06 października 2023

Konfiguracja Google Search Console — przewodnik po narzędziu

Konfiguracja Google Search Console — przewodnik po narzędziu

Google Search Console, wcześniej znane jako Google Webmaster Tools, to narzędzie oferowane przez Google, które umożliwia administratorom witryn internetowych monitorowanie widoczności swojej strony w wynikach wyszukiwania oraz łatwe diagnozowanie występujących na niej błędów. Jest dedykowane przede wszystkim specjalistom SEO, jednak jego funkcje z pewnością przydadzą się również marketingowcom czy właścicielom blogów i portali. Aby efektywnie się nim posługiwać, najlepiej zacząć od poznania jego możliwości oraz sposobów wykorzystania. W tym celu stworzyliśmy poradnik, w którym krok po kroku opisujemy, jak zacząć pracę z Google Search Console.

Czym jest Google Search Console?

Google Search Console (w skrócie GSC) to darmowe narzędzie, które pozwala właścicielom witryn zrozumieć, jak Google indeksuje strony internetowe i jakie zmiany powinni wprowadzić, aby poprawić widoczność w wynikach wyszukiwania. Stanowi nieocenioną pomoc dla osób prowadzących biznes w Internecie, które pomaga zrozumieć, jak Google widzi ich stronę i co można zrobić, aby trafić do szerszego grona odbiorców. W panelu prezentowane są m.in. dane dotyczące wyświetleń strony, średniego czasu spędzonego na niej przez użytkownika czy słowa kluczowe generujące największy ruch, które można wykorzystać przy optymalizacji technicznej i tworzeniu treści. Dlatego warto zarejestrować swoją witrynę w GSC i regularnie korzystać z tych przydatnych, stale aktualizowanych informacji.

Jakie możliwości daje użytkownikowi Google Search Console?

  • Informacje o indeksowaniu: Google Search Console dostarcza informacje na temat sposobu, w jaki Google indeksuje Twoją witrynę. Możesz zobaczyć, ile stron jest zaindeksowanych, jakie są problemy z indeksowaniem i jakie słowa kluczowe są związane z Twoją stroną;
  • Zgłaszanie mapy witryny: Możesz przesłać mapę witryny (sitemap) do Google, co ułatwi robotom Google indeksowanie wszystkich stron w obrębie witryny;
  • Analiza ruchu organicznego: Google Search Console dostarcza dane na temat ruchu organicznego na Twojej stronie, w tym liczby kliknięć, wyświetleń i wskaźnika klikalności (CTR) dla poszczególnych fraz kluczowych oraz wskazuje, jakie zapytania spowodowały wyświetlanie się witryny w wynikach wyszukiwania, jakich urządzeń używają osoby odwiedzające Twoją witrynę czy to, ile osób odwiedza Twoją witrynę z bezpłatnych wyników wyszukiwania;
  • Wskaźniki wydajności strony: Możesz dowiedzieć się, które strony na Twojej witrynie są najczęściej wyświetlane w wynikach wyszukiwania i które generują najwięcej kliknięć, a także sprawdzić średni CTR czy średnią pozycję strony;
  • Raporty o błędach: Google Search Console informuje poprzez alerty o wszelkich błędach, które mogą wpływać na indeksowanie Twojej witryny, takie jak błędy 404 czy problemy z dostępnością, spamem lub inne nieprawidłowości;
  • Możliwość sprawdzenia linkowania: Możesz sprawdzić, które strony w obrębie witryny są najczęściej linkowane;
  • Możliwość zgłoszenia strony do indeksacji: Warto przyspieszyć proces pojawienia się nowej strony w wyszukiwarce poprzez zgłoszenie jej do indeksacji w Google Search Console;
  • Możliwość usuwania podstrony z wyników wyszukiwania: Umożliwia tymczasowe blokowanie pojawiania się wybranych podstron w wynikach wyszukiwania Google, np. z powodu nieaktualnych treści.

Google Search Console – jak wygląda proces rejestracji?

Rejestracja w Google Search Console jest stosunkowo prosta. Pierwszym krokiem jest zalogowanie się na konto Google lub utworzenie nowego profilu. Wówczas należy dodać swoją witrynę, nazywaną usługą, do GSC i potwierdzić prawa do jej użytkowania. Dostępne w panelu dane może przeglądać właściciel lub osoba, która uzyskała odpowiednie uprawnienia. Korzystanie z narzędzia jest w pełni darmowe.

Konfiguracja Google Search Console

  1. Przejdź do Google Search Console: https://search.google.com/search-console.
  2. Kliknij przycisk „Dodaj witrynę” i podaj URL swojej witryny.

    Którą opcję wybrać? Oto wskazówka:

    • Domena – zapewni pełen zakres informacji dzięki temu, że obejmuje wszystkie adresy URL w obrębie subdomen i wersji, np.
      • https://www.twojawitryna.com
      • https://twojawitryna.com
      • htttp://twojawitryna.com
      • https://m.twojawitryna.com
    • Prefiks adresu URL – analizuje podstrony, które dotyczą wybranej wersji domeny, np. tylko te z prefiksem https://.
  3. Zweryfikuj własność domeny

    W tym kroku konieczne jest, aby potwierdzić, że jesteś właścicielem lub uprawnionym użytkownikiem witryny. Google poprosi Cię o zweryfikowanie jej na różne sposoby. To może obejmować dodanie unikalnego kodu HTML lub pliku weryfikacyjnego na serwer, weryfikację poprzez Google Analytics lub Google Tag Manager lub dodanie rekordu DNS. Pracę z GSC można rozpocząć po zebraniu pierwszych danych na temat witryny, żeby móc wykorzystać w pełni jego potencjał.

  4. Udostępnianie danych z GSC innym osobom

    Często zdarza się, że informacje z Google Search Console są potrzebne różnym pracownikom w obrębie firmy lub agencji SEO zajmującej się daną witryną. Jako właściciel witryny masz możliwość udzielenia dostępu do panelu innym użytkownikom poprzez Google, a dokładniej pocztę Gmail. W tym celu należy podać adres e-mail wybranej osoby, wchodząc w zakładkę “Ustawienia”, a następnie przejść do “Użytkownicy i uprawnienia”. Można udzielić innym dostępu na dwa sposoby:

    • pełny dostęp – użytkownicy o takim statusie mają możliwość ingerencji w ustawienia witryny i udzielania dostępu kolejnym osobom
    • ograniczony dostęp – ta opcja pozwala innym użytkownikom jedynie na przeglądanie raportów

Przewodnik po Google Search Console

Po otworzeniu narzędzia Google Search Console ukazuje się panel, w którym główne menu umieszczone jest po lewej stronie, a w centralnej części znajdują się wyniki wybranych zakładek.

Sekcja Przegląd

Ekranem “startowym”, który widzi użytkownik jako pierwszy jest sekcja “Przegląd”. Zawiera posumowanie dotyczące danej witryny, czyli łączną liczbę kliknięć związanych z wyszukiwaniem w Internecie, informacje dotyczące indeksowania, jakości strony oraz możliwych ulepszeń. Z wykresów można przejść również do pełnych raportów, które zawierają więcej szczegółów przydanych przy optymalizacji SEO.

Sekcja Skuteczność

Skuteczność to jedna z najważniejszych zakładek w GSC, która pozwala na sprawdzenie łącznej liczby kliknięć i wyświetleń, średniego CTR czy średniej pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Przydatną funkcjonalnością jest możliwość użycia filtrów, dzięki którym zawęża się wyniki pod kątem typu wyszukiwania, daty, kraju czy urządzenia.

Dodatkowo można wyodrębnić konkretną frazę lub link (kategorii, artykułu na blogu czy produktu), aby sprawdzić statystyki dotyczące widoczności tylko dla wybranego elementu. Istnieje też opcja porównania wyników serwisu, np. z analogicznych miesięcy w danym roku i rok wcześniej. Równie przydatną funkcją, dostępną w prawym górnym rogu, jest możliwość eksportowania danych do pliku.

Sekcja Sprawdzenie adresu URL

Ta opcja pozwala weryfikować problemy dotyczące indeksacji konkretnego adresu URL. Możemy dowiedzieć się m.in. czy znajduje się on w Google lub dlaczego nie widnieje w wynikach wyszukiwania i jakie błędy są z tym związane. Oprócz tego w przypadku, gdy jakaś podstrona jest niezaindeksowana, możemy to zgłosić, aby przyspieszyć ten proces. Istnieje jednak dzienny limit takich zgłoszeń nałożony przez Google, który nie jest jasno określony.

Zakładka Indeksowanie

W zakładce znajdują się trzy osobne sekcje, które dotyczą stanu witryny i zakresu jej zaindeksowania.

  • Sekcja strony – przedstawia informacje na temat liczby zindeksowanych i niezindeksowanych stron w obrębie witryny oraz powody, dla których nie mogą one wyświetlać się w Google. W ten sposób można łatwiej zweryfikować i wyeliminować te błędy. Do przykładowych przyczyn można zaliczyć: strona zablokowana przez plik robots.txt, pozorny błąd 404, strona zeskanowana, ale jeszcze niezindeksowana.
  • Sekcja Mapy witryny – w tej sekcji panelu możemy dodać mapę witryny, która ułatwi robotom Google odnalezienie wszystkich podstron serwisu, a tym samym przyspieszy proces indeksacji.
  • Sekcja Usunięcia – narzędzie do usuwania umożliwia tymczasowe zablokowanie wybranych stron na okres ok. 6 miesięcy, aby nie widniały w wynikach wyszukiwania Google oraz pamięci podręcznej. Pozwala również śledzić historię próśb o usunięcie treści czy sprawdzić wszystkie adresy URL w witrynie, które zostały zgłoszone w Google SafeSearch jako zawierające treści dla dorosłych. Ponadto wyświetla prośby wysłane przez innych użytkowników dotyczące usunięcia nieaktualnych informacji.

Zakładka Eksperymenty i personalizacja

To stosunkowo nowa zakładka, w której znajdują się trzy sekcje związane z jakością strony oraz zawierające dane wpływające w dużym stopniu na User Experience.

  • Sekcja Jakość strony – w poradniku od Google możemy dowiedzieć się, że “jakość strony to zestaw sygnałów, które określają wrażenia użytkowników korzystających z danej strony internetowej”. Nie od dziś wiadomo, że wyróżniane przez wyszukiwarkę są te strony, które wieloaspektowo dbają o wysoką jakość pod kątem technicznym, merytorycznym i użytkowym. Pod uwagę brane są takie czynniki, jak bezpieczeństwo, szybkość działania, estetyczny i przejrzysty design strony czy intuicyjna obsługa;
  • Sekcja Podstawowe wskaźniki internetowe (Core Web Vitals) – Aby usystematyzować wymagania dotyczące jakości stron, Google stworzył tzw. Core Web Vitals, czyli Podstawowe wskaźniki internetowe będące wytycznymi dotyczącymi czasu wczytywania, interaktywności oraz stabilności wizualnej witryny. Są istotne dla wyszukiwarek oraz twórców witryn internetowych, ponieważ wpływają na doświadczenia użytkownika. Oto ich krótka charakterystyka:
    1. LCP – Największe wyrenderowanie treści: to wskaźnik, który mierzy czas, jaki upływa od momentu rozpoczęcia ładowania strony internetowej do chwili, gdy największy element treści na stronie (na ogół jest to obraz, wideo lub blok tekstu) zostaje w pełni załadowany i jest gotowy do wyświetlenia. Dobry wynik LCP (do 2,5 s) oznacza, że główne treści strony są szybko dostępne dla użytkownika;
    2. FID – Opóźnienie przy pierwszym działaniu: określa jakość interaktywności witryny. Przyjmuje się, że dobrze korzysta się ze strony, której FID jest krótszy niż 100 milisekund. Od marca 2024 roku Google planuje jednak wprowadzić zmianę, w której FID zostanie zastąpiony INP, czyli interakcją do kolejnego wyrenderowania.
    3. CLS – Skumulowane przesunięcie układu: ocenia stabilność wizualną. Mierzy, jak często elementy na stronie przesuwają się lub zmieniają swoje położenie podczas ładowania. Wartość CLS powinna być niska (poniżej 0,1), co oznacza, że strona nie powoduje nieoczekiwanych zmian układu, które mogą wywoływać frustrację u użytkowników.
    Wszystkie te wskaźniki są istotne dla optymalizacji strony internetowej pod kątem wydajności i użytkowości. Dążenie do poprawy tych parametrów może pomóc zwiększyć zadowolenie użytkowników, obniżyć współczynniki odrzuceń i poprawić pozycje strony w wynikach wyszukiwania. Google i inne wyszukiwarki biorą pod uwagę Core Web Vitals podczas oceny jakości stron internetowych i ich miejsca w wynikach wyszukiwania. Dlatego właśnie ważne jest, aby twórcy stron internetowych śledzili i dostosowywali swoje witryny do tych wskaźników.
  • Sekcja Obsługa na urządzeniach mobilnych – w dzisiejszych czasach bardzo istotnym raportem jest Obsługa na urządzeniach mobilnych. Coraz więcej osób woli korzystać ze smartfonów w celu przeglądania Internetu, a urządzenia mobilne stały się istotniejsze dla SEO niż komputery, czemu dowodzi np. wzrost znaczenia algorytmu mobile-first indexing. Z uwagi na fakt, że dostosowanie układu graficznego strony do ekranu w telefonie może być trudniejsze, Google postanowiło przyjść z pomocą i stworzyć tę sekcję, w której wskazuje błędy, jakie pojawiają się podczas wyświetlania witryny na urządzeniu mobilnym. Do najczęstszych z nich należą tekst niemieszczący się na stronie, zastosowanie skryptów niedostępnych na smartfonach, zbyt mała czcionka lub elementy umieszczone za blisko siebie.

Zakładka Ulepszenia

W tym raporcie skupiono się na featured snippets, czyli specjalnych polach pojawiających się w wynikach wyszukiwania na tzw. pozycji 0. To sformułowanie tłumaczy się jako “fragmenty z odpowiedzią”. Są one wyświetlane w różnej formie – grafiki, oceny, cen produktu czy breadcrumbs. Zapewniają firmie lepszą widoczność w wyszukiwarce i budują wizerunek eksperta w danej dziedzinie. Google nie zdradza jednoznacznie, w jaki sposób można się w nich znaleźć, pewne jest jednak to, że wybiera do nich treści ze strony odpowiadające na pytanie użytkownika merytorycznie, poprawnie i krótko – do 300 znaków.

Google Search Console przedstawia raporty związane z takimi rodzajami wyników z elementami rozszerzonymi, jak fragmenty opinii, wiadomości, książki, karuzela, wydarzenia, instrukcje czy przepisy. Jeśli na stronie nie zostały wdrożone lub są błędnie zaimplementowane dane schema, to zostanie to tutaj wyszczególnione.

Zakładka Bezpieczeństwo i ręczne działania

W tej zakładce właściciel witryny może sprawdzić, kiedy i jakie działania ręczne zostały przeprowadzone na stronie dzięki dostępowi do ich historii. Są to akcje podjęte przez weryfikatora z Google w momencie, gdy uzna, że strona nie spełnia wymogów dotyczących jakości lub treści. Administratorzy witryny mogą wówczas podjąć odpowiednie kroki w celu naprawy problemów i poprawy pozycji witryny w wynikach wyszukiwania.

Zakładka Starsze narzędzia i raporty

Kliknięcie w tę zakładkę przenosi do strony Web Tools, gdzie znajdują się takie elementy, jak Raport na temat widoczności reklam, Elementy wprowadzające w błąd czy Powiadomienia wprowadzające w błąd. Na przestrzeni miesięcy składniki tej sekcji są stopniowo usuwane, przez co można przypuszczać, że w najbliższej przyszłości zostanie ona zamknięta.

Sekcja Linki

Sekcja Linki w narzędziu Google Search Console dostarcza informacji na temat odnośników prowadzących do Twojej strony internetowej. Te dane są istotne, ponieważ linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne ma duży wpływ na pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania Google. Kluczowe elementy w tym obszarze to:

  • linki zewnętrzne – znajdziesz informacje na temat linków, które prowadzą do Twojej witryny z innych stron internetowych;
  • linki wewnętrzne – pokazuje, jakie odnośniki znajdują się w obrębie Twojej witryny. Są istotne, ponieważ pomagają w zrozumieniu struktury witryny i nawigacji dla użytkowników oraz robotów wyszukiwarek;

Są one podzielone na kategorie: najczęściej linkowane strony, witryny z największą liczbą linków przychodzących i teksty z największą liczbą linków przychodzących.

Sekcja Ustawienia

W tej sekcji Google Search Console umożliwia dostosowanie i zarządzanie różnymi ustawieniami związanymi z Twoją witryną internetową i dostępem do narzędzia. Dzięki tym opcjom możesz lepiej kontrolować sposób, w jaki Google indeksuje i wyświetla Twoją witrynę w wynikach wyszukiwania, a także zarządzać dostępem użytkowników do narzędzia Search Console. Można tu również powiązać je z innymi usługami, zgłosić zmianę adresu URL witryny lub dokonać zbiorczego eksportu danych do BigQuery. Istotnym punktem tej sekcji są również statystyki indeksowania, które przedstawiają dane na temat skanowania strony, m.in. łącznej liczby żądań robota indeksującego. Można sprawdzić zachowania robota Google na naszej stronie i upewnić się, że crawl budget jest odpowiednio realizowany.

Podsumowanie

Google Search Console to niezwykle wartościowe narzędzie dla każdego właściciela witryny internetowej, webmastera i specjalisty SEO. Przede wszystkim umożliwia śledzenie widoczności swojej strony w wynikach wyszukiwania Google, co jest kluczowe dla skutecznej strategii SEO. Za pomocą narzędzi dostępnych w Search Console można monitorować indeksowanie podstron w obrębie witryny, identyfikować błędy, które mogą wpływać na ranking w wyszukiwarkach oraz optymalizować wyświetlane fragmenty (snippety), co może zwiększyć klikalność. Ponadto Google Search Console dostarcza cennych informacji o wyświetleniach, kliknięciach, pozycjach czy frazach w wynikach wyszukiwania, co pomaga w podejmowaniu decyzji dotyczących dalszej optymalizacji witryny. To niezbędne narzędzie dla każdego, kto chce zrozumieć, jak jego strona funkcjonuje w świecie wyszukiwarek internetowych i jak ją poprawić, aby zwiększyć ruch organiczny i przyciągnąć więcej użytkowników. Mamy nadzieję, że ten przewodnik ułatwi efektywne korzystanie z GSC.

Oceń ten artykuł

Średnia ocen użytkowników 5 / 5. Ilość głosów użytkowników 1

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Darmowa wycena:

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.
    Polityka Prywatności