UX writing – czytelne i intuicyjne treści

Tworzenie inkluzywnych i przejrzystych treści to sposób na poprawę doświadczenia odwiedzających witrynę osób. UX writing coraz częściej wykorzystywany jest nie tylko na stronach internetowych i w aplikacjach, ale też wszędzie tam, gdzie odbiorcy trafiają w poszukiwaniu informacji – również poza siecią. Odpowiednie opracowanie tekstów oraz komunikatów może pomóc w ich przyswojeniu, a także wpłynąć na zwiększenie liczby konwersji w obrębie serwisu. Warto więc bliżej przyjrzeć się temu coraz popularniejszemu tematowi.

Co musisz wiedzieć o UX writingu?

Najprościej określić UX writing jako projektowanie i tworzenie treści zrozumiałych, przejrzystych i użytecznych. Istotny jest w nim zarówno styl, w jakim napisano tekst, jak i jego budowa. Najważniejsza jest przy tym prostota, która ułatwia odbiór, poruszanie się po stronie (aplikacji, dokumentacji lub instrukcji), a także zachęca do pozostania na niej. Oznacza to, że trafiając na dobrze opracowany pod kątem UX writing serwis, każda osoba będzie wiedzieć, po co odwiedziła witrynę, gdzie szukać informacji oraz jak do nich dotrzeć. Może mieć też pewność, że będą one przejrzyste i łatwe do przyswojenia.

Zastosowanie micro- i macrocopy

Na intuicyjne pisanie składają się tzw. microcopy i macrocopy. Te pierwsze to teksty krótkie – służące np. do nawigacji – drugie natomiast są bardziej rozbudowane. W obu przypadkach podczas ich tworzenia dąży się do maksymalnego uproszczenia treści i sprawienia, aby była ona bardziej przyjazna użytkownikom. Osiągnąć to można nie tylko poprzez zastosowanie odpowiedniego języka, ale także dobrze dobranych fontów, kolorystyki, podziałów i elementów graficznych. UX writing ma więc być spójny z identyfikacją wizualną marki, zgodny z jej wartościami i sposobem komunikacji – oznacza to ścisłą współpracę pomiędzy osobami tworzącymi treść a zajmującymi się pozostałymi elementami marketingowymi.

Microcopy znajduje swoje zastosowanie zwłaszcza w aplikacjach oraz niewielkich elementach, z którymi użytkownicy wchodzą w interakcję. Oznacza to, że można się z nim zetknąć na przyciskach, w formularzach kontaktowych, a także komunikatach, nagłówkach, CTA czy interfejsach. Z macrocopy osoby odwiedzające serwisy internetowe mają natomiast do czynienia w tekstach, w których znajduje się większa ilość informacji, czyli wpisach blogowych, artykułach, instrukcjach, opisach produktów i kategorii czy umowach.

Zasady tworzenia tekstów

Aby stworzyć tekst przyjazny czytającym, kluczowe jest dopasowanie się do ich potrzeb. Oznacza to, że osoby odpowiedzialne za UX writing muszą dobrze poznać grupę docelową, do której skierowane są oferty produktów lub usług w serwisie. Na tej podstawie o wiele łatwiej dobrać język wypowiedzi i styl pisania. Jeśli chodzi o same teksty, ważna jest ich zwięzłość, a także spójność w obrębie całej strony. Każdy z nich powinien natomiast ściśle skupiać się na przekazywanych informacjach.

Kluczowe jest przy tym zachowanie przejrzystości poprzez odpowiedni podział treści na krótsze sekcje poprzedzone nagłówkami. W ten sposób osoby odwiedzające stronę będą w stanie szybko znaleźć interesujące je informacje bez konieczności przedzierania się przez ścianę tekstu. Jeżeli natomiast wymagana będzie od nich interakcja z elementami na stronie, niezbędny jest jasny komunikat dotyczący tego, czego w jej wyniku się spodziewać.

Inkluzywność jest coraz ważniejsza

Należy pamiętać o tym, że treść nie powinna wykluczać żadnej grupy odbiorców. Oznacza to rezygnację ze specjalistycznych, zrozumiałych tylko dla nielicznych zwrotów czy wyrazów przejętych z języków obcych, które nie weszły do mowy potocznej. Również różnicowanie treści pod kątem płci osób mających na nią trafić lub formułowanie ich w sposób neutralny płciowo jest coraz bardziej doceniane. 

Istnieje także szereg ułatwień wprowadzanych do UX writing z myślą o osobach z niepełnosprawnościami fizycznymi i intelektualnymi. Dotyczy to m.in. kontrastu i wielkości tekstu oraz opisu elementów graficznych, które będą pomocne w przypadku oprogramowania do odczytywania zawartości dla niewidomych, a także łatwej nawigacji za pomocą klawiszy, czy transkrypcji materiałów audio i video.

Korzyści, jakie niesie za sobą UX writing

UX writing to dla osób odwiedzających strony internetowe intuicyjny przewodnik po ich zawartości. Prawidłowo wdrożony będzie w stanie zatrzymać je na dłużej w witrynie i zbudować zaangażowanie oraz wpłynąć na rozpoznawalność, a nawet zaufanie do marki. Dostrzegalny jest też jego bezpośredni wpływ na klikalność i liczbę konwersji w obrębie serwisu dzięki uproszczeniu komunikatów na każdym etapie drogi zakupowej. Może więc stanowić jedno ze skutecznych narzędzi wykorzystywanych w marketingu internetowym oraz spójnej komunikacji firmowej.

Chcesz dowiedzieć się więcej o UX writingu?