Klastry tematyczne w pozycjonowaniu

Każdy, kto prowadzi w dzisiejszych czasach stronę internetową, wie, jak trudno jest obmyślać ciekawe i konkurencyjne treści. Witryna musi być zarówno trafna dla określonych słów kluczowych, jak i ciekawsza oraz lepiej zoptymalizowana niż ta konkurencji. Sposobem na zaprojektowanie unikalnej strategii tworzenia treści mogą być klastry tematyczne (topic clusters).

Google nie skupia się już jak dawniej jedynie na słowach kluczowych w treściach przy ustalaniu rankingów – szuka synonimów, podtematów i bezpośrednich odpowiedzi na często zadawane przez użytkowników pytania. W rezultacie klastry tematyczne stają się coraz większą częścią strategii treści wielu specjalistów SEO. Pokazują one Google, że dana witryna zawiera ekspercką wiedzę branżową i wiele przydatnych, szczegółowych treści dotyczących kluczowych tematów z danej dziedziny.

Chociaż budowanie klastrów tematycznych niewątpliwie wymaga czasu i sporo wysiłku, może pomóc uzyskać autorytet w oczach użytkowników, zwiększając tym samym ruch organiczny w dłuższej perspektywie.

Czym są klastry tematyczne? 

Klaster tematów (lub klaster treści) to grupa zasobów treści w witrynie internetowej, które są skoncentrowane wokół jednego, głównego zagadnienia. Jako jednostka, klaster tematyczny działa, aby odpowiedzieć na wszystkie pytania użytkowników dotyczące określonego obszaru tematycznego w danej niszy branżowej.

klastry tematyczneKażdy klaster tematyczny jest zbudowany wokół strony filarowej, która koncentruje się na szerszych obszarach tematycznych i zwykle jest kierowana na ogólne branżowe słowa kluczowe o większej liczbie wyszukiwań. Ich zawartość obejmuje podtematy lub często zadawane pytania i zwykle jest ukierunkowana na mniej popularne (i mniej konkurencyjne) słowa kluczowe, które mają związek semantyczny z głównym tematem. 

Klaster treści powinien zaczynać się od solidnej strony filarowej, a następnie zawierać łącza do wszystkich powiązanych podstron. W centrum strategii klastra treści znajduje się właśnie linkowanie wewnętrzne. Dokładniej, ten podział wygląda następująco:

  • Filar – czyli strona pełniąca funkcję centrum tematycznego z wieloma linkami.

  • Klaster tematów – strona z bardziej szczegółowymi i specjalistycznymi treściami, która odpowiada na konkretne pytanie i prowadzi z powrotem do głównej strony filaru.

Jak stworzyć klastry tematyczne? 

Budowanie topic clusters działa praktycznie na tej samej zasadzie, co tworzenie standardowego contentu. Najprostszym sposobem uzyskania pomysłów na klaster tematów jest przejście do paska wyszukiwania Google i przejrzenie autouzupełniania, czyli haseł powiązanych z frazą główną – tego, czego jeszcze szukają ludzie w odniesieniu do treści w filarze.

Można też użyć dedykowanych narzędzi, które proponują słowa i frazy kluczowe. Niektóre z nich są bezpłatne, np. AnswerThePublic czy neilpatel.com. Ułatwiają znajdowanie powiązanych zapytań oraz określenie potrzeb użytkowników. 

Zalety korzystania ze strategii klastrów tematycznych

Podążanie za modelem klastra tematycznego podczas rozbudowy treści na witrynie ma wiele korzyści, m.in.

  • Bardziej zorganizowana treść – stronę filarową można porównać do pnia drzewa, czyli głównego zagadnienia, od którego odchodzą poboczne gałęzie, czyli bardziej specjalistyczne i szczegółowe teksty odnoszące się do konkretnego zagadnienia. To forma organizacji treści wygodna zarówna dla twórców, jak i czytelników. 

  • Lepsze SEO – łączenie stron klastrów tematów ze stronami filarowymi poprzez linki wewnętrzne ostatecznie poprawi SEO, dając witrynie autorytet w określonym temacie.

  • Zwiększona skuteczność tworzenia treści – po wykonaniu większości pracy przy przygotowaniu strony filarowej, strony z klastrami tematów są znacznie prostsze do utworzenia i łatwiej znajduje się tematy, o których można napisać. 

  • Zróżnicowanie treści zorientowane na słowa kluczowe z długim ogonem – klastry tematyczne mogą ułatwić pozycjonowanie pod kątem mniej konkurencyjnych słów kluczowych, co pomoże w skuteczniejszym generowaniu ruchu i konwersji. 

Klastry tematyczne to ambitna strategia treści. Najlepiej budować ją tak długo, jak długo istnieje witryna i dopóki nie skończy się odpowiadać na każde pytanie, jakie użytkownicy mogą mieć na temat produktów, usług lub branży. Jeśli zostaną prawidłowo zaplanowane i napisane, będą przynosić widoczne rezultaty i staną się najpotężniejszą bronią SEO.

W dłuższej perspektywie Google nie tylko będzie postrzegać określone fragmenty treści jako wartościowe dla słów kluczowych, ale także całą witrynę jako ekspercki serwis branżowy.

Szukasz nowinek lub porad z branży?