Optymalizacja strony pod urządzenia mobilne – co jest najważniejsze?

Prowadząc swój biznes w przestrzeni internetowej, musimy być świadomi ciągłego pojawiania się nowych trendów wytyczających kierunek, jakim podążać będzie marketing sieciowy. Jedną z najpoważniejszych zmian zachodzących obecnie na rynku jest trwająca od kilku lat wysoka liczba wyszukiwań w Google poprzez urządzenia mobilne, które już dawno zdominowały pod tym względem tradycyjne komputery stacjonarne i laptopy. Dla przedsiębiorców działających online oznacza to wezwanie do działania, by zwrócić uwagę na to, jak ich witryny funkcjonują w wyszukiwarce mobilnej. Strona internetowa źle zoptymalizowana pod telefony komórkowe przyczynia się do zmniejszenia ruchu i zaniża konwersję, a w efekcie powoduje utratę przychodów.

Rewolucja na Twojej stronie mobilnej – co powinieneś zrobić?

Przed rozpoczęciem optymalizacji musimy ustawić śledzenie konwersji na sprzęty mobilne i wybrać odpowiednie cele, które pozwolą monitorować przebieg zmian i odnotowywać przyszłe sukcesy. Pamiętajmy, że modyfikacja witryny pod funkcje mobilne jest czasochłonna i należy ją przeprowadzać stopniowo.

Zadbaj o odpowiednią prędkość serwisu

Konsumenci nie lubią tracić czasu. Witryna musi się ładować szybko i w krótkim czasie dostarczać odpowiednich treści. Na początek powinniśmy sprawdzić, jak prezentuje się szybkość naszej strony. W tym celu warto skorzystać z narzędzia PageSpeed Insights, które pozwala określić, czy witryna spełnia niezbędne wymogi urządzeń mobilnych. Po wykonaniu testu otrzymamy rzetelne wyniki, które zobrazują nam, czy prędkość serwisu jest dostosowana do warunków sprzętów mobile.

Nie da się ukryć, że pośpiech to element naszej codzienności, również w sferze internetowej, dlatego szybka strona mobilna powinna stanowić dla nas priorytet w poprawie wydajności. Warto przy tym pamiętać, że im mniej witryna waży, tym szybciej pracuje. Niestety w obecnych czasach waga serwisów internetowych stale rośnie, jednak równocześnie powstają kolejne narzędzia optymalizacyjne, które pozwalają na zwiększenie wydajności stron mobilnych. Warto w tym miejscu wspomnieć o dwóch z nich.

Progresywne Aplikacje Internetowe (PWA)

PWA (Progressive Web App) pozwalają na poprawę jakości funkcjonowania strony mobilnej bez względu na jakość łącza czy używany system operacyjny. Gdy użytkownik odwiedza serwis typu PWA, wszystkie dane aplikacji są automatycznie zapisywane w pamięci urządzenia. Dzięki temu ponowne wejście na stronę będzie mogło odbyć się również w trybie offline, a to oznacza, że internauci otrzymają możliwość przeglądania witryny w każdych warunkach, również bez dostępu do internetu.

Przyspieszone Strony Mobilne (AMP)

AMP (Accelerated Mobile Pages) to z kolei prosty framework typu open source, zatem nie wymaga zakupu odpowiedniego oprogramowania czy licencji. Dzięki nimu w bardzo dużym stopniu ulega poprawie jakość wyświetlania stron mobilnych oraz ich prędkość, nawet na wolniejszym łączu. Witryna wyposażona w AMP jest o wiele wydajniejsza niezależnie od jakości urządzenia, a przez to wygodniejsza dla wszystkich użytkowników.

Zlokalizuj podstrony, które wymagają poprawek

Aby witryna była w stanie utrzymać internautów jak najdłużej, musimy wykryć jej najsłabsze punkty. Chodzi tu o te podstrony, które notują najwyższe współczynniki wyjść, a więc bezpośrednio przyczyniają się do opuszczenia serwisu. Pomoże w tym Google Analytics, dzięki któremu ustalimy, na których podstronach użytkownicy kończą wizytę i wychodzą z witryny. Podczas przeprowadzania analizy bierzmy pod uwagę czas trwania każdych odwiedzin. Gdy zbierzemy wszystkie najsłabsze strony, zbadajmy je pod kątem wydajności i funkcjonalności.

Czytelna i przejrzysta treść stron mobilnych

Projektując stronę pod urządzenia mobilne, na której przedstawiamy klientowi konkretne oferty, ważny jest czytelny i zrozumiały przekaz. Musimy maksymalnie uprościć mechanikę nawigacji po stronie, aby użytkownik był w stanie stosunkowo szybko odnaleźć to, czego szuka. Przemyślmy, jak chcemy rozmieścić poszczególne elementy. Szczególne znaczenie ma szybki i łatwy dostęp do kategorii, dlatego ważny jest punkt, w którym umieścimy listę. Zadbajmy również o wygodny dostęp do kategorii najpopularniejszych, do których użytkownicy będą zaglądać najczęściej.

Warto wziąć pod uwagę kwestię implementacji karuzeli obrazów oraz jej wpływu na działanie strony. Niestety jej obecność może powodować zbyt długie oczekiwanie na załadowanie się podstrony. Z kolei komunikaty wyświetlane na sliderach mogą być z pozycji smartfona trudne do odczytania.

Zastanówmy się również nad sensem publikowania długich bloków tekstu. Pamiętajmy, że, w przypadku stron mobilnych, internauci nie czytają wpisów w całości, a jedynie wertują poszczególne fragmenty w poszukiwaniu treści dla siebie. Zamiast stosowania akapitów z rozbudowanymi zdaniami, warto postawić na czytelne wypunktowania, ikonki oraz obrazy 3D i fotografie, które sprawniej przeprowadzą klienta przez ofertę.

Zaangażuj testera do badań

Aby przekonać się, które błędy występujące w naszej witrynie są najpoważniejsze i w pełni zrozumieć ich wpływ na ogólne działanie serwisu, powinniśmy oprzeć się na opinii osoby trzeciej, która z niego korzysta. Zaprośmy do badań doświadczonego testera, który zweryfikuje wszystkie dostępne funkcje. Najlepiej, aby w trakcie testów osoba ta nagrywała swój ekran i na bieżąco komentowała odczucia. Chodzi o to, by zachowywała się, jak zwykły użytkownik, który chce zapoznać się z ofertą lub zakupić konkretny produkt czy usługę. Przeanalizujmy dokładnie zarejestrowany materiał i wyciągnijmy wnioski do dalszych działań.

Nie da się ukryć, że mobilna przestrzeń internetowa to przyszłość, a biorąc pod uwagę zmiany algorytmu indeksującego każdy przedsiębiorca będzie zmuszony do dostosowania swojego serwisu do wymagań urządzeń mobilnych. Jeśli zależy nam na utrzymaniu konwersji i jej dalszym wzroście, już teraz powinniśmy podjąć stosowne kroki, które usprawnią funkcjonowanie strony na urządzeniach mobilnych.

Chcesz być na bieżąco z nowinkami z branży?