Posiadanie planu lub dokładnej strategii działania jest nieodłącznym elementem funkcjonowania każdej firmy, która chce umocnić swoją obecność na rynku i myśleć o rozwoju. W Internecie częścią takiej strategii jest również pozycjonowanie.

Długookresowy, nadrzędny plan firmy jest przygotowywany na poziomie całego przedsiębiorstwa, a potem dzielony jest na mniejsze strategie funkcjonalne, dedykowane poszczególnym obszarom działania firmy. Tak jest to najczęściej realizowane, co oznacza, że inne kroki podejmowane są w ramach np. strategii finansowej, a inne przez dział marketingu. Zatrzymajmy się na tej ostatniej kwestii. Marketing ma ułatwić dotarcie do klienta, budować rozpoznawalność marki lub promować nowe produkty. W Internecie strategia marketingowa dodatkowo wspiera się działaniami SEO, a tym samym pozycjonowanie staje się, można powiedzieć, częścią marketingu.

SEO jako skuteczny marketing

W przypadku firm, które funkcjonują również lub tylko w Internecie ważną częścią marketingu, jak wspomnieliśmy, jest strategia pozycjonowania, czyli różne działania, które mają na celu sprowadzić jak największy ruch na stronę firmową, landing page lub do e-sklepu. Często wiąże się to z uzyskaniem wysokiej pozycji w wyszukiwarce na starannie dobrane słowa kluczowe, wzbudzenie zainteresowania użytkowników ciekawym contentem oraz aktywna obecność w mediach społecznościowych. Zrealizowanie skutecznej strategii SEO nierzadko przekłada się potem na zdobycie silniejszej pozycji na rynku przez firmę, wzrost przychodów, a także większą rozpoznawalność marki. Działania SEO zależą, oczywiście, od wielu różnych czynników, jak dotychczasowa pozycja firmy na rynku, siła konkurencji, a tym samym konkurencyjność fraz kluczowych, na które serwis będzie pozycjonowany, konieczność przebudowy i optymalizacji strony www, link building itd.

Etapy działań

Jak w przypadku każdej strategii firmowej, również proces realizacji działań SEO najczęściej dzielony jest na szereg etapów. Pierwszy, oczywiście, musi skoncentrować się na analizie potrzeb biznesowych przedsiębiorstwa, określenie priorytetowych celów i zdefiniowanie wymagań. Kolejny ważny etap to analiza konkurencji. Z jednej strony pozwoli to sprawdzić, na jak dużą „walkę” należy się przygotować, a z drugiej – można przyjrzeć się działaniom innych firm, z czego korzystają, co robią, żeby zdobyć klienta i gdzie są obecne w Internecie. Przy okazji można również rozpocząć pracę nad kolejnym etapem, sprawdzając, do jakich klientów konkurencja kieruje ofertę. Jeśli już pozostajemy przy tym etapie, należy dokładnie określić grupę docelową i sprecyzować odbiorców. W zależności od branży i oferty, ważne będą różne parametry targetowania, jak np. wiek, płeć, miejsce zamieszkania itd.

Frazy kluczowe jako fundament

Dalszym krokiem musi być dobór odpowiednich fraz kluczowych, czyli wyselekcjonowanie zapytań najczęściej używanych przez internautów, a związanych z daną branżą lub produktem, usługą. To właśnie dzięki nim, firmowa strona lub e-sklep będą wyświetlały się w wynikach wyszukiwania. Ściśle powiązana z tym etapem jest również optymalizacja contentu na pozycjonowanej stronie. Jednak w tym przypadku należy znaleźć złoty środek tak, by treść spełniała swoją rolę SEO, a jednocześnie była atrakcyjna i ciekawa dla odbiorcy, nie wspominając już o tym, że musi być unikalna. Kolejny etap jest najdłuższy i najbardziej czasochłonny, koncentruje się m. in. na kreatywnym link buildingu, content marketingu, budowaniu wizerunku i wiarygodności, na marketingu szeptanym itp.

Nie można zapominać o tak ważnej kwestii, jak raportowanie. Tylko dokładna analiza danych pozwala ocenić, czy prowadzone działania i przyjęta strategia odnoszą pozytywny skutek. Jeśli tak nie jest, należy wprowadzić odpowiednią korektę.

Cel wyznacza strategię

To, jakie kroki zostaną podjęte i w jaki sposób poszczególne etapy strategii pozycjonowania będą realizowane zależy, tak naprawdę, od celu, jaki zostanie wyznaczony. Najczęściej wyróżnia się strategię sprzedażową lub wizerunkowa. W pierwszym przypadku słowa kluczowe związane są ściśle z branżą, w jakiej działa firma, z oferowanymi produktami lub usługami. Tutaj pozycjonowanie skupia się na promocji keywords w wyszukiwarce. Strategia wizerunkowa koncentruje się na budowaniu silnych relacji z klientem, na zdobywaniu jego lojalności, na budowaniu pozycji eksperta w swojej branży. Może się to odbywać, na przykład, poprzez dostarczanie wartościowych treści, które będą rozwiązywały problemy odbiorców lub, po prostu, dostarczały im rozrywki.

Oczywiście, jedna strategia nie wyklucza drugiej. Stabilna i wysoka pozycja w wyszukiwarce również przyczynia się do budowania wizerunku. Ważne jednak, żeby obecność firmy w Internecie przekładała się na realizację założonych celów biznesowych, czyli planów funkcjonowania i rozwoju firmy. Bez dobrej strategii nie można tego osiągnąć. Jej przygotowanie nie jest prostą sprawą, dlatego często warto zlecić zadanie profesjonalnej agencji, która zajmie się realizacją skutecznej obecności firmy w Internecie.