Liczba stron dostępnych w Internecie stale rośnie. Pojawiają się zupełnie nowe witryny, ale rozbudowywane są również te już wcześniej istniejące. Wyszukiwarki internetowe wspomagane przez zaawansowane algorytmy oceniają je pod kątem przydatności dla użytkowników sieci. O rankingu strony internetowej decyduje wiele czynników. Samo przeszukiwanie rosnącej liczby witryn również wymaga zaangażowania odpowiednich zasobów. Tymczasem możliwości są tu w praktyce mocno ograniczone. Właśnie z tego powodu tak istotny okazuje się crawl budget.
Czym jest crawl budget?
W największym uproszczeniu crawl budget, nazywany także budżetem indeksowania, to czas oraz częstotliwość, w jakich roboty wyszukiwarek internetowych indeksują daną witrynę, a także łączna liczba adresów URL, do których mają dostęp w trakcie tego skanowania. Wpływa on zatem bezpośrednio na stopień zainteresowania algorytmów w odniesieniu do strony www. W pewnym sensie crawl budget można określić jako zasoby do wykorzystania. Określa bowiem czas oraz zasoby poświęcane przez roboty wyszukiwarki Google na przeszukanie witryny, czego celem jest zaktualizowanie indeksu. To zatem poziom zainteresowania wykazywany przez algorytmy. W związku z tym crawl budget pozostaje istotnym czynnikiem, który ma wpływ na indeksowanie witryn przez roboty wyszukiwarek. Jest wręcz do tego niezbędny.
Sam termin został wprowadzony przez branżę zajmującą się optymalizacją stron pod kątem wyszukiwarek internetowych. Celem było wskazanie powiązanych ze sobą systemów oraz koncepcji, które wykorzystują algorytmy w trakcie podejmowania decyzji odnośnie indeksowania witryn. Istnieją dwa główne parametry, które mają największy wpływ na dokładność działania robota wyszukiwarki Google w tym zakresie: crawl rate limit oraz crawl demand.
Crawl rate limit (CRL)
Inaczej określany jako limit współczynnika indeksacji czy też limit szybkości indeksowania albo po prostu limit indeksowania. Ten parametr określa liczbę jednoczesnych połączeń, jakie jest w stanie nawiązać Googlebot w trakcie crawlowania konkretnej strony internetowej. Dopasowywane są one do wydajności danej witryny lub serwera. Dlatego kluczową rolę odgrywa tu tzw. szybkość strony. Nie mniej istotna jest również ogólna kondycja witryny www pod kątem SEO. Crawl rate limit wskazuje również preferencje właściciela serwisu odnośnie indeksowania. Opisywany parametr ma jednak na celu przede wszystkim zbilansowanie samego procesu indeksacji, aby nie przeciążać serwerów i nie spowalniać ich działania kosztem użytkowników sieci.
Crawl demand
To parametr nazywany także częstotliwością indeksacji, zapotrzebowaniem na indeksowanie lub żądaniem indeksowania. Informuje wyszukiwarkę, które adresy URL warto crawlować. W pewnym sensie określa on popularność danej witryny. To swoista nagroda za budowanie rankingu w sieci. Dlatego tak istotne pozostają regularna dbałość o witrynę, aktualizacje dostosowane do bieżących trendów oraz zamieszczanie wartościowych informacji, przydatnych dla użytkowników sieci.
Budżet indeksowania a wyszukiwarka internetowa Google
Algorytmy Google bazują w dużej mierze na uczeniu maszynowym wykorzystywanym przez sztuczną inteligencję. To pozwala z większą precyzją i obiektywizmem określać faktyczną wartość strony na podstawie długiej listy czynników rankingowych. Również przypisywanie budżetu indeksowania dla danej witryny jest procesem złożonym. Google nie zdradza w tym zakresie swojej metodologii. Na podstawie licznych analiz i obserwacji można jednak wnioskować, że budżet indeksowania strony www jest zależny m.in. od wielkości strony, jej wieku, liczby linków zewnętrznych czy poprawności funkcjonowania. Wyszukiwarka Google co pewien czas zbiera informacje przeszukując dostępne zasoby internetowe. Wskutek skanowania następuje indeksowanie. Kiedy użytkownik wyszukuje w sieci informacje, wyniki w odniesieniu do zapytania wyświetlają się w określonej kolejności. Na czas indeksowania wpływa wiele czynników, m.in. liczba podstron w obrębie jednej witryny, jej popularność czy wydajność.
Na co wpływa crawl budget?
Budżet indeksowania przede wszystkim ma wpływ na liczbę podstron, jaka zostanie przeskanowana przez wyszukiwarkę Google w określonym czasie. To bezpośrednio oraz pośrednio przekłada się również na inne działania czy procesy wykonywane przez algorytmy. Wymienić tu należy przede wszystkim:
- szybkość indeksowania,
- częstotliwość indeksacji,
- głębokość indeksowania,
- pozycjonowanie strony,
Dlaczego optymalizacja crawl budget jest tak istotna dla SEO?
Crawl budget oraz działania na rzecz optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO) są ze sobą nierozerwalnie związane. Obie te kwestie wzajemnie wpływają na swoją korzyść, choć trzeba pamiętać o tym, że współczynnik indeksacji nie jest czynnikiem rankingowym. Nie wpływa więc bezpośrednio na pozycjonowanie. W wynikach wyszukiwania znajdą się wyłącznie podstrony, które została wcześniej zaindeksowane. Specjaliści z zakresu pozycjonowania analizują crawl budget w ramach audytu SEO, aby lepiej realizować swoje zadania. Budżet indeksowania wpływa bowiem także na pozycjonowanie. Istnieje tu bowiem związek z częstotliwością skanowania witryny oraz liczby jej podstron przez roboty Google. Optymalizacja pod kątem SEO ma więc kluczowe znaczenie zwłaszcza dla bardziej rozbudowanych serwisów, gdzie szybsze i częstsze skanowanie bezpośrednio przekłada się na wszelkiego typu konwersje ze strony użytkowników. Lepsze pozycjonowanie to większa popularność i wyższy crawl budget. Sprzężenie jest tu wyraźnie widoczne. Nie dziwi więc, że wykorzystanie technik SEO również wpływa na lepszy crawl budget strony. Tylko poprawnie zoptymalizowane witryny mogą uzyskać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google. To z kolei ma niebagatelne znaczenie dla szybszego indeksowania nowych treści poprawiających samo pozycjonowanie. Można więc stwierdzić, że crawl budget wpływa na SEO. Jest to jednak również relacja odwrotna. Bo SEO wpływa także na crawl budget.
Jakie czynniki wpływają na statystyki indeksowania?
Budżet indeksowania zależy od wielu czynników, które występują równolegle. W zależności od konkretnej strony internetowej mogą one w różnym stopniu wpływać na ten parametr. Jako najważniejsze czynniki determinujące crawl budget najczęściej wymieniane są następujące:
- Serwer – najistotniejsza jest jego wydajność. Na dobrym poziomie sprawi, że Google chętniej będzie indeksować nowe treści.
- Szybkość stron – parametr powiązany z serwerem, ale nie tylko. Wolniejsze ładowanie sprawi, że algorytm będzie potrzebował więcej czasu na ich indeksowanie.
- Kody odpowiedzi serwera – dla indeksowania stron znaczenie ma mniejsza liczba przekierowań i błędów 404 oraz 410, które zużywają zasoby robotów.
- Blokady w pliku robots.txt – te reguły należy stosować umiejętnie i w sposób zaplanowany. W przeciwnym razie można zablokować indeksowanie nowych podstron.
- Nawigacja fasetowa (opcje filtrowania) – ułatwia ona filtrowanie, ale duża liczba podstron do zaindeksowania może przełożyć się na mniejszą wydajność crawl budgetu czy duplikację treści.
- Zduplikowana zawartość – kopiowanie treści z innych stron czy podstron to krok do obniżenia skuteczności indeksowania.
- Thin content – strony z treścią o niskiej wartości dla użytkowników oraz robotów Google. Ma to bezpośredni wpływ na nieefektywne wykorzystywanie budżetu, co ogranicza go i nie pozwala zaindeksować ważniejszych i wartościowych części witryny.
- Błędy w linkowaniu wewnętrznym – dotyczy to zarówno braku hiperłączy w obrębie witryny, zbyt ograniczonej ich liczby, jak również nadmiaru czy braku logicznego zorganizowania.
- Budowa strony – logiczna i uporządkowana architektura witryny sprawi, że roboty indeksujące będą się po niej szybciej poruszać i sprawniej wykonywać swoje zadania. Zbyt duża liczba podstron może stanowić więc problem.
- Zawartość strony – istotną rolę odgrywa unikatowy i wysokiej jakości content, odpowiadający na zapytania użytkowników sieci. Zawartość powinna być na bieżąco i regularnie aktualizowana, ale nie powinno mieć to miejsca zbyt często – w takiej sytuacji będzie następowało szybsze zużycie budżetu na crawling. Na pewno nie są mile odwiedzane strony zhakowane oraz zawierające spam.
Jak analizować swój crawl budget?
Sumienna analiza crawl budgetu to podstawa, aby wdrożyć wszelkie usprawnienia, a w niektórych przypadkach podjąć także decyzję o przebudowie serwisu. Proces ten wymaga czasu oraz odpowiedniej wiedzy i umiejętności. Standardowa analiza obejmuje punkty takie, jak sprawdzenie:
- stanu zaindeksowania podstron;
- szybkości ładowania witryny;
- liczby danych pobieranych dziennie;
- czasu potrzebnego na zaindeksowanie się nowej treści lub podstron od momentu publikacji;
- czasu na usunięcie nieaktualnych adresów URL z indeksu Google;
- czasu poświęcanego przez roboty Google na podstrony, które nie budują żadnego ruchu;
- adresów wykluczonych z indeksowania;
- wystąpienia różnego typu błędów w obrębie serwisu;
- występowania duplikatów na podstronach;
- stanu linkowania.
W diagnostyce niezbędne okazują się oczywiście specjalistyczne narzędzia pozwalające na zbieranie oraz analizowanie danych. Wśród nich warto wymienić: Google Search Console (GSC), Screaming Frog SEO Spider, Screaming Frog Logfile Analyzer, Ahrefs czy Majestic.
W jaki sposób optymalizować crawl budget?
Optymalizacja strony internetowej pod kątem budżetu indeksowania to wieloetapowy i złożony proces. Dlatego najlepiej jego przeprowadzenie pozostawić specjalistom w tym zakresie. Za ważne punkty optymalizacji pod kątem crawl budgetu, czyli lepszego skanowania przez roboty Google, należy uznać:
- Poprawę szybkości strony – w tym celu można zastosować kompresję obrazów, korzystać z buforowania czy dostosować kody CSS i Java Script. Optymalny czas ładowania strony powinien wynosić maksymalnie 3 sekundy.
- Usunięcie błędów w obrębie witryny – identyfikowanie problemów technicznych i ich usuwanie to podstawa, aby nie obciążać budżetu przeznaczonego na crawling strony.
- Wdrożenie płaskiej architektury serwisu – mniej skomplikowana budowa oraz krótsza ścieżka do podstron mają wpływ na skrócony czas skanowania witryny.
- Stworzenie odpowiedniej struktury linków wewnętrznych – właściwy link building ma znaczenie dla popularności strony, ale ważny jest również łatwy dostęp do hiperłączy. Stąd tak istotne znaczenie odgrywa ich konfiguracja, aby były logiczne, uporządkowane i przejrzyste.
- Eliminację zduplikowanej treści – stwarza ona ryzyko kanibalizacji, tymczasem teksty, które nie są oryginalne w negatywny sposób wpływają na skuteczność indeksowania.
- Dostosowanie pliku robots.txt do aktualnych potrzeb witryny – zbyt duża restrykcyjność w tym zakresie może uniemożliwić dostęp robotów skanujących do ważnych zasobów w obrębie witryny.
- Zastosowanie tagów „noindex” oraz „nofollow” – dotyczy to podstron o mniejszej wadze. W ten sposób budżet indeksowania nie będzie marnotrawiony na skanowanie nieważnych zasobów poprzez blokowanie dostępu do nich.
- Regularna aktualizacja ważnych podstron – to działanie, które zachęca roboty wyszukiwarek do częstszego odwiedzania witryny.
- Stały monitoring – działanie konieczne, aby obserwować sposób skanowania strony www przez roboty wyszukiwarki internetowej i odpowiednie zarządzanie crawl budgetem. Na tej podstawie możliwe są dalsze działania na rzecz kolejnych optymalizacji.
Optymalizacja budżetu indeksowania witryny – podsumowanie
Crawl budget to parametr, który pośrednio wpływa na widoczność Twojej strony w Google. Powinni się nim zainteresować przede wszystkim właściciele rozbudowanych witryn i tych z dużą liczba przekierowań – np. sklepów internetowych czy portali informacyjnych, ale skorzystać mogą na tym również mniejsze serwisy. Wprawdzie nie mamy bezpośredniej możliwości wpływania na wartość parametru crawl budget witryny, ale istnieją sprawdzone działania, które pozwalają nie marnować dostępnych zasobów. Taki właśnie ma cel optymalizacja. Aby spełniła swoje zadanie powinna zostać wykonana przez specjalistów SEO, którzy mają doświadczenie, wiedzę, umiejętności, a także specjalistyczne narzędzia. Cele optymalizacji crawl budgetu oraz strony są tożsame. To przede wszystkim stworzenie witryny, która będzie atrakcyjna dla robotów Google, ale również dla użytkowników sieci. Podniesienie wydajności strony powinno być celem samym w sobie. Wpisuje się zarówno w strategię SEO, jak i crawl budget Twojej witryny.
Powiązane wpisy
Darmowa wycena: