Niektórzy pamiętają tę aplikację jeszcze za czasów gdy istniało Musical.ly, inni poznali ją, gdy na świecie rozpoczęła się pandemia COVID-19, a pozostali równie dobrze mogli pobrać ją wczoraj. TikTok to najszybciej rozwijająca się platforma społecznościowa na świecie, a co za tym idzie, oferuje ogromne możliwości reklamowe dla firm każdej wielkości. Zgodnie z raportem wypuszczonym pod koniec 2024 roku, aplikacji w Polsce używa już prawie 12 milionów użytkowników1. Co więc warto wiedzieć przed zanurzeniem się w reklamy na TikToku?
Czym jest TikTok Ads?
TikTok Ads to nic innego, jak ekosystem reklamowy, który umożliwia płatną emisję reklam na TikToku oraz w aplikacjach partnerskich (CapCut, Fizzo, Pangle). Działa on na zasadach znanego już z platform takich, jak Google Ads systemu aukcyjnego, w którym to reklamodawcy płacą za każde wyświetlenie reklamy. Sama cena zależna jest przede wszystkim od kwoty, którą zainteresowany gotów jest zapłacić, szacowanego współczynnika działania i samej jakości materiału. TikTok Ads kusi reklamodawców m.in. niezrównanym zaangażowaniem użytkowników, średni dzienny czas spędzany na platformie wynosi 58 minut i 24 sekundy2, oraz niezawodnym algorytmem odpowiedzialnym za generowanie “For You Page” (FYP), czy zaawansowanymi metodami targetowania opartymi na zainteresowaniach, zachowaniach i demografii. A to nie wszystko! Podczas gdy na innych platformach użytkownicy często przeglądają treści bez audio, TikTok jest platformą, na której dźwięk jest integralną częścią doświadczenia, co otwiera przed reklamodawcami zupełnie nowe możliwości promowania swojej marki. Brzmi bardzo dobrze, prawda? Przejdźmy więc do tego, jak zrobić reklamę na TikToku.
TikTok Ads Manager – jak reklamować się na TikToku?
Zacznijmy jednak od tego, że aby reklama na TikToku była możliwa do stworzenia, trzeba najpierw założyć swoje konto Ads Manager.
1. Przejdź na stronę rejestracji.
2. Wpisz swój numer telefonu i ustaw hasło. To będą Twoje dane umożliwiające dostęp do konta TikTok Ads Manager.

3. Zaakceptuj regulamin i kliknij opcję “Zarejestruj się”. Otrzymasz kod weryfikacyjny na podany numer telefonu.
4. Następnie utwórz konto reklamodawcy. Musisz podać następujące informacje o swojej firmie:

5. Kliknij “Kontynuuj”.
Przed startem kampanii wymagane będzie także dodanie metody płatności. TikTok pobierze symboliczną kwotę (którą zwróci na konto) w celu weryfikacji karty.
W niektórych przypadkach TikTok może wymagać dodatkowego potwierdzenia tożsamości lub działalności firmy, szczególnie jeśli planujesz prowadzić kampanię na większą skalę. Weryfikacja obejmuje np. przesłanie dokumentów takich, jak zaświadczenie o rejestracji firmy.
Główne elementy interfejsu
TikTok Ads Manager to na szczęście intuicyjna platforma. Po zalogowaniu się do konta zobaczysz główny panel, który jest podzielony na kilka pomniejszych sekcji:
Pulpit
Jest to strona główna TikTok Ads Manager, która dostarcza szybki wgląd w wyniki Twoich kampanii. Wyświetla istotne wskaźniki, takie jak wydatki, wyświetlenia, kliknięcia i konwersje. Pokazuje również stan Twojego konta, w tym dostępne środki, status płatności i powiadomienia o ewentualnych problemach.

Kampania
W tej zakładce znajdziesz listę wszystkich aktywnych, wstrzymanych i zakończonych kampanii. Możesz tworzyć nowe kampanie, edytować istniejące oraz przeglądać szczegóły każdej z nich. Na najniższym poziomie hierarchii znajdują się indywidualne reklamy z konkretnymi kreacjami (wideo, obrazy, teksty). Możesz filtrować kampanie według statusu, celu marketingowego czy wyników, co ułatwia zarządzanie większymi kontami.

Narzędzie
To miejsce do przechowywania i zarządzania materiałami reklamowymi. Możesz tu przesyłać nowe pliki i organizować je w foldery. Znajdziesz tu także sekcję „zdarzenia” – skonfigurujesz tam skrypt do śledzenia konwersji na stronie internetowej (więcej o nim poniżej!). Dla firm e-commerce dostępna jest opcja zarządzania katalogiem produktów, który można wykorzystać w reklamach dynamicznych.

Analityka
To jednak nie wszystko! Reklamując się na TikToku możesz także generować szczegółowe raporty dotyczące wyników kampanii, grup i poszczególnych reklam. Istnieje opcja wyboru konkretnych wskaźników, przedziałów czasowych a nawet eksportu do formatu CSV i PDF. Wizualizacja danych w formie wykresów i tabel ułatwia bowiem szybkie zrozumienie wyników.
Instalacja TikTok Pixela
TikTok Pixel to fragment kodu, który trzeba umieścić na swojej stronie, by zbierać dane o działaniach, jakie podejmują na niej użytkownicy. Działa podobnie do innych pikseli śledzących – m.in. tych od Facebooka. Pozwala on więc na:
- śledzenie konwersji,
- tworzenie niestandardowych grup odbiorców do retargetingu,
- optymalizację kampanii pod kątem konkretnych działań,
- analizę skuteczności reklam.
Zainstalowanie pixela jest krokiem nie do pominięcia, jeśli rozważasz zainwestowanie w reklamy na TikToku. Nawet jeśli nie planujesz startować z kampanią w najbliższym czasie, warto zainstalować go już teraz – będzie zbierał dane na przyszłość.
Proces instalacyjny krok po kroku
Proces instalacji TikTok Pixela można podzielić co do zasady na dwa główne etapy – pozyskanie kodu z TikTok Ads Managera oraz umieszczenie go na stronie internetowej.
1. Zaloguj się na swoje konto na TikToku i przejdź do sekcji Ads Manager.
2. W menu na górze wybierz sekcję “Narzędzia”, by następnie wejść na podstronę “Zdarzenia”.
3. W lewym górnym rogu wybierz opcję „Połącz źródło danych”.

4. Zaznacz kafelek „Strona internetowa” i przejdź dalej.
5. Wpisz nazwę swojej witryny i przejdź do następnego kroku.
6. Wybierz opcję “Konfiguracja ręczna”.

7. Wybierz opcję Piksel TikTok i przejdź dalej.

8. Nadaj Pikselowi odpowiednią nazwę i kliknij “Utwórz”.

9. Twoim oczom ukaże się przygotowany, indywidualny piksel, z którego można skorzystać do śledzenia poczynań klientów.

Proces instalacyjny bezpośrednio na stronie może się różnić w zależności od jej przeznaczenia. Systemy takie, jak WooCommerce posiadają dedykowane instalatory, lecz w przypadku np. WordPressa, wymagane będzie włączenie dodatkowych wtyczek pozwalających ingerować w sekcję <head> na stronie internetowej. Zachęcamy do skontaktowania się z profesjonalną agencją marketingową, która zajmie się stosowaną instalacją skryptu i optymalizacją całej kampanii.
10. Po pomyślnej instalacji piksela musimy dokończyć konfigurację

11. Po przejściu dalej wymagane będzie skonfigurowanie lejka sprzedażowego – tutaj wszystko zależne jest od tego, jaki cel wyznaczymy dla przyszłych reklam na TikToku.

Jeśli pixel został skonfigurowany prawidłowo, możliwy do wykorzystania jest kreator zdarzeń – pozwala on zdefiniować proces sprzedażowy bez potrzeby jakiegokolwiek kodowania. Na koniec pozostaje jedynie zweryfikowanie konfiguracji, et voilà – pixel oficjalnie zagościł na naszej witrynie.
Cel marketingowy i grupy docelowe
Nie wszystkim firmom przyświeca jeden cel podczas reklamowania się w social mediach – jedni chcą podbić sprzedaż, inni zwiększyć swoją rozpoznawalność. Jak publikować reklamy na TikTok zgodnie z biznesowymi założeniami? Podstawą jest więc wybranie głównego celu. Określa on, co chcesz osiągnąć dzięki swojej reklamie, a także wpływa na sposób, w jaki algorytm TikToka optymalizuje wyświetlanie Twoich treści. Platforma pozwala na odzwierciedlenie celu w trzech kategoriach.
Zasięg
Cel zasięgowy możemy wpisać w kategorię świadomości (awareness) i koncentruje się na wyświetlaniu reklamy jak największej liczbie unikalnych użytkowników w Twojej grupie docelowej przy najbardziej efektywnym koszcie. TikTok optymalizuje kampanię pod kątem maksymalnej liczby wyświetleń – to najzwyczajniej mówiąc budowanie odpowiedniej rozpoznawalności marki. W modelu tym płaci się zazwyczaj za tysiąc wyświetleń (CPM – Cost Per Mille). W przeciwieństwie do innych celów, zasięgowe kampanie nie koncentrują się na konkretnych działaniach użytkownika. Reklamy na Tiktoku są wyświetlane w miejscach o największym potencjale dotarcia – głównie w sekcji „Dla Ciebie” (For You Page). Przy okazji prowadzenia kampanii zasięgowej skup się na przyciągających uwagę treściach wideo, które szybko przekazują kluczowy komunikat o marce. Wybierz szeroką grupę docelową, aby zmaksymalizować zasięg, ale zawęź ją do odpowiednich demografii.
Ruch
W kategorii rozważania (consideration) znajdziemy także cel, jakim jest ruch. Ma on za zadanie skierować jak największą liczbę użytkowników do określonego miejsca docelowego – może być to strona internetowa, pojedynczy landing page czy strona aplikacji w Google Play lub App Storze. TikTok optymalizuje kampanię pod kątem kliknięć w link (CPC – Cost Per Click), podobnie jak w przypadku działań w Google Ads. To taktyka idealna, jeśli chcesz, aby użytkownicy zapoznali się z Twoją ofertą, przeczytali artykuł na blogu lub przejrzeli produkty w sklepie internetowym. W przeciwieństwie do celu zasięgowego, który koncentruje się na wyświetleniach, ruch priorytetowo traktuje interakcje w postaci kliknięcia. Reklama na TikToku może być wyświetlana z wyraźnym przyciskiem CTA (Call to Action), takim jak „Dowiedz się więcej” czy „Kup teraz”. Wybierz grupę docelową, która jest zainteresowana Twoją ofertą, np. na podstawie zainteresowań, demografii czy lokalizacji.
Promocja
Narzędzie promocja pozwala na ulepszenie istniejących treści za pomocą kilku kliknięć. Po wybraniu np. filmu, możesz określić cel promocji (więcej wyświetleń, przyrost obserwatorów), ustalić budżet i grupę docelową, a następnie uruchomić kampanię. Wybierz treści, które już mają pewne zaangażowanie organiczne (np. polubienia, komentarze), aby zwiększyć szanse na sukces.
Budżet reklamowy na TikToku – wszystko, co musisz wiedzieć
Jak wyświetlać reklamy na TikToku, by nie zbankrutować? Kluczem jest ustalenie odpowiedniego budżetu kampanii. Ads Manager oferuje różne sposoby zarządzania finansami, które pozwalają na dość elastyczne zarządzanie wydatkami w zależności od celów i możliwości.
Rodzaje budżetów, czyli ile kosztuje reklama na TikToku
TikTok Ads Manager oferuje kilka opcji finansowania swoich działań marketingowych – można je ustalać na poziomie kampanii lub grupy reklam, co daje większą kontrolę nad wydatkami.
Opcja | Opis | Minimalny budżet dzienny (kampania) | Minimalny budżet (grupa reklam) | Zalety |
Budżet dzienny (Daily Budget) | Ustala maksymalną kwota wydawaną na kampanię lub grupę reklam każdego dnia. | 50 USD (ok. 200 zł) | 20 USD (ok. 80 zł) | Precyzyjna kontrola nad dziennymi wydatkami, przewidywalność kosztów. |
Dynamiczny budżet dzienny (Dynamic Daily Budget) | Średni budżet dzienny w cyklu tygodniowym, z możliwością wydania do 25% więcej w dni o wysokim potencjale. | 50 USD (ok. 200 zł) | 20 USD (ok. 80 zł) | Elastyczność w dostosowywaniu wydatków do potencjału dziennego, lepsza optymalizacja. |
Budżet całkowity (Lifetime Budget) | Maksymalna kwota na cały okres kampanii, rozkładana przez algorytm TikToka w sposób uznany za najkorzystniejszy. | 50 USD (ok. 200 zł) | 20 USD x liczba dni (np. 200 USD za 10 dni) | Elastyczność w rozkładaniu wydatków, możliwość przekroczenia budżetu dziennego w dni o wysokim potencjale. |
Budżet bez limitu (No Limit) | Brak górnego ograniczenia budżetu, system ma pełną swobodę w wydatkach w ramach dostępnych środków na koncie. | Brak minimum (zależy od salda konta) | Brak minimum (zależy od salda konta) | Maksymalny potencjał dotarcia, brak ograniczeń dla algorytmu. |
TikTok oferuje także możliwość automatycznej optymalizacji alokacji budżetu między grupami reklam w ramach jednej kampanii. System rozdziela środki w sposób, który maksymalizuje wyniki w oparciu o cele. Po opublikowaniu materiałów nie można zmienić typu budżetu na poziomie kampanii lub grupy reklam (np. z dziennego na lifetime i odwrotnie). Dlatego warto dokładnie przemyśleć wybór przed uruchomieniem kampanii.
Grupy reklam na TikToku oraz miejsca docelowe ich wyświetlania
W tekście wspominaliśmy już kilka razy o grupach reklam. Czym jednak one są? Jak umieszczać reklamy na TikTok w odpowiednich kategoriach? Spokojnie – to nic trudnego. TikTok Ads Manager organizuje przekazy w hierarchicznej strukturze składającej się z trzech poziomów: kampanii, grup i pojedynczych reklam. Te środkowe pełnią istotną rolę w określaniu szczegółów. Są to, najprościej mówiąc, zestawy ustawień, które definiują, jak i gdzie Twoje reklamy będą wyświetlane, a także kto je zobaczy. Podczas tworzenia takiej grupy musisz skonfigurować:
- Zasady optymalizacji – określ, gdzie system będzie szukał najlepszych wyników.
- Targetowanie grup odbiorców – wybierz, komu reklamy mają być pokazywane (na podstawie demografii, zainteresowań, zachowań itp.).
- Wykluczenie treści – pomiń określone kategorie treści, aby Twoja reklama na TikToku nie pojawiała się w nieodpowiednich kontekstach.
- Budżet i harmonogram – ustal, jak chcesz wydać swoje fundusze i kiedy reklamy mają być wyświetlane.
- Składanie ofert i optymalizacja – wybierz metodę rozliczeń (np. CPM, CPC) i cel optymalizacji (np. kliknięcia, konwersje).
- Umiejscowienie – zdecyduj, w jakich sekcjach Twoje reklamy będą wyświetlane.
Opcja | Opis | Zalety |
Automatyczne umiejscowienia (Automatic Placement) | System TikToka automatycznie dobiera najlepsze kombinacje aplikacji i sekcji, maksymalizując wyniki kampanii. | Większa elastyczność, lepsze wyniki dzięki optymalizacji opartej na danych. |
TikTok (Ręczne umiejscowienie) | Reklamy wyświetlane wyłącznie na platformie TikTok i w jej rodzinie aplikacji, w różnych sekcjach. | Precyzyjne dotarcie do użytkowników TikToka, spójność z kontekstem platformy. |
Global App Bundle (Ręczne umiejscowienie) | Zintegrowane rozwiązanie reklamowe w aplikacjach ByteDance poza TikTokiem. | Dostęp do dodatkowych odbiorców, premium sloty reklamowe. |
Pangle (Ręczne umiejscowienie) | Sieć reklamowa TikTok for Business, umożliwiająca wyświetlanie reklam w najlepszych lokalnych aplikacjach partnerskich. | Szeroki zasięg poza TikTokiem, możliwość dotarcia do nowych odbiorców. |
Jedna kampania może zawierać do 999 grup reklam, co pozwala na testowanie różnych strategii targetowania i umiejscowień w ramach jednego celu marketingowego.
Tworzenie kreacji – rodzaje reklam na TikToku
Medium is the Message… ale czy na pewno? W czasach, gdy jesteśmy zewsząd bombardowani materiałami marketingowymi, trzeba znaleźć sposób by jakoś się wybić. Jak wyświetlać reklamy na TikToku, by dobrze się przyjęły? Warto zacząć od spełnienia wymogów technicznych…
TikTok Ads Manager określa precyzyjne wytyczne dotyczące formatów reklamowych. Przede wszystkim – Proporcje 9:16, minimalna rozdzielczość 540×960 pikseli, w formacie .mp4, .mov, .mpeg, .3gp, .avi. Zakres? 5–60 sekund. TikTok zaleca jednak krótsze filmy, optymalnie w przedziale 9–15 sekund, aby szybko przyciągnąć uwagę użytkowników i zmaksymalizować zaangażowanie. Dla lepszego zobrazowania zasad, przygotowaliśmy dla was ściągę, którą możecie zapisać na później!
Format reklamowy | Opis | Długość wideo | Proporcje (zalecane) | Zastosowanie |
In-Feed Ads | Reklamy wideo wyświetlane w strumieniu „Dla Ciebie” (For You Page), wyglądające jak organiczne treści. | 5–60 sekund (zalecane 9–15 sekund) | 9:16 (zalecane), 1:1, 16:9 | Budowanie świadomości, zaangażowanie, promocja produktów. |
Brand Takeover Ads | Pełnoekranowe reklamy wyświetlane natychmiast po otwarciu aplikacji, dostępne raz dziennie na użytkownika. | 3–5 sekund | 9:16 (zalecane) | Budowanie świadomości marki, wprowadzenie produktu. |
TopView Ads | Pełnoekranowe reklamy wyświetlane jako pierwsza treść w strumieniu „Dla Ciebie” po otwarciu aplikacji (po 3 sekundach). | 5–60 sekund (zalecane 21–34 sekundy) | 9:16 (zalecane) | Storytelling, budowanie świadomości, zaangażowanie. |
TopView Lite | Lżejsza wersja TopView, wyświetlana po otwarciu aplikacji. | 3–5 sekund | 9:16 (zalecane) | Budowanie świadomości marki, szybki przekaz. |
Oprócz samych wymagań formalnych, niezwykle istotnym elementem jest także dodawanie napisów do reklam na TikToku. Według badań przeprowadzonych we współpracy Verizon Media i Publicis Media, aż 69% użytkowników mediów społecznościowych ogląda filmy z wyłączonym dźwiękiem w miejscach publicznych3. Na TikToku, mimo że dźwięk jest ważny, wielu użytkowników przegląda treści w sytuacjach, gdzie nie mogą włączyć audio. Dodatkowo, według statystyk, dodanie napisów może zwiększyć liczbę wyświetleń o 55,68%4. Napisy pozwalają ponadto wyróżnić najważniejsze elementy przekazu.
Sam tekst powinien być łatwy do odczytania na małym ekranie. Używaj dużych, wyraźnych fontów i kontrastujących kolorów. Napisy muszą być zsynchronizowane z dźwiękiem i obrazem, aby nie wprowadzać zamieszania. Kluczowe frazy powinny pojawiać się w odpowiednich momentach, np. podczas pokazywania produktu. Użytkownicy TikToka mają krótką uwagę, dlatego istotne jest przyciągnięcie jej, także poprzez napisy, w ciągu pierwszych 3–5 sekund.
Publikowanie i monitorowanie kampanii na TikToku
Konto założone, piksel podpięty, cele i rodzaje kampanii ustalone – czas ruszać! Publikacja i monitorowanie kampanii to ostatnie, ale niemniej istotne, etapy procesu. Przed ostatecznym zatwierdzeniem warto skorzystać z funkcji podglądu, która pozwala zobaczyć, jak kreacja będzie wyglądać na różnych urządzeniach. To ostatni moment na wprowadzenie poprawek – po przesłaniu kampanii do moderacji, zmiany w kreacji nie będą już możliwe, aż do momentu uzyskania akceptacji bądź decyzji o odrzuceniu. Kiedy jednak nadejdzie moment, w którym reklamy staną się widoczne dla użytkowników, warto pamiętać, że kampanie TikTok Ads uruchamiają się i kończą według czasu UTC+8, co należy uwzględnić przy planowaniu harmonogramu emisji.
Nie można jednak pozostawić kampanii samopas. Monitorowanie poczynań reklam najlepiej rozpocząć od ogólnego przeglądu wyników na poziomie całościowej działalności, a następnie zagłębić się w dane dotyczące poszczególnych grup i kreacji. TikTok Ads Manager domyślnie wyświetla podstawowe metryki, takie jak zasięg, wyświetlenia, kliknięcia czy konwersje, ale możesz łatwo dostosować widok do swoich potrzeb poprzez opcję wyboru kolumn niestandardowych. Istotnym elementem analizy jest również sprawdzanie, jak kampania radzi sobie w różnych segmentach czasowych. TikTok umożliwia przeglądanie danych według dni, tygodni czy miesięcy, co pozwala zidentyfikować trendy i wzorce w wynikach.
Faza nauki
Faza nauki to proces eksperymentalny, który trwa zazwyczaj 3 dni dla kampanii ręcznych i wydłuża się do 7 dni dla kampanii automatycznych. W tym czasie system stale poszukuje optymalnej grupy odbiorców, testując różne segmenty użytkowników w ramach zdefiniowanego targetowania. Algorytm obserwuje, którzy internauci najdłużej oglądają reklamę, klikają ją czy wykonują pożądane konwersje, a następnie stopniowo zawęża emisję do tych grup, które wykazują największe zainteresowanie. Co istotne, w trakcie fazy nauki wyniki mogą być niestabilne – koszty będą się wahać, a efektywność wydawać się niższa niż oczekiwana. Faza nauki kończy się oficjalnie, gdy kampania osiągnie próg 50 konwersji.
Faza nauki jest wręcz idealną podstawą do optymalizacji swoich działań. Jeśli określone grupy reklam osiągają lepsze wyniki, możesz zwiększyć ich budżet kosztem tych mniej efektywnych. Podobnie, w przypadku gdy konkretne kreacje generują więcej interakcji – warto wtedy skoncentrować na nich większą część budżetu lub stworzyć podobne treści.
Miliony w zasięgu ręki – czy warto reklamować się na TikToku?
Jak umieszczać reklamy na TikToku? Otóż bardzo łatwo. Wszystko kręci się bowiem wokół Ads Managera. Trzeba jednak wiedzieć, jak z niego korzystać… a Ty masz już teraz jakieś pojęcie. Reklamowanie się użyciem tej platformy nie jest jedynie ucieczką od Instagrama czy Facebooka, ale także to, co ciekawe, alternatywą dla Google. Aż 40% przedstawicieli generacji Z preferuje używanie TikToka zamiast wyszukiwarki z Mountain View5. Nic więc dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorstw zastanawia się, jak wyświetlać reklamy na TikTok. W przeciwieństwie do tradycyjnego podejścia kampanijnego, najskuteczniejszą strategią okazuje się konsekwentna, stała obecność na platformie. Zamiast polegać na sporadycznych, intensywnych akcjach reklamowych, warto budować systematyczną relację z odbiorcami poprzez autentyczne, angażujące treści. To podejście „always-on” przekłada się na znacznie wyższe wskaźniki konwersji i lojalności klientów.
- 1 https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tiktok-ilu-ma-uzytkownikow-w-polsce-dane-raport
- 2 https://explodingtopics.com/blog/time-spent-on-tiktok
- 3 https://www.forbes.com/sites/tjmccue/2019/07/31/verizon-media-says-69-percent-of-consumers-watching-video-with-sound-off/?sh=7c8f313035d8
- 4 https://dailyweb.pl/reklamy-na-tiktok-jak-zwiekszyc-skutecznosc/
- 5 https://www.wordstream.com/blog/ws/2023/02/07/facebook-vs-tiktok-ads