryzyka, że użytkownicy będą trafiać na ten sam obraz kilkanaście razy w ciągu tygodnia. Możesz jednak nie mieć możliwości przygotowania fotografii czy grafiki za każdym razem, gdy chcesz dodać coś nowego na Facebooka. Korzystaj wtedy ze zdjęć, które autorzy udostępnili na zasadach licencji Creative Commons. Upewnij się jednak, co do warunków, jakie musisz spełnić, aby użyć danego dzieła do swoich celów. Więcej na ten temat znajdziesz w naszym artykule.

Część dostępnych w Internecie obrazów możesz swobodnie modyfikować i używać nawet do celów komercyjnych. Te materiały są jednak zawsze dokładnie opisane. Nie korzystaj więc z pierwszej lepszej grafiki w Google, bo w ten sposób łamiesz prawo i przywłaszczasz sobie czyjąś pracę. Jest dość darmowych banków zdjęć, a jeśli chcesz mieć coś nieco bardziej oryginalnego, wykup grafikę na którymś z serwisów stockowych.

Tworzenie grafik do publikacji jest sztuką. Tak samo jak teksty, tak i obrazy powinny dawać użytkownikom wartość. Twoje przekazy wpływają na jakość komunikacji z klientami, a w konsekwencji również na sprzedaż. Warto więc poświęcić czas na stworzenie contentu idealnego zarówno pod względem materiałów wizualnych, jak i tekstowych.

 


 

Jeśli spodobał Ci się artykuł, polub nas na Facebooku. Znajdziesz tam jeszcze więcej inspiracji i wiedzy na temat sprawdzonych praktyk marketingowych.

przycisk pikseo artykul

Autor: Joanna Marchlewicz

Specjalista ds. content marketingu

Posiada doświadczenie w przygotowywaniu treści dziennikarskich, blogowych i marketingowych.
W Pikseo zajmuje się tworzeniem contentu dla agencji oraz jej klientów.