Historia domeny a pozycjonowanie

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO) to proces obejmujący wiele aspektów. Uważa się, że Google bierze pod uwagę około 200 czynników mających wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Jednym z nich jest wiek domeny. Wielu właścicieli biznesu e-commerce zastanawia się, czy lepiej kupić adres strony internetowej, który istnieje od kilkunastu lat, czy wybrać całkiem nowy URL dla swojej witryny. Okazuje się, że starsza witryna może przynieść właścicielom korzyści dla organicznych wyników SEO, jednak pod pewnymi warunkami. 

Od kiedy wiek domeny ma znaczenie dla SEO?

historia domenyW 1995 roku Google złożyła wniosek patentowy, który ostatecznie został przyznany w 2008 roku i nosił nazwę „Pobieranie informacji na podstawie danych historycznych”. W tym patencie omówiono sposób oceniania dokumentu na podstawie daty jego powstania. Faktem jest, że wiek domeny jest czynnikiem często błędnie interpretowanym i przecenianym. Data jej rejestracji sama w sobie nie będzie przemawiać za wiarygodnością ani jakością strony internetowej, ponieważ:

  • domenę można zarejestrować i pozostawić nieużywaną przez dłuższy czas,

  • nowe domeny mogą być używane dla firm o ustalonej pozycji.

  • nazwy domen mogą być używane do wielu nielegalnych celów przez kilka lat, a następnie sprzedawane innej osobie, która je prawidłowo używa, bez zmiany daty rejestracji.

Google udostępnia webmasterom wskazówki, które jasno definiują zachowania spamerskie. Algorytm może wykrywać spam i automatycznie degradować lub całkowicie usuwać witrynę z wyników wyszukiwania. W 2018 r. wysłał około 4 milionów alertów do stron internetowych naruszających wspomniane wytyczne. Właściciele witryn, którzy korzystają ze starych domen, mogą stwierdzić, że nawet jeśli publikują odpowiednie treści i stosują prawidłowe strategie SEO, nadal nie zajmują wysokich pozycji w Google ani w żadnej wyszukiwarce. Może to być spowodowane tym, że ich nazwa domeny została umieszczona na czarnej liście.

Czym jest autorytet domeny? 

Domain Authority, czyli autorytet domeny to sposób rankingu stron, który wyraża się w skali od 1 do 100. Pojęcie zostało opracowane przez firmę MOZ, która oferuje narzędzie pozwalające na bezpłatne sprawdzenie autorytetu swojej witryny. Twórcy zaznaczają, że nie istnieje „idealny DA”, bo narzędzie służy do porównywania domen – można więc tylko określić, która ma „lepszy autorytet”. Wynik daje wgląd w przypuszczalną pozycję dla słów kluczowych, odzwierciedla jakość SEO na stronie i pozwala przewidzieć, jak dobrze będzie się ona pozycjonować. Istnieje kilka czynników uwzględnianych w określaniu wyniku autorytetu domeny, należą do nich:

  • jakość i łączna liczba domen oraz linków kierujących na stronę internetową,

  • jakość link buildingu wewnętrznego, 

  • ruch na stronie internetowej,

  • doświadczenie użytkownika (UX).

Sprawdzanie historii domeny

Oprócz sprawdzania historii własności nazwy domeny warto również zweryfikować zawartość witryny wcześniej na niej hostowanej. Sposobem na to jest archiwum internetowe będące bogatym źródłem informacji o wspomnianych treściach. Szczegóły historii zapewniają właścicielom witryn wgląd w to, w jaki sposób dana domena była wcześniej używana. Przy określaniu jej historii ważne są takie czynniki, jak jej wiek, ilość i jakość prowadzących do niej linków oraz ewentualne kary – bany lub filtry. Chociaż zakup i wynikający z tego dobry ranking w Google zaraz po jej uruchomieniu jest bardzo kuszący, może być lepiej dla SEO i ogólnej reputacji, aby zacząć od zera – kupić nową, przemyślaną nazwę domeny, publikować odpowiednie treści za pomocą strategicznych słów kluczowych, używać metadanych oraz dbać o link building. 

Dlaczego historia domeny jest ważna dla SEO?

Zakup używanej domeny to najczęściej wybór osób, które liczą na związaną z tym lepszą pozycję w wyszukiwarce i ułatwioną optymalizację SEO. Google podkreśla jednak, że jej wiek nie jest istotnym czynnikiem rankingowym. Stosowanie wcześniej wykorzystywanego w sieci adresu strony internetowej może być wygodnym i korzystnym rozwiązaniem, jednak najważniejsze jest zapoznanie się z historią tej domeny – na przykład: kto był wcześniejszym właścicielem, jaki miała charakter, jaka była poprzednia nazwa i do jakiego rodzaju działań była stosowana. Ważne jest też, aby sprawdzić, czy nie prowadzono na niej żadnych nielegalnych praktyk, które skutkowałyby naruszeniem wytycznych Google i nałożeniem kar. Spadki pozycji lub bany z przeszłości sprawią, że będzie trudne lub niemożliwe zwiększenie widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania dla nowej strony. Dla Google domena służy jako dowód tożsamości, który pozwala określić jej wartość i rolę. Właściwy wybór – nowej lub z dobrą historią – jest istotny dla ogólnego rankingu SEO.

Szukasz nowinek lub porad z branży?