Content Marketing a SEO

Celem Content Marketingu może być m. in. wzmocnienie wizerunku marki w Internecie, budowanie pozycji eksperta, nawiązanie silnych relacji z klientami. Jednak nie można zapominać, że w takich działaniach marketingowych kryje się również duży potencjał SEO, który warto wykorzystać do osiągnięcia wyższej pozycji w wyszukiwarce.
Kampanie Content Marketingowe mają swoją specyfikę i ściśle określone cele. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, żeby działania marketingowe wykorzystać także do pozycjonowania w Google całego serwisu i tym samym generować większy ruch na stronie internetowej.

Potencjał wartościowych artykułów

Na początek należy przypomnieć, że sam Content Marketing może przybierać różne formy i może bazować na różnego rodzaju treściach. My skupimy się jednak tutaj na artykułach, które są nie tylko unikalne, ale również bardzo merytoryczne, eksperckie. Często tego rodzaju treści publikowane są również w zewnętrznych serwisach, specjalizujących się w konkretnej tematyce. Dlaczego właśnie artykuły? Mają duży wpływ na wyniki wyszukiwania, a do tego są szybko indeksowane przez Google, co nie znaczy jednak, że nie warto stawiać na wideo lub infografikę.

Jak optymalizować treści?

Jeśli chcemy wykorzystywać artykuły do pozycjonowania, powinniśmy zacząć od ich optymalizacji pod kątem SEO.
Już wspominaliśmy, że artykuły powinny być unikalne oraz muszą posiadać dużą wartość merytoryczną. To właśnie często takie treści są udostępniane i podlinkowywane przez odbiorców, zwiększając tym samym zasięg artykułów. Przekłada się to również na wyniki organiczne w Google i na pozycję treści w wyszukiwarce. Teksty pisane tylko pod wyszukiwarki, a nie dla odbiorców, już dawno, na szczęście, odeszły do lamusa.
Podczas optymalizacji SEO artykułów powinniśmy zwrócić uwagę na tytuł (w kodzie strony znacznik Title). Należy go tak przygotować, żeby zawierał słowa kluczowe, a jego długość nie przekraczała 70 znaków. Warto również opracować ciekawe Meta Description, czyli opis wyświetlany w wynikach wyszukiwania, który może skutecznie zachęcić do odwiedzenia strony, czyli wpłynąć na wzrost CTR. Opis nie powinien być dłuższy, niż 160 znaków. Ważne, żeby również zadbać o nagłówki w naszym artykule (znaczniki H), w których także powinny znaleźć się słowa kluczowe. Nagłówki sygnalizują najważniejsze kwestie, jakie porusza artykuł, co sprawia, że są przydatne nie tylko dla czytających, ale również dla robotów Google. Nie można również zapominać, żeby słowo lub słowa kluczowe pojawiały się w samej treści artykułu, chociaż z ich ilością nie wolno przesadzać, bo Google może wtedy uznać tekst za spam. Można z powodzeniem stosować odmiany słowa kluczowego oraz jego synonimy, ponieważ Google coraz lepiej radzi sobie z rozpoznawaniem kontekstu.

Pozycjonowanie a linki

Gdy już etap optymalizacji artykułu pod kątem SEO mamy za sobą, można skupić się na generowaniu ruchu z wyników organicznych wyszukiwarki. Duży wpływ na pozycję w Google mają linki przychodzące. Należy jednak mieć świadomość, że nie tylko ich ilość jest istotna, ale również jakość. Kilka odnośników z wartościowych serwisów ma większe znaczenie, niż kilkanaście z gorszych jakościowo witryn. Pozyskiwanie takich linków to wielka sztuka.

Anchor text w publikacji

W naszym przypadku mogą to być linki wychodzące bezpośrednio z artykułów lub z zewnętrznych źródeł. Warto wykorzystywać linki w wartościowych treściach, które będą prowadziły do naszego serwisu docelowego i najlepiej, jeśli będą to odnośniki „dofollow”. Oczywiście, nie bez znaczenia jest również odpowiednio dobrany anchor linku. W artykułach bardzo dobrze sprawdzają się odnośniki brandowe. Obecność nazwy danej firmy w takim miejscu wydaje się czymś naturalnym, ponieważ nierzadko konkretna marka pojawia się w kontekście zagadnienia poruszanego przez artykuł. Jeśli chcemy wygenerować większy ruch dla innych naszych publikacji, możemy również linkować do nich, zamiast bezpośrednio do serwisu.

Zewnętrzne źródła

Jeśli chodzi o pozyskiwanie linków z zewnętrznych źródeł, możliwości jest, tak naprawdę, wiele. Można komentować artykuły innych lub teksty na blogach, ale w sposób ciekawy, merytoryczny, odnosząc się przy tym do naszych artykułów. W podobny sposób można wykorzystać fora dyskusyjne, gdzie często internauci szukają rozwiązania konkretnych problemów. Jeśli nasza publikacja może im w tym pomóc, warto udostępnić do niej link. Starajmy się jednak robić to w sposób jak najbardziej neutralny, bez agresywnej reklamy, która może tylko zniechęcić do przeczytania artykułu. Jeśli posiadamy dobrej jakości zaplecze tematyczne, z niego również warto linkować.
Nie można zapominać także o odnośnikach z mediów społecznościowych, które mają coraz większe znaczenie. W tym przypadku, oprócz linku umieszczonego na naszym profilu, możemy liczyć również na naturalne linkowanie od innych użytkowników, którzy chętnie dzielą się wartościowymi treściami. Warto jednak pamiętać, że social media to nie tylko Facebook.
Mądre i skuteczne wykorzystanie kampanii Content Marketingowej w strategii SEO może przynieść bardzo dobre rezultaty w pozycjonowaniu serwisu, a co ważne, często w takiej sytuacji efekty są stabilne i bezpieczne. Dlatego jeśli już inwestujemy środki i czas w profesjonalny marketing treści, warto przy okazji wspomóc nim pozycjonowanie naszego serwisu.