Intencje użytkowników, a wyświetlane wyniki wyszukiwania

Reklamy odgrywają kluczową rolę w marketingu, to głównie od częstotliwości ich wyświetlania i dopasowania do użytkowników zależy między innymi popularność sklepu, a zarazem dochód ze sprzedaży towarów. Nic dziwnego zatem, że Google dąży do jak najlepszego dostosowania ich pod wyszukiwane przez potencjalnego klienta hasła w przeglądarce. Nie tylko sklepy internetowe czerpią korzyść z popularności – serwisom informacyjnym również na tym zależy, budują dzięki temu swoją rozpoznawalność oraz docierają do możliwie największej grupy odbiorców.

Czym są intencje użytkowników?

Pojęciem „intencje użytkowników” opisuje się to, czego akurat dana osoba poszukuje – chodzi o potencjalnie interesującą dla niej zawartość stron internetowych. Wyróżnić możemy przy tym trzy kategorie intencji:

  • Informacyjne – występują wtedy, gdy użytkownik szuka samych informacji na dany temat, jednak nie zamierza poczynić żadnych ruchów w kierunku zakupu czegoś. Często zapytania formułowane są w postaci pytań i zaczynają się od: „dlaczego”, „jak”, „kiedy”. Takich wyszukiwań jest zdecydowanie najwięcej i choć nie pomagają w bezpośredniej sprzedaży umożliwiają zwiększenie ruchu w serwisie.

  • Transakcyjne – są zdecydowanie najkorzystniejsze z punktu widzenia właściciela strony, ponieważ oznaczają chęć zakupu bądź skorzystania z usługi. Użytkownicy o intencjach transakcyjnych wiedzą czego szukają – charakterystyczne dla tego typu zapytań są frazy ściśle związane z produktem.

  • Nawigacyjne – określa się nimi zapytania, za pomocą których użytkownik chce znaleźć konkretną stronę, markę, osobę lub miejsce. Dana osoba wie czego szuka, a zapytania są sprecyzowane.

  • Wynikają one z tego, że każdy, kto używa wyszukiwarki, formułuje zapytanie w konkretnym, ustalonym celu. Wyświetlone propozycje muszą więc spełniać wymagania Google, w przeciwnym razie wpisane zapytanie staje się nieużyteczne. Właśnie dlatego ważne jest odpowiednie dopasowanie reklam pod słowa kluczowe, umożliwi to dotarcie do większej liczby klientów i zoptymalizowanie budżetu przeznaczonego na promowanie witryny.

    Jak dopasować reklamy do intencji użytkowników?

    dane strukturalneZrozumienie intencji użytkowników pomoże właścicielom witryn w zoptymalizowaniu strony pod potencjonalnych klientów – zwiększając w ten sposób ruch w obrębie domeny i liczbę dokonanych konwersji. Jak w takim razie dostosować reklamy do konkretnej platformy? W pierwszej kolejności należy zweryfikować pytania, słowa kluczowe, po wpisaniu których reklama pojawi się w przeglądarce użytkownika, można wykonać to w panelu Google Search Console. Po analizie należy zaktualizować frazy tak, aby w jak najwyższym stopniu odpowiadały intencjom użytkowników – każde słowo kluczowe musi zawierać to, czego akurat poszukują. Na przykład jeśli ktoś wpisuje w wyszukiwarkę hasło ”Bezzbożowa karma dla psa” powinna pojawić się mu reklama takich właśnie karm lub sklepów zoologicznych, które zapewnią wybór konkretnych produktów.

    Jak słowa kluczowe wpływają na odpowiednie dopasowanie reklam?

    To głównie od słów kluczowych zależy to, dla jakich wyszukiwań w przeglądarce pojawi się reklama danej strony. Od pewnego czasu system Google stara się to dopracować i obecnie dodanie samego słowa kluczowego nie wystarczy, na przykład dla hasła „mata” szukanemu w kontekście akcesoriów do jogi, zainteresowanemu może pojawić się reklama maty dla psa – nie będzie to dla niego przydatne, zignoruje reklamę, przez co popularność platformy się nie zwiększy. Obecnie słowa kluczowe w dużej mierze zależą od intencji użytkownika, dlatego konieczne jest doprecyzowanie typu dopasowania w panelu kampanii. Z poziomu konta możemy wybrać cztery opcje:

    • Dopasowanie przybliżone – nie jest ono zbyt dokładne i precyzyjne, w takim wypadku reklama będzie pojawiała się nawet wtedy, gdy zainteresowany użyje synonimu słowa, które ustalone jest jako kluczowe.

    • Dopasowanie do wyrażenia – reklama będzie wyświetlać się już bardziej precyzyjnie, pojawi się wtedy, gdy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę określoną frazę lub jej odmianę, a także, gdy doda do niej jakieś zdanie przed lub po.

    • Dopasowanie ścisłe – reklama wyświetla się tylko wtedy, gdy użytkownik wyszuka konkretną, niezmienioną frazę. Ten typ daje możliwość największej kontroli nad tym komu wyświetla się reklama, ale jednocześnie nieco zawęża liczbę odbiorców.

    • Dopasowania wykluczające – inaczej określane jako słowa wykluczające, czyli frazy, na które reklama nie powinna się wyświetlać.

    Szukasz nowinek lub porad z branży?