24 kwietnia 2024

Jak zacząć pisać bloga firmowego?

Jak zacząć pisać bloga firmowego?

Rzetelnie prowadzony blog firmowy z angażującymi treściami może przynieść wiele korzyści. Potencjalny dostęp do jego zawartości za pośrednictwem strony internetowej ma każdy użytkownik sieci. Wydawać się może że prowadzenie bloga jest czymś łatwym. Praktyka pokazuje jednak coś zupełnie innego. Aby był on naprawdę dobry i spełniał swoją funkcję, prowadząca go osoba musi wziąć pod uwagę bardzo wiele czynników. Konieczne są tu wiedza, umiejętności i stałe analizowanie bieżących trendów. Skuteczny blog wymaga dzisiaj bowiem nie tylko tworzenia treści, ale również działań SEO, czyli uwzględniających pozycjonowanie w wyszukiwarce internetowej.

Czym jest blog?

W największym uproszczeniu blogiem nazwiemy rodzaj strony internetowej, na której przeważa tekst. Często wzbogacony on bywa jednak obrazem czy materiałem wideo. Poszczególne wpisy są odrębne i zamieszczane w porządku chronologicznym. To osobny sposób komunikacji z internautami. Swoją nazwę blogi zawdzięczają skróceniu angielskiego określenia „web log” oznaczającego dziennik sieciowy. Początek tej formy to lata 90. XX wieku. Wtedy nastąpił bowiem skok technologiczny, który pozwolił na publikację treści w Internecie także osobom, które nie były ekspertami od obsługi komputerów. Blogi stały się popularne. Od tego czasu stopniowo zmieniała się ich forma, funkcje i wygląd. Dawniej blogi były kojarzone przede wszystkim jako osobiste dzienniki dostępne dla innych internautów. Obecnie częściej zawierają treści poradnikowe i specjalistyczne. Poza sferą, w której bloger indywidualnie prowadzi własnego bloga, nierzadko w sferach zarobkowych, nastąpił również rozwój profesjonalnych stron firmowych i biznesowych o tym charakterze. Blog stał się więc także przestrzenią dla publikacji treści związanych z konkretną branżą i prowadzoną działalnością gospodarczą.

Dlaczego warto zacząć pisać blog firmowy?

Nie ulega wątpliwości, że stworzenie profesjonalnego bloga firmowego może przynieść biznesowi wiele korzyści. Dotyczy to zarówno typowej działalności usługowej czy produkcyjnej, ale również branży e-commerce. Ważne jest jednak przy tym właściwe prowadzenie bloga. Jako najważniejsze atuty bloga firmowego należy wymienić:

  • Narzędzie wspierające biznes – prawidłowo prowadzony blog w znaczący sposób wspomaga pozycjonowanie strony internetowej. To z kolei przekłada się bezpośrednio na widoczność w sieci, a więc wspomaga promocję jej oferty, sprzedaż oraz budowanie marki. To darmowa reklama Twojej strony oraz firmy;
  • Dotarcie z przekazem do nowych odbiorców ze swojej grupy docelowej – jest to związane z widocznością. Wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania Google zachęca do odwiedzenia strony także przez zupełnie nowe osoby. Co istotne, są one zazwyczaj zainteresowane faktycznie prezentowanym tematem, a więc również oferowanymi przez firmę produktami i usługami. W dużej mierze to Twoja grupa docelowa przekazu i potencjalni klienci. Przy czym liczba odbiorców w Internecie może być na tyle duża, że pozwoli to na rozwój biznesu;
  • Kreowanie wizerunku eksperta w swojej dziedzinie i budowanie zaufania – zamieszczanie specjalistycznych treści, które wymagają dużej wiedzy to podstawa, jeżeli zamierzamy pokazać się odbiorcom jako firma godna zaufania i znająca się na swoim fachu. Wiarygodność to obecnie podstawa każdego biznesu. Pozycja eksperta w branży sprawia również, że stajemy się punktem odniesienia;
  • Stworzenie własnej przestrzeni w Internecie – taka była motywacja większości dawnych użytkowników blogosfery. Obecnie dla blogów firmowych nie jest to punkt najważniejszy. Nie oznacza to jednak, że nie można stworzyć czegoś unikatowego i wyróżniającego się na tle konkurencji. To także może być atut w oczach odbiorców. Zwłaszcza że w sytuacji rosnącej liczby blogów firmowych coraz trudniej się wyróżnić.

Jak pisać teksty na bloga firmowego – praktyczne porady 

Kiedy masz swoją stronę internetową, być może zastanawiasz się, od czego zacząć publikację danej treści blogowej online. Ten proces powinno jednak poprzedzić kilka innych czynności. Przede wszystkim, zanim zaczniesz publikować swojego bloga firmowego, musisz dowiedzieć się, jak sprawić, żeby był on skuteczny. Należy o to zadbać i nie  jest to zadanie łatwe.

Prowadzenie profesjonalnego bloga firmowego, aby realizował on w pełni swoje zadania marketingowe wymaga szczegółowego planowania. Potrzeba więc trochę spokoju i czasu, aby pomyśleć, czym można się wyróżnić. Tylko kiedy weźmiemy pod uwagę wszystkie czynniki, blog okaże się naprawdę skuteczny. Prowadzący musi uwzględnić zarówno ogólne zasady jego kreacji, ale również aspekty, które mają znaczenie pod kątem SEO. Trzeba tu znaleźć swoistą równowagę pomiędzy tworzeniem na rzecz czytelników a robotów odpowiadających za pozycjonowanie w wyszukiwarce internetowej

Ogólne zasady tworzenia wpisów na bloga

Aby blog był dobrze napisany, współgrać ze sobą muszą określone elementy. Wiele tu zależy od umiejętności osoby tworzącej tekst, ale uwzględnić należy także inne aspekty. Większość da się osiągnąć poprzez zastosowanie dość prostych kroków. Dobry wpis na blogu wymaga spełnienia punktów, spośród których wymienić trzeba przede wszystkim:

  • Jakość tekstu – każdy tekst blogowy powinna cechować poprawność językowa, ale również nie może on budzić zastrzeżeń odnośnie merytoryki. Taki blog dyskredytowałby autora. O ile to możliwe, content powinien również zaciekawiać tematyką oraz sposobem jej ujęcia. Niemniej ważna jest konstrukcja pozwalająca na przejrzystość treści. Lepiej unikać rozbudowanych zdań i postawić na prosty przekaz. Każdy tekst należy dokładnie przeczytać i sprawdzić pod kątem poprawności, zanim zdecydujemy się go publikować. Można stosować w tym celu dedykowane narzędzia, jak na przykład ortograf.pl. Treść powinna być przy tym unikatowa, plagiat jest natomiast naruszeniem obowiązującego prawa;
  • Dostosowanie treści do odbiorcy – określenie grupy docelowej dla przekazu zawartego w blogu ma kluczowe znaczenie. Najpierw trzeba poznać swoich czytelników i dopiero na tej podstawie należy określić tematykę, styl pisania czy słownictwo. Zawsze trzeba pamiętać, że tekst piszemy dla odbiorców a nie dla siebie. To im ma się on przede wszystkim podobać. Powinien przy tym być dla nich zrozumiały. Czytelnicy będą chcieli otrzymać najważniejsze informacje, ale także odpowiedzi na konkretne pytania. Jednocześnie należy zadbać o spójny i jednolity styl oraz ton prowadzenia bloga. Nadmierne nasycenie tekstu treściami autopromocyjnymi nie jest wskazane. Styl oraz tematyka budzące kontrowersje także mogą zniechęcić do  odwiedzania strony. Wszelkie treści wulgarne, rasistowskie czy inne zakazane prawnie mogą spotkać się również z sankcjami ze strony odpowiednich organów.
  • Tytuł – przede wszystkim powinien być chwytliwy i przyciągający uwagę odbiorcy.  Koniecznie musi też nawiązywać do treści zawartej w artykule. Nie może być przy tym zbyt długi. Najlepiej przygotuj kilka alternatywnych wersji tytułu i wybierz ten najlepszy;
  • Odpowiednie przygotowanie – pisanie tekstu specjalistycznego wymaga sprawdzenia wiarygodnych źródeł i w niektórych przypadkach powoływania się na nie. Podawane dane muszą być wiarygodne oraz aktualne. Do stworzenia takiej treści trzeba się zatem sumiennie przygotować i poświęcić na to odpowiednio dużo czasu;
  • Wygląd strony internetowej – ten aspekt nie dotyczy bezpośrednio samego wpisu bloga, ale ma duże znaczenie dla wizerunku. Użytkownicy sieci zwracają uwagę na to, czy strona im się podoba i jest przyjazna. Witryna musi być estetyczna, aby zachęcić do zapoznania się z jej zawartością. Na wygląd bloga ma wpływ styl graficzny czy dobór czcionki, ale również dobór fotografii do tekstu;
  • Obserwacja konkurencji – warto wiedzieć, jakie obecnie tematy cieszą się większym zainteresowaniem i bardziej je rozwinąć. Wskazówki i inspiracje czerpane z blogów tematycznych o największej popularności w sieci to podstawa. Tylko w ten sposób można stworzyć lepszy wpis blogowy od rynkowego rywala i się na jego tle wyróżnić.

Porady odnośnie blogowania pod kątem SEO

Pisanie pod kątem wyszukiwarek internetowych wiąże się ze znacznie większymi wymaganiami. Nie wystarczy stworzyć dobry tekst dotyczący Twojej branży. Oprócz powyższych punktów trzeba tu uwzględnić także inne kwestie. Celem takiego tekstu jest również wzrost zasięgów, ruchu oraz konwersji na danej stronie WWW. Pomijając zasady tworzenia treści pod pozycjonowanie, zdobycie wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google może być wyłącznie dziełem przypadku. Optymalizacja treści według wytycznych SEO obejmuje zatem dodatkowo:

  • Słowa kluczowe – tekst, który ma być widoczny dla wyszukiwarki powinien je zawierać. Frazy kluczowe wyznaczyć można za pomocą specjalistycznych narzędzi badających zapytania internautów względem danej branży. Słowa kluczowe najlepiej dopasowywać pod konkretne kategorie występujące na stronie www. Dobrze, gdy występują naturalnie – również w tytule i śródtytułach;
  • Struktura tekstu – akapity wpisu nie powinny być zbyt długie i mieć podobną objętość. Content na blogu porządkują do tego także liczne nagłówki – niezbyt długie i o różnej hierarchii. Część istotnej treści można wyróżnić boldowaniem, dobrą praktyką jest także zastosowanie list oraz wypunktowań;
  • Meta title i meta description – kolejny aspekt, na który warto zwrócić uwagę przy prowadzeniu bloga firmowego. Aby zwiększyć szanse na widoczność, każdy wpis blogowy należy odpowiednio opisać. Ważna jest tu liczba słów oraz szerokość poszczególnych znaków. Google nigdy nie podało wytycznych odnośnie optymalnych długości meta title. Na podstawie obserwacji przyjmuje się jednak, że powinien on mieć do 60 znaków ze spacjami, a w przypadku meta description jest to zazwyczaj ich przedział 150-160. Tu również jednak wszystko zależy od szerokości poszczególnych liter. Niemniej warto szukać odpowiednich rozwiązań i starać się je wprowadzać w życie.
  • Moment i liczba publikacji – regularność także ma znaczenie. Dlatego warto rozplanować sobie moment publikacji kolejnego wpisu na bloga. Cykliczność jest jednym z aspektów branych pod uwagę przez czytelników, ale również przez roboty wyszukiwarki internetowej Google. Co ciekawe, poczytność wpisów blogowych jest największa wczesnym rankiem oraz późniejszym wieczorem. Można więc rozważyć również publikację o określonej porze dnia;
  • Linkowanie – jeden z najistotniejszych czynników rankingowych Google. Z tego powodu w miarę możliwości należy stosować je także we wpisach blogowych. Hiperłącza w obrębie własnej strony nie powinny sprawić większego problemu, choć ich nadmiar może działać niekorzystnie. Warto spróbować pozyskać także tzw. linkowanie zewnętrzne;
  • Długość tekstu – wiele tu zależy od tematu wpisu blogowego, dlatego powinien być on mocno sprecyzowany i konkretny. Lepiej, żeby artykuł na bloga wyczerpywał temat, ale wpis jednocześnie nie może być zbyt długi, aby nie zniechęcić czytelników;
  • Zdjęcia w blogu – powinny być dopasowane do tematu wpisu i mieć dobrą jakość. Dla potrzeb SEO należy także zapewnić im odpowiednie opisy używając tzw. znaczników ALT. Ich zadaniem jest przekazać informację tekstową o obrazie robotom wyszukiwarki;
  • Monitoring – każdy wpis blogowy należy analizować pod kątem jego skuteczności za pomocą specjalistycznych narzędzi. Statystyki odwiedzin, dynamika zmian, konwersje, czas spędzony na stronie – to wszystko ma znaczenie. Tylko w ten sposób można sprawdzić, jaki faktycznie przyniósł efekt i co należy zmodyfikować jeszcze w przyszłości, aby rezultaty były lepsze;
  • Aspekty techniczne strony WWW – dla SEO znaczenie ma również budowa witryny oraz drobne niuanse, o których będzie wiedziała tylko osoba mocniej zaznajomiona z tematem. Trzeba je mieć na uwadze, bo bez nich nawet najlepiej napisany blog może nie spełnić swojej funkcji. Wśród tych istotnych elementów wymienić należy m.in.: szybkość ładowania strony, mobilną lub responsywną wersję serwisu, a dla sklepu internetowego także przyciski wzywające do działania (CTA).

Podsumowanie

Posiadanie strony internetowej jest dzisiaj nieodłącznym elementem działalności biznesowej i marketingu w sieci. Jej struktura, wygląd, content – wszystko ma znaczenie dla odbioru firmy. Dodatkowym atutem może tu być prowadzenie specjalistycznego bloga. To rozwiązanie, które należy rozważyć ze względu na liczne korzyści. Okazuje się bowiem, że profesjonalne prowadzenie bloga firmowego stanowi istotne wsparcie dla biznesu i jest po prostu opłacalne. To nie tylko sposób na kreowanie własnej fachowości, ale również pomocne narzędzie w zakresie pozycjonowania strony internetowej. Biorąc pod uwagę ten aspekt trzeba mieć świadomość, że działanie na rzecz długofalowej widoczności wymaga sporej dawki wiedzy oraz umiejętności pod kątem SEO. Zbyt wiele czynników ma tu znaczenie, aby laik w tym temacie wziął je wszystkie pod uwagę. Istnieją wprawdzie darmowe narzędzia wspomagające (np. Ubersuggest), ale te najlepsze (np. Ahrefs, Semstorm czy Senuto) są stosunkowo drogie. Z kolei umiejętność budowania odpowiednich silosów tematycznych, aby nie kanibalizować treści wymaga wprawy oraz doświadczenia. Teoretycznie blog firmowy może więc prowadzić każdy. Praktyka jednak pokazuje, że rzadko jest to najlepsze rozwiązanie. Kiedy zależy nam na tym, aby blog był skuteczny i miał odpowiednią siłę oddziaływania, warto powierzyć to zadanie doświadczonej agencji marketingu internetowego. I być cierpliwym, bo tylko w ten sposób można osiągnąć długofalowy efekt.

Oceń ten artykuł

Średnia ocen użytkowników 5 / 5. Ilość głosów użytkowników 1

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Darmowa wycena:

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.
    Polityka Prywatności