Znaczenie dwell time z perspektywy pozycjonowania

Istnienie czynników rankingowych Google nie jest tajemnicą, jednak ich dokładna liczba oraz to, czego każdy z nich dotyczy, pozostaje zagadką. Na podstawie znanych nam elementów, a także informacji podawanych przez przedstawicieli giganta z Mountain View specjaliści SEO mogą podejrzewać, jakie znaczenie przypisywane jest wskaźnikom potencjalnie użytecznym z perspektywy pozycjonowania. Jednym z nich jest dwell time, który wydaje się być istotny zwłaszcza w kontekście zmian, jakie przyniosły ostatnie duże aktualizacje algorytmu.

Czym jest dwell time?

Dwell time jest określeniem dotyczącym wyłącznie ruchu organicznego. Oznacza czas, jaki użytkownik spędził na stronie od momentu wejścia na nią z wyników wyszukiwania, aż do chwili opuszczenia jej. Co ważne, nie możemy stwierdzić, jak istotny jest on z perspektywy algorytmu. Nie oznacza to jednak, że nie posiada znaczenia w SEO – wręcz przeciwnie, może dostarczyć bardzo ważnych danych analitycznych. Na ich podstawie da się wdrożyć zmiany w ramach czynników o znanym wpływie na pozycję rankingową.

Również informacje na temat tego, co oddziałuje na wskaźnik dwell time nie dają jednoznacznej odpowiedzi. Biorąc jednak pod uwagę eksperckie opinie w tym zakresie, a także obserwacje zachowań użytkowników, można wysnuć pewne wnioski. Przede wszystkim są to elementy takie jak CTR (współczynnik klikalności), bounce rate (współczynnik odrzuceń) i czas trwania sesji. Dotyczą więc one w głównej mierze zainteresowania użytkowników witryną.

Analizowanie wskaźnika dwell time

Google Analytics umożliwia nam wgląd w liczne informacje, które pozwalają na poprawę wyników pozycjonowania. Jednak dwell time nie widnieje domyślnie w raportach. Bez szczegółowych informacji trudno byłoby więc określić, jak wygląda on na stronie. Dlatego najlepszym rozwiązaniem, aby go poznać, jest implementacja odpowiedniego kodu zdarzeń za pomocą Google Tag Managera. Dzięki temu raportowane będą również informacje dotyczące tego współczynnika. Niestety ze względu na brak możliwości porównywania wskaźnika z danymi witryn konkurencyjnych, praca z nim jest utrudniona, a on sam często ignorowany.

Łącząc dane na temat dwell time z pozostałymi z wymienionych czynników, możemy wywnioskować, czy treść zamieszczana w serwisie odpowiada wymaganiom użytkowników pod kątem merytorycznym i angażuje ich. Informacje te są również pomocne w przypadku określania przejrzystości strony, która może wpływać na to, czy odwiedzający chcą na niej pozostać. Nie należy przy tym zapominać o tym, że dwell time będzie zależał w dużej mierze od przeznaczenia i budowy witryny. Inaczej wyglądać będzie korzystna wartość w przypadku serwisu multi page sklepu internetowego z rozbudowanym asortymentem, a inaczej na stronie one page, która jest wizytówką lokalnego biznesu.

Możliwości poprawy wskaźnika

Biorąc pod uwagę informacje uzyskane z analizy dwell time, możemy wytypować kilka podstawowych działań pozwalających na jego poprawę. Przede wszystkim warto podjąć prace w celu optymalizacji szybkości działania strony, aby nie zniechęcać odwiedzających do jej eksploracji. Zbyt wolne ładowanie elementów oraz błędy wpływają bezpośrednio na jakość witryny nie tylko z perspektywy ludzi, ale i algorytmu. Ważne, aby serwis był przy tym atrakcyjny wizualnie zbudowany w sposób sprzyjający intuicyjnemu poruszaniu się po nim.

Również treść ma ogromne znaczenie. Użytkownicy, wpisując zapytanie do wyszukiwarki, oczekują rzetelnych odpowiedzi. Dlatego zamieszczone na stronie treści powinny odznaczać się wysoką wartością merytoryczną i odpowiednim układem. To oznacza, że muszą być przyjazne czytelnikom, a więc łatwe do przyswojenia i podzielone w sposób umożliwiający szybkie znalezienie interesujących ich informacji. Dobrym rozwiązaniem są także strategicznie rozmieszczone elementy CTA. 

Wszystkie z wymienionych elementów są przy tym zgodne ze zmianami wprowadzanymi od dłuższego czasu w algorytmie. Ten w kolejnych aktualizacjach coraz większą wartość nadaje elementom polepszającym doświadczenie użytkowników – w tym jakości treści. Możemy więc założyć, że wskaźnik dwell time wraz z optymalizacją znanych nam czynników w tym zakresie również ulegnie poprawie. Na dokładne informacje dotyczące jego znaczenia będziemy jednak musieli jeszcze poczekać.

Chcesz być na bieżąco z nowinkami z branży?