Dane strukturalne i ich rola w procesie pozycjonowania

Aby w obecnych czasach wypromować witrynę za pomocą działań SEO, nie wystarczy jedynie sama optymalizacja strony i treści. Wyróżnienie się na tle konkurencji w SERP wymaga znacznie bardziej kreatywnych rozwiązań i wiedzy na temat istniejących w Google funkcjonalności. Jednym ze sposobów jest wdrożenie znaczników danych strukturalnych, określanych powszechnie jako schema.

Czym są dane strukturalne?

W świecie SEO dane strukturalne to znaczniki, które pomagają wyszukiwarkom zrozumieć, jak interpretować i wyświetlać treści. Witryna schema.org zawiera standaryzowaną listę znaczników, które główne wyszukiwarki — Google, Bing czy Yahoo — wspólnie zgodziły się obsługiwać. 

Oznaczenia schematu opierają się na hierarchicznym systemie 2 kategorii – typów i właściwości. Oznaczają i opisują one małe fragmenty treści na stronie w sposób zorganizowany, który jest zrozumiały dla Google. Każdy typ może zawierać więcej innych typów (lub podtypów) z właściwościami, które opisują, czym one są. Istnieje wiele rodzajów danych strukturalnych, które można zastosować na stronach internetowych, np. „jak to zrobić”, „artykuł”, „wydarzenie”, „książka”, „przepis” czy „produkt”. Prawdopodobnie każdy znacznik, którego się używa, będzie należeć do jednej z kategorii funkcji SERP.

Rich snippets, czyli fragmenty rozszerzone

Chcesz, aby Twoja witryna wyświetlała dane o lokalizacji? Opinie? Zdjęcia? To wszystko są fragmenty rozszerzone, czyli ulepszenia, które zmieniają sposób prezentowania strony w SERP.

Wykres wiedzy

Wyszukując w Google osobę, miejsce lub firmę, można trafić na wykres wiedzy lub panel wiedzy — przydatne zestawienie informacji pobranych ze źródeł uznanych za wiarygodne. Co ciekawe, użytkownicy i twórcy nie mają żadnej kontroli nad tym, czy Google utworzy panel wiedzy dla ich treści w pierwszej kolejności. 

Breadcrumbs, czyli nawigacja okruszkowa

Breadcrumbs, tzw. „okruszki chleba”, to elementy nawigacyjne strony internetowej, które umożliwiają użytkownikom łatwiejsze poruszanie się po witrynie.

Wyszukiwanie semantyczne

Wyszukiwarki internetowe dzięki umiejętności maszynowego uczenia się potrafią zrozumieć intencje użytkownika i zaproponować mu dokładną odpowiedź na zapytanie, dzięki czemu nie musi on nawet klikać w linki.  

Dlaczego dane strukturalne są tak ważne w SEO?

Dane strukturalne są kluczowym elementem SEO na stronie, ponieważ mogą wpłynąć na poprawę widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Istnieją dwa główne powody, dla których warto rozważyć uporządkowanie danych na swoich stronach: pomaga to wyszukiwarkom lepiej zrozumieć treści oraz może poprawić widoczność i współczynnik klikalności podstron.

dane strukturalneDzięki ustrukturyzowanym danym Google ma szansę lepiej analizować strony i wyświetlać ich zawartość w zapytaniach, które są dla użytkowników bardziej trafne. Ponadto takie dane mogą być prezentowane w postaci fragmentów rozszerzonych w ramach SERP i zwiększać ogólny CTR (współczynnik klikalności). Za każdym razem, gdy robot indeksujący odwiedza witrynę, szuka również wszelkich danych strukturalnych, które da się wykorzystać do wizualnego ulepszenia fragmentu tego serwisu w wynikach wyszukiwania. 

Dane strukturalne mogą być również wykorzystywane w social mediach (np. Facebook, Twitter lub Instagram) i innych platformach. Sieci społecznościowe wykorzystują je do konstruowania udostępnionego obiektu w swoich kanałach (takich jak tytuł, adres URL, wyróżniony obraz, autor i inne). Co więcej, można nawet zaimplementować je w szablonach wiadomości e-mail — serwisy takie jak Gmail używają danych strukturalnych do oznaczania i wyświetlania ważnych informacji w swoich treściach w ulepszony sposób (np. rezerwacje wydarzeń, zamówienia lub karty produktów).

Czy dane strukturalne są czynnikiem rankingowym SEO?

Dane strukturalne nie służą Google jako czynnik rankingowy. Chociaż uporządkowane mogą poprawić widoczność w SERP i zwiększyć CTR strony, nie zmieniają pozycji w rankingu wyników wyszukiwania – mogą tylko pomóc w wyświetlaniu stron w bardziej trafnych zapytaniach i ciekawszy dla internautów sposób.

Warto podkreślić, że wdrożenie danych strukturalnych w witrynie nie gwarantuje, że będą wyświetlane jako wynik wyszukiwania. Znacznik schematu ma wskazywać, że treść może być istotna i użyteczna dla użytkowników, ale to wyszukiwarka decyduje, czy zostanie użyta jako rozszerzony fragment w SERP.

Google wydało nawet oficjalne oświadczenie: „Korzystanie z uporządkowanych danych umożliwia obecność funkcji, ale nie gwarantuje, że będzie ona wyświetlona”.

Jak dodać dane strukturalne na stronę?

Implementacja uporządkowanych danych nie jest bardzo skomplikowana, jednak wymaga odrobiny praktyki i wiedzy z zakresu HTML. Można to zrobić na dwa sposoby: poprzez ręczne dodawanie znaczników oraz dobre dla początkujących generatory. W większości przypadków właściciele witryn używają Google Structured Data Markup Helper. Narzędzie to oferuje 12 schematów, co w zupełności wystarczy na początek. Warto poznać kilka wskazówek, które ułatwią umieszczanie tych znaczników. 

  • Należy używać najbardziej szczegółowych typów i właściwości, jakie są możliwe.

  • Warto nadać priorytet stronom, które już zajmują wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, aby zwiększyć prawdopodobieństwo, że będą wyświetlane jako wyniki z elementami rozszerzonymi.

  • Lepiej dostarczać mniej, ale pełnych i dokładnych właściwości zamiast więcej niejasnych i źle sformułowanych, które w żaden sposób nie pomogłyby wyszukiwarkom.

  • Google rekomenduje używanie formatu JSON-LD. 

Kiedy zaimplementuje się najważniejsze schematy na witrynie, można zacząć dodawać coraz więcej informacji ze schema.org i stopniowo lepiej opisywać swoje treści.

Szukasz nowinek lub porad z branży?