W Internecie dzięki anonimowości i teoretycznej bezkarności każdy użytkownik jest odważniejszy i śmielej wypowiada swoje opinie. Niekiedy bezzasadnie umieszczane są negatywne komentarze w celu zaszkodzenia konkurencji. Na szczęście istnieją sposoby, aby się przed tym bronić. SERM (ang. Search Engine Reputation Management) to działania, których celem jest zarządzanie wizerunkiem w Internecie. Polega na jak najszybszej reakcji na nowe komentarze i monitorowaniu informacji na temat danej firmy, aby budować pozytywny wizerunek i zminimalizować ewentualny wpływ negatywnych opinii.
Reputacja marki i jej znaczenie dla internautów
Wiele naszych wyborów konsumenckich opiera się na wcześniej zasłyszanych poleceniach bądź recenzjach, co potwierdza raport E-commerce z 2020 roku. Wykazał, że 48% użytkowników określa wiarygodność sklepu internetowego na podstawie znalezionych w sieci opinii. Dodatkowo 46% respondentów po raz pierwszy dokonuje zakupu w danej witrynie z polecenia znajomych bądź komentarzy w Internecie. To wystarczające dowody, aby utwierdzić się w przekonaniu, że niezwykle istotne jest dbanie o dobry wizerunek firmy w sieci.
Zarządzanie reputacją w Internecie odgrywa ważną rolę zarówno dla dużych, znanych przedsiębiorstw, jak i mniejszych biznesów. Każdy może spotkać się z nieuzasadnioną lub nieprawdziwą negatywną opinią, która może zrujnować długo budowaną reputację. SERM jest ratunkiem właśnie dla takich firm, które potrzebują ochrony dobrego imienia. Pozwala na kreowanie spójnego wizerunku i zapobieganie powstania czarnego PR-u. Te usługi nazywa się również pozycjonowaniem wizerunkowym, bo pomagają w dobrym świetle przedstawić firmę nowym użytkownikom.
SERM, czyli wizerunkowe SEO
SERM, podobnie jak inne rodzaje pozycjonowania, to złożony proces wymagający odpowiedniej strategii. Pierwszym krokiem jest śledzenie komentarzy w wynikach wyszukiwania. Specjaliści w branży marketingu zapoznają się z postami w social media, wpisami na forach czy z komentarzami w opiniach Google, a następnie spostrzeżenia i wnioski przedstawią w formie raportu. Negatywne komentarze zostaną poddane weryfikacji, aby upewnić się, że zawarte tam informacje są fałszywe. Jeśli komentarz był wulgarny, przepełniony emocjami i niezgodny z zasadami komunikacji w Internecie, będzie można złożyć wniosek o jego usunięcie.
Budowanie pozytywnego wizerunku polega na podkreślaniu atutów firmy, więc w SERP wykorzystuje się komentarze i wartościowe artykuły w celu wypromowania wysokiej jakości usług firmy. Warto zadbać, aby najlepsze treści znajdujące się w witrynie były najbardziej widoczne dla nowych użytkowników. Równie ważne jest też publikowanie nowych treści, które podkreślą zalety działalności klienta, wieloletnie doświadczenie czy fachową wiedzę pracowników.
Marketing sposobem na lepszy wizerunek
Płatne reklamy Google Ads są najszybszym i najskuteczniejszym sposobem dotarcia do odbiorców ze swoim przekazem. Banery w postaci tekstów, grafik czy video mogą w atrakcyjny wizualnie sposób zachęcić użytkowników do zapoznania się z informacjami o firmie, jej historii czy unikalnych usługach. W reklamach warto też umieszczać odnośniki do rekomendacji od zadowolonych klientów czy wykonanych projektów. Efekty pracy obronią się same przed negatywnymi komentarzami.
Użytkownicy czerpią opinie z wiarygodnych według nich źródeł. Za jedno z nich nadal uważane są fora, które zrzeszają miłośników danego zagadnienia. Aby skutecznie wypromować swoją firmę i zbudować świadomość marki wśród nowych odbiorców, idealnym rozwiązaniem jest buzz marketing, czyli marketing szeptany. Agencja marketingowa wynajęta przez klienta udziela się na forach, a w komentarzach w dyskretny sposób zamieszcza pozytywne komentarze o firmie i jej produktach. Kluczowe jest dopasowanie przekazu do języka odbiorców, co pozwoli na zachowanie wiarygodności, naturalności, a tym samym poprawę wizerunku firmy.
Korzyści z SERM dla firmy
Niezależnie od tego, czy firma dopiero powstała i potrzebuje zbudowania wizerunku od nowa, czy ma wieloletnią historię i potrzebuje poprawić swoją reputację, SERM jest uniwersalnym rozwiązaniem. W obu przypadkach może przynieść długofalowe korzyści — pomóc w kreowaniu spójnego wizerunku firmy i budowaniu świadomości marki wśród odbiorców, przyczynić się do usunięcia lub ograniczenia widoczności negatywnych opinii, poszerzyć zasięg pozytywnych informacji o firmie oraz wpłynąć na zyskanie nowych klientów, którzy wzmocnią dobrą reputację marki.
Szukasz nowinek lub porad z branży?
Powiązane wpisy
Darmowa wycena: