Pozycjonowanie lokalne i regionalne — zwiększ widoczność Twojej firmy!

Google to potężne narzędzie, które zna odpowiedzi na wiele pytań. Pytania te mogą być związane z każdą lokalizacją na świecie, choćby znajdowała się na drugim końcu świata. Często jednak są one przyziemne i związane z najbliższym otoczeniem, czy też konkretną lokalizacją w obrębie naszego kraju. Tu pojawia się pozycjonowanie lokalne. Na czym ono polega? Do kogo jest adresowane? Jak poprawić swoją widoczność w wynikach wyszukiwania Google? I przede wszystkim — czy lokalne SEO jest dla Ciebie?

Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Lokalne pozycjonowanie (local SEO) ma na celu zwiększenie widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Punkty gastronomiczne, usługi, sklepy — to tylko niektóre działalności, które powinny być zainteresowane pozycjonowaniem fraz lokalnych. Trzeba jednak podkreślić, że w przypadku pozycjonowania lokalnego w Google niekoniecznie wymagana jest strona internetowa. Znakomite rezultaty może dać odpowiednio zoptymalizowana wizytówka Google Moja Firma oraz wpis w Google Mapy.

geolokalizacja

Lokalne pozycjonowanie a geolokalizacja

Nie ulega wątpliwości, że Google wie o użytkownikach całkiem sporo. Gigant z Doliny Krzemowej zna między innymi naszą lokalizację, udostępnianą za pośrednictwem nadajników GPS, w które są wyposażone m.in. smartfony. Dzięki temu jest w stanie precyzyjnie określić, gdzie się znajdujemy i dopasować lokalne wyniki wyszukiwania do potrzeb użytkownika.

Jak już zostało wcześniej wspomniane, skuteczne pozycjonowanie lokalne fraz kluczowych jest bardzo ważne w przypadku biznesów i usług o niewielkim zasięgu. Przykładami mogą być:

  • punkty gastronomiczne (restauracje, kawiarnie, puby);

  • hotele i pensjonaty;

  • usługi (hydraulik, mechanik);

  • obiekty użyteczności publicznej (szkoły, biblioteki);

  • punkty medyczne (apteki, prywatne gabinety lekarskie);

Geolokalizacja pozwala wyszukiwarce Google zaprezentować użytkownikowi wyniki organiczne dopasowane do miejsca, w którym aktualnie się znajduje. Jak widać na screenie wyżej — nie jest nawet konieczne dopisywanie lokalizacji do frazy (np. mechanik Toruń).

Zwiększ widoczność strony w wynikach wyszukiwania na zapytania lokalne

Duże miasta – takie jak Warszawa, Poznań czy Gdańsk – dzielą się na dzielnice. Lokalne zapytania na tym obszarze zawierające samo miasto mogą więc nie odpowiadać aktualnym potrzebom użytkownika. Tu pojawiają się frazy kluczowe odnoszące się do nazw dzielnic, np. „Mechanik Wrzeszcz” czy „Dentysta Łazarz”. Podczas planowania strategii pozycjonowania lokalnego w dużych miastach należy uwzględniać także takie zapytania, by zmaksymalizować efekty ogólnych działań.

Możliwość określenia lokalizacji nie oznacza ograniczenia wyłącznie do obrębu danego miasta lub dzielnicy. Osoby mieszkające niedaleko danej miejscowości, zainteresowane produktem lub usługą, również mogą trafić na Twoją witrynę w Google. Pozycjonowanie lokalne daje olbrzymie możliwości docierania do klientów, dlatego warto zwiększyć swoje szanse na widoczność w wyszukiwarce.

Pozycjonowanie regionalne — nie lekceważ potencjału!

Obok pozycjonowania lokalnego w wyszukiwarce, znajduje się pozycjonowanie regionalne. Jako region możemy rozumieć zarówno województwo, jak i konkretnie doprecyzowany obszar (np. Bory Tucholskie). Teoretycznie zapytania regionalne nie są aż tak popularne jak te lokalne czy ogólne, niemniej w niektórych branżach mogą być szczególnie przydatne. Mowa tu przede wszystkim o branży turystycznej – działalność prowadzona na obszarach takich jak Trójmiasto, Mazury czy Bieszczady może sporo zyskać przy doborze strategii pozycjonowania regionalnego.

Pozycjonowanie regionalne nie jest oczywiście zarezerwowane wyłącznie dla ośrodków wypoczynkowych, hoteli czy sanatoriów. Firmy prowadzące swoją działalność w danym regionie mogą wykorzystać je jako furtkę pozwalającą dotrzeć im do nowych klientów.

Optymalizacja strony i treści pod frazy lokalne

Optymalizacja strony i treści pod frazy lokalne

Lokalne pozycjonowanie stron nie różni się bardzo pod kątem zakresu prac od pozycjonowania szerokiego. W obu przypadkach konieczne jest dokonanie analizy strony WWW pod kątem błędów utrudniających lub uniemożliwiających osiągniecie wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Po przesłanym audycie SEO następuje tworzenie strategii pozycjonowania strony internetowej, z uwzględnieniem konkurencji oraz wcześniej wybranych słów kluczowych. Kolejnym etapem pozycjonowania lokalnego strony jest praca nad wartościowymi treściami, wraz z optymalizacją serwisu pod kątem technicznym. To bardzo ważny element, mający duży wpływ na ostateczne powodzenie lokalnego SEO. Treści publikowane na stronie muszą wyczerpująco odpowiadać na zadane przez użytkownika pytania oraz rozwiewać jego wątpliwości. Należy unikać tzw. keyword stuffingu, czyli upychania słów kluczowych. Obecnie algorytmy Google coraz lepiej radzą sobie z oceną wartości oraz jakości treści, toteż takie działanie może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego.

Później pozostaje na bieżąco obserwować efekty naszych działań i wprowadzać ewentualne korekty w optymalizacji strony internetowej. Działania SEO muszą uwzględniać zmiany w algorytmach oraz aktualne wytyczne Google. Dobrym rozwiązaniem może być więc powierzenie pozycjonowania lokalnego specjalistycznej agencji SEO, która zadba o widoczność witryny i pomoże pozyskać dla ciebie potencjalnego klienta.

Lokalne pozycjonowanie stron a linkowanie. Katalogi mogą pomóc?

Wiele lat temu katalogi odgrywały bardzo dużą rolę w procesie pozycjonowania — także tego lokalnego. Dziś wizytówki NAP (Name, Adress, Phone Number) nieco straciły na znaczeniu w strategii SEO lokalnego, jednak absolutnie nie wolno ich ignorować. Linki pozyskiwane z takich miejsc jak panoramafirm.pl czy pkt.pl mogą pomóc Twojej stronie. Powinny mieć poprawnie wypełnione dane teleadresowe, które pozwolą skontaktować się klientom i skorzystanie z naszej oferty.

Warto mieć również na uwadze pozyskiwanie linków z lokalnych stron internetowych — portali informacyjnych czy partnerów biznesowych. W przypadku niektórych branż, takich jak branża turystyczna czy rozrywkowa, dobrym pomysłem będzie próba pozyskania linku ze strony urzędu miasta czy gminy.

Wizytówka Google Moja Firma — podstawa w lokalnym SEO

Wizytówka Google Moja Firma

Jak już zostało wcześniej wspomniane, pozycjonowanie lokalne SEO jest możliwe nawet wówczas, gdy nie posiadamy domeny i własnej strony. Z pewnością jako użytkownik wyszukiwarki Google nie raz spotkałeś się z tym, że na wpisane zapytanie wyświetliła się lista miejsc z mapą. To zasługa wizytówek Google Moja Firma. Niezależnie od tego, czy posiadasz własną stronę internetową, czy też na razie nie masz jej w planach — promowanie się przy pomocy Map Google to absolutna podstawa. Co ważne, założenie wizytówki Google Moja Firma jest całkowicie darmowe. Dlaczego więc z tego nie skorzystać?

Jak założyć wizytówkę Google w kilku prostych krokach:

  1. Wejdź na stronę: https://www.google.com/maps/, rozwiń menu po lewej stronie i wybierz „Dodaj swoją firmę” (musisz mieć do tego konto Google);
  2. Podaj nazwę firmę i kategorię działalności;
  3. Podaj lokalizację firmy;
  4. Ustaw znacznik w miejscu, gdzie dokładnie znajduje się Twoja firma (jeśli to konieczne, pierwotne wskazanie może być dokładne);
  5. Podaj dane kontaktowe — numer telefonu i stronę internetową (jeśli oczywiście ją posiadasz)
  6. Zweryfikuj swój adres — zazwyczaj odbywa się to pomocy kodu, przesyłanego przez Google na podany adres siedziby;

Pamiętaj, żeby na swoim profilu uzupełnić:

  • Godziny otwarcia;
  • Kategorie działalności;
  • Obszar, na którym działasz;
  • Szczegółowy opis działalności — tekst ze słowami kluczowymi może mieć wpływ na wyświetlanie się w wynikach wyszukiwania lokalnego.

Masz wizytówkę GMF? Nie zapomnij o pozytywnych opiniach!

Nie jest tajemnicą, że dobre lub złe opinie mogą wpłynąć na postrzeganie Twojej firmy. Nie inaczej jest w przypadku wizytówki Google Moja Firma.. Jednak opinia opinii nierówna — niekiedy internauci ograniczają się wyłącznie do oceny w postaci wybrania liczby gwiazdek. Warto zachęcać więc swoich klientów do pozostawiania pozytywnej, opisowej opinii, gdyż oceny bez treścimogą być uznane przez Google za fałszywe i usunięte z naszego profilu.

Warto dodać tu jeszcze jedną rzecz — staraj się odpowiadać na komentarze, szczególnie te negatywne. Dlaczego? Niekiedy bywa tak, że opinie publikowane w GMF niekoniecznie są zgodne z prawdą. Google nie daje właścicielowi możliwości usuwania fałszywych ocen – może je jedynie zgłosić do weryfikacji, jednak procedura potrafi trwać stosunkowo długo i nie zawsze przynosi oczekiwane skutki. Odpowiadając na negatywne komentarze, pokazujesz potencjalnym klientom, że starasz się znaleźć rozwiązanie i nie jesteś obojętny na krytyczne opinie.

Dane teleadresowe — nie wprowadzaj użytkownika w błąd!

dane teleadresowe

Niejako na podsumowanie kwestii GMF oraz wizytówek NAP — pamiętaj, aby dane teleadresowe Twojej firmy były zgodne w każdym miejscu. Warto porównać, czy numer telefonu, adres firmy czy e-mail jest taki sam na stronie internetowej, w wizytówce Google Moja Firma i NAP-ach. Jest to szczególnie istotne, jeśli zachodzą jakieś zmiany — np. przenosisz się do innej siedziby. Rozdźwięk w wynikach wyszukiwania na frazy brandowe może skonfundować, czy nawet zniechęcić potencjalnego klienta do interakcji.

Schema a SEO lokalne — pomóż zrozumieć swoją stronę!

Pozycjonowanie lokalne pozwala dotrzeć do klientów w danym mieście lub okolicy, a co za tym idzie – zasady optymalizacji strony będą przypominały te wykorzystywane przy pozycjonowaniu szerokim. Oprócz wysokiej jakości treści konieczne więc będzie również usprawnienie działania strony. Podstawową kwestią jest prędkość jej ładowania, ze szczególnym uwzględnieniem wersji mobilnej. Nie jest tajemnicą, że ok. 2/3 ruchu na stronach internetowych generowanych jest obecnie za pośrednictwem smartfonów. Już na etapie projektowania strony należy więc uwzględnić odpowiednią architekturę i responsywność witryny, aby nie stracić na starcie szansy na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania lokalnego.

Osobną kwestią są znaczniki schema, pozwalające lepiej opisać elementy znajdujące się na stronie. Schemę można wdrożyć za pomocą formatów:

  • Microdata — znaczniki umieszczane są bezpośrednio w tagach HTML;
  • JSON-LD — znaczniki umieszczane w strony;
  • RDFa — rozszerzenie tagów HTML5
wykorzystanie schema

Schema jest bardzo ważna z dwóch powodów. Po pierwsze — jak już zostało wcześniej wspomniane, dzięki lepszemu opisaniu poszczególnych elementów roboty indeksujące mogą lepiej zrozumieć zawartość danej podstrony. Po drugie — dodatkowe elementy zwiększają atrakcyjność wyniku w SERP-ie, co w naturalny sposób może przełożyć się na większy współczynnik kliknięć i większy ruch.

Ile kosztuje usługa pozycjonowania lokalnego?

Małe i średnie firmy lokalne liczą swoje wydatki, w tym także te przeznaczone na marketing internetowy, w skład którego wchodzi pozycjonowanie lokalne. Zasadnym jest więc pytanie — ile kosztuje pojawienie się w wynikach wyszukiwania na lokalne frazy? Mniejsza konkurencja niż w przypadku pozycjonowania się na ogólne frazy zazwyczaj oznacza mniejsze koszty. Jednak innych nakładów pracy i środków wymaga pozycjonowanie w Warszawie czy Poznaniu, a inne w mniejszym mieście.

Koszt pozycjonowania lokalnego zawsze ustalany jest indywidualnie. Dopiero po poznaniu oczekiwań klienta, dokonaniu analizy oraz konkurencyjności, można dopasować odpowiednią do potrzeb ofertę. Należy pamiętać, że lokalne firmy nie próżnują — one również wykorzystują Google, by dotrzeć do swoich klientów! Warto więc skorzystać z usług profesjonalnej agencji SEO, która dzięki swojemu doświadczeniu oraz narzędziom jest w stanie ułożyć odpowiednią strategię dla Twojego biznesu.

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.
    Więcej informacji o Administratorze danych w Polityce Prywatności

    FAQ — odpowiedzi na pytania dotyczące lokalnego SEO

    Co to jest pozycjonowanie lokalne?

    Jest to ogół działań (marketingowych i optymalizacyjnych), które mają na celu zwiększenie widoczności danej strony lub marki w lokalnych wynikach wyszukiwania. Działania w przypadku pozycjonowania lokalnego są podobne do tego, z jakimi mamy do czynienia przy pozycjonowaniu szerokim.

    Jak długo czeka się na efekt lokalnego SEO?

    Podobnie jak w przypadku kosztów, jest to kwestia mocno indywidualna. Wiele zależy od konkurencyjności, branży oraz słów kluczowych. Pierwsze pozytywne efekty mogą być widoczne po kilku miesiącach. Dobrze wykonana optymalizacja oraz odpowiednio dobrana strategia w dłuższej perspektywie jest opłacalna, ponieważ z czasem konwertują one nie tylko słowa kluczowe objęte umową, ale również inne, powiązane z danym biznesem.

    Czy pozycjonowanie lokalne musi ograniczać się do jednego miasta?

    Nie. Jeśli Twój biznes działa w kilku miejscowościach i w każdej z nich chcesz docierać do potencjalnych klientów — nie ma problemu. Odpowiedni dobór słów kluczowych oraz strategii pozwoli na realizowanie działań z zakresu lokalnego pozycjonowania w kilku, a nawet kilkunastu miejscach w tym samym czasie.

    Czy pozycjonowanie lokalne można przekształcić w pozycjonowanie szerokie?

    Jak najbardziej. Jeśli z biegiem czasu Twoja działalność rozwinie się na tyle, że zechcesz rozszerzyć obszar działania na część lub nawet cały kraj — jest to do zrobienia. Wówczas należy dokonać korekt w strategii oraz słowach kluczowych. Należy jednak pamiętać, że pozycjonowanie fraz kluczowych ogólnych często wymaga większych nakładów finansowych oraz czasu i cierpliwości w działaniu.

    Sprawdź oferty pozycjonowania w innych miastach:

    Oceń ten artykuł

    Średnia ocen użytkowników 4.9 / 5. Ilość głosów użytkowników 103

    Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.