Czy istnieje faktyczna korelacja między wiekiem domeny, a jej pozycją w wyszukiwarce internetowej? Odpowiedzi, jakie możemy znaleźć w internecie, są jednak niejednoznaczne. To czy wiek domeny wpływa na pozycjonowanie, jest zagadnieniem dość kontrowersyjnym nawet w świecie specjalistów SEO. Od momentu, gdy działania związane z pozycjonowaniem stron internetowych na stałe zagościły w marketingu cyfrowym, w branży zaczęło pojawiać się wiele teorii i domysłów, co do sposobu, w jaki Google ocenia serwisy. Przez lata wokół owego zagadnienia narosło wiele mitów, i choć część z nich zupełnie nie ma oparcia w rzeczywistości, tak prawda wydaje się leżeć pośrodku. Wiek domeny a pozycjonowanie – jaka jest więc zależność? Czy starszy adres może mieć pozytywny wpływ na SEO?
Najważniejsze informacje
- Wiek domeny nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym – jej ogromny wpływ na pozycjonowanie to mit.
- Historia aktywności domeny ma istotne znaczenie dla SEO – Google ocenia ogół działań podejmowanych na stronie podczas całego okresu jej funkcjonowania.
- Wieloletnie domeny mogą przyspieszyć zdobywanie rozpoznawalności – odpowiednia historia adresu to potencjalnie lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania.
- Domeny obciążone sankcjami od Google lub z negatywną historią mogą zaszkodzić SEO.
Czy istnieje faktyczna korelacja między wiekiem domeny, a jej pozycją w wyszukiwarce internetowej? Odpowiedzi, jakie możemy znaleźć w internecie, są jednak niejednoznaczne. To czy wiek domeny wpływa na pozycjonowanie, jest zagadnieniem dość kontrowersyjnym nawet w świecie specjalistów SEO. Od momentu, gdy działania związane z pozycjonowaniem stron internetowych na stałe zagościły w marketingu cyfrowym, w branży zaczęło pojawiać się wiele teorii i domysłów, co do sposobu, w jaki Google ocenia serwisy. Przez lata wokół owego zagadnienia narosło wiele mitów, i choć część z nich zupełnie nie ma oparcia w rzeczywistości, tak prawda wydaje się leżeć pośrodku. Wiek domeny a pozycjonowanie – jaka jest więc zależność? Czy starszy adres może mieć pozytywny wpływ na SEO?
Czym jest domain age?
Przede wszystkim – najpierw należy rozwiać wątpliwości związane z tym, czym dokładnie jest wiek domeny. Teoretycznie, to pojęcie odnoszące się do czasu, jaki upłynął od momentu wprowadzenia adresu do bazy danych. W praktyce więc, wiek liczy się od dnia, w którym została zarejestrowana w systemie nazw domen (DNS). I choć sam aspekt brany jest pod uwagę podczas oceniania serwisu, tak wyszukiwarki większą uwagę przykuwają do szeregu innych czynników związanych bardziej z historią owej domeny oraz aktywnością jej właścicieli. Serwis, który przez kilka lat był nieaktywny, nawet jeśli został zarejestrowany dekadę temu, nie będzie traktowany jako szczególnie wartościowy. Dla Google liczy się więc:
- Data rejestracji – choć nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym, może być analizowana w kontekście poziomu zaufania do domeny.
- Historia aktywności – Google ocenia, czy strona była aktualizowana, a wartościowe treści pojawiały się na niej regularnie. Aktywna domena dostarczająca użytkownikom przydatne informacje prezentuje się znacznie lepiej w oczach wyszukiwarki.
- Liczba właścicieli – częsta zmiana osoby zarejestrowanej jako posiadacz może budzić pewne podejrzenia. Jeśli domena była wielokrotnie odsprzedawana, istnieje ryzyko, że mogła być wykorzystywana w celach spamerskich lub jako element tzw. Private Blog Networks (PBN). Tego typu historia może negatywnie wpływać na ocenę adresu przez wyszukiwarkę.
- Kary – domeny, które usankcjonowane były w przeszłości przez Google, mogą mieć obniżony autorytet. Nawet jeśli aktualny właściciel nie miał z tym nic wspólnego – piętno na adresie nadal pozostaje.
Domeny z dobrą historią znacznie szybciej budują autorytet. Strony posiadające swoją „kartotekę” były już indeksowane przez roboty Google, więc mogą znacznie szybciej pojawić się w wynikach wyszukiwania. Więc mimo tego, że wiek domeny nie ma ogromnego znaczenia, tak jej historia, to zupełnie inna bajka.
Czym jest i jak sprawdzić wiek domeny?
Bez wątpienia, podczas analizy interesującej nas domeny, zawsze warto sprawdzić podstawowe informacje na jej temat. Dobrze prowadzony serwis to przecież większy potencjał pod kątem strategii SEO. Na co zwracać uwagę? Jak sprawdzić wiek i historię domeny?
Krok 1 – data zarejestrowania domeny
Najprostszym sposobem na ustalenie wieku domeny będzie sprawdzenie daty jej pierwszej rejestracji. Do tego celu dobrze sprawdzi się narzędzie WHOIS, gdzie po wpisaniu adresu ukażą się wszelkie dostępne informacje na jego temat. Dla przykładu: według strony, nasza domena została zarejestrowana 9 sierpnia 2012 roku.

Jak sprawdzić wiek domeny na innych stronach? Na podobnej zasadzie działają także serwisy, które ukazują się po wpisaniu frazy „Online domain age checker”. Tak prezentuje się rezultat z Dupli Checker:

Krok 2 – analiza historii domeny
Jak sprawdzić historię domeny? W internecie nic nie ginie, dlatego warto wspomnieć o prześledzeniu dziejów witryny, które dostępne są w bezpłatnym archiwum Wayback Machine. Cofnijmy się zatem o 10 lat:

Jeśli dana domena była aktywna w branży związanej z aktualnym przeznaczeniem, może mieć duży potencjał dla działań SEO.
Krok 3 – sprawdzanie wcześniejszych właścicieli
Jak już wcześniej wspominaliśmy, częste zmiany właściciela domeny mogą wpływać na jej postrzeganie przez wyszukiwarki – nagminne przerejestrowania to zdecydowanie czerwona flaga. Aby zdobyć takie dane, można skorzystać z:
- Narzędzi typu WHOIS lookup z historią – niektóre płatne usługi oferują dostęp do informacji na temat zmian właściciela domeny.
- Ahrefs lub Majestic – te narzędzia SEO mogą również wskazać, kiedy pojawiły się znaczące zmiany w aktywności linków prowadzących do serwisu, co może być oznaką zmianą osoby posiadającej do niego prawa.
Krok 4 – analiza profilu linków
Ostatnim, ważnym elementem historii domeny jest jej profil odsyłaczy. Dobrym krokiem będzie sprawdzenie, czy serwis posiada wartościowe linkowanie zewnętrzne. W tym celu należy sięgnąć ponownie po narzędzia typu Ahrefs lub Majestic – umożliwiają one prześledzenie odsyłaczy prowadzących do domeny oraz ich ocenę poprzez diagnozę trust flow (TF) i citation flow (CF). Trzeba jednak mieć na uwadze, że wartości te nie muszą być wiążące dla Google i nie zawsze oddają pełny obraz profilu linkowego. Nie wszystkie odsyłacze zostaną oznaczone w tych narzędziach – jeśli domena była linkowana z ukrytych przed crawlerami źródeł, dostępne dane mogą przedstawiać jedynie fragment rzeczywistości.
Bez wątpienia warto więc prześledzić całe życie serwisu, do którego prawa próbujemy nabyć. Dzięki analizie można dowiedzieć się bowiem zaskakująco dużo – od początkowej daty rejestracji, nawet po dane na temat liczby właścicieli interesującej nas domeny. Przezorny zawsze ubezpieczony, dlatego unikanie adresów z „szarej strefy” to mniej kłopotów, a przede wszystkim większy potencjał na wysoką pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Wpływ wieku domeny na pozycjonowanie – oficjalne stanowisko Google
Domena a pozycjonowanie – co do powiedzenia ma firma z Mountain View? Od lat, wśród specjalistów, trwa dyskusja na temat tego, czy wiek domeny ma bezpośredni wpływ na SEO. Oficjalne stanowisko Google, podkreślane wielokrotnie przez przedstawicieli firmy, wskazuje jasno, że owy aspekt nie znajduje się na liście czynników rankingowych. Już w 2010 roku Matt Cutts, były szef zespołu ds. spamu, stwierdził, że różnica między okresem funkcjonowania domeny przez sześć miesięcy a rok jest niewielka i praktycznie niezauważalna z punktu widzenia algorytmów Google. Oznacza to, że samo istnienie domeny przez dłuższy czas nie gwarantuje lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania.
Za kolei w 2019 roku, John Mueller – Senior Search Analyst i koordynator zespołu Search Relations, ponownie potwierdził, że wiek domeny nie ma znaczenia dla pozycjonowania.
Dlatego też należałoby rozgraniczyć wiek techniczny niemający wielkiego znaczenia dla algorytmów analizujących, a historię domeny, wpływającą pośrednio na pozycję w rankingu. Przede wszystkim warto zwrócić więc uwagę na witryny z czystą „kartoteką”, które były prowadzone w sposób zgodny z wytycznymi Google.
Korzyści SEO wynikające z wieku i historii
Dla osób planujących uruchomienie strony internetowej zakup domeny to dopiero początek długiej przygody. Nowe serwisy, nawet jeśli są dobrze zoptymalizowane i oferują wartościowe treści, często potrzebują więcej czasu, aby pojawić się na wysokich pozycjach w Google. Wynika to z konieczności zdobycia linków zwrotnych, zaufania użytkowników czy pozytywnej oceny ze strony algorytmów. Na jakie korzyści warto więc szczególnie zwrócić uwagę podczas rozważania zakupu domeny z dobrą historią?
Zaufanie i autorytet
Zaufanie użytkowników, o którym już wspominaliśmy, to jedna z największych zalet, jakie może przynieść zakup domeny z odpowiednią historią. W branży SEO wiarygodność – zarówno ze strony użytkowników, jak i algorytmów – jest na wagę złota. Strony, które były aktywne przez długi czas i regularnie publikowały treści, postrzegane są przez algorytmy znacznie atrakcyjniej. Tego typu domeny mogą osiągać lepsze pozycje w rankingach, ponieważ zgromadzony autorytet pozytywnie wpływa na ich ocenę przez roboty wyszukiwarek. Ponadto mają one często już rozpoznawalną nazwę, co dodatkowo może zwiększyć współczynnik klikalności (CTR). Użytkownicy są bowiem bardziej skłonni do wchodzenia na znane im (przynajmniej z widzenia) strony niż na nowopowstałe witryny o nieznanej nazwie.
Profil linkowy
W tekście wiele razy wspominaliśmy o linkach zwrotnych – czym one dokładnie są? To odnośniki, znajdujące się na stronach zewnętrznych, prowadzące do naszej domeny. Witryny, które były aktywne przez długi czas, miały więcej okazji do zdobycia naturalnych i wartościowych odsyłaczy. Tego typu linki to niezwykle cenione przez algorytmy Google czynniki. Mają one bez wątpienia duży wpływ na pozycjonowanie strony. Warto jednak pamiętać, że nie wszystkie odnośniki pozytywnie oddziałują na SEO – domena z historią może również posiadać odsyłacze niskiej jakości, które źle wpływają na wizerunek.
Ułatwiona indeksacja – czy ma wpływ na pozycjonowanie?
Starsze domeny mogą korzystać z przewagi, jaką daje brak potrzeby indeksacji witryny od zera. Domena wcześniej aktywna i regularnie aktualizowana, jest już znana algorytmom Google. Dzięki temu wyszukiwarka może bezzwłocznie reagować na zmiany wprowadzone w kodzie, co skutkuje szybszym indeksowaniem jej zawartości.
Nowe domeny mogą potrzebować więcej czasu, aby zyskać widoczność w wynikach wyszukiwania. Co do zasady, adres z dobrą historią, który ma już ustaloną pozycję w indeksie Google, może szybciej pojawić się na wysokiej pozycji w rankingu nawet po całkowitym rebrandingu lub zmianie zawartości.
Oczywiście, aby domena mogła korzystać z tych zalet, musi być odpowiednio zarządzana – publikowanie dobrej jakości treści, pozyskiwanie linków zewnętrznych i dbanie o techniczną optymalizację strony to więc czynniki, które składają się na sukces w SEO.
Ryzyka związane z wykorzystaniem aged domains
Czy adres domeny z historią to pułapka? Nic nie może być idealnie – mimo faktu, że kupno aktywnego adresu to szansa na spore korzyści dla nowego właściciela, tak trzeba być również świadomym potencjalnych zagrożeń, jakie czekają za rogiem. Każda domena może mieć historię, choć niekoniecznie wartościową. Niektóre z nich obciążone są negatywnymi czynnikami, które utrudniają osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Warto więc zwrócić uwagę na:
- Sankcje Google – kary nałożone przez amerykańskiego giganta wynikające z wcześniejszych działań niezgodnych z wytycznymi (spamerskie linkowanie, publikowanie dużej ilości treści niskiej jakości czy uczestnictwo w tzw. farmach linków) źle wpływają na pozycję serwisu.
- Brak tematycznej spójności – jeśli domena była wykorzystywana w zupełnie innej branży, może to negatywnie wpłynąć na skuteczność działań SEO.
- Poprzednie wykorzystanie jako PBN – domeny z historią są często wykorzystywane jako elementy prywatnych sieci blogów, które mają na celu sztuczne zwiększanie pozycji innych stron poprzez linkowanie zewnętrzne. To strategia zaliczana do technik black hat SEO i jest surowo karana przez Google.
Aby uniknąć owych pułapek, w dużej mierze wystarczy tylko dokładna analiza domeny i jej przeszłości. Pozwoli to ocenić czy jej zakup może wspierać działania SEO, czy raczej będzie źródłem problemów, które pochłoną cenny czas i zasoby.
Kiedy warto wybrać domenę z historią?
Jeśli upewniliśmy się, że domena, która wpadła nam w oko, jest wolna od wszelkiego rodzaju ryzyka, warto zastanowić się, w jakich przypadkach faktycznie owa inwestycja się opłaca. Kupno adresu z historią dobrze sprawdza się przede wszystkim w sytuacjach:
- Wejścia na rynek o wysokiej konkurencji – w niektórych, obleganych branżach nowe domeny mają trudności z przebiciem się do wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.
- Rebrandingu lub rozszerzenia działalności istniejącej firmy – witryna, która była już aktywna w tej samej branży, może posiadać wartościowe linki zwrotne i rozpoznawalność wśród użytkowników.
- Szybkiego budowania ruchu organicznego – dzięki istniejącemu profilowi linków i wcześniejszej indeksacji przez Google, taka domena ma większe szanse na szybsze osiągnięcie dobrej widoczności.
- Budowania autorytetu w niszy – jeśli adres wykorzystywany był wcześniej do publikowania wartościowych treści związanych z daną tematyką, nowy właściciel może kontynuować tę działalność, korzystając z istniejącego już autorytetu.
Starsze domeny mogą być szczególnie przydatne w branżach, które wymagają dużego autorytetu oraz wysokiej widoczności w wynikach. Są to najczęściej sektory związane z:
- E-commerce – sklepy internetowe działające w konkurencyjnych niszach mogą skorzystać z domeny z historią, aby szybciej osiągnąć wysokie pozycje w rankingu.
- Finansami i ubezpieczeniami – branża kapitałowa opiera się na zaufaniu użytkowników, które można zwiększyć dzięki wybraniu odpowiedniego, wiarygodnego adresu.
- Technologią – firmy zajmujące się dziedzinami związanymi z IT muszę zdobyć pozycję eksperta, dlatego też wybór domeny z historią pozwoli budować autorytet szybciej i nie od zera.
- Zdrowiem i wellness – podobnie jak w przypadku innych gałęzi usług, tak i tutaj, zaufanie i autorytet są niezwykle istotne, dlatego sprawdzona domena to pomoc w budowaniu wiarygodności.
Odpowiednio dobrana domena może więc przyśpieszyć rozwój marki i zapewnić lepsze wyniki z punktu widzenia SEO w krótszym czasie niż domena nowa. Zdarzają się jednak przypadki, w których odkupienie adresu zupełnie się nie opłaca. Lepszą taktyką będzie zakup nowej domeny i stworzenie placeholderu powiadamiającego użytkowników, że strona nadal jest w budowie. Do czasu zakończeniu prac, witryna może mieć już kilka miesięcy, a jak wiemy – według pracowników Google różnica między połową a całym rokiem niewiele zmienia.
Jeśli jednak wyborem pozostanie domena z historią – szczególnie ważnym aspektem będzie jej odbudowa, zarówno pod kątem struktury, jak i samej treści. Warto przeanalizować wszystkie wersje serwisu, przywrócić zawartość i dopasować nowy projekt, pod wcześniejszy obszar działalności. Należałoby do tego wszystkiego również zadbać o odpowiednie przekierowywanie oraz zachowanie istotnych adresów URL. Dobrze zaplanowana odbudowa wpływa na skuteczność działań i przyczynia się do szybszego osiągnięcia zakładanych celów.
Świadomy wybór to najlepszy wybór
Nie warto więc ulegać emocjom i kontrowersjom panującym w środowisku SEO. Przez lata narodziło się mnóstwo mitów, które jak widać, nie zawsze znajdują potwierdzenie w rzeczywistości. Mimo że Google wielokrotnie podkreślało, że wiek domeny nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym, wiele osób naciskało na inwestowanie w aged domains. Choć wszystkie lata funkcjonowania serwisu same w sobie nie wpływają bezpośrednio na ranking w wynikach wyszukiwania, tak jego historia ma pośrednie znaczenie w przypadku pozycjonowania. Podczas podejmowania decyzji o zakupie warto pamiętać jednak, że inwestycja w starszy adres to wcale nie rozwiązanie uniwersalne i gwarantujące sukces. Należałoby więc przeanalizować całą sytuację i skontaktować się ze specjalistami w celu upewnienia się co do słuszności decyzji.
FAQ
Jak sprawdzić, czy domena została ukarana przez Google?
Najprostszym sposobem jest sprawdzenie jej widoczności za pomocą narzędzi, takich jak Ahrefs czy SEMrush. Jeśli witryna nagle straciła ruch, mogła otrzymać karę. Informacje dostępne są także w Google Search Console – niestety potrzebny jest do niego dostęp, który nie zawsze posiadamy. Należy jednak pamiętać, że spadek ruchu może wynikać także z zamknięcia strony. Warto wtedy skorzystać z archiwum Wayback Machine, aby upewnić się, kiedy witryna przestała działać.
Czy można „oczyścić” domenę z negatywnej historii?
Tak, ale jest to proces długotrwały. Możliwe jest usunięcie szkodliwych linków poprzez zrzeknięcie się ich, a także stworzenie nowych treści czy poprawienie struktury witryny. Jednak w przypadku poważnych kar, odzyskanie pozycji może być trudne.
Czy warto kupić domenę tylko dla jej linków zwrotnych?
Nie zawsze. Jeśli linki pochodzą z niskiej jakości źródeł, bardziej zaszkodzą, niż pomogą.
Czy zmiana hostingu wpływa na SEO domeny?
Sama zmiana hostingu nie powinna mieć wpływu na SEO, ale jeśli nowy dostawca oferuje wolniejsze, mniej stabilne połączenie, może to oddziaływać na ogólne pozycjonowanie strony.
Czy domeny z rozszerzeniem .com mają przewagę nad innymi?
Google traktuje wszystkie rozszerzenie TLD (Top Level Domain) podobnie, choć co do zasady użytkownicy bardziej ufają końcówce .com, co może wpłynąć na współczynnik klikalności.