Pozycjonowanie stron Bydgoszcz

W mieście Bydgoszcz działają setki dużych i małych przedsiębiorstw w każdej branży – od budowlanej przez odzieżową po agencje marketingowe. Sukces firm zależy od wielu czynników. W dużej mierze decyduje o nim marketing internetowy i wypracowana dzięki niemu pozycja – w myśl zasady, że jeśli nie ma Cię w Google, to nie istniejesz. Kluczową rolę w budowaniu marki w Internecie, z uwzględnieniem specyfiki branży i potrzeb lokalnych odbiorców, odgrywa SEO lokalne. Szczególnie właściciele nowo powstających na lokalnym rynku firm oraz jednoosobowych działalności gospodarczych, powinni zwrócić uwagę na tę kwestię. Warto skorzystać z profesjonalnego wsparciu doświadczonych w tej branży pozycjonerów i profesjonalnej agencji SEO, zajmującej się pozycjonowaniem w mieście Bydgoszcz.

Skontaktuj się z nami!

    *Wyrażam zgodę na otrzymywanie treści marketingowych i informacji handlowych od Pikseo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej ) w celu promocji usług Pikseo w tym m.in. przedstawienia informacji o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.
    Więcej informacji o Administratorze danych w Polityce Prywatności

    Dlaczego pozycjonowanie lokalne w mieście Bydgoszcz jest ważne?

    Szukając np. fryzjera w mieście Bydgoszcz, najczęściej wpisujemy daną frazę w wyszukiwarkę internetową. Współcześnie o wiele rzadziej posiłkujemy się opiniami znajomych lub innymi dostępnymi narzędziami. Wśród wyszukiwarek od lat dominującą pozycję zajmują Google, z której korzysta nawet 90% użytkowników Internetu. Dla klienta najważniejsze jest, by szybko znalazł to, czego potrzebuje, w danej lokalizacji. Dla przedsiębiorcy zaś – by klient trafił na jego produkt, usługę czy stronę. Dlatego tak istotne jest, by w rankingu stron w lokalizacji Bydgoszcz strona WWW przedsiębiorstwa funkcjonowała jak najwyżej, by wyświetlała się na szczycie listy wyników wyszukiwania. Dobre pozycjonowanie lokalne to większa widoczność w sieci i większe zyski w rzeczywistości.

    Rola SEO w pozycjonowaniu w mieście Bydgoszcz

    SEO (Search Engine Optimization) to jeden ze skutecznych sposobów pozycjonowania stron. SEO to narzędzie, które ma na celu zwiększenie widoczności strony, optymalizację wyników pod kątem wyszukiwania, podniesienie pozycji strony dla konkretnych fraz kluczowych. Wdrożenie SEO ma charakter złożony i wieloetapowy. Jego celem w ujęciu lokalnym jest takie dobranie narzędzi, by dana firma pojawiała się możliwe wysoko w momencie wpisania słowa-klucza.

    Po co SEO

    Głównym zadaniem narzędzia SEO jest umieszczenie witryny internetowej jak najwyżej wśród wyników wyszukiwania w danej wyszukiwarce, co wpływa na ruch na stronie (ilość wejść) oraz na liczbę pożądanych działań wykonywanych na stronie przez odbiorcę, czyli konwersję. Im wyższa pozycja w wyszukiwarce, tym większe prawdopodobieństwo, że klient wejdzie na daną stronę, np. witrynę sklepu internetowego i dokona tam zakupu. Dlatego tak istotne jest, by to narzędzie marketingu internetowego wykorzystać jak najlepiej, korzystając z usług agencji o dużym doświadczeniu, współpracującej z gronem wykwalifikowanych specjalistów, posiadających fachową wiedzę z zakresu marketingu, UX, pozycjonowania oraz projektowania stron. Dzięki temu mamy pewność, że wdrożone przez nich działania da wymierne korzyści – zwiększy widoczność witryny w Google, i zatrzyma potencjalnego klienta na danej stronie, zachęci do zapoznania się z jej treścią lub ofertą. W ten sam sposób działa SEO lokalne, uwzględniając firmy z danego obszaru. O pozycji na liście wyników decyduje szereg algorytmów używanych w procesie indeksowania stron.

    Algorytm Google Pigeon (Gołąb)

    Google Pigeon to jedno z pierwszych narzędzi, mających znaczenie w pozycjonowaniu lokalnym i promowaniu przedsiębiorstw działających na danym obszarze. Ten ważny algorytm pozycjonowania lokalnego wyszukiwarki Google powstał w 2014 r. Jego celem było zwiększenie widoczności lokalnych firm w wynikach wyszukiwania. Wpłynął także na ich wyświetlanie w na mapach Google Maps. Dzięki powiązaniu lokalizacji strony stosującej dane frazy (np. adres podany na stronie) z danymi lokalizacyjnymi użytkownika, po wpisaniu konkretnego wyrażenia pojawiała się mapa z zaznaczonymi odpowiadającymi jej punktami.

    Google Possum

    Rozwój modelu geolokalizacji Google spowodował wprowadzenie w 2016 r. kolejnego ważnego algorytmu. Google Possum, zwana przez przedstawicieli branży SEO Oposem w sposób istotny wpłynął na wyszukiwanie lokalne. Dzięki tej aktualizacji w wynikach uwzględniane były precyzyjnie takie elementy jak adres czy kod pocztowy oraz inne elementy bazy danych Google, bez konieczności wpisywania przez użytkownika nazwy miasta jako słowa kluczowego. Była to odpowiedź na powszechne korzystanie z mobilnego internetu i mobilnych urządzeń przenośnych.

    Pozycjonowanie lokalne – kiedy potrzebne?

    Powyższe narzędzia są odpowiedzią na stale zmieniające się potrzeby użytkowników Google oraz rozwój marketingu internetowego. Narzędzia stosowane dziś, jutro stają się nieaktualne. Sposób działania wyszukiwarek internetowych ewoluuje z dnia na dzień i dostosowuje do profilu i zmieniających się oczekiwań klientów. Prowadząc przedsiębiorstwo lub planując założenie firmy lokalnej trudno być stale na bieżąco z aktualnymi technikami optymalizacji stron i nowymi algorytmami Google. Dlatego najlepiej skorzystać ze wsparcia profesjonalistów, specjalizujących się w tej dziedzinie.

    Optymalizacja Bydgoszcz – dla kogo?

    Profesjonalne wsparcie specjalistów z zakresu optymalizacji stron przyda się przede wszystkim tym firmom, które dopiero wchodzą na rynek lokalny w mieście Bydgoszcz ze swoją ofertą. To doskonałe narzędzie, by rozpoczynając działalność, wykorzystać wszystkie możliwości, kanały dotarcia do klientów. Konkurowanie z istniejącymi od lat firmami w tej samej brany, o stabilnej pozycji i gronie klientów nie jest proste. SEO może pomóc w skutecznym wypromowaniu w lokalnych wynikach wyszukiwania w niemal wszystkich branżach, w których dla klienta ważna będzie bliska odległość. Tak, by mógł on kupić coś lub otrzymać usługę, której potrzebuje, poświęcając jak najmniej czasu i energii.

    Sklep internetowy a pozycjonowanie lokalne w Bydgoszczy

    Szczególne znaczenie lokalne pozycjonowanie stron ma dla sklepów internetowych. Pozycjonowanie sklepów internetowych może okazać się czaso- i kosztochłonne. Warto umożliwić zamówienie produktu online z odbiorem osobistym. Szybkość realizacji zamówienia i wygodniejszy zwrot pozwolą dotrzeć do klientów lokalnych. Warto skupić się tu na pozycjonowaniem lokalnym dla sklepów internetowych w Bydgoszczy, by po czasie skuteczniej i łatwiej wdrożyć techniki pozycjonowania ogólnego.

    Zwiększ liczbę klientów, którzy oszczędzą czas i pieniądze

    Jeśli lokalni klienci z miasta Bydgoszcz to ważni odbiorcy Twoich produktów lub usług – pozycjonowanie lokalne Bydgoszcz jest dla Ciebie! Dzięki niemu zwiększysz liczbę klientów, którzy łatwo znajdą Cię w Internecie, a jeszcze łatwiej dotrą do Ciebie, bo jesteś blisko nich. Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania Google spowoduje zwiększenie widoczności Twojej firmy. Użytkownik, szukając firmy w danej branży lub oferty, spełniającej jego oczekiwania, a jednocześnie nieznacznie oddalonej od jego miejsca zamieszkania łatwo odnajdzie właśnie Ciebie. Pozwoli mu to oszczędzić czas, który przeznaczyłby na dojazd oraz zmniejszyć związane z ewentualnym dojazdem koszty. Pozycjonowanie lokalne Bydgoszcz jest kluczowe w zdobyciu silnej pozycji na rynku lokalnym w regionie, a co za tym idzie osiągnięciu jak największych zysków.

    Skuteczne pozycjonowanie stron Bydgoszcz – od czego zależy?

    Aby pozycjonowanie strony było skuteczne, musi ono wychodzić naprzeciw aktualnym algorytmom Google, które stale ewoluują, zmianom preferencji odbiorców i upodobań klientów, odpowiadać na narzędzia stosowane przez konkurencję i tendencje pojawiające się na rynku. Jest to więc złożony proces, wymagający bycia stale na bieżąco i podążanie za najnowszymi technikami pozycjonowania, jak i całego marketingu internetowego. Pozycjonowanie stron wymaga odpowiedniego przygotowanie i dużego zaangażowania. Warto wiedzieć, jakie działania, narzędzie i metody stosuje się, by skutecznie pozycjonować stronę WWW w mieście Bydgoszcz.

    Stosuj słowa kluczowe

    Google Pigeon to jedno z pierwszych narzędzi, mających znaczenie w pozycjonowaniu lokalnym i promowaniu przedsiębiorstw działających na danym obszarze. Ten ważny algorytm pozycjonowania lokalnego wyszukiwarki Google powstał w 2014 r. Jego celem było zwiększenie widoczności lokalnych firm w wynikach wyszukiwania. Wpłynął także na ich wyświetlanie w na mapach Google Maps. Dzięki powiązaniu lokalizacji strony stosującej dane frazy (np. adres podany na stronie) z danymi lokalizacyjnymi użytkownika, po wpisaniu konkretnego wyrażenia pojawiała się mapa z zaznaczonymi odpowiadającymi jej punktami.

    Zaplanuj skuteczny content marketing, czyli marketing treści

    Słowa kluczowe są elementem treści, zawartości strony. A treści publikowane na stronie tworzą content marketing. Aby stanowiły skuteczne narzędzie marketingowe, powinny mieć odpowiednią budowę, podział, długość, powinny zawierać odpowiednio skonstruowane nagłówki. Przyjmuje się, że dla tekstów sprzedażowych optymalna długość wynosi od 3000 do 5000 znaków. Treści powinny być odpowiednio często aktualizowane, interesujące i przydatne dla grupy docelowej. Witryna internetowa powinna być intuicyjna, atrakcyjna wizualnie i dobrze skonstruowana technicznie. Treści zaś poprawne i przygotowane z dbałością o szczegóły i wysoki poziom. Dla odbiorcy świadczy to o profesjonalizmie firmy i wzbudza większe zaufanie.

    Optymalizacja SEO w praktyce tworzenia content marketingu

    Stosuj linki i link building

    Tworząc treści strony należy pamiętać o linkowaniu wewnętrznym i zewnętrznym czyli link building, które jest ważną częścią SEO i wpływa na pozycjonowanie strony internetowej.

    Linkowanie zewnętrzne to umieszczanie odnośników do naszej strony na innych stronach, forach internetowych, w katalogach branżowych, witrynach tematycznych, blogach tematycznych związanych z tematyką treści udostępnianych na naszej stronie.

    Linki wewnętrzne to linki, które przekierowują internautę, który korzysta z naszej strony www do innej części tego samego serwisu. Mają nie tylko znaczenie w pozycjonowaniu strony, ale pełnią ważną rolę w nawigacji użytkownika, pomagając odnaleźć treści lub produkty, które mogą go rzeczywiście, ale i potencjalnie zainteresować. Ich stosowanie to sygnał, że strona jest przejrzysta, uporządkowana i przyjazna dla użytkownika.

    Tagi i meta description jako elementy SEO

    Tagi HTML to znaczniki umieszczane w sekcji nagłówka dokumentu HTML. Choć są tylko elementem kodu to przeglądarki i roboty sieciowe mogą odczytywać zawarte w nich informacje, porządkując je podczas indeksowania. Jednym z najważniejszych metatagów HTML pod kątem SEO jest meta description, czyli krótki opis, zawierający podsumowanie zawartości strony. Opis powinien mieć unikalny charakter i zawierać nie więcej niż 160 znaków ze spacjami. Dla optymalizacji pod kątem wyszukiwarek znaczenie mają także takie elementy jak dostosowanie strony do innych rozdzielczości czy szybkość ładowania.

    Wrażenia użytkownika, czyli User Experience (UX)

    Skuteczne pozycjonowanie stron w Bydgoszczy zależy także od doświadczeń użytkownika, od tego, czy strona była dla odbiorcy użyteczna, a treści zrozumiałe i zaprezentowane w przejrzysty, przyjazny sposób. Algorytm Google uwzględnia wrażenia użytkownika w pozycjonowaniu stron.

    Monitoring

    Bardzo ważne jest, by stale dokonywać ewaluacji, obserwować i reagować na zmiany zachodzące w lokalnym pozycjonowaniu oraz monitorować liczbę wyświetleń, by móc odpowiednio reagować na spadek pozycji strony i konkurencyjności w branży na rynku lokalnym. Bieżąca monitorowanie pozwala wdrożyć nowe techniki oraz sprawdzić, czy te dotychczas stosowane są skuteczne i przynoszą efekty w postaci wymiernych zysków.

    Audyt

    By wstępnie zidentyfikować problemy, wystarczą powszechnie dostępne darmowe narzędzia analizy, ale kompleksowy, profesjonalny audyt SEO, przeprowadzony przez kompetentną firmę jest najskuteczniejszą metodą, by poprawić pozycjonowanie witryny.

    Zanim zdecydujesz się na efektywne pozycjonowanie Bydgoszcz

    Na początku warto zadać sobie pytanie, czy nasza firma zyska dzięki wprowadzeniu narzędzi pozycjonowania w mieście Bydgoszcz. To proces, który przyniesie wymierne korzyści zwłaszcza wówczas, gdy działalność firmy skupia się na stosunkowo niewielkim obszarze, lokalnym rynku i jest kierowana do odbiorców z miasta Bydgoszcz. To odległość od sklepu lub miejsca świadczenia usługi jest bowiem w tym przypadku kluczowa. Jeśli tak właśnie jest – nie zwlekaj, poprzez narzędzie pozycjonowania Bydgoszcz z powodzeniem wypromujesz swoją stronę internetową, z co za tym idzie – swój biznes.

    Efektywne pozycjonowanie Bydgoszcz – od czego zacząć?

    Określenie celu oraz aktualnej pozycji

    Na początku należy określić stan faktyczny – aktualną pozycję firmy, ale i witryny w wyszukiwarce internetowej. Przeanalizować, jakie narzędzia wykorzystuje konkurencja i czy te działania są skuteczne. Drugim krokiem jest określenie celu, do którego będziemy dążyć. Taka analiza pozwoli stworzyć odpowiedni plan działania.

    Wskazanie obszaru działania

    Myśląc o celu, czy grupie docelowej, należy określić, czy nasze usługi chcemy kierować do odbiorców w samym mieście Bydgoszcz, czy chcemy poszerzyć ten obszar o promień kilku lub kilkunastu kilometrów albo o cały region.

    Określenie budżetu

    Istotną sprawą jest zaplanowanie budżetu, jaki chcemy przeznaczyć na działania. Usługi świadczone przez profesjonalną agencję SEO to może być spory wydatek. Należy jednak pamiętać, że pozycjonowanie lokalne czy szerzej marketing internetowy to rodzaj inwestycji, który w stosunkowo krótkim czasie przyniesie wymierne korzyści i okaże się opłacalna.

    Proste narzędzia – wymierne efekty pozycjonowania

    Optymalizacja zawartości strony – działania on-site

    Pozycjonowanie lokalne wymaga skupienia się na optymalizacji treści strony. Warto zacząć od niemal oczywistej rzeczy – umieszczenia aktualnych danych teleadresowych i lokalizacyjne firmy na stronie internetowej. Tworząc stronę oraz dodając kolejne treści, należy pamiętać o najważniejszych zasadach SEO i skutecznych narzędziach optymalizowania treści pod kątem wyników wyszukiwania. Warto stosować frazy kluczowe, które mogą być często wyszukiwane przez użytkowników, korzystać z tagowania i linkowania zewnętrznego i wewnętrznego. Ważna jest responsywność, czyli dostępność strony nie tylko dla laptopów i komputerów, ale także dla urządzeń mobilnych typu tablet czy smartfon. Obecnie dużą wagę wyszukiwarka Google przywiązuje do bezpieczeństwa i ochrony danych użytkowników.

    Działania off-site

    Działania off-site to wszystkie działania wykonywane poza stroną internetową, które prowadzą do zwiększenia jej pozycji. Spore znaczenie mają tu linki zewnętrzne tzw. link building, czyli pozyskiwanie odnośników, najlepiej ze stron zbliżonych tematycznie, które są wysoko indeksowane w Google, czyli odnośniki z wysoko pozycjonowanych w Google serwisów internetowych o zbliżonej tematyce lub tych, dotyczących regionu. Duże znaczenie ma też udział w dyskusjach na forach, dotyczących danej branży lub tematyki lokalnej.

    Wizytówka Google Moja Firma

    Już na początku swojej drogi z SEO warto stworzyć dla swojej firmy wizytówkę w serwisie Google Moja Firma. Usługa jest darmowa. W panelu można umieścić wszystkie informacje o firmie, które będą udostępniane w wyszukiwarce Google oraz Mapach Google. Warto podać takie dane, jak: adres, telefon kontaktowy, godziny otwarcia, oferta, które ułatwiają internautom korzystania z proponowanej przez Ciebie oferty.

    Opinie klientów

    Wizytówka Google Moja Firma ma również możliwość umieszczania opinii klientów, co ma duże znaczenie dla zwiększenia wiarygodności firmy. Dzięki przejrzystej prezentacji ocen firmy, zainteresowanych potencjalnych klientów naszą ofertą może wzrosnąć, a liczba odwiedzających stronę internetową zwiększyć się, dzięki czemu pozycja strony internetowej będzie wyższa. Narzędzie to umożliwia także wchodzenie w interakcję z autorami ocen, co pozwala na ustosunkowanie się do negatywnych opinii.

    NAP w katalogach branżowych i regionalnych

    Chcąc podnieść pozycję firmy w wyszukiwarce, warto zadbać o to, by jej dane pojawiały się w katalogach firm. Szczególnie, by umieszczane były w serwisach dotyczących branży, w której działamy oraz w katalogach lokalnych czy regionalnych. By ten mechanizm dobrze funkcjonował, należy zadbać o poprawność danych w każdym z miejsc, gdzie informacje o firmie się pojawią – szczególnie ważna jest wizytówka NAP, czyli Name, Address, Phone.

    Frazy long tail

    Czyli inaczej „długie ogony” to rozbudowane frazy, zawierające najczęściej 3 i więcej słów, stosowane w celu otrzymania precyzyjnych wyników. Często mają formę zapytania, formułowanego przez osoby korzystające z opcji wyszukiwania głosowego. Choć fraza jest długa, to liczy się tu szybka, konkretna i możliwie najbardziej precyzyjna odpowiedź.

    SEO a Google Ads

    Inną formą marketingu internetowego są reklamy Google Ads. To usługa, która pozwala na szybsze zwiększenie widoczności firmy w Internecie poprzez wyświetlanie reklamy jej usług/produktów po wpisaniu w wyszukiwarce danej frazy. To narzędzie odpłatne, ale tylko wówczas, gdy użytkownik rzeczywiście kliknie link do witryny.

    Od czego jeszcze zależy popularność stron WWW?

    Im więcej osób korzysta z danej strony internetowej, tym częściej odwiedzają ją boty Google. Na zainteresowanie Google wpływa także to, jak dużo linków prowadzi na naszą stronę.

    Ponadto algorytmy Google stale się zmieniają. Topowa pozycja w wynikach wymaga szybkiego reagowania na aktualizacje.

    W walce o topową pozycję należy pamiętać, że Google nie lubi nieuczciwych technik. Ich stosowanie może doprowadzić do całkowitego usunięcia witryny z wyników wyszukiwania.

    Pozycjonowanie lokalne Bydgoszcz a pozycjonowanie krajowe

    Pozycjonowanie Bydgoszcz – wady i zalety

    Zaletą pozycjonowania lokalnego jest możliwość skupienia się na rzeczywistych potrzebach klientów, dla których przy podjęciu decyzji o zakupie lub skorzystaniu z usługi istotną sprawą jest bliska odległość od sklepu czy siedziby firmy. W stosunku do pozycjonowania ogólnego wyróżnia je także: niższy koszt, szybciej widoczne rezultaty, wysoki współczynnik konwersji oraz mniejsza konkurencja niż w przypadku pozycjonowania ogólnego,. Natomiast do wad zaliczamy: mniejszą, lokalną grupę odbiorców, w oparciu o których budujemy markę oraz zaufanie do firmy.

    Pozycjonowanie ogólne

    Zaletami są: szeroka grupa potencjalnych odbiorców, wizerunek firmy budowany w szerszej skali i ogólnokrajowa wiedza o danej marce; większa ilość wizyt na stronie. Wadami zaś: wysokie koszty, większa konkurencja do pokonania oraz niższy współczynnik konwersji.

    Pozycjonowanie strony Bydgoszcz – kiedy zauważę rezultaty i zyski?

    Pozycjonowanie stron to proces. Musi minąć około roku od wprowadzenia zmian, by móc dokonać ewaluacji i ocenić korzyści. Dużo zależy jednak od konkurencji w danej branży. Jeśli jest niewielka – efekty będzie można zaobserwować szybciej. Jeśli z kolei w danej dziedzinie dominuje kilka dużych firm z potężnym budżetem, trudniej będzie się przebić na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

    Pozycjonowanie lokalne w Bydgoszczy – rola agencji SEO

    pozycjonowanie

    Pierwszym etapem jest odpowiednio przeprowadzony audyt SEO, który pozwoli stwierdzić, czy strona ma prawidłową strukturę, zawiera odpowiednie treści, słowa kluczowe, czy linkowanie jest skuteczne, czy kod HTML jest poprawny.

    Na podstawie audytu agencja SEO powinna sformułować wnioski, a następnie stworzyć konkretny plan działania, który przyniesie jak najwięcej wymiernych korzyści dla procesu optymalizacji strony. Może on przewidywać np. redakcję istniejących lub stworzenie nowych treści, dodanie nagłówków czy dostosowanie do urządzeń mobilnych. Responsywność ma coraz większe znaczenie dla użytkowników, podobnie jak szybkość ładowania, przejrzysty i wygodny układ.

    Bardzo ważne jest stworzenie wizytówki Google Moja Firma, agencja może także pomóc w wykorzystaniu narzędzia Google Ads, które mogą stanowić ważny element pozycjonowania strony i reagowania na zmieniającą się sytuację.

    Ile kosztuje pozycjonowanie lokalne w Bydgoszczy?

    Agencja przygotuje indywidualną wycenę na podstawie takich danych jak: aktualny stan strony, cele i rezultaty, czas, w jakim chcemy je osiągnąć, zakładany budżet, profil działalności firmy (niektóre branże są bardziej wymagające, wówczas pozycjonowanie stron Bydgoszcz może być droższe)

    Miasto Bydgoszcz – czym się kierować przy wyborze firmy do optymalizacji SEO i pozycjonowania?

    Wybór powinien być uzależniony od kilku czynników. Są to m.in. doświadczenie, portfolio (zwłaszcza przykłady firm, które działają na rynku od dłuższego czasu). Istotne jest to, by agencja chciała dopasować się do naszych potrzeb, dobierając jak najskuteczniejsze narzędzia. Przy wyborze można skorzystać z opinii w profilu Google Moja Firma. Lokalizacja agencji SEO nie ma tu znaczenia, cały proces odbywa się zdalnie.

    Co powinna zawierać umowa z agencją SEO?

    pozycjonowanie

    By współpraca z agencją SEO dobrze się układała, warto zwrócić uwagę na kilka aspektów. Kluczową kwestią jest precyzyjne określenie własnych wymagań i oczekiwań. Istotną sprawę stanowi budżet, którego wysokość decyduje o tym, jakie elementy procesu SEO i jakie usługi możemy wykorzystać.

    Umowa dotycząca usług pozycjonowania lokalnego w Bydgoszczy powinna zawierać takie elementy, jak: formę i zasady rozliczenia (np. w formie abonamentu, na podstawie ruchu na stronie, procentu od sprzedaży, ryczałt z dodatkową gratyfikacją za efekt), a także: terminy, sposób i częstotliwość informowania o wdrażanych działaniach, zmianach i postępach. Ponadto, jak w każdej umowie, i tu powinny zostać uwzględnione standardowe elementy, takie jak: okres wypowiedzenia, kary umowne, prawa autorskie, przepisy związane z RODO.