13 maja 2021

Google Search Console – cyfrowy niezbędnik każdego przedsiębiorcy

Google Search Console – cyfrowy niezbędnik każdego przedsiębiorcy

Zarządzanie własną stroną internetową wymaga znajomości obsługi różnych programów i aplikacji, dzięki którym możemy stale ulepszać naszą witrynę i modyfikować ją w taki sposób, aby poprawić widoczność i doprowadzić do zwiększenia konwersji. Jednym z najpopularniejszych narzędzi tego typu jest Search Console.

Search Console – Twój monitoring pozycji od Google

Google Search Console (GSC) jest darmową platformą, która służy do monitorowania stanu widoczności strony. Za jej pomocą możemy sprawdzać pozycję witryny w wynikach wyszukiwania dla konkretnej frazy. Znajdziemy tu również informacje o częstotliwości wejść, a więc liczbę wyświetleń i kliknięć dla poszczególnych podstron i słów kluczowych. Z pozycji GSC zweryfikujemy też poprawność indeksacji oraz funkcjonalność strony na urządzeniach mobilnych. Ponadto zlokalizujemy ewentualne źródła linkowania zewnętrznego i prześledzimy nasze dane zawarte w wynikach wyszukiwania z elementami rozszerzonymi. Tak szeroka gama funkcji pozwala na dokładny monitoring całego serwisu pod kątem przyszłej optymalizacji. Google Search Console jest więc niezwykle cennym sprzymierzeńcem w walce o widoczność. W dodatku nie płacimy za możliwość korzystania z niego. Musimy jedynie potwierdzić, że jesteśmy właścicielami strony. Pytanie brzmi, jak go używać, aby faktycznie zwiększyć konwersję.

Sprawdzanie pozycji strony w GSC

Dane dotyczące naszej widoczności z pozycji GSC są imponująco bogate i stanowią punkt wyjścia do konkretnych działań optymalizacyjnych.

Aby sprawdzić, jak prezentuje się pozycja naszej witryny w wynikach wyszukiwania, wchodzimy w zakładkę Skuteczność. Znajdziemy tam wykresy zestawiające liczbę kliknięć i wyświetleń z ostatnich miesięcy. Nad nimi z kolei widnieją cztery pola określające wartości liczbowe dla konkretnych fraz i podstron, które informują o:

  • łącznej liczbie kliknięć,

  • łącznej liczbie wyświetleń,

  • średnim CTR, czyli ilorazie kliknięcia/wyświetlenia, który daje wiedzę na temat tego, czy strona jest atrakcyjna dla użytkownika i czy zachęca go do odwiedzin,

  • średniej pozycji frazy lub podstrony w wynikach wyszukiwania na aktualny dzień; jeśli w określonym dniu żaden użytkownik nie wpisze danej frazy, to nie pojawi się ona w zestawieniu.

W tej samej zakładce możemy również prześledzić historię pozycji poszczególnych fraz ze względu na przyjęte kryterium. Warto zaznaczyć, że nie musimy wcześniej wybierać opcji codziennego monitoringu. Google robi to automatycznie. Wystarczy kliknąć w pole + NOWA, a następnie wybrać interesujący nas filtr, na przykład Zapytanie, Strona czy Kraj. Dzięki temu będziemy mogli prześledzić pozycję strony z wybranej perspektywy od ostatnich miesięcy do chwili obecnej. W identyczny sposób możemy sprawdzić historię pozycji zapytań z konkretną frazą.

Wykresy ustawiamy indywidualnie według własnych preferencji, uwzględniając przedział czasowy oraz wartości, które mają być na nich wyświetlane. Pod nimi znajdziemy listę z zapytaniami, zawierającymi daną frazę, jaką wpisywali użytkownicy, którzy finalnie dotarli na naszą stronę. Jeśli chcemy prześledzić historię pozycji określonego słowa kluczowego, wystarczy na nie kliknąć, a wykres pokaże nam poziom jego widoczności na przestrzeni ostatnich dni lub miesięcy.

Analiza fraz i monitoring pozycji w Google Search Console

Z pozycji GSC możemy szybko przeprowadzić analizę strony pod kątem SEO. Pozostając wciąż w zakładce Skuteczność, dodajemy filtr Strona i wpisujemy słowo, które znajduje się w adresie URL interesującej nas podstrony. Może to być na przykład wyrażenie „blog” lub „szukaj”, jak jest w przypadku sklepów internetowych. Wówczas ukaże nam się uporządkowana lista fraz, począwszy od najpopularniejszej, z których użytkownicy wchodzą na konkretne podstrony. Wiedząc, które ze słów kluczowych prowadzą internautów bezpośrednio do naszej witryny, możemy podjąć określone działania optymalizacyjne, skupiając się właśnie na nich.

Co daje nam monitorowanie pozycji i zapytań poprzez Google Search Console?

Korzystając z GSC możemy odkryć nowe frazy, z których użytkownicy przechodzą na naszą witrynę, a o których nie mieliśmy wcześniej pojęcia, że są tak silne. Dzięki tej wiedzy możemy wprowadzić określone modyfikacje do strony, optymalizując ją właśnie pod te konkretne słowa kluczowe. Jednocześnie nie musimy sugerować się wyłącznie ich popularnością. Internauci wpisują mnóstwo różnych fraz i w ten sposób nas lokalizują. Za pomocą GSC sprawdzimy, jakie dokładnie zapytania prowadzące do naszej witryny pojawiają się w polu wyszukiwarki.

Platforma daje nam jednocześnie dostęp do liczby kliknięć i wyświetleń, pozycji oraz CTR. Czasem zdarza się, że jeden z tych współczynników zwiększa swoją wartość kosztem innego. Mając zestawienie wszystkich czterech, możemy na bieżąco analizować zachodzące między nimi zmiany.

GSC pozwala nam również przyjrzeć się rzeczywistym pozycjom. Przyjmujemy więc perspektywę zwykłego użytkownika przebywającego w tym samym regionie.

Przygotowywanie raportów w Google Search Console

GSC jest powiązane z narzędziem Google Data Studio (GDS), do którego możemy przesłać wyniki uzyskane z analiz przeprowadzonych na platformie i tak wykonać rzetelny raport. W GDS bez problemu uzyskamy wykres pozycji danej frazy lub zestawienie kilku słów kluczowych. Gotowe raporty okażą się nieocenione podczas wdrażania stosownych zmian w witrynie.

Google Search Console to aplikacja od zaufanego dostawcy, która pozwala na rzetelną analizę strony oraz ścieżek, jakimi docierają do niej internauci. Z pozycji GSC mamy dostęp do tysięcy różnych fraz, które prowadzą użytkownika prosto do nas. Ponadto możemy monitorować naszą widoczność z uwzględnieniem konkretnego słowa kluczowego. Mając z kolei wgląd w historię pozycji danej frazy, jesteśmy w stanie podjąć stosowne działania optymalizacyjne, zrezygnować z niektórych fraz i wdrożyć nowe. A wszystko po to, by ułatwić użytkownikowi dotarcie do nas.

Oceń ten artykuł

Średnia ocen użytkowników 0 / 5. Ilość głosów użytkowników 0

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Darmowa wycena:

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.
    Polityka Prywatności